laaban Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Hei, håper noen her kan hjelpe meg med et irriterende problem. Har en Dell Latitude D800 med intergrert Dell TrueMobile 1300 WLAN Mini-PCI Card. Alt for ofte mister jeg forbindelsen til basestasjonen som er en 3Com Accesspoint 2000. Har også en annen bærbar på samme wlan som dette aldri skjer med, så problemet ligger på dell-maskinen. Om jeg kjører åpent nettverk eller wep-kryptering gjør ingen forskjell. En restart kan hjelpe (ikke alltid), men det er litt tungvint. Hvordan kan jeg ev. restarte kun prosessen som setter opp den trådløse forbindelsen? (åpne wireless connection og trykke 'connect' fungerer ikke) Men altså aller helst løse hele problemet... Har forøvrig også oppdatert driver, avinstallert driver, avinstallert hele kortet og reinstallert.... sukk.. På knærne og ber om redning... mvh Lasse
sony123 Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 har du XP?? prøv å la programvaren til Truemobile styre forbindelsen, å ikke Windows..... Hjalp meg iallefall
laaban Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Skrevet 27. mars 2004 Glemte det ja... bruker XP Pro. Hvis programvaren til Truemobile styrer forbindelsen når jeg fjerner krysset under 'Wireless Network Connection Properties", der det står 'Use Windows to configure my wireless network settings' - så har jeg prøvd det. Følte ikke at det hjalp spesielt. Må man gjøre noe mer enn det for at truemobile skal ta over styringa? Mvh. Lasse
sony123 Skrevet 27. mars 2004 Skrevet 27. mars 2004 (endret) Glemte det ja... bruker XP Pro.Hvis programvaren til Truemobile styrer forbindelsen når jeg fjerner krysset under 'Wireless Network Connection Properties", der det står 'Use Windows to configure my wireless network settings' - så har jeg prøvd det. Følte ikke at det hjalp spesielt. Må man gjøre noe mer enn det for at truemobile skal ta over styringa? Mvh. Lasse Gå til kontrollpanel, administrative verktøy, tjenester, så Wireless Zero Configuration, høyreklikk, velg egenskaper, stopp tjenesten, velg deaktivert på oppstartstype.. reboot... EDIT HAr du forresten slått av strømsparing på kortet?? kan være det å... Endret 27. mars 2004 av sony123
laaban Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Skrevet 30. mars 2004 Beklager sen tilbakemelding her... men har prøvd mye. Skorter nok litt på kompetansen her i gården er jeg redd. Noe gjør jeg galt i hvertfall. Kan bekrefte at jeg har skrudd av strømsparing på kortet. Ellers har jeg forsøkt tipsene beskrevet over. Får litt poblemer med oppstarten da det tydligvis er noen prosesser som ikke starter etter planen..(?), men når jeg da starter Truemobile 1300 Client Utility i kontrollpanel og starter forbindelsen manuelt får koblet meg opp til basestasjonen. Men får ingen pakker inn. Jeg mister min lokale ip, dhcp blir borte (står noe om private address i steden), får tildelt en ip som ikke ligner noe jeg har på ruteren eller min isp i det hele tatt, subnet endres og gateway blir borte. Kanskje denne metoden fordrer at jeg setter lokal ip, subnet og gateway fast? Kan jo forsøke det. btw - takk for tipsene, føler at jeg er langt på vei til å omgå de veldig irriterende lost connection problemene!! Mvh. Lasse
sony123 Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 (endret) Beklager sen tilbakemelding her... men har prøvd mye. Skorter nok litt på kompetansen her i gården er jeg redd. Noe gjør jeg galt i hvertfall. Kan bekrefte at jeg har skrudd av strømsparing på kortet. Ellers har jeg forsøkt tipsene beskrevet over. Får litt poblemer med oppstarten da det tydligvis er noen prosesser som ikke starter etter planen..(?), men når jeg da starter Truemobile 1300 Client Utility i kontrollpanel og starter forbindelsen manuelt får koblet meg opp til basestasjonen. Men får ingen pakker inn. Jeg mister min lokale ip, dhcp blir borte (står noe om private address i steden), får tildelt en ip som ikke ligner noe jeg har på ruteren eller min isp i det hele tatt, subnet endres og gateway blir borte. Kanskje denne metoden fordrer at jeg setter lokal ip, subnet og gateway fast? Kan jo forsøke det. btw - takk for tipsene, føler at jeg er langt på vei til å omgå de veldig irriterende lost connection problemene!! Mvh. Lasse hmm, du sier du mister din lokale ip, og dhcp.. Dette skal jo routern tildele automatisk til ditt trådløse nettverkskort.Hvordan er routern konfigurert? Har du andre internetttilkoplinger på maskinen? feks oppringt internett? Har du krysset av i kontrollpanel for truemobile 1300, at den skal styre tilkoblingen? Endret 30. mars 2004 av sony123
laaban Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Skrevet 30. mars 2004 hmm, du sier du mister din lokale ip, og dhcp..Dette skal jo routern tildele automatisk til ditt trådløse nettverkskort.Hvordan er routern konfigurert? Har du andre internetttilkoplinger på maskinen? feks oppringt internett? Har du krysset av i kontrollpanel for truemobile 1300, at den skal styre tilkoblingen? Har en cisco router fra nextgentel, og den fungerer vanligvis helt som den skal. Har ingen andre internettilkoplinger. Når jeg har på at windows skal styre trådløs forbindelsen (avkrysning i network connections) da står nettopp det når jeg går inn i kontrollpanel->truemobile 1300,. Skrur jeg av at windows skal styre forbindelsen og går inn i kontrollpanel->truemobile 1300 får jeg opp konfigurasjonen av nettverket - og gjør dette. Når jeg så refresher forbindelsen mister jeg forbindelsen. Dvs. det står at pakker sendes ut, men mottar ingen. Under network status, address type, der det vanligvis står "assigned from DHCP" får jeg nå "automatic private address", og mister forbindelsen. Ser ikke noe eget kryss for styre/ikke styre tilkoblingen utover å sette opp konfigurasjonen med network name, ev. wep og slikt. Mao. hadde ikke dette (nye) problemet noe å gjøre med at jeg deaktiverte wireless zero configuration likevel... Når jeg skrur på at windows skal overta igjen, og trykker på "repair" i wireless networks status, da blir ip, gateway osv. riktig igjen og nettet fungerer (høres jo fint ut da at det virker, hadde det ikke vært for at jeg innimellom helt uprovosert mister nettverket - som jo var utangspunktet på toppen her.. Feilmelding i event viewer: Event Type: Warning Description: Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address 00903A4A7B8D. The following error occurred: The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server. Kanskje jeg bare må stole på windows konfigureringa fremover likevel, eller er jeg rett ved mål...? mvh. lasse
sony123 Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 hmm, du sier du mister din lokale ip, og dhcp..Dette skal jo routern tildele automatisk til ditt trådløse nettverkskort.Hvordan er routern konfigurert? Har du andre internetttilkoplinger på maskinen? feks oppringt internett? Har du krysset av i kontrollpanel for truemobile 1300, at den skal styre tilkoblingen? Har en cisco router fra nextgentel, og den fungerer vanligvis helt som den skal. Har ingen andre internettilkoplinger. Når jeg har på at windows skal styre trådløs forbindelsen (avkrysning i network connections) da står nettopp det når jeg går inn i kontrollpanel->truemobile 1300,. Skrur jeg av at windows skal styre forbindelsen og går inn i kontrollpanel->truemobile 1300 får jeg opp konfigurasjonen av nettverket - og gjør dette. Når jeg så refresher forbindelsen mister jeg forbindelsen. Dvs. det står at pakker sendes ut, men mottar ingen. Under network status, address type, der det vanligvis står "assigned from DHCP" får jeg nå "automatic private address", og mister forbindelsen. Ser ikke noe eget kryss for styre/ikke styre tilkoblingen utover å sette opp konfigurasjonen med network name, ev. wep og slikt. Mao. hadde ikke dette (nye) problemet noe å gjøre med at jeg deaktiverte wireless zero configuration likevel... Når jeg skrur på at windows skal overta igjen, og trykker på "repair" i wireless networks status, da blir ip, gateway osv. riktig igjen og nettet fungerer (høres jo fint ut da at det virker, hadde det ikke vært for at jeg innimellom helt uprovosert mister nettverket - som jo var utangspunktet på toppen her.. Feilmelding i event viewer: Event Type: Warning Description: Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address 00903A4A7B8D. The following error occurred: The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server. Kanskje jeg bare må stole på windows konfigureringa fremover likevel, eller er jeg rett ved mål...? mvh. lasse hmm, veldig rart dette, men når du i kontrollpanel, adm verktøy, fjerner at windows skal styre det trådløse nettverkskortet, MÅ du starte maskinen på nytt. Ved oppstart legger da truemobile seg inn å styrer kortet, synes det er meget rart du ikke får utdelt ip fra dhcp da. men du får kontakt med routern å koblet deg på nettet, men ikke utdelt gyldig ip adr? prøv med en restart av maskinen da Hvilkern driver fra Dell bruker du til nettvkortet?
laaban Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Skrevet 31. mars 2004 hmm, veldig rart dette, men når du i kontrollpanel, adm verktøy, fjerner at windows skal styre det trådløse nettverkskortet, MÅ du starte maskinen på nytt.Ved oppstart legger da truemobile seg inn å styrer kortet, synes det er meget rart du ikke får utdelt ip fra dhcp da. men du får kontakt med routern å koblet deg på nettet, men ikke utdelt gyldig ip adr? prøv med en restart av maskinen da Hvilkern driver fra Dell bruker du til nettvkortet? Joda, booter og booter - men det er stabilt(!) dårlig når jeg har skrudd av at windows skal ta seg av konfigureringen. Jeg får ikke kontakt med routern og nettet, men kontakt med basestasjonen. Dvs. under wireless network status får jeg opp at pakker blir sendt, men mottatte pakker er 0. Excellent connection og greier - men altså ikke tildelt lokal ip. Har driver fra Broadcom, versjon 3.10.39.0.
sony123 Skrevet 31. mars 2004 Skrevet 31. mars 2004 hmm, veldig rart dette, men når du i kontrollpanel, adm verktøy, fjerner at windows skal styre det trådløse nettverkskortet, MÅ du starte maskinen på nytt.Ved oppstart legger da truemobile seg inn å styrer kortet, synes det er meget rart du ikke får utdelt ip fra dhcp da. men du får kontakt med routern å koblet deg på nettet, men ikke utdelt gyldig ip adr? prøv med en restart av maskinen da Hvilkern driver fra Dell bruker du til nettvkortet? Joda, booter og booter - men det er stabilt(!) dårlig når jeg har skrudd av at windows skal ta seg av konfigureringen. Jeg får ikke kontakt med routern og nettet, men kontakt med basestasjonen. Dvs. under wireless network status får jeg opp at pakker blir sendt, men mottatte pakker er 0. Excellent connection og greier - men altså ikke tildelt lokal ip. Har driver fra Broadcom, versjon 3.10.39.0. hmm, driver fra broadcom?? broadcom er produsenten av nettverkskortet for kabel, ikke for det trådløsenettverkskortet... Last ned driver versjon 3.20.23.0, på Dell sine sider ligger den under network drivers, filnavnet er R65194.EXE , dette er ikke den helt nyeste driveren, men nest nyeste for å si det sånn.' Har prøvd den nyeste, men gikk tilbake til denne da jeg hadde bedre kontakt med nettet med denne. Prøv å laste den ned å installer den. Hvis du messenger å er koblet på samtidig som jeg feks, kunne vi kommunisert via den, å prøvd å få dette til. For tror dette kun er ett konfigurerings problem.
laaban Skrevet 1. april 2004 Forfatter Skrevet 1. april 2004 hmm, driver fra broadcom?? broadcom er produsenten av nettverkskortet for kabel, ikke for det trådløsenettverkskortet... Last ned driver versjon 3.20.23.0, på Dell sine sider ligger den under network drivers, filnavnet er R65194.EXE , dette er ikke den helt nyeste driveren, men nest nyeste for å si det sånn.' Har prøvd den nyeste, men gikk tilbake til denne da jeg hadde bedre kontakt med nettet med denne. Prøv å laste den ned å installer den. Hvis du messenger å er koblet på samtidig som jeg feks, kunne vi kommunisert via den, å prøvd å få dette til. For tror dette kun er ett konfigurerings problem. Heisann, nå skal vi se her... Jammen ikke verst du ikke slipper opp for tålmodighet med meg Sony - virkelig tusen, tusen hjertelig takk for all hjelp! Installerte den nyeste driveren for en stund siden jeg også, men problemet jeg hadde med å miste nettet ble ikke borte så jeg gikk tilbake til driveren som fulgte med maskinen. Har nå installert driveren du tipset om (står fortsatt broadcom som driver provider..) - og nå skjer det noe!! Får ip av dhcp og kommer på nett! Det er jo aldeles nydelig. Men for å ikke være helt ferdig likevel....hehe... er det avgjørende at wireless zero configuration er disablet? I selve forbindelsen (config i truemobile/network connection) er krysset for "use windows to configure my wireless settings" fjernet. Men ikke tilstrekkelig? For når wireless zero configuration er disablet, da tar det ganske lang tid før maskinen kommer på nett under oppstart. Det er kanskje prisen man må betale? Bortsett fra det så virker altså ting nå - omsider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå