Gå til innhold

Tundra 1555b vs Dell 510m


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Dell før Inspiron 4100, og har nå en Tundra 1557.

 

Jeg er redd for at servicen til Dell er helt ok, så lenge du betaler for den. De er lite villige til å gi deg noe om det er feil på Skjermen, men ellers så er de flinke i garanti perioden. Alt etter, tar de seg GODT betalt for! Og deres bærbare maskiner er ikke så stødig bygget, så ting VIL skje med dem om du tar den med deg ut på tur. Det er min erfaring. så om du kjøper Dell, regn med 3 års service, ikke la deg lure av at du "slipper" med et år... mange feil skjer etter de første 12 månedene!

 

For min del er jeg svært fornøyd med min Tundra. Funker bra til det meste, inkludert det nye Colin Mcrae Rally spillet og Adobe Premiere. (samt andre programmer som Dreamweaver, Photoshop, Indesign, og div. P2P programmer!)

 

Men skal du ikke spille 3D spill, holder 1555 serien nok i massevis for samme sakene, den eneste forskjellen er skjermkoret.

 

Men en ide er nok å satse på en annen HD, enten 5400 eller 7200... du får stor ytelses økning av dette. PSData er forresten velidig behjelpelige når du vil endre oppsettet!

 

lykke til med valget! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer med Dell & 500m

+ Veldig stillegående

+ Godt tastatur

+ Bra skjerm

+ Billig

 

- DVD-Rom bråker ... MYE

- Merker at den er bygd i billige materialer

- Skjermen ser ut til å tåle serdeles lite

- Lakken flasser av

- Ekstra harddisk-ting istedenfor Mediabay er utrolig dårlig. Så treg at man kan få mark av mindre. DMA kan umulig funke skikkelig

- Dårlig harddiskytelse, selv med disk jeg har kjøpt selv (60GB, 5400rpm, 16MB Cache !!)

- Linux-fiendtlig bios. Et mildt helsikke å få lagt inn X-Windows

- Dell support kan du FÅ av meg. Makan til gjeng med bavianer skal man lete lenge etter. Selv å få KJØPT reservedeler/tilleggsprodukter er vanskelig fordi folka som jobber der ikke har peiling. Etter å ha solgt 500m i et halvt år, presterte de fremdeles å si at de ikke hadde erfaring med maskinen, og ingen visste om den kunne sende ut et Composite videosignal i tillegg til S-Video.

 

Jeg vil IKKE anbefale å kjøpe noen som helst Dell PC. PSData (Tundra) derimot har jeg bare hatt glimrende service fra... og kan trygt anbefale å kjøpe fra dem. Et firma som outsourcer all service til "kvisete drittunger på 16", bør man ikke støtte. Dette var MIN siste Dell.

Lenke til kommentar

Skal du ha skikkelig support*: Kjøp Latitude.

Skal du bruke Linux: Kjøp Latitude.

Skal du ha skikkelig chassis: Kjøp Latitude.

 

* Utover basic windowshjelp og åpenbare garantisaker.

 

Skal du ha en hjemme-PC til spill og surfing: Kjøp Inspiron.

 

Forresten: Hvis du har som hobby å trykke bak på skjermen for å se om LCD-pannelet reagerer: Finn noe annet å bruke tida di på.

Lenke til kommentar
- Linux-fiendtlig bios. Et mildt helsikke å få lagt inn X-Windows

-Et firma som outsourcer all service til "kvisete drittunger på 16", bør man ikke støtte. Dette var MIN siste Dell.

min siste dell også, hovedsaklig pga. total fraskrivelse av ansvar mht. linux-støtte (noe som er lett å fikse, men de gidder bare ikke), men også pga. pkt. 2 som jeg quoter

Lenke til kommentar
Nei, dette er ikke lett, falt egentlig mest for Tundraen først men nå vet jeg ikke lenger. Hva syns dere om vekten på deres Dell maskin? Maskinen jeg skal ha skal taes med hverdag på forelesning.. Men batteri kapasiteten på Tundraen er vel bedre enn Dell sin?

Vekta på dellen ligg vel rundt 2,5kg.

 

Batteritida er noko lågare no enn før, ettersom ein har gått ned frå 6-cell til 4-cell i 510m. Det du bør legga vekt på er støynivå (truleg fint ettersom begge er p-m) og batterilevetid.

Lenke til kommentar
Du får 6-cellers batteri dersom du ber om det når du bestiller. (Må trolig gjøres per telefon.)

Du som jobber i Dell kan sikkert svare på hvorfor Dell har en slik merkelig praksis.

"Jasså, du vet om at 4-cellersbatteriet ikke holder mål? Da skal du få 6-cellers batteri. Men de som ikke vet om dette, får 4-cellers, slik at vi blir kvitt de dårlige batteriene."

Lenke til kommentar
Forresten: Hvis du har som hobby å trykke bak på skjermen for å se om LCD-pannelet reagerer: Finn noe annet å bruke tida di på.

:laugh:

 

Har en Dell 500m. Må si meg utrolig fornøyd med den. Liten og lett å ta med seg. Brukes til vanlig skolearbeid og surfing/mail. God å skrive på. Bra batteri(6-cell)varer ca 4tim ved tekstbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...