Gå til innhold

Hovedkort, Prosessor og vifte


fLR

Anbefalte innlegg

First of all, har nettopp kjøpt meg nytt skjermkort (et GeForce FX5900XT Golden Sample, klokka til 476/920), og nå tenkte jeg på å oppgradere min stakkars slitne XP1700+, samt mitt gamle EPoX 8KHA+ hovedkort. Når skjermkortet holder mål, hjelper det lite når resten er 80-talls ;)

 

Første spørsmål: Abit Nf7 v 2.0 og Abit NF7-s v 2.0, hva er forskjellen? Prisforskjellen er jo heller liten.

 

Andre spørsmål: Regner med å kjøpe en av disse to, samt en XP3000+, blir dette bra bang for the bucks?

 

Tredje spørsmål: Muligens det blir litt klokking. Hvor høyt kan jeg klare det hvis jeg kjører safe, og hvilken vifte bør jeg satse på? (BOXED vifta er vel ikke stort å skryte av)...

 

Tar imot tips og forandringer :w00t:

Endret av fLR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres faktisk lurt ut.. Prisen går jo litt ned fra 3000 til 2800/2600, og hvis jeg skal klokke så ville jeg havna på omtrent det samme uansett :yes:

Men hva vil jeg klare, er 2600+ det beste valget hvis jeg skal klokke? Og som sagt, hvilken vifte? :hmm:

Lenke til kommentar

Nå er nok de fleste Barton 2500+ multiplierlåst, men den blir i hvert fall anbefalt til de aller fleste som vil ha AMD Athlon XP-system og kanskje vil klokke litt. Mange Barton 2500+-CPUer kan lett klokkes til xp3200+, ved kun å øke FSB til 200 og kanskje litt på vcore.

 

xp3000+ og xp3200+ er i mine øyne bortkastede penger, når det finnes AMD Athlon 64-CPUer til ikke mange hundrelappene mer.

 

Hvis du tenker å kjøpe Abit-HKet, vil jeg anbefale deg en xp2500+, eller kanskje en xp2800+, som før nevnt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Sjekk ut itbutikken, de har visst akkurat fått in xp-m 2400+(35W), hadde en barton som ikke klarte 3200+, noe den jeg har nå gjør og den er veldig kjølig. Klarer 2400MHz men da må jeg guffe på mer kjøling som er uaktuelt.

Er et par laaaaaaaange tråder her et sted om xpm og hvordan de overklokker.

Har forresten abit nf7s v2.0 og det funker utmerket :) Fikk det for 480,- demo(1) hos komplett.

Lenke til kommentar

er absolutt eneste forskjell mellom NF7 V2.0 og NF7-S V2.0 at sistnevnte har mulighet for SATA disker??

 

prisforskjellen er på 250 kr.

 

 

har tenkt å kjøpe meg et av disse Hovedkortene, og tror ærlig talt jeg ikke vil ha noe særlig behov for SATA.. er jo ikke så veldig mye bedre ytelse. er vel i bunn og grunn bare de tynne kablene som er annerledes (bedre luftstrøm i kab.)..??? eller er jeg på jordet nå?

Lenke til kommentar
er absolutt eneste forskjell mellom NF7 V2.0 og NF7-S V2.0 at sistnevnte har mulighet for SATA disker??

 

prisforskjellen er på 250 kr.

 

 

har tenkt å kjøpe meg et av disse Hovedkortene, og tror ærlig talt jeg ikke vil ha noe særlig behov for SATA.. er jo ikke så veldig mye bedre ytelse. er vel i bunn og grunn bare de tynne kablene som er annerledes (bedre luftstrøm i kab.)..??? eller er jeg på jordet nå?

Les det Thomas skrev;

 

-5.1 Lyd

-S-ATA

-Firewire

 

Ja kablene er tynnere og sørger for bedre luftstrøm, viss du har mulighet for å kjøre SATA ville jeg gjort det... ;)

Endret av sindre313
Lenke til kommentar
er absolutt eneste forskjell mellom NF7 V2.0 og NF7-S V2.0 at sistnevnte har mulighet for SATA disker??

 

prisforskjellen er på 250 kr.

 

 

har tenkt å kjøpe meg et av disse Hovedkortene, og tror ærlig talt jeg ikke vil ha noe særlig behov for SATA.. er jo ikke så veldig mye bedre ytelse. er vel i bunn og grunn bare de tynne kablene som er annerledes (bedre luftstrøm i kab.)..??? eller er jeg på jordet nå?

Les det Thomas skrev;

 

-5.1 Lyd

-S-ATA

-Firewire

 

Ja kablene er tynnere og sørger for bedre luftstrøm, viss du har mulighet for å kjøre SATA ville jeg gjort det..

Hvis du ser på tiden da jeg posta så var det noen få minutter etter Thomas. Så det kan kanskje være en mulighet for at jeg skrev og posta uten å ha sett Thomas sin post før jeg begynte på posten ;)

 

 

Blir nok NF7 V2.0 da tror jeg... :cool:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Da var det bestemt: Det ble

 

11554 Abit NF7 V2.0 kr 695,00

 

10176 AMD Athlon XP 2800+ 2.083MHz /333MHz Socket A, 512KB cache Barton kr 950,00

 

10869 Thermaltake Extreme Volcano 12

kr 325,00

 

En pakke for til sammen 2000 kroner inkl. frakt :thumbs:

Endret av fLR
Lenke til kommentar
Hehe, ja, har meget god erfaring med mitt 8KHA+ hk, men på tide med oppgradering  :D  Regner med at det blir et Abit NF7-s v2.0 og denne prosessoren  XP2800+

 

Burde klare 3200+ fint med denne?

 

Tips til vifte?

Du vil nok klare 3200+ i MHz, men hvis du kjøper en 2500+ og bare øker FSB til 200 istedet for 166 (std.) vil du få en 3200 + maksimum FSB.

 

2800+ har MP på 12,5 (låst)

2500+ har MP på 11 (låst)

3200+ har MP på 11 (låst)

 

dvs. du har en 2800 og skal ha 2200MHz (3200+ hastighet) og øker bussen til 176MHz FSB (176*12,5=2200MHz), den vil da bli "ratet" til 3100+ pga av den "lave" bussen, og det er heller ikke sikkert du får presset den opp til 200MHz FSB fordi den da vil bli kjørt på 2500MHz.

 

2800+ @ 176*12,5 = 2200MHz = 3100+

2500+ @ 200*11 = 2200MHz = 3200+

2800+ @ 200*12,5 = 2500MHz = 3800+ <---ikke sikker på om du får det der til :ermm:

 

2500+ koster mindre i tillegg :thumbup:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Hmm, jasså. Så du mener 2500+ er et bedre valg? Går det virkelig ikke an å velge noe mellom 176 og 200 mhz FSB da?

Joda!!

 

Det jeg ville fram til var at en 2500+ går omtrent alltid opp til 3200+ fart, og da har du full FSB (som igjen betyr bedre ytelse), og når du har et godt klokkekort som Abit NF7-S kan du sikker greie FSB over 200 (noe som igjen fører til enda høyere ytelse, ikke bare på klokkehastighet). Men vil du satse på å prøve å komme langt opp med en 2600+ er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...