Gå til innhold

Beste/enkleste/feteste førtegangstjeneste!??


Gjest

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste...

 

På grunn av skole har jeg hver gang jeg har blitt innkalt fått utsettelse. Er innkalt igjen til høsten.. og tenker at det kanskje er på tide å bli ferdig med opplegget. Jeg slipper vel uansett ikke unna så...

 

Driver og titter litt på mil.no, men er jo så utrolig mye rart. Har hørt at Luft- eller sjøforsvaret skal være veldig kurant. Har lurt litt på Madlaleiren... Er blitt innkalt til ingeniørvåpenet i Skjold da. Tror ikke det er særlig aktuelt.

 

Kunne uansett vært greit å gjort noe annet et års tid... komme seg litt bort!!!

 

Noen innspill??!??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er hav du ønsker å få ut av dette "året".

 

1. Gjøre minst mulig på mest mulig tid?

2. Noe utfordrende som du ikke gjør til vanlig?

3. Noe du kan fra før?

 

PS Det er ikke kjedelig i ing våpenet. Skjold ligger litt avsides, men... Det er bare Hæren som teller :smile:

Lenke til kommentar

jeg tror du vil få et fint år - jeg hadde vertfall d. Jeg var sesjonsassistent, så jeg og 3 menige til dro rundt og hold sesjoner. Satt bare og intervjua folk i 2-3 timer så var vi ferdig... utrolig slapp og lite stressende tjeneste =)

 

Men jeg vil råde deg til å ta så mange kurs du kan - jeg tok lastebil og buss lappen. Kostet meg ikke en krone.. Angrer på at jeg ikke tok vekterkurs og truck-kurs mens jeg var der også.. Du synes det kanskje høres ut som at du aldri vil få bruk for det, men etter de kursene der får du sommerarbeid hvorsomhelst nesten.. Jeg ble "head-huntet" og tilbudt sommerjobb som lastebilsjåfør nesten med en gang.. de er helt desperate..

Lenke til kommentar

Hva med kystjeger på Trondenes, Harstad? Leke med det aller nyeste, har omtrent samme budsjett per soldat som marinejegerne. Du får kjøre stridsbåt 90, skyte raketter. Sprenge ting. Greit nok, det er litt slitsomt og kaldt av og til, men det er verdt det tror jeg.

 

Pluss at du får flere gratis kurs på whatever du har lyst til. Jeg kranglet meg til en uke i Bergen på Brann og Havarivern. Tok røykdykkerkurs der. Tok også vekterkurs og vakt-kurs.

Lenke til kommentar

Jeg, personlig synes at jeg hadde en ganske genial førstegangstjensete.

Først, rekruttskolen i Stavanger (sjøforsvaret), så radarskole i Bergen, og tilslutt var jeg på Sjøoperasjonssenteret i Bodø.(Du vet, det er muligheter for å dra på byen alle tre stedene, hvis dette teller for deg) Hvis du er glad i data, er dette helt genialt(Det var her, jeg lærte meg dataskikkelig). Du får blant annet jobbe på Silicon Graphics maskiner med SVÆRE barco skjermer, forskjellige OSer som IRIX, UNIX og Windows++++. I tillegg er det turnustjeneste med to uker i militæret og deretter to uker HJEMME. Ahh, det var tider det.

Så, mitt tips til deg, Sjøforsvaret er en fin ting.

Lenke til kommentar

Selv var jeg innkalt til marinen som Elektronisk Krigførings Assistent. Det må være sjæf å kunne bli med på å lage mest mulig hærk uten å få bråk etterpå :smile:.

 

Selv var jeg 4 år i Det Kongelige Norske Luftforsvaret og fikk meg Flyteknikerutdannelse med påfølgende jobb som CrewChief på en F16 - og jess: Jeg fikk meg en time baksetetur (bombe- og angreps-tokt)i en toseter før jeg 'dimmet'. Aldri vært så svett bare med å sitte bakoverlent på ræva.

Lenke til kommentar

Kunne ikke ha sagt meg mer enig, Alshus.

 

Kan forøvrig anbefale Ingeniørbataljonen på Skjold/Holmen. Det er forøvrig øde, dårlig mat (i forhold til f.eks. Setermoen) og sinnsykt langt og bratt opp til bane 1 eller SIBO på Mauken.

Det finnes mye interessant i ing.bat.: samband, sting (stormingeniør), abc, maskin, stab, sanitet, bv-sjåfør, rek&sikring og mye mer.

 

Avhengig av hvilket kompani/tropp du havner i, så er førstegangstjenesten i ing.bat. veldig lett i forhold til f.eks. infanteri/kavaleri/etc.

 

Legg merke til at Skjold er den mest dødelige leiren for soldater i hele Norge. Dør "jevnlig" 1-2 soldater hvert år i diverse ulykker.

 

Men vil absolutt anbefale deg (og dere) å ta førstegangstjenesten - Det er en opplevelse for livet! Ikke bare pga. "coolt-å-skyte-med-ag3", men også fordi du lærer veldig mye om deg selv og andre mennesker, samt kan ta veldig mange gratis kurs.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 23:41, C. Alshus skrev:

Negerhenriksen, hvordan vet du at militæret er et bortkasta år hvis du ikke har avtjent verneplikten engang.


<<Du er ikke mann for du har vært i militæret>>



 

De fleste blir jo yngre igjen i millitæret... :smile:

Sikkert ikke sånn for alle, men å si at man ikke er blitt mann fordi man ikke har vært i den lette millitær-tjenesten i Norge er å strekke det litt vel langt.. Førstegangstjenesten er jo piece of cake, og burde vært frivillig spør du meg. Mange har sikkert litt nytte av noe du lærer der, og vil sikkert sette pris på det.... Det at du er MANN med stor M, kommer med åra...for de fleste i allefall... Skal du virkelig ha noe du kan skryte av, så søk på Telemarksbataljonen.... blir du "mann" i millitæret, noe jeg tviler sterkt på, så er det der...

Lenke til kommentar

Joa, jeg må si meg enig i at det var en opplevelse for livet.

Man modner i militæret. Det er menge som trenger å komme bort fra "mor".

Aja, det er ganske coolt å skyte meg AG3, (men noe herk å pusse).Synes at det var ganske mye rekyl, men det var kanskje fordi jeg bare hadde skutt med liftgevær før. :smile:

Lenke til kommentar

Mitt år i marinen var totalt bortkastet! Noen større idioter enn mine overordnede skal dere lete lenge etter! Jeg var båtmann på en vaktbåt, og heldigvis jobbet jeg blant sivile båtfolk og styrmenn. De fleste offiserene var latterlige.

f.eks:

1) sveise uten vernemaska på og bli sveiseblind

 

2) Kjøre sin egen båt på grunn, til tross for all verdens elektroniske hjelpemidler (selvfølgelig kjøpt av marinen)

 

3) Alt løv på gressplenene skulle plukkes opp (for

hånd!!!) - kunne til nøds få bruke en rive.

 

4) Ruste opp en allerede dødsdømt marinebase for titalls millioner. (Den er i dag lagt ned)

 

5) Skinnhellige svin som tvang oss med i kirka rundt juletider (jeg nektet og ble straffet med å bli nektet middag) Var ikke det smålig, så vet ikke jeg!

 

MEN, nå har jo ikke jeg vært på enhver militærleir rundt om i Norge - alt kan jo ikke være like ille.

Dessuten var det et par OK fyrer blant offiserene også...

Lenke til kommentar

Bare pass på at du ikke havner på et kontor!

Da blir du bare sittende å ese utover, slik som en kompis av meg.

Han la på seg 16 - 17 kg i løpet av det året pga for mye grandis, potetgull og generelt lite fysisk aktivitet.

 

Selv forbedra jeg 3000m tida fra 10.30 til 9.30 på det året. :grin:

 

Ta alle kurs du kan, så har du noe å trimme hodet med også...

Lenke til kommentar

Førstegangstjenesten er en sunn erfaring for de fleste tror jeg. Hadde i alle fall selv en skikkelig aha-opplevelse på Madla - der sto jeg, oppstilt blant 1200 andre rekrutter, og tenkte at reglene gjelder jo bare for de andre, jeg var jo unik! Etterhvert slo det meg at det sto jo 1200 mann og tenkte det samme der. Ting falt liksom litt i perspektiv da :smile:

 

Har selv tjenstegjort fem år i Sjøforsvaret, bl.a gått BSKA og Sjøkrigsskole, utdannet samband/krypto personell og seilt på Ula-klasse ubåt.

 

Jeg synes du burde gripe muligheten til å gjøre ting du ellers aldri ville fått muligheten til å gjøre, hvorfor ikke søke en befalsskole, et jegerkurs eller Telemark - da får du i alle fall gjøre noe fornuftig og utfordrende, lære å kjenne om deg selv og andre skikkelig og være med der ting skjer - du kommer med stor sannsynlighet til å få rikelig med anledning til å sitte på kontor resten av livet, eller hva?

 

Felttjeneste kan være litt pes hvis man har dårlig innstilling, men en skikkeilg øvelse og miljøet i et godt samkjørt lag er det jeg savner mest fra Forsvaret - litt øyeblikkssmerte er raskt glemt, å sitte på en fjelltopp å se solen komme opp over hele Norge under deg, nattskyting, Nijmegenmarsjen eller kicket av å senke et av vedrens best ansette kampfartøyer er noe i alle fall jeg kommer til å huske med et smil resten av livet!

 

Det er i alle fall en ting jeg kan si, det er ingen som får kjipere tjeneste enn folk som klager, maser og leter etter den enkleste tjenesten. Hvis du virkelig vil deg selv så vondt så er det bare å begynne å mase på rekruttskolen - det er alltid bruk for noen slappe jonnyer som man kan sette til å rake løv, male og hjelpe fragglene... (uoppsigelige overtallige sivilt ansatte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...