Gå til innhold

FPS undersøkelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror denne tråden på gentoo-forumet, som sammenlikgner ytelse i ut2k4-demoen, er mer interessant for de fleste.

Startet egentlig ikke denne tråden for å få en nøyaktig benchmark, var mest for å se hvor mange som faktisk har 3D-ytelse aktivert, hvilke kort de har, og da at det finst drivere for det kortet osv. Ville også som om NVIDIA-brukere fikk bedre resultat enn ATi-brukere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Hercules 3D prophet II MX (geForce2MX) med 32 MB "Ultra Fast" RAM (PCI)

2.

Uten juks:

4126 frames in 5.0 seconds = 825.200 FPS

Med juks:

17075 frames in 5.0 seconds = 3415.000 FPS

3. Pentium 3 650 mhz /m 384 MB RAM @ Fedora Core 1 (2.4.22-1.2174.nptl)

 

Jess!! Nytt grafikkort! Endelig!!!

En kamerat forbarmet seg over meg etter et misslykket forsøk på Quake 3 Arena, og jeg fikk GFX kortet som sto i pc'n i klesskapet :p. Det hadde jeg ingen ting i mot - Vodoo 3 3000 PCI 16 MB RAM kortet mitt var

"litt" slitent. Såpass at det blant annet et gang hadde falt ut, gitt skjermen feil refresh, og generellt trasha PCI så grundig at jeg ikke fikk kontakt vha. LAN/ssh. PC'n prøvde desperat å resette pci-bussen 10^6 ganger (i alle fall tror jeg det var det som skjedde - det blinket på diskett-stasjon og cd-romer på samme måte som når jeg f. eks. putter i en USB-masselagringsenhet). Men den krasjet ikke! (skummelt...) Greide i blide og bytte til vt1 og trykke control+alt+del...

 

Litt om installasjonen:

Åpnet pc'n og byttet ut vodoo kortet med gForcen. 0 problemer. Kabler opp og setter på strømmen - blir littegrann bekymret når compaq logoen har noen streker med feil farge (bakgrunnsfargen "skinner i gjennom" logoen et par steder), men dette har jeg aldri sett siden så...

 

Starter opp Fedora (som er det eneste OS'et på denne pc'n så det er egentlig ikke noe valg), og den fancy "oppstartsgrafikken" i X forsøker å starte, men gir FORT opp. Litt senere starter kudzu, som sprø meg om den skal fjerne vodoo 3 fra konfigurasjonen da dette kortet ikke synes å være koplet til lenger. jeg svarer "ja", og det dukker opp en skjerm til som spør om den skal legge til geforc'en i configen. seff svarer jeg ja, oppstarten fullfører, og jeg kommer inn i GDM. Utrolig enkelt! ikke noe mas om jeg har drivere på diskett, at den ikke finner drivere osv.osv.osv. Glemmer aldri når dette kortet en gang var nytt og skulle legges inn i WinME - spesielt ikke den delen med å surfe herkules sin meget grafikk-intensitive og fargerike side i sort-hvitt (nei, ingen gråtoner her nei!) over en modemforbindelse... M$ gadd ikke en gang gi oss noe VESA greier...

Så var det å få nVidas ufrie drivere inn - det var jo tross alt 3D som var hovedbegrunnelsen til å bytte kort! Går til deres hjemmeside, og finner fort "download drivers" knappen. Fint. Og når den dukker opp, står det helt på toppen av siden, rett under overskriften, en lett synlig link til "Linux and FreeBSD drivers". Klikker på den, og får opp en kort liste over vanlige arkitekturer (IA 32 og 64, samt AMD 64 og FreeBSD), samt noen nForce drivere. Etter å ha tenkt litt om det nå er grafikkdrivere eller nForce drivere jeg skal ha, er det bare å klikke på IA_32, for så å trykke "last ned". hmm... sikkert en god idee å skaffe seg den READMEE fila der også. Bonus til nVidia for bra og oversiktlig side (buuuu hercules!!).

 

Da de er nede, smeller jeg ned i init 1, og starter scriptet. Det skjekker at seg selv er helt i orden, før det gir meg en kort beskjed om at jeg må være i init 3. vennligst skriv "init 3". OK!

 

Da den ikke har ferdige drivere til akkurat min kernel, kompilerer den det selv på 10 sekunder, fikser noen filer, og alt er i orden. På tide å teste... bytte ut "nv" med "nvidia" i XF86Config og init 5.

 

Men starter X? NEIIIIDA... Ender med at jeg må trykke "svenskeknappen" for å få omstartet. jaja. en sementbit eller 5 i veien må man jo regne med...

Etter en del dokumentasjonslesning (den readme'en var bra!), noe knoting med svenskeknappen og et par "sh NVIDIA-blah blah blah --uninstall", fant jeg det ut - akkurat mitt kort hadde en bug som gjorde at den loket en evighet med å se etter flatskjermer og TV'r - selv om det ikke er annet enn vanelig CRT ut av kortet... Men det var ikke noe problem å overstyre, "Option "IgnoreDisplayDevices" "DFP, TV"" i en hvis config fikset den biffen. Så nå funker alt brillefint - mye takket være god dokumentasjon. Og det var faktisk lettere å installere kortet i linux enn windows... (i hvert fall hvis man ikke tenker på de ufrie driverene - med de så er det ca. likt eller litt bedre - dokumentasjonen var faktisk leselig :D)

 

EDIT: fjernet noe som var skrevet 2 ganger. Oj... det ble mye. så ikke så mye ut i "hurtigsvar" :D

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...