Gå til innhold

Hvor lang reklamasjonsrett på HD?


Anbefalte innlegg

Hvor mange års reklamasjonsrett er det på harddisker?

Noen sier 2 år, andre 5 år.

 

En harddisk bør etter min mening holde i minst to år, ellers kan den jo regnes som søppel etter bare to år? Fem år blir på en annen side litt lenge, når man tenker på hvor mange HD-er som krasjer innen den tid.

 

Kjøpte en harddisk i januar 2001 som nå er krasjet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt men IBM nå hitatchi har kun 1 år, mener og huske at Maxtor og Seagate også har gått ned til 1 år.

 

Samsung har 3 år.

 

Alle SCSI disker fra ibm osv, har somregel 5 år.

 

 

Kjøp samsung :)

 

 

 

"Disker kjøpt før IBM maxtor seagate satt ned garantien" har 3 år.

 

 

Dette kan jo også sjekke på hjemmesiden dems.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt men IBM nå hitatchi har kun 1 år, mener og huske at Maxtor og Seagate også har gått ned til 1 år.

 

Samsung har 3 år.

 

Alle SCSI disker fra ibm osv, har somregel 5 år.

 

 

Kjøp samsung :)

 

 

 

"Disker kjøpt før IBM maxtor seagate satt ned garantien" har 3 år.

 

 

Dette kan jo også sjekke på hjemmesiden dems.

garanti er ikke det samme som reklamasjon vet du, garanti er noe du får fra produsent, mens reklamasjon er noe som selger får svi for om garanti-tiden er ute, er en grunn til at data-utstyr koster i norge.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt men IBM nå hitatchi har kun 1 år, mener og huske at Maxtor og Seagate også har gått ned til 1 år.

 

Samsung har 3 år.

 

Alle SCSI disker fra ibm osv, har somregel 5 år.

 

 

Kjøp samsung :)

 

 

 

"Disker kjøpt før IBM maxtor seagate satt ned garantien" har 3 år.

 

 

Dette kan jo også sjekke på hjemmesiden dems.

garanti er ikke det samme som reklamasjon vet du, garanti er noe du får fra produsent, mens reklamasjon er noe som selger får svi for om garanti-tiden er ute, er en grunn til at data-utstyr koster i norge.

datautstyr er da ikke spesielt dyrt i Norge? sett i forhold til det generelle prisnivået på varer og tjenester...

Lenke til kommentar
Husker ikke helt men IBM nå hitatchi har kun 1 år, mener og huske at Maxtor og Seagate også har gått ned til 1 år.

 

Samsung har 3 år.

 

Alle SCSI disker fra ibm osv, har somregel 5 år.

 

 

Kjøp samsung :)

 

 

 

"Disker kjøpt før IBM maxtor seagate satt ned garantien" har 3 år.

 

 

Dette kan jo også sjekke på hjemmesiden dems.

garanti er ikke det samme som reklamasjon vet du, garanti er noe du får fra produsent, mens reklamasjon er noe som selger får svi for om garanti-tiden er ute, er en grunn til at data-utstyr koster i norge.

datautstyr er da ikke spesielt dyrt i Norge? sett i forhold til det generelle prisnivået på varer og tjenester...

Vel, det er ikke et topp land på priser, men ser du i forhold til rettighetene forbrukerne har så er det billig, derfor jeg holder meg til komplett, de er ikke de billigste men få kan ta dem på returer osv.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven sier klart og tydelig:

 

Reklamasjonsrett: 2år.

For varer som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år: 5 år.

 

Vil helt klart si at HD er under sistnevnte kategori...

PCselgere pleier jo også reklamere med "denne PC vil du kunne bruke i mange år fremover.." .... Uten at det alltid er helt sant da... men av andre årsaker...

Lenke til kommentar
i Norge sier reklamasjonsloven: 3 års reklamasjonsrett, om annet ikke er oppgitt.

så jeg håper det er rett under 3 år siden du kjøpte den :p

Ser du er ny her på forumet... I tillegg til at du burde lese retningslinjer osv, kan en god regel være: Hold kjeft, med mindre du har peiling!

 

1. Ingenting som heter reklamasjonsloven. (Forbrukerkjøpsloven er det vi diskuterer..)

2. Ettersom den ikke eksisterer, står det ingenting om 3 år der....

3. Ellers skal du være hjertelig velkommen! :thumbs:

 

Lovdata er en fin ting i sånne sammenhenger. Her er Kapittel 6. §27. Reklamasjon:

 

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. "

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Det er vel like over 3 år siden jeg kjøpte disken, en Deskstar 75GXP 45GB.

 

Virker ikke særlig oppklarende dette. Kjøpsloven er klar, men spørsmålet er hvor lenge en harddisk er ment å skulle holde.

 

Jeg fikk erstattet en Maxtor HD en gang, men det er noen år siden, da de hadde 5 års garanti, da var det fire år siden jeg kjøpte den. Mener å huske at reklamasjonsretten var gått ut, men at garantien reddet meg...

 

Får kontakte Multicom hvor jeg kjøpte den. Blir nok Seagate neste gang, selv om jeg har vært fornøyd med IBM'ene mine. Så lenge man har backup av tingene sine spiller det ikke noen rolle for meg. Det hadde jeg dessverre ikke denne gangen :(

Lenke til kommentar
Det er vel like over 3 år siden jeg kjøpte disken, en Deskstar 75GXP 45GB.

 

Virker ikke særlig oppklarende dette.  Kjøpsloven er klar, men spørsmålet er hvor lenge en harddisk er ment å skulle holde.

Du vil desverre ikke kunne reklamere.

Forbrukerkjøpsloven tredde i kraft 1. juli 2002, og har ikke tilbakevirkende kraft. Det vil si at ditt kjøp går under den gamle kjøpsloven:

 

§ 32. Reklamasjon.

(...)

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

To år er altså grensen for ting kjøpt før 01.07.2002, med mindre du har en garanti på gjenstanden som lover en lengre periode...

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Godt at vi har noen her som kan sin paragraf. L03VIk har fullstendig rett, du vil dessverre ikke kunne reklamere på denne disken.

 

Disker kjøpt etter 01.07.2002 vil man derimot ha 5 års r-rett på, da en harddisk burde være kvalitetsmessig i stand til gjennomsnittlig å vare i 5 år.

Lenke til kommentar
Det er vel like over 3 år siden jeg kjøpte disken, en Deskstar 75GXP 45GB.

 

Virker ikke særlig oppklarende dette. Kjøpsloven er klar, men spørsmålet er hvor lenge en harddisk er ment å skulle holde.

 

Jeg fikk erstattet en Maxtor HD en gang, men det er noen år siden, da de hadde 5 års garanti, da var det fire år siden jeg kjøpte den. Mener å huske at reklamasjonsretten var gått ut, men at garantien reddet meg...

 

Får kontakte Multicom hvor jeg kjøpte den. Blir nok Seagate neste gang, selv om jeg har vært fornøyd med IBM'ene mine. Så lenge man har backup av tingene sine spiller det ikke noen rolle for meg. Det hadde jeg dessverre ikke denne gangen :(

Dessverre tar de alee feil som sier du ikke kan reklamere på den: Jeg fikk byttet min IBM harddisk. Den var kjøpt 2.8.1 og ble byttet 15.12.3, m.a.o. to år og fire måneder etter kjøp.

Lenke til kommentar
Disker kjøpt etter 01.07.2002 vil man derimot ha 5 års r-rett på, da en harddisk burde være kvalitetsmessig i stand til gjennomsnittlig å vare i 5 år.

 

Gikk inn på en side som Multicom henviste til, hvor jeg skrev inn serienummer på disken (til høyre på siden under Warranty Quick Check):

http://www.hitachigst.com/portal/site/hgst...f5a530560e4f0a0

 

Resultatet var "Expiration date 2005-08-10" Dette virker litt merkelig - og overraskende... Trodde ikke garantien varte så lenge for disker kjøpt 2001...

 

EDIT: Sorry - så på feil disk. Garantien gikk ut i september fjor.

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Som eg har sagt i en annan tråd også.

Det essenselle er her kva som ligg i uttrykket: "vesentlig lengre enn 2 år"

Om ein produsent oppgir MTF til 4 år vil ikkje disken kunne ha 5 års reklamasjon, rett og slett fordi tingen ikkje er produsert for å vare meir enn 4 år.

 

Satt litt på spissen, og tolking loven litt vel firkanta, kan ein kreve at tannkoster skal ha 2 års reklamasjon og skal vare i minst to år med den bruken den er tiltenkt.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...