Gå til innhold

Irriterende feil på maskina..


Anbefalte innlegg

jeg har ett abit-ic7 hovedkort med twinmos 1024 dual 2x 512 brikker pc3200

og innimellom når jeg starter opp maskina så slår den seg av etter 5 sekunder.

etter noen mislykka oppstarter senere kommer jeg omsider inn, og da hender det at det er flimmer over hele skjermen. dette forekommer ikke alltid, men veldig ofte. jeg hadde også en splitter ny maxtor harddisk, den ga fra seg klikkelyder etter en måneds tid i maskina.. så ble den helt ødelagt, klikka hele tiden og ville ikke la seg avlese. hva slags problem er det snakk om her? hjelp? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå vet jeg ikke hva som er normalt og slikt da.. er ganske nybegynner i slike

ting som hw analysis, men tviler på at det er psu som fucker opp jeg vet ikke egentlig.. hvordan kan det bli feil strømstyrke da? :wow:

En av 2 ting er kaputt, enten er det PSU el. HK.

Det var ikke strømstyrken jeg spurte om men spenningen (Volt).

Siden du har et IC7 kort så kan du laste ned ABIT EQ 1.10W eller Winbond Hardware Monitor som er spesielt beregnet for ditt HK.

Programmene har viser verdier for spenning og vifteturtall og har beskrivelser over hva spenningene skal ligge på.

Lenke til kommentar

PSU har flere "rails", f.eks. 3,3V 5v, 12v, o.s.v.

En PSU på f.eks. 300w kan ha høy output på 12v rail og mindre på de andre, mens andre 300w PSU`er har max. output jevnt fordelt på alle rails.

 

Det som kjennetegner en god PSU, er hvor stabil spenningen er, spesielt på lav-volt railene, og hvor nøyaktig den er. D.v.s. at der maskinen krever 3,3V, skal PSU levere så nær opptil 3,3V som mulig.

 

Hva som er akseptable verdier skal ikke jeg si noe om, siden jeg ikke er noen ekspert på området. Men skriver du verdiene dine her, er det sikkert noen som kan si om det er OK.

 

Andre ting som kan ta livet av en HD, utenom vibrasjon/slag/støv, er rene kortsluttninger, gjerne p.g.a. ymse hjemmemekkede "case-mods.

For lange IDE kabler vil på sikt gjøre data på disken korrupt. Mener å ha lest at kabler av dårlig kvalitet på 90cm kan gjøre dette, slike får du kjøpt hos de fleste nettbutikker...

 

Last ned "maxblast" fra maxtor sine support-sider, den analyserer HD for feil og gir anbefaliger til hva du må gjøre for å optimalisere ting.

Oppdater driverene til chipsett m.m. og kjør scandisk, defragmentering i windows.

Lenke til kommentar

maks var 1.65v, den står på det nå i hardware monitoren også.. men den ******* monitoren flipper helt ut når jeg nå gikk inn på programmet. jeg trykka bare på ignore, men den forsetter å monge, pc speakern flipper helt ut etc.. dritt program :p

 

jaja uansett, nå står spenninga på 1.65v, hvorfor lønner det seg å sette den så høyt egentlig? er det ikke bedre at den er lav, enn for høy? og hva hjelper dette på problemene jeg har til tider? :roll:

Lenke til kommentar

Hvis man leser spec 'en for AGP 3.0 skal

spenningen være 1,5v , alt som går under dette kan få videokortet til å

feile .

Enkelte AGP kort kan muligens virke feilfritt på 1,26v (men det

finnes ingen garanti for at det gjør det) spesifikasjonen er at de skal tilføres 1,5v .

Prøv å still den litt ned igjen slik at monitoreringen kommer så

nærme 1,5v som mulig .

 

På monitorern screen shotet du la ut syns jeg cpuen kunne fått 1,55v i monitoren istedet for 1,49v også .

Voltregulatorene på abit kort er kjent for å undervolte cpu ..

 

Koker vel kanskje ned til at du ikke har stabil nok strøm fra PSU'en din

 

.......

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...