Gå til innhold

Er AGP "på vei ut" ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PCI express er en hype, et nytt markedsførings gimmick for å få oss til å kjøpe hk med pci express. Med di fleste skjermkort så ser man faktisk ikke noe forskjell fra 4x til 8x i agp, dette har med selve måten minne brukes på og det viser seg jo at systemminnet er mye tregere enn selve skjermkortminnet og derfor brukes dette mere. Her er en link som utdyper litt nærmere i nødvendigheten til pci express :

 

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040310/index.html

 

Men, pci express er selvsagt en forbredring fra pci, men som sagt "but the CPU and memory would still need to (be able to) generate 4GB per second of data first and then transfer it via the bus."

 

Heldigvis så tipper jeg morgendagens hk kommer med både pci ex og agp.

Lenke til kommentar

Der dagens AGP er en flaskehals, vil PCI Express (PCI-X) like fult bli en flaskehals. I allefall i den forespeilede "16x" utgaven som er tiltenkt skjermkort. Den har teoretisk sett dobbelt så høy overføringshastighet som dagens AGP8x, men i de situasjonene hvor det er behov for å overføre store mengder data over bussen til skjermkortet (altså i situasjoner der skjermkortets eget minne blir for lite til lagring av tekstrurer og liknende) så er selv PCI-X alt for treg. Sammenliknet med skjermkortets egen minnebus, blir PCI-X som en krøttersti imot autobahn. Så slik dagens spill fungerer, er PCI-X kun hype som Malvado sa.

 

Tror faktisk nettverkskort og harddisk kontrollere vil kunne dra nytt av PCI-X lenge før skjermkortet vil gjøre det. Spessielt med tanke på RAID kontrollere så vil den økte overføringen sammenliknet med dagens PCI kunne by på store fordeler. Når det gjelder nettverk er det bare å se på Intel. De har lansert "CSA" på sine nyere hovedkort, for å øke ytelsen på det innebygde nettverkskortet, sett i forhold til begrensningene PCI har. Dette gjør det mulig å få full-duplex (to veier samtidig) kommunikasjon på Gigabit hastighet. Her vil trolig PCI-X gjøre det mulig å få Gigabit nettverk uten bruk av onboard LAN med CSA.

 

Uannsett. Jeg betviler at PCI-X kommer til å være særlig nyttig med det aller første. Spessielt med tanke på skjermkort.

Lenke til kommentar
Der dagens AGP er en flaskehals, vil PCI Express (PCI-X) like fult bli en flaskehals...

 

...Den har teoretisk sett dobbelt så høy overføringshastighet som dagens AGP8x, men i de situasjonene hvor det er behov for å overføre store mengder data over bussen til skjermkortet (altså i situasjoner der skjermkortets eget minne blir for lite til lagring av tekstrurer og liknende) så er selv PCI-X alt for treg...

 

...Uannsett. Jeg betviler at PCI-X kommer til å være særlig nyttig med det aller første. Spessielt med tanke på skjermkort.

Du blandet PCI-X og PCI Express, den ene er en gammel standard for servere, den andre er en ny erstattning for PCI, AGP og på sikt PCI-X. PCI Express er også full duplex, så den kan transportere 4GB data hver vei - hvert sekund, AGP har bare 2GB/s båndbredde totalt - APG kort har også ulempen at det gir vesentlig høyere forsinkelse mot systemminnet, samtidig som det ikke er i stand til å sende å motta på likt (slik som full duplexe PCI Express kan).

 

Forskjellen er ikke bare båndbredde ;)

Lenke til kommentar

Nei jeg blandet ikke... Jeg benyttet PCI-X som en forkortelse, for å slippe å skrive "PCI Ekspress" hver gang. Altså på samme måte som endel folk skriver "d r ikke dmt å skrv krt nr mn kn". Om du ikke forstod det, så beklager jeg at jeg ikke presiserte det klart nok. At "PCI eXpress", som det ofte omtales som i de utenlandske hardware fora, har støtte for full duplex er jeg helt klar over, derfor ser jeg på det som en god løsning for nettverk, som nevnt i forrige innlegg. Full duplex gjør som du nevner, det mulig å sende og motta data i samme syklus. Men likevel blir de 4GB/s hver vei (det er uvanlig at et skjermkort har behov for både å sende og motta data samtidig til enhver tid) meget snevert sammenliknet med f.eks. 30.4GB/s på et GeForce FX5950 Ultra. De sier seg selv at all full duplex i verden vil ha samme betydning som en kopp te for om "PCI eXpress" vil klare å skyfle unna nok data til å kunne by på brukbar ytelse i de tilfeller hvor skjermkortet går tomt for minne til tekstrurer osv...

 

Båndbredden en vei er uannsett bare 4GB/s. Full duplex eller ei. Og til grafikk bruk er båndbredde alfa og omega. Det bevises bare ved at alle skjermkort på markedet nå har DDR minne eller bedre. Skjermkortene var de første til å ta i bruk DDR minne nettopp forde SDR ikke leverte nok båndbredde.

 

Håper jeg nå har klart å unngå flere missforståelser...

 

:)

Lenke til kommentar
Nei jeg blandet ikke... Jeg benyttet PCI-X som en forkortelse, for å slippe å skrive "PCI Ekspress" hver gang.

Ok, når jeg leser PCI-X tenker jeg på PCI-X ;) . PCIe eller PEG (PCI Express Graphics) er vel kanskje bedre/mer vanlige forkortelsen for PCI Express.

 

Skal skjermkortet behandle data, så lagre det i minnet og så kalle det tilbake (for å vise det på skjermen) så behøver det jo ganske mye båndbredde begge veier.

 

Når er jeg helt enig i at selve båndbredden (som er ganske massiv, sett mot AGP) ikke egentlig er det største poenget i dag (om noe overhode), de fleste skjermkort er utstyrt med nok onboard minne likevel. Det genialt (over AGP) er at kommunikasjon går mye raskere, pakketransport og forespørsler går mer effektivt. Dette vil gi en ytelseøkning - fra første sekund, riktig hvor mye må vi smøre oss med tålmodighet og se.

 

PCIe vil og levere nok strøm til f.eks et 9800XT kort uten å bruke noen ekstra strømkontakter (som vi må gjøre med AGP utgavene).

 

Sånn i bunn og grunn er vi ganske enige ser det ut til :)

Lenke til kommentar

En ting er vi tydligvis uenige om. Jeg betviler at vi på grafikk vil se noen som helst (1-2% er "tilfeldigheter" som kan oppstå ved testing og slike forskjeller seg jeg derfor på som "ingenting") ytelsesøkning. Fremtidig vil vi nok se ytelsesøkninger, men mer på grunn av nye GPU'er og raskere minne enn pga. PCI eXpress.

Lenke til kommentar
Har hørt at AGP er på vei ut? Stemmer dette? Er grønn her, men betyr dett at man ikke skal bruke AGP-slotten lenger?

AGP er på vei ut til, fordel til Pci Express ja.

Men jeg tror fortsatt at vi kan få kjøpt AGP kort et par år til.

 

Om man har noe å hente ytelse messig tror jeg ikke, bortsett fra på papiret i første omgang, men vi får se til sommeren, da bør det være litt mer utbredt enn det er idag.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Teori og praksis er ofte to forskjellige ting :) La oss nå vente og se de første resultatene med PCI express vs AGP i real life systemer. Noe av poenget(slik jeg forstår det) er at PCI express skal klare å utnytte skjermkort med fremtidens GPUer, da disse vil trenge stadig mer båndbredde. At vi ikke så noen stor forskjell mellom 4x agp og 8x agp bør vi ikke overføre som endelig bevis på at vi ikke vil se noen forbredring med 16x PCI express, som tross alt er en helt ny standard. Økningen i båndbredde er kanskje like stor i %, men ikke i GB/s, kanskje verd å ta med i betraktningen?

Lenke til kommentar
In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time.

 

This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas.

 

So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly).

 

All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E.

_________________

Dany Lepage

Lead Programmer

Splinter Cell - X

UbiSoft Montreal

Lenke til kommentar

Så en test en gang (kinesisk eller noe sånt) der det var testet en et 9600 med AGP og 9600 med PCI-E (produksjons-"beta"-demo), der scoret faktisk AGP-kortet høyere. :dontgetit:

 

Får jo plass til mer ting på kortet når PCI-E 1x - slottene er ca. 2-3 cm, mot PCI som er ca. 10 cm.

 

Skjermkortet vil vel igjen bli flyttet over på SB og ikke NB som er, eller tar jeg feil der??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...