Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server...


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er vanlig med server, dersom man gjerne er tilknyttet et nettverk med x antall pc`er. Veldig kjekt å bruke til å lagre ting på osv...Men vet også at det er mange som kun har sin egen pc, og fortsatt har en server stående å gå...hva brukes denne til? Hvilke forskjellige typer finnes det, og hva er forskjellen på de? Sikkert et veldig dumt spørsmål :blush: , men er ikke så inne i serververdenen, så jeg trenger litt hjelp... :p

 

Håper noen gidder å ta seg tid til å forklare :D

Endret av knothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Det blir jo brukt til det samme? Lagring?

Feks Ftp server - La andre få tilgang til en bestemt plass på pcen.

Gi tilgang til uploading/downloadning fra serveren.

 

Mailserver - Mailen blir lagret på den frem til den blir lastet ned via pop.

 

Finnes jo mange andre servere oxo. Spilleserver +++

 

 

Ikke minst webserver. Der man installerer feks apache, å kjører websiden fra egen pc.

 

Litt dårlig skrevet, bare for å gi en update hva man kan gjøre om man installerer feks apache server.

Endret av knutie
Lenke til kommentar

Alle kan "leke" server (som jeg sier det). En privatperson med hjemme-PC kan sette opp mange servere. Webserver, FTPserver, mailserver... Tja, det er så mye rart...

 

Hva bedrifter har, det er dedikerte servere. Det betyr at den PCen som er stua bort i et hjørne for seg selv (egentlig ikke), og gjør bare det den skal gjøre.

 

Jeg vet faktisk ikke om bedrifter har raskere PCer eller andre komponenter enn det man får kjøpt på Komplett, PSdata og sånt. Tror ikke det, for det hadde vært rart... Men de har gjerne mindre kabinetter. Størrelse 1U, vel?

Lenke til kommentar

Har selv en server på kjøkkenet. Denne kjører ftp, slik at jeg kan få tak i tingene mine når jeg er andre steder. Den kjører også samba, som gjør at jeg kan åpne networkdrives i klientmaskinen min. Har også småting som ventrilo (snakke over nett) og litt web osv på den.

Fordelen med å ha det på server er at jeg har den i et annet rom hvor jeg ikke hører alle de bråkete diskene og viftene.

Er også gøy å ha en boks jeg kan leke med linux på.

Lenke til kommentar

Har en win2k server (på en gammel utfaset server) med DHCP, fil/print, VPN, IIS (web og FTP), DNS + masse storage av dokumenter og installasjonsfiler til alle programmene mine slik at jeg slipper å bruke cd-plater for installering av software. Siden alt ligger på serveren er det ENKELT å ta backup regelmessig til tape. :D

 

Hadde ikke hardwaren ikke vært så gammel hadde jeg nok kjørt eget domene med mail (exchange hvis prisen tillater det) :)

Lenke til kommentar
Mange tanke om servere ser jeg.
Det finnes mange forskjellige typer servere. En av de som har skrevet før meg fortalte det veldig godt. "Det er å lagre data" hehe. Men den er vel ganske så generell. I bedrifter så er det veldig mange forskjellige typer tjenester som blir kjørt på servere. Det kan være fillagring, intranett, webserver, DHCP(automatisk tildeling av IP), brukerhåndtering, SQL, osv. Det er mange forskjellige typer tjenester. Alt som kjøres på serveren har en og samme formål. Tilgjengelighet for alle brukere i firamet (samtidig som man også ønsker å sette begrensninger for enkelte brukere). Det taes også som regel backup av serverene, slik at det som lagres på en server, ikke går tapt dersom f.eks. en disk e.l. ryker.

Når det gjelder hardware som blir kjørt rundtomkring, så er det litt forskjellig til hva slags type tjenester som skal kjøres og hvor mange brukere. De større firmane kjører stort sett rack servere, mens småfirmaer (1-20 ansatte) kjører mindre servere, eller setter vanlige PC'r som servere(som kanskje de fleste her på forumet ville ha gjort). Det var en som skrev tidligere i denne tråden at man stort sett bruker 1U server. Det er jeg ikke enig i. 1U servere har liten utbyggingsmulighet, sliter med varme og støtter sjeldent eller aldri fler enn to disker så da er det dårlig å kjøre f.eks. RAID 10 på 1U servere. Fortsatt litt forskjellig ifra løsning til løsning, men 2U servere er nok det det selges mest av for øyeblikket. enkelte løsninger har også større servere (antall U har med høyden på server å gjøre).

Når det gjelder det tekniske inne i en server så er det ofte snakk om flerprosessorløsninger (langt ifra altid, men ofte). De er ofte satt opp med dårlige grafikkkort, aldri lydkort eller annet gimmik. Det som er viktig er gode nettverkskort (selges stort sett gigabit idag), mye minne, god diskplass (stortsett SCSI løsninger pga. rask disk-aksess), RAID for sikkerhet og hurtighet. Ofte backupenhet internt (i mindre firmaer) eller egne backupservere (i større firmaer).

Hmm...blei langt dette. Problemet med å skrive om servere er at det er forskjellige behov ifra installasjon til installasjon. Noen kan greie seg med en enkelt PC som står som en dedikert server, mens andre må ha mere proffe løsninger.

Håper det var mer til hejlp enn til forvirring.
Lenke til kommentar

Tuusen takk for svar alle sammen! Men hvis jeg nå skal sette opp en server som kun skal brukes til lagring, og kanskje litt spilling. Hva trenger jeg da? Skjønner jo at jeg trenger en pc, :p men MÅ jeg kjøre f.eks Win 2000 Server. (tror det er det det heter) Trenger jeg noen programmer for å få til dette? Må jeg ha egen skjem til den, eller kan alt styres fra min pc? Svar mottas med takk! ;)

 

Edit: Skriveleif

Endret av knothing
Lenke til kommentar
1U servere har liten utbyggingsmulighet, sliter med varme og støtter sjeldent eller aldri fler enn to disker så da er det dårlig å kjøre f.eks. RAID 10 på 1U servere.

1U servere+SAN= :thumbs:

Går greit med RAID da på 1U servere. Men SAN'et tar likevel plass....

Tittet litt inni en 1U server og fant 14 vifter!!! (7 doble)

Lenke til kommentar
Tuusen takk for svar alle sammen! Men hvis jeg nå skal sette opp en server som kun skal brukes til lagring, og kanskje litt spilling. Hva trenger jeg da? Skjønner jo at jeg trenger en pc, :p men MÅ jeg kjøre f.eks Win 2000 Server. (tror det er det det heter) Trenger jeg noen programmer for å få til dette? Må jeg ha egen skjem til den, eller kan alt styres fra min pc? Svar mottas med takk! ;)

 

Edit: Skriveleif

Så og si alle OS, fra Windows98 til Windows2003Server, LinuxOS, MacOS. Kan brukes til serverapplikasjoner.

 

Bruk et OS du er fortrolig med, Selfølgelig finnes det noen gode OS og noen mindre gode, mend ette dreier seg i hovedsak om stabilitet, oppetid og brukervennlighet.

 

Om du trenger skjerm er jo opp til deg, skal du ordne mye og ofte kan det jo selvfølgelig lønne seg, så slipper du å flytte på en skjerm fra pc til pc. Men en datamaskin trenger jo nødvendigvis ikke en skjerm tilkoblet for å fungere. Du kan bare ikke så lett se hva som skjer på den ;)

 

 

Om du trenger noen programmer, ja.. du må jo ha de programmene som tilbyr de tjenestene du vil at serveren skal yte. Skal du sette opp ett spill, må du ha serverprogramvaren til spillet, skal du sette opp med ftp, må du ha ftpprogramvare.

 

Men i utgangspunktet trenger du bare en datamaskin med operativsystem. En server er jo bare en helt vanlig datamaskin som yter en eller flere tjenester for andre maskiner/brukere.

Lenke til kommentar

Det var et godt svar Zamoht. Denne tråden ga meg det siste sparket til å sette igang min egen server. Jeg har tenkt på det den siste tiden. Jeg tror jeg i første omgang skal bruke serveren til å laste ned om natten og FTP. Men jeg skal nok få mer nytte ut av den. Siden det er veldig on-topic, synes jeg det er greit at folk kommer med forslag til hva jeg kan bruke den til, og hvilke prog/OS jeg kan bruke.

Lenke til kommentar

som det nok har kommet fram - det er ingenting ved ordet "server" som impliserer noe som helst om hardware.

 

Man bygger en maskin med viss hardware slik at det passer til sitt bruk, en kontormaskin vil ha forskjellig krav til hardware avhengig av hva slags kontorapplikasjone den skal kjøre. En spillemaskin avhengig av hva slags spill den skal spille, og en server avhengig av hvilke tjenester og ikke minst lasten den skal bære.

 

For normalt bruk vil f.eks en utradert kontormaskin holde for de fleste server-typer :)

 

Avhengig av hvilket OS du velger, finnes det forskjellige muligheter for administerering over nett. Det høres ikke ut som om du kommer til å driste deg ut på Linux eller Unix, så jeg vil anbefale VNC, finner mye om det på google.

 

EDIT: kom et par svar i tråden mens jeg skrev

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle satt opp server hjemme ville jeg

satt opp som domenekontroller med login script

og homeshare .

 

Kanskje exhange på den også med dyndns på IP'en hvis

ikke man har fast på bredbåndet og bestilt

redirect av mail .

 

Alle my documents og mail på servern .

 

Samt også lagt inn map drive i login scriptet til felles lagring

av film musikk etc .

 

Deretter sørget for et skikkelig backupsystem på den .

 

 

.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...