Gå til innhold

Beste/enkleste/feteste førtegangstjeneste!??


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå står jeg på venteliste til å komme inn på rekrutten i Madlaleiren hvertfall. Det tror jeg blir bra. Fant forøvrig ei bra side her -> http://frelse.dyndns.org:81/hh/

 

Men hvilken tjeneste jeg får etter det aner jeg jo ikke, noe som er jo veldig avgjørende. Rekrutten er jo bare 6 uker...

 

Skulle egentlig veldig gjerne vært i Stavanger, men skal vel vanskelig la seg gjøre (dame). :smile:

 

Ellers synes jeg synskravene til diverse greier i militæret suger, da jeg sjøl ikke har perfekt syn. Bruker dog ikke briller.

 

Tenkte kanskje det hadde vært kult å komme på båt, men da må du visst ha dritbra syn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meld deg på Radarkurset, det er ikke så mange som gjør det og søk deg deretter videre til Sjøoperasjonssenteret i Stavanger eller Bodø. Jeg var i Bodø og fikk jobbe med SGI maskiner, svære Barco skjermer, IRIX og UNIX OS(bare i Bodø), samt Windows. I tillegg er det turnustjeneste disse stedene. 12timer på og 12timer av i9 to uker i strekk. Deretter får du være 2 uker hjemme. Ikke så aller værst allikevel. Når jeg var der i 99-2000 hadde de allerede bredbånd :smile:

 

 

Btw, fant ut at jeg allerede har svart på denne tråden, men jeg lar det stå....

 

 

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-04-25 11:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg var i Forsvaret fra 83-84, og da var jeg opsassistent (varlingsassistent) på radarstasjon (Luftforsvaret, kontroll og varsling) i Sørreisa. Tre mnd rekrutt på Værnes, ett år i Sørreisa. Når man kommer fra Setermoen var Sørreisa en kurrant plass å være; 6 mil hjem! :smile:) Kunne jo valgt Hæren og noe på Setermoen, men for meg er det fly som teller og da var det lite aktuelt... :smile:

 

Trond

Lenke til kommentar

Hei!

 

Var stormer på setermoen. Kan anbefale det til andre. Særlig nå som stormere er oppsatt på CV90.

 

Mye skyting, trening, friluft og gode kamerater. Lite kadaverdissipin, men heller en felttjeneste. Velg for all del ikke TRENU eller noe sånn. Tenk å sitte 1 år på kaserna og se på MTV, mens sjokoladepuddingen sveller i magen.

 

Marsjsang (Synes den var artig, selv om den kanskje er en smule rasistisk):

 

"Lille jalla løper over isen, lille jalla løper aldri mer. Blod og tarmer flagrer i vinden. Stormer, stormer tøm våpen, kontroller!"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-27 20:41, hawker63 skrev:

Jeg var i Forsvaret fra 83-84, og da var jeg opsassistent (varlingsassistent) på radarstasjon (Luftforsvaret, kontroll og varsling) i Sørreisa. Tre mnd rekrutt på Værnes, ett år i Sørreisa. Når man kommer fra Setermoen var Sørreisa en kurrant plass å være; 6 mil hjem! :smile:) Kunne jo valgt Hæren og noe på Setermoen, men for meg er det fly som teller og da var det lite aktuelt... :smile:


Trond


 

Hehe.... Jeg var i Sørreisa 96-97. :wink:

 

Tok LANG tid å komme seg hjem til Asker med buss og tog... Hadde bra turnus dog.

Lenke til kommentar

 

Hehe.... Jeg var i Sørreisa 96-97. :wink:

 

Tok LANG tid å komme seg hjem til Asker med buss og tog... Hadde bra turnus dog.

 

Gikk det ikke fly?! :smile:

 

Hvordan var det på Sørreisa i 96-97? Da jeg var der var det tross alt kald krig med diverse trafikk av sovjetfly samt til tider et stort oppbud av båter som vi fikk vite om...

 

trond

Lenke til kommentar

er ikke regnet som tjenestedyktig jeg, i og med at jeg har tonnevis med mentale sykdommer hengende på meg, selv om jeg faktisk har tenkt til å ta meg ett år i army'n uansett, for å teste meg litt, og hvem vet, kansje jeg får god erfargin oxo ?

 

 

 

Housey

Lenke til kommentar

Var i sambandet i Heggelia/Bardufoss. Var et ålreit år. Rocka rundt i skauen med beltevog full av utstyr, og satte opp et trådløst nett for telefon og dataoverføring, styrte alt i vogna med en pc med unix på. Var gaske moro, fikk gjort en jobb, ikke bare å løpe rundt å rope pang :smile: Vi tro at det å drifte et av de mest avnagsert sambandsystemne i nato er en jobb som mange på dette forumet kunne tenkt seg ... Utstyret vårt var i alle fall klasisfisert som leading edge innen nato i fjor... Det eneste som kan være negativt for noen er mange døgn i felt med, mye rigging av utstyr. Var inne i 10 mnd og var vel til slutt oppe i rundt 50 døgn i felt...

Lenke til kommentar

Var Jæger på Maukstadmoen/Skjold 98/99. Skikkelig arti tjeneste. Hadde høyeste pri på alt av utstyr ol.

 

Er nok litt hard tjeneste, men dersom du liker natur og ikke har no imot å ligge i 7duker går det bra.

MEN det er kaldt om vinteren! Det var noen som slet med sorte tær etter den ene vinterøvelsen... Tenk deg selv: 20 minusgrader og stiv kuling...

 

Savner kuldegradene og snøskuteren min!

 

[ Denne Melding var redigert av: jokohoma på 2002-05-10 00:43 ]

Lenke til kommentar

Når jeg blir kalt inn til førstegangs tjeneste kommer jeg til å dra uten nekt. Kanskje litt barnslig og si men: Gleder meg som en unge til å skyte med sporlys på AG3, for ikke snakke om tysker MGene. Broren min er i førstegangs tjeneste nå, han er jo utdannet sykepleier, så han ble en del av saniteten. Han har visst steget i rang, blitt fenrik. Noen som vet åssen det der funker? Han hadde med seg Glocken sin hjem sist helg, tok noe bilder av meg selv med glocken i handa :grin:! Kunne ikke dy meg!

 

Må innrømme at det hadde vært tøft å vært en del av Forsvarets Skijeger ett eller annet. De gutta der skal visst være flere ganger bedre enn amerikanske Delta Force, SAS, SEAL. De har visst avlagt Afghanistan ett besøk :grin:!

 

Forresten jeg leste om en fenrik som gikk rundt i gatane og delte ut sukkertøy til unger, med AG3 på ryggen :grin:. Dobbeltmoral her ja, men det hadde vært tøft. Er litt tøft at Norge deltar i sånne operasjoner, faktisk så er de ett av landene som samarbeider best med amerikanske styrker (ifølge forsvarets forum).

Lenke til kommentar

Quote:


Melonbob skreiv:

Utstyret vårt var i alle fall klasisfisert som leading edge innen nato i fjor...


Eg var og i Heggelia (KDOPLK) og noko av utstyret var fett, men ikkje alt...

Eg hadde ansvar for ein del forsyningsutsyr og hadde tilhengar på bilen min, tilhengaren var frå krigen, og på ei av jerrykannene mine var det litt tysk tekst og årstalet 1942 :lol:

Iallfall ingen tvil om at det er kvalitetsutstyr....

Quote:


Den 2002-05-11 10:05, MrA| skrev:

Er litt tøft at Norge deltar i sånne operasjoner, faktisk så er de ett av landene som samarbeider best med amerikanske styrker (ifølge forsvarets forum).


Ikkje meint som dissing av deg MrA|, men etter mi meining så er det fordi Norge er dei flinkaste til å sleike Unaiten opp etter ryggen.

 

Og det med å dele ut sukkertøy, det er litt ekligt.

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-05-11 12:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-04-04 23:41, C. Alshus skrev:

Negerhenriksen, hvordan vet du at militæret er et bortkasta år hvis du ikke har avtjent verneplikten engang.


<<Du er ikke mann for du har vært i militæret>>



 

 

Du er ikke mann før man kan drekke en flaske med Stolichnaya på en kveld og har fått hår på brøstet! Våpen kan du leke med hjemme! ;D

Lenke til kommentar

Quote:


De gutta der skal visst være flere ganger bedre enn amerikanske Delta Force, SAS, SEAL. De har visst avlagt Afghanistan ett besøk
:grin:
!


 

Hehe - har vært både i Libanon (Sambandstropp/FN) og Bosnia (Jegertropp/Nato) og må nok melde at 99% av tiden er relativt rolig og oversiktlig. MEN alikevel gøy og en opplevelse jeg ikke ville vært foruten.

 

I utenlandstjeneste driver de ikke med alt det 'meningsløse' opplegget som blir påtvunget en under førstegangstjenesten (marsjering, masse oppstillinger, sjekk av rom, pussing av våpen enda det ikke er møkkete eller brukt osv.) - der har man nemlig et konkret oppdrag og utfører det mer eller mindre som en 'vanlig' jobb.

 

Anbefaler alle å gjøre noe bra ut av førstegangstjenesten - prøv å lær deg noe fornuftig, og ha en positiv innstilling. Dersom alt bare er leit og du prøver å snike deg unna kan jeg love deg at tiden kommer til å føles lang...

 

PS: Glock er et fislevåpen du ikke treffer noe som helst lenger enn 30 meter unna med. En 12.7 Barrett med snipersikte derimot... ( http://www.clickstudio.com/barrettmilitary/ )

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-05-18 03:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-18 03:12, Gabriel_X skrev:

PS: Glock er et fislevåpen du ikke treffer noe som helst lenger enn 30 meter unna med. En 12.7 Barrett med snipersikte derimot... (
)


 

Glock'en er bedre å bære enn AG-3'en uansett :smile:

Hadde en 12.7 Barrett i kompaniet vi også, men fikk selvsagt ikke prøvd :sad:

 

Quote:


Den 2002-05-19 13:40, C. Alshus skrev:

Stemmer det ikke at forsvaret har kjøpt omtrent 150stk av denne rifla?


De kjøpte vel inn det til Heimevernet... hvorfor gamle halvfeite karer med 2 promille innabords skal få leke seg i skogen med sniperrifle er utenfor min forståelse.

 

Quote:


Den 2002-05-20 17:45, lodott skrev:

Noen som har vært i Garnisonen i Sør-Varanger og har noe fint å fortelle?

Har hørt så mye drit om stedet, at det er kaldt og mygg.. og kaldt og mye mygg og ganske kaldt faktisk...


Har blitt innkalt dit 23.juli. Får håpe det blir bedre enn ryktene..


Var der på "ingeniøroppdrag" for noen år siden før en øvelse.

Du skal vel inn som jeger? Har hørt at de har en forferdelig hellvettes-uke (2 uker?). Du så kanskje programmet på tv2 for et år eller 2 siden om det?

 

Kaldt? Ja! Men ikke værre enn at du klarer deg :smile:

Mygg? Ja!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...