Gå til innhold

AMD venter med DDR2


Anbefalte innlegg

Knick Knack: Poenget mitt var at AMD har vært veldig innovative siden K7 i det minste.  Du glemte likevel å sitere denne:

 

"Also, i think 3DNow should be listed as the first Floating point SIMD. 3DNow was copied by SSE soon after making it another example of AMDs design lead.

 

(note the MMX was an integer only SIMD making it close to useless for 3D gaming)."

 

;)

Ja, det glemte jeg. Dvs jeg hadde ikke lest det brevet før jeg postet og gadd ikke editere det inn etterpå. Delvis fordi jeg mener at SSE kom så tett etter 3DNow!, at Intel umulig kunne ha kopiert 3DNow!. Det er også store forskjeller på de to, men om en ser på tilleggene SSE2 og SSE3 så er det ikke tvil om at disse blandt annet innebærer funksjonalitet som først kom i 3DNow! Vel og merke er SSEx en mye kraftigere implementasjon og det finnes gode kompilatorer for instruksjonssettet slik at det faktisk har en nytteverdi. Jeg ville i allefall ikke hatt som jobb å assemblerkode for SSEx/3DNow!!

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at både A64 og P4 har 800FSB, men du kan jo klokke en P4 til h*lvete og tilbake, noe du ikke kan med A64. Derfor viser Intel at de kunne helt sikkert ha lagt ut en 3,6 / 3,8Ghz CPU hvis de hadde lagt på en litt bedre vifte, ( NW ikke prescott) bare ved å øke FSB, og voldten,

Det er ikke stor forskjell på hvor mye toppmodellene av "normalprosessorne" (P4 Northwood/Prescott og Athlon 64) til Intel og AMD kan overklokkes. Intel kunne nok kanskje gitt ut 3,6GHz og 3,8GHz, men de har brent seg på det å gi ut for raske CPUer før (Petnium III Katmai 600MHz [denne fikk de orden på ettervært] og Pentium III Coppermine 1133MHz) så de tar nok ikke sjangsen på det. Øke FSB og volten tar overklokkere seg av... AMD kan uten problemer lansere en A64 2,4GHz (3600+/3700+) siden de allerede har en CPU (FX53) med samme kjerne som kjører 2,4GHZ, men dette har de dog ikke gjort enda...

Lenke til kommentar

Knick Knack: Ja, kanskje det men Intel har nå iallefall ikke gjort noen særlige forandringer ved sin implementering av AMD64 ifølge dette:

http://www.mdronline.com/watch/watch_abstr...377000000000000

 

"Despite the differences, Intel clearly derived its 64-bit architecture by reading AMD’s prerelease documentation for AMD64 and by testing AMD64 processors. Intel’s reverse-engineering of AMD64 marks a major turning point in the historical relationship between the companies. Although AMD has in the past introduced some innovations to the x86 architecture—the 3DNow multimedia extensions being a prime example—this is the first time AMD has truly steered the direction of the world’s most important microprocessor architecture, which Intel invented in 1978 and has closely guarded for 26 years."

 

:green:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg vet at både A64 og P4 har 800FSB, men du kan jo klokke en P4 til h*lvete og tilbake, noe du ikke kan med A64. Derfor viser Intel at de kunne helt sikkert ha lagt ut en 3,6 / 3,8Ghz CPU hvis de hadde lagt på en litt bedre vifte, ( NW ikke prescott) bare ved å øke FSB, og voldten,

Det er ikke stor forskjell på hvor mye toppmodellene av "normalprosessorne" (P4 Northwood/Prescott og Athlon 64) til Intel og AMD kan overklokkes. Intel kunne nok kanskje gitt ut 3,6GHz og 3,8GHz, men de har brent seg på det å gi ut for raske CPUer før (Petnium III Katmai 600MHz [denne fikk de orden på ettervært] og Pentium III Coppermine 1133MHz) så de tar nok ikke sjangsen på det. Øke FSB og volten tar overklokkere seg av... AMD kan uten problemer lansere en A64 2,4GHz (3600+/3700+) siden de allerede har en CPU (FX53) med samme kjerne som kjører 2,4GHZ, men dette har de dog ikke gjort enda...

også forskjell i ytelse per Mhz....

 

Mhz er ikke alt vet dere :p

 

 

 

(dette trodde jeg dere hadde fått med dere for LENGE siden...)

 

 

en ting til ang. minnet: lav latency med moderat båndbredde gir like mye ytelse som shitty latency og høy båndbredde:

 

http://www.ocshoot.no/minnehastighet_1.htm

Lenke til kommentar
Det er ikke alltid det lønner seg å være først ute selv om AMD har vært foran Intel på det meste den senere tid:

http://www.theinquirer.net/?article=15029

 

"For x86 microprocessor innovations, AMD has shown the way as well.

 

First superscalar RISC - K5

First to use "Flip-Chip" technology - K6

First on-chip L2 cache - K6-3

First use of copper interconnects - K7

First fully pipelined, superscalar floating point unit - K7

First to extend x86 to 64-bits (AMD64) - K8

 

One wonders if Intel will use the other K8 technologies that differentiate it from its own designs - HyperTransport technology, silicon-on-insulator technology (SOI), and the integrated memory controller."

 

:w00t:

http://www.theinquirer.net/?article=15049

 

"For x86 microprocessor innovations, AMD has shown the way as well.

"First superscalar RISC - K5

"First to use "Flip-Chip" technology - K6

"First on-chip L2 cache - K6-3

"First use of copper interconnects - K7

"First fully pipelined, superscalar floating point unit - K7

"First to extend x86 to 64-bits (AMD64) - K8"

 

This would be an impressive list, if true: Pentium was superscalar, and predated K5 by 2(?) years! Flip-chip was used on P2, I think before AMD. IBM may have done it before that. L2 cache on die - remember Mendocino - 6 months before K6-3. P6 had a superscalar pipelined FPU. That's why AMD did K7.

 

So we've got copper and AMD64. Well, the copper was really IBM's innovation. So it's just AMD64. Well done.

 

AMD has not really been innovative before the K7 generation. And while there's no doubting their achievements since then, there is no need to rewrite history.

:hmm:

Har IBM noen gang laget x86 CPU? Husker ikke det helt om de gjore det for en stund siden ( vet at de produserer A64, men den har de jo ikke laget arkitekturen.)

 

Og sef vet jeg at Ghz ikke har alt å si, men de fleste brikkene som finnes i dag, vil få en ytelse forbedring hvis man øker antal Ghz.

 

EDIT: Ser at jeg har drite på leggen. Sef har IBM laget x86 CPU

 

IBM har 1 fabrikk der noen A64 CPUer ble laget. De har såfall produsert de tidligere.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Har IBM noen gang laget x86 CPU? Husker ikke det helt om de gjore det for en stund siden <b>( vet at de produserer A64, men den har de jo ikke laget arkitekturen.)</b>

 

 

Og sef vet jeg at Ghz ikke har alt å si, men de fleste brikkene som finnes i dag, vil få en ytelse forbedring hvis man øker antal Ghz.

 

IBM produserer A64? Vet du noe vi andre ikke vet? (?)

 

Er det noen brikker som finnes i dag som ikke ville fått en ytelsesforbedring med økte klokkefrekvens btw?

:laugh:

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...