Gå til innhold

FX5900XT eller Radeon9800pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Se http://www.tomshardware.com/graphic/200312...tournament_2003 og videre for sammenligning.

Når man kjører uten "eyecandy" som FSAA og Aniso i 1024 X 768 så er 9800Pro generelt kjappere enn 5900XT men begynner man å sette opp kvaliteten på bildet og kjører 4 x FSAA og 8 x Aniso i samme oppløsning så ligger 9800Pro kortet langt foran 5900XT i FPS, se http://www.tomshardware.com/graphic/200312...tournament_2003 og videre.

I UT 2003 så har 9800Pro kortet et forsprang på hele 59% og i Nascar Thunder 2004 så øker dette til hele 78%!!!

I Call of Duty så har også 9800Pro et forsprang på 64%.

Det er vel ikke mye tvil om hvilket kort som yter best, kortene har blitt testet på forholdsvis nye spill så sammenligningen er ganske så reel.

På enda nyere spill som vil bruke DX9 så vil dette forspranget øke enda mer.

I tillegg til at 9800Pro kortet er mye kjappere så har ATI mye bedre antialising som man lett ser på bildekvaliteten (hvem er det som ikke kjører med FSAA og Aniso for tiden?).

9800Pro har også hardware støtte for DivX...

Det finnes ikke tvil om hvilket kort som er det beste!

 

Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ! (Vanlig 9800Pro med VGA-silencer for OC)

iceq98pro_s.jpgiceq98pro_3dbox.jpg

:yes:

ville heller ha valgt 9800np og forran fx5900xt..

men 5900xt er sikkert et bra kort det, men det er en del dårligere en 9800pro :yes:

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1821&p=22 <-Noelunde ny benchmark av doom3..

 

Når det gjelder directx vs opengl så er vel dette to forskjellige gfx liberies, personlig syntes jeg det er bra at id bruker opengl da dette er for alle platformer mens MS sitt directx selvfølgelig er bare for windows(doom3 kommer til både windows, linux og mac), kan uansett isåfall ikke sitte og si at opengl 1.5+ og 2.0 er dx7....

 

Det virker som om det forsatt er slik det har hvert i lengre tid, nvidia er best på opengl og ati på dx.

Endret av elnino2k
Lenke til kommentar
Hehe, tror du kjører CS rimelig greit selv på en 386 med disse kortene :)

 

Ang. doom3 er det vel neppe på dx7 nivå? Nå kjenner jeg ikke d3d mye, men var det så mye støtte for t&l der da? doom3 kjører vel fragment- og vertex_programs så det synger etter..

Stencil-shadowing støtter visst nv i hw via "ultrashadow" eller noe slikt, som gir det en grei boost..

 

Jeg søkte rundt men fant mye fram og tilbake. Er vel ikke noe klart valg.. :(

 

FX5900XT er FX5900 som kjører litt nedklokka, men den golden sample saken kjører vel raskere enn fx5900 som standard? Så vidt jeg vet kan du modde den til en ekte fx 5950 ultra, mot 9800pro -> rad 9800xt som ikke er helt rett pga arkitekturforskjeller?

 

Det fins jo forresten mange spill som funker i linux, så lenge du har wine(x3)... :)

skulle likt å se det - CS er cpu og ram-krevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...