Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Umulig å få Adsl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt tips, er redd telenor har meg i rottefella :mad:

Isdn er kjipt. Så vi bestilte adsl fra catch i januar i år. Alt gikk smertefritt til alt var installert og klart ti bruk. Da viste det seg at siden vi bor så langt fra telefonsentralen med adsl, var det ikke mulig å holde den hastigheten vi betalte for (499,- for ca 850\250).

Pingtiden var ikke noe å skryte av, og hastigheten på nettet varierte mellom cs 150-500 kb\s.

Vi ringte catch og spurte om de kunne gi oss en bedre pris, siden de ikke klarte å levere varen vi betalte for. De tilbød 449,- i måneden, noe som jeg følte ikke var bra nok, siden prisen på samme hastighet lå på et par hundrelapper mindre hos andre ISP'er, så vi sa opp abonnementet og lette etter en ny leverandør.

Har nå ringt tele2, nextgentel, bluecom, telenor og en del andre. Jeg forklarte at jeg er villig til å betale full pris for den ytelsen de kunne gi meg. ¨Betaler gjerne 300 i måneden for adsl, selv om det er tregt.

Telenor sa de ikke støttet så lange avstander, og de andre selskapene fikk ikke lov av telenor å gi meg mindre enn 700 kb\s, fordi det var telenor sin linje.

Er det i det hele tatt lov?

Men jeg tenkte at det måtte være andre metoder å få seg fast pris på internett på. Omtrent 4 km unna der jeg bor er det kabel-internett, lurte på om det hadde vært mulig å sette opp noe som funker greit via trådløst mot denne sentralen? Å legge kabler blir for dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Trenger sårt tips, er redd telenor har meg i rottefella  :mad:

Tabbe og si opp, du kan stort sett glemme ADSL.

Du burde ha hørt med Catch om de heller hadde satt ned hastigheten slik at du hadde fått en mer stabil linje.

TN med venner leverer ikke på slike linjer, TN har selvsagt lov til og nekte levering hvis de vet det ikke funker.

384/128 er den laveste hastigheten som leveres på TN sitt utstyr men uansett får du ikke en slik linje på denne linjelengden.

Trådløst kan være en mulighet hvis det er fri sikt mellom dere og leverandør/linje.

Endret av agvg
Skrevet
Trenger sårt tips, er redd telenor har meg i rottefella :mad:

Isdn er kjipt. Så vi bestilte adsl fra catch i januar i år. Alt gikk smertefritt til alt var installert og klart ti bruk. Da viste det seg at siden vi bor så langt fra telefonsentralen med adsl, var det ikke mulig å holde den hastigheten vi betalte for (499,- for ca 850\250).

Pingtiden var ikke noe å skryte av, og hastigheten på nettet varierte mellom cs 150-500 kb\s.

Vi ringte catch og spurte om de kunne gi oss en bedre pris, siden de ikke klarte å levere varen vi betalte for. De tilbød 449,- i måneden, noe som jeg følte ikke var bra nok, siden prisen på samme hastighet lå på et par hundrelapper mindre hos andre ISP'er, så vi sa opp abonnementet og lette etter en ny leverandør.

Har nå ringt tele2, nextgentel, bluecom, telenor og en del andre. Jeg forklarte at jeg er villig til å betale full pris for den ytelsen de kunne gi meg. ¨Betaler gjerne 300 i måneden for adsl, selv om det er tregt.

Telenor sa de ikke støttet så lange avstander, og de andre selskapene fikk ikke lov av telenor å gi meg mindre enn 700 kb\s, fordi det var telenor sin linje.

Men jeg tenkte at det måtte være andre metoder å få seg fast pris på internett på. Omtrent 4 km unna der jeg bor er det kabel-internett, lurte på om det hadde vært mulig å sette opp noe som funker greit via trådløst mot denne sentralen? Å legge kabler blir for dyrt.

Finn noen du har fri sikt til (og som bor så nærme sentralen at de kan få adsl), bestill en adsl linje der, sett opp trådløst nett mellom der og deg, og vips så har du ADSL med full hastighet! :yes:

Skrevet

Er det noe du ikke skal gjør, er det å bestille deg noe trådløst. Det kan virke bra, men har selv trødløst og det er helt jævlig. 600kr måneden for en 728/728 linje (skal det vere), men jeg får ikke mer en rundt MAX 500kbit. det er fordi at hele radiolinjen er på 2.4 mbit, som skal deles på over 20 personer. men det er jo bare i mitt tilfelle.

Som et tips, så kjøp ikke noe trådløst! :cry:

Skrevet

hmm.. trodde ikke det var mulighet i heletatt å få adsl på over 5 km jeg.. jeg bor 4,7 å det var litt tvilsomt om jeg kunne få adsl (hvis de noensinne skulle bygge ut da). trådløst er vel ganske dyrt å heller ikke det mest stabile som er å få. men er du villig til å betale å ta konsekvensene er vel det et tilbud.

Skrevet (endret)
Er det noe du ikke skal gjør, er det å bestille deg noe trådløst. Det kan virke bra, men har selv trødløst og det er helt jævlig. 600kr måneden for en 728/728 linje (skal det vere), men jeg får ikke mer en rundt MAX 500kbit. det er fordi at hele radiolinjen er på 2.4 mbit, som skal deles på over 20 personer. men det er jo bare i mitt tilfelle.

Som et tips, så kjøp ikke noe trådløst! :cry:

For noe tull.. Trådløst er et veldi bra alternativ, men det må settes opp rett og dimensjonerest rett. Om det er bra utstyr, riktige antenner og bra konfigurert så kan et radiobasert nett gå veldi fint. Men ser desverre ut til at mange her ikke har så veldi mye peiling på sånn. En viktig ting å huske på i et trådløst nett (snakker om lisesfritt), er at alle brukere på en base delere på all båndbredde tilgjengelig på den basen. Dette blir som et nettverk med hub, alle deler på båndbredden, alle data blir sendt til alle. Dette utgjør også så klart en sikkerhetsrisiko.

Du nevner 2,4 mbit, du er sikker på at du ikke har hørt at det går i 2,4 ghz båndet? Lisensfritt utstyr for trådløst nett går i 2,4 ghz båndet(802.11a går i 5 ghz båndet), og har en teoretisk kapasitet på 11 eller 54 mbit, men i praksis kan du regne med å få omtrent halvparten. En annen viktig ting i et trådløst nett er så klart hvor mye båndbredde dere har tilgjengelig mot internett. Tåler det f.eks at alle sitter og laster ned samtidig?

Om dere har spørsmål om trådløse nett kan dere gjerne sende meg en PM så skal jeg prøve å svare.

Edit: Må også nevne at jeg ikke snakket om at han skulle leie seg trådløst nett fra noen, men sette opp sitt egent..

Endret av TheBoz
Skrevet

Ja, jeg vil også heller ah ustabil adsl, enn ikke noe adsl. Tanken da jeg avbestilte var jo at dette tilbudet fra catch fortsatt var dyrere enn fullpris hos f.eks tele2. Og da jeg bestilte catch, kunne jeg også få adsl fra tele2!

Men mens jeg hadde catch abonnementet har telenor laget denne nye regelen..

Men men.. Andre folk jeg har fri sikt til er ikke noe problem, men hvor lang rekkevidde er det mulig å få ok stabilitet og hastighet på?

Skrevet
Men mens jeg hadde catch abonnementet har telenor laget denne nye regelen..

Da ar det nok en feil hos Tele2 eller i kapaks, TN har aldri noensinne godkjent levering på så lange linjer, til og begynne med var grensa 3km men de økte denne opp til ca 5lm som maks høsten 2002 tror jeg det var.

Hvor langt må du ha linken?

Skrevet (endret)

At denne regelen var ny har jeg bare fra brukerstøtte på tele2, godt mulig det ikke stemmer..

Men trådløs link må gå ca. 4 km eller noe i den dur

Hm, en venn sier Sdsl har lenger rekkevidde? Kan det stemme, eller er det helt på jordet?

Endret av Kevlar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...