Gå til innhold

Slanger fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Har hatt 2 typer slanger i kabinettet mitt.. Tygon fra Microplex, og PVC fra Clas Ohlson.

 

Tygonslangene fra Microplex er noen skikkelig møkkaslanger.. De tåler ingen bøy i det hele tatt, og de kan kolapse av seg selv, til og med på rette strekninger. De er nå alle sammen erstattet av PVC slanger.

 

PVC slangene er stive.. De kan være mere kronglete å få på plass. Du må også investere i skikkelige slangeklemmer.. Men de tåler en mye krappere svingradius. Og de kolapser ikke etter en stund slik som mykere slanger kan finne på.

 

Etter ca et halvt år med vannkjøling ser jeg at de tidligste slangene har blitt litt matte. Men ikke noe mere enn Tygonslangene.

 

Alt i alt må jeg si at til den prisen så tror jeg billigslangene vinner lett.. tror Tygonslangene kostet 80 kr meteren den gangen jeg bestilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt slangene til Clas og de var jeg veldig fornøyde med. Men når jeg byttet ut vannkjølingen så kjøpte jeg de slangene som de har på Biltema (beregnet til drikkevann) og de var ikke noe særlig. Er alt for stive og tåler lite bøy før de knekker. Tror jeg må skaffe meg noen av de Clas Ohlson slangene igjen. Men det står i katalogen at de koster 79kr for 5 meter. (10mm ID altså)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Konklusjon:

+pris! kostet 50 kr for 5 meter

Koster 85 kr her i Tr.heim :hmm:

HAHAHAHA Trøndere er SÅÅÅÅÅÅÅ gjerrige!!!!! vi snakker om 5 meter her da!!! de 35 kronene i tillegg må du vel kunne klare deg uten! :D dessuten! du må jo straffes litt for at du bor på et så gudsforlatt sted! :laugh:

Ja jøss, jeg er grådig.. :) Bare undret på hvorfor prisen er høyere på Clas her, enn andre plasser..

Lenke til kommentar

Pfføy! PVC-slanger blir uansett stivere med tiden, og en "ekte" vannkjølingsentusiast vil nok bruke silikonslanger i stedet!

 

I motsetning til PVC-slanger vil de aldri bli stive, aldri "sette seg" rundt nipler, og vil aldri være opphav til lekkasje, forutsatt at dimensjon og montering er riktig.

Lenke til kommentar
Pfføy! PVC-slanger blir uansett stivere med tiden, og en "ekte" vannkjølingsentusiast vil nok bruke silikonslanger i stedet!

 

I motsetning til PVC-slanger vil de aldri bli stive, aldri "sette seg" rundt nipler, og vil aldri være opphav til lekkasje, forutsatt at dimensjon og montering er riktig.

Du bruker jo kobberrør gjør du ikke? :p Mener å ha sett det på et bilde av din pc en eller annen gang.

 

Herr brun

Lenke til kommentar
Pfføy! PVC-slanger blir uansett stivere med tiden, og en "ekte" vannkjølingsentusiast vil nok bruke silikonslanger i stedet!

 

I motsetning til PVC-slanger vil de aldri bli stive, aldri "sette seg" rundt nipler, og vil aldri være opphav til lekkasje, forutsatt at dimensjon og montering er riktig.

er det din egen erfaring?? :hmm: så slangene kan være opphav til lekkasje??

Lenke til kommentar

Du bruker jo kobberrør gjør du ikke? :p Mener å ha sett det på et bilde av din pc en eller annen gang.

 

Herr brun

 

Joda, i ganske stor grad. Men disse skal jo også kobles sammen, og da bruker jeg silikonslanger! :yes:

 

 

illvit: Ja, selv om jeg aldri har brukt slike slanger i en PC. Men i andre og lignende sammenheng har jeg opplevd problemer med slike slanger.

La meg samtidig si at jeg nok setter problemet litt på spissen, man kan selvsagt bruke slike slanger også.

Men svært ofte brukes de jo i kombinasjon med slangeklemmer, og da kan man av og til være uheldig, ved at man strammer disse for løst eller for fast, samtidig som at en slangeklemme sjelden eller aldri vil gi et 100% likt press rundt slange / nippel.

Over tid kan / blir en PVC-slange stiv og mindre fleksibel, noe som i sin tur kan gi opphav til lekkasje. Om man siden i en eller annen sammenheng vil endre litt på slangeretninger etc, så kan man altså risikere dette.

Om man i en eller annen sammenheng ønsker å demontere en slange fra en eller flere nipler, så bør man absolutt kappe vekk den biten som slangeklemma har hatt kontakt med, for å redusere risken for lekkasje.

 

Slike forhold vil du aldri oppleve med en silikonslange. Den vil alltid være fleksibel, og med riktig forhold mellom slange og nippel behøver man ikke tenke på sikring av slangen. Med "riktig forhold" menes at nippelen bør være minst 1mm større enn innerdiameteren på slangen, helst 2-3mm.

La meg allikevel legge til at om man skulle kjøre med spesielt kraftige pumper, så bør man sikre slangene med et kabelstrips eller lignende. NB!! Slangeklemmer av stål skal aldri brukes på silikonslanger!

Lenke til kommentar
http://www.wikdahl.net/old/slanger.shtml

 

:no: neiognei :no:

slangene kan begynne å morkne etter tid :thumbdown:

eller skjedde det bare med han på grunn av den grønne uv tilsetningen??

Ser du fant min side der. Dette er en god stund siden nå og jeg er rimelig sikker på at det i ettertid var UV-guffa der som ødela slangene. Denne guffen der ødela også pakningene til en kompis sin Innovatek CPU kjøler (Samme som jeg har). Min mening er at Clas Ohlson slangene var fine å arbeide med, stive og greie. Tåler mye mer bøy også (I forhold til innovatek).

Jeg har hatt både PVC, Tygon og Silikon-slanger i min vannkjøling, og skal jeg være ærlig, var jeg mest fornøyd med Clas Ohlson slangene :blush:

 

Edit: Hum... jeg har visst skrevet dette allerede på den siden :roll:

Endret av neonX
Lenke til kommentar
http://www.wikdahl.net/old/slanger.shtml

 

:no: neiognei :no:

slangene kan begynne å morkne etter tid :thumbdown:

eller skjedde det bare med han på grunn av den grønne uv tilsetningen??

Ser du fant min side der. Dette er en god stund siden nå og jeg er rimelig sikker på at det i ettertid var UV-guffa der som ødela slangene. Denne guffen der ødela også pakningene til en kompis sin Innovatek CPU kjøler (Samme som jeg har). Min mening er at Clas Ohlson slangene var fine å arbeide med, stive og greie. Tåler mye mer bøy også (I forhold til innovatek).

Jeg har hatt både PVC, Tygon og Silikon-slanger i min vannkjøling, og skal jeg være ærlig, var jeg mest fornøyd med Clas Ohlson slangene :blush:

 

Edit: Hum... jeg har visst skrevet dette allerede på den siden :roll:

ok. takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...