Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorda sette opp en PC som en router


Anbefalte innlegg

hei

jeg lurer på hvordan en kan sette opp men helt vanlig PC som en router

(hvilke programmer en skal bruke å sånt)

 

grunn:

jeg har satt opp en ftp server hjemme. men ip forandres hele tiden det er veldig iriterende. vi har en d-link DI-604 router den står på døynet rundt men vi får fremdeles veldig ofte en ny ip adsesse. meget iriterende :thumbdown:

 

 

jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grunn:

jeg har satt opp en ftp server hjemme. men ip forandres hele tiden det er veldig iriterende. vi har en d-link DI-604 router den står på døynet rundt men vi får fremdeles veldig ofte en ny ip adsesse. meget iriterende :thumbdown:

Det finnes mange løsninger, men før du går til dette skrittet burde du kanskje se om dette problemet skyldes ustabil linje e.l.

Hvis det er årsaken så hjelper det ingenting og bytte ut routeren, har du nyeste fiemware i den?

Skal du ha en dedikert PC til router?

Lenke til kommentar

ja jeg skal ha en dedikert pc til router

 

men somsakt mangler jeg kunskap og programmvare

 

linjen er meget stabil

 

"grunnen til at jeg hele tiden får ny ip er den at routeren kobles inn etter behov sa de hos telenor. men dette får en ikke gjort noe med uten om å kjøpe en ny bedre router med det vil bli tilkoblett hele tiden"

Lenke til kommentar
"grunnen til at jeg hele tiden får ny ip er den at routeren kobles inn etter behov sa de hos telenor. men dette får en ikke gjort noe med uten om å kjøpe en ny bedre router med det vil bli tilkoblett hele tiden"

Akuratt dette syntes jeg hørtes noe rart ut, har du sjekket opp i dette?

Lenke til kommentar

Er problemet egentlig at du får ny IP fra din internett-leverandør?

 

Hvis det er problemet så må du enten bestille fast IP eller du kan bruke dyndns.org. D-link DI-604 støtter dyndns.org (jeg har en selv.)

 

Hvis du går på www.dyndns.org så kan du registrere ditt domene gratis og få den til alltid å peke på din DI-604 ved å konfigurer den i samsvar med din registrering på dyndns.org.

 

Da vil ditt domene (f.eks ombay.dyndns.org) ALLTID være oppdatert med hvilken IP du har og alle kan da finne din FTP-server. :thumbs:

 

edit: så godt som alle internett-leverandører bytter IP'er til sine kunder med jevne mellomrom. Bl.a. fordi at en fast IP gjør deg mer sårbar mot f.eks hacking.

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...