Gå til innhold

Er AMD 64 3200+ Stabilt?


Anbefalte innlegg

Hadde det vært motsatt så hadde det vært mer logisk da det vil bli være større "fasefeil" jo større hastiget det blir med en A64 prosessor. Dette er faktisk første gang jeg leser om dette problemet med 3200+ og det ganske lang tid etter at prosessoren er blitt lansert. Rart det ikke er blitt nevnt før eller på noen av HW sidene verden over. Når 2 av sine snekkern's venner slitter med dette og han har sikkert ikke så mange venner med A64 3200+, så det må det egentlig være et stort problem verden over med denne 3200+, men jeg hører ikke om det før nå. Så det er vist et tydlig problem med denne A64 3200+ og vi kan nå fastslå at A64 3200+ er så ustabil og ikke er å anbefale pga av store stabilitets problemer den har.

 

Dette var dårlig av AMD :thumbdown: Tenk å lage så dårlige prosessorer, og jeg som trodde at det bare var VIA som var det største problemer her :thumbdown:

 

Nei, Intel på meg neste gang, for AMD kan ikke lage stabile prosessorer noe som er bevist her :thumbdown: Fatter ikke at folk i det hele tatt kjøper CPU fra AMD når de er så dårlige til å lage CPU'er, for det er jo bare tull med dem!

 

Styr unna AMD om du vil ha en stabil PC! For det er ikke AMD i nærheten av når vi tar med Intel :thumbs:

For det første så er det ingen sammenheng mellom høyere hastighet og større "fasefeil". For det andre er det vel ikke nødvendig å erklære fallitt, riktignok ironisk, bare fordi det er uklarheter rundt to påstått ustabile systemer. A64 kommer til å bli et av de beste systemene når det bare får ristet av seg barnesykdommene. Det er gjerne slik at jo høyere en satser jo fler barnesykdommer får du i systemet ditt og AMD64 er en relativt frisk satsing med mye ny teknologi. Se bare på Itanium... den sliter ennå og kommer til å gjøre det lenge etter at AMD64 er smertefritt oppe å går i alle konfigurasjoner.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt jeg PÅSTÅR IKKE at A64 er ustabil, men sier det kan være noe i det som Knick Knack nevner, så vises det til minnet og andre ting her , selvfølgelig er dette prøvd , men hvorfor er alt sammen stabilt med min cpu og ikke de to andre. Altså absolutt alt i maskinen er det samme det ENESTE som byttes er cpu og med min cpu er alle 3 maskinene 100% stabile, men med de to andre cpuene er alle tre maskinene ustabile .

Dette fremkommer som feks blåskjerm eller at maskinen restrter, denne restarten kommer uten noen form for forvarsel og kan like godt skje menst man feks spiller eller maskinen står helt stille (altså ikke er i bruk).

Utifra dette kan ikke jeg forstå annet en at årsaken må ligge i cpu da det kun er denne som byttes om i disse maskinene.

Håper bare dette ikke blir en klassisk amd/Intel debatt, men at det heller kunne fremkomme fornuftige teorier om hva som forårsaker dette.

Lenke til kommentar
Som sagt jeg PÅSTÅR IKKE at A64 er ustabil

Jo!

 

Når 2 A64 3200+ ikke kjører stabilt der 3400+ kjører stabil, så er det prosessoren og ikke resten av systemet.

 

A64 = Bingo! Funker, funker ikke!

Joda men å trekke den konklusjonen at dette gjelder A64 generelt blir for drastisk, det er tross alt bare 2 cpuer. Det som kunne være inntr i så måte er jo å høre om andre sliter med slike symtomer på sine 3200 .

Det er også tre forskjellige hk i disse maskinene et Asus (via) et Gigabyte (nForce) og et Shuttle (nForce)

Lenke til kommentar

Joda men å trekke den konklusjonen at dette gjelder A64 generelt blir for drastisk, det er tross alt bare 2 cpuer. Det som kunne være inntr i så måte er jo å høre om andre sliter med slike symtomer på sine 3200 .

Det er også tre forskjellige hk i disse maskinene et Asus (via) et Gigabyte (nForce) og et Shuttle (nForce)

Rart at din 3400+ kjører stabilt på din og dine 2 venners ustabile pc'r og at deres 3200+ ikke kjører stabilt på ditt stabile 3400+ system.

 

Det er da ganske klart at AMD har et seriøst problem her! Jeg tviler på at det er bare skjer med dine 2 venner og at det er nok et problem med disse prosessorene noe som er bevist her!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Det skal jeg være enig i at det ser ut som det ikke er bare via som har skylden her, trodde selv at det var vvia kortet til kompisen som var årsaken men da min kompis nr 2 kjøpte seg en cpu og beholdt det gigabyte kortet mitt og fikk problemer begynte jeg å lure, derfor tok vi disse testene. Det jeg lurer mest på er hva kan det så være med cpuen (om det er denne) som er årsaken og er dette et generelt problem eller sporadisk på enkelte cpuer.

 

Må få legge til at disse problemene ikke kommer veldig ofte, det kan gå dager uten at noe skjer andre dager kan maskinen restarte flere ganger.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Joda men å trekke den konklusjonen at dette gjelder A64 generelt blir for drastisk, det er tross alt bare 2 cpuer. Det som kunne være inntr i så måte er jo å høre om andre sliter med slike symtomer på sine 3200 .

Det er også tre forskjellige hk i disse maskinene et Asus (via) et Gigabyte (nForce) og et Shuttle (nForce)

Rart at din 3400+ kjører stabilt på din og dine 2 venners ustabile pc'r og at deres 3200+ ikke kjører stabilt på ditt stabile 3400+ system.

 

Det er da ganske klart at AMD har et seriøst problem her! Jeg tviler på at det er bare skjer med dine 2 venner og at det er nok et problem med disse prosessorene noe som er bevist her!

 

AMD beviser nok en gang at de ikke lager stabile prosossorer når det er så mange som sliter med disse ustabile systemene med A64 :thumbdown: Noe du beviser her til gangs også! Det er nok ikke bare VIA som har skyld i disse ustabile A64 systemene!

Nå tror jeg enkelte her i tråden har behov for å sove på dette til i morgen. Det er seint og diskusjonen begynner å minne om det dårligste nachspielet jeg noen gang har vært på, så jeg parkerer i allefall tøfflene. :sleep:

 

snorreh: du har et forklaringsproblem. Enten kommer du med noe fornuftig eller så dementerer du. Jeg vet du leser dette. Det er ikke så mange "anonyme" brukere her på hw.no klokka 01:00 bortsett fra deg og snekker'n...

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Joda men å trekke den konklusjonen at dette gjelder A64 generelt blir for drastisk, det er tross alt bare 2 cpuer. Det som kunne være inntr i så måte er jo å høre om andre sliter med slike symtomer på sine 3200 .

Det er også tre forskjellige hk i disse maskinene et Asus (via) et Gigabyte (nForce) og et Shuttle (nForce)

Rart at din 3400+ kjører stabilt på din og dine 2 venners ustabile pc'r og at deres 3200+ ikke kjører stabilt på ditt stabile 3400+ system.

 

Det er da ganske klart at AMD har et seriøst problem her! Jeg tviler på at det er bare skjer med dine 2 venner og at det er nok et problem med disse prosessorene noe som er bevist her!

 

AMD beviser nok en gang at de ikke lager stabile prosossorer når det er så mange som sliter med disse ustabile systemene med A64 :thumbdown: Noe du beviser her til gangs også! Det er nok ikke bare VIA som har skyld i disse ustabile A64 systemene!

Nå tror jeg enkelte her i tråden har behov for å sove på dette til i morgen. Det er seint og diskusjonen begynner å minne om det dårligste nachspielet jeg noen gang har vært på, så jeg parkerer i allefall tøfflene. :sleep:

Men vi er da i det minste enig at AMD systemer er ganske så ustabile! Noe også snekker'n støtter deg i, og beviser her også at det stemmer ganske så bra med det du sier!

 

Det kan neppe være noe tilfeldighet at A64 er så ustabilt med VIA chipsett, og når Snekker'n kommer med denne historien så beviser det at det er også AMD som også har et problem her!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Skal være forsiktig med å si noe sikkert men kan jo nevne at den første A64 jeg hadde var en 3000 denne hadde akkurat samme problemene så den retunerte jeg til Komplett, men dette var lenge før vi gjorde denne testen så det var ikke i mine tanker da.Den var av det førte partiet som Komplett fikk av A64

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Skal være forsiktig med å si noe sikkert men kan jo nevne at den første A64 jeg hadde var en 3000 denne hadde akkurat samme problemene så den retunerte jeg til Komplett, men dette var lenge før vi gjorde denne testen så det var ikke i mine tanker da.

Var det årsaken til minnet eller var det at prosessoren som var feilen?

 

Vet at du hadde VIA hk når du hadde 3000+ og VIA er jo meget kresent på minnet! Og når du måtte retunere en 3000+ på et VIA system så sier det litt om AMD og sine ustabile prosessorer!

 

Jaja, jeg får trøste meg med at det er noen der ute som har stabile AMD 64 systemer :thumbup:

Lenke til kommentar

En her også som har problemet på en AMD64 3200+ Jeg ser imidlertid et rimelig klart mønster i det. Det er helt uavhengig av load og applikasjoner. Hvis den restarter skjer det rimelig rett etter at jeg har startet maskinen. Kjører et GigaByte K8NNXP Limited Ed. og Kingston minne.

 

Har kjørt Prime95 Torture på 1.35VCore i to dager (48 timer) uten feil og reboot. Memtest rapporterer bare fryd og gammen. Men hvis jeg booter opp fra kaldstart og starter en del ting som bruker nett + CPU, da har det hendt at den booter. Oppdaterte CPU driveren som ligger på AMD.com, og i ettertid har dette bare skjedd en gang.

 

Derfor satte jeg meg ned og leste gjennom Whitepapers på denne CPUen, og den steppingen som 3200+ kommer fra har en del flere kjente feil enn den de fleste 3400+ er tuftet på. (Her finner du revisjonsbeskrivelsene.)

 

Mailet AMD kundesupport og spurte rett ut om mine problemer kunne skyldes dette, men fikk ikke noe vettugt svar. Ble bare bedt om å sjekke HK og å reinstallere drivere etc. Mailet tilbake og purret, så vi får se.

 

Gidder dere å sjekke CPUene deres opp mot dette og poste hvilken revisjon deres er?

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Dette er ikke de 2 eneste 3200+ prosessorene AMD har produsert..

 

Om ALLE de prosessorene var ustabile ville de ha blitt trekt tilbake fra markedet, og ja vi hadde visst om det lenge før AMD hadde trekt dem tilbake.

 

Man kan ikke legge en konklusjon på 2 hendelser. Hvis disse prosessorene ble bestillt fra samme sted på nogenlunde samme tidspunkt kommer de også mest sannsynlig fra samme wafer, ergo det kan ha vært en dårlig batch, Den passerte kvalitets testene fordi de ikke kjøres over tid, og kommer ut på markedet.

 

Man skal ikke se bort ifra at det dukker opp noen fler rundt omkring da. Hvis alle kjernene fra den waferen lider av samme problem vil det også dukke opp 3400 samt 3000 kjerner som oppfører seg lignendes.

 

Det er alltid noen kjerner som ikke går som de skal på en wafer enten det er intel eller amd.

 

Har både XP og P4 system her i heimen og må si de har vært rimelig jevne når det gjelder krangling, ustabilitet og ellers oppførsel.

 

Egentlig fungerer begge veldig fint.

 

A64 er en splitter arkitektur som trengs å modnes,

Dog jeg syns amd har gjort en glimrende jobb med den, ta intel f.eks de klarer ikke å få en videreutvikling av northwood til å fungere engang. (Vel de fikk ut noen men da må man brukte tungtvann i kjøle aggregatet) :green:

Lenke til kommentar
Skal være forsiktig med å si noe sikkert men kan jo nevne at den første A64 jeg hadde var en 3000 denne hadde akkurat samme problemene så den retunerte jeg til Komplett, men dette var lenge før vi gjorde denne testen så det var ikke i mine tanker da.

Var det årsaken til minnet eller var det at prosessoren som var feilen?

 

Vet at du hadde VIA hk når du hadde 3000+ og VIA er jo meget kresent på minnet! Og når du måtte retunere en 3000+ på et VIA system så sier det litt om AMD og sine ustabile prosessorer!

 

Jaja, jeg får trøste meg med at det er noen der ute som har stabile AMD 64 systemer :thumbup:

Ja jeg hadde da via kort, derfor har jeg ikke et klart svar her det var også årsaken til at jeg ikke tok den med fra starten av her, men i ettertid har jeg fundert litt på det , men vil jo ikke få et klart svar ettersom jeg ikke har den enda. Men har en kompis til som holder på å sette opp sitt nye system med en 300 cpu og et gigabyte K8NNXP kort , blir spennende å høre derfra.

Lenke til kommentar
Vi må ikke glemme at det kan være "PSU" som kan være problemet med A64 systemene.

Tvilsomt at det er problemet hos meg. Samme problem med Antec TruePower 380W, Enermax 420W og Enermax 460W.

 

Har prøvd maskina med bare en HDD og 512MB minne, ingen kort andre enn ett gammelt GF4MX, og samme problem. _tviler_ på at alle mine PSUer plutselig har blitt ustabile og leverer for lite strøm.

 

Anbefaler forøvrig den linken jeg postet over. Det er skremmende mange kjente feil som har sluttkonklusjonen "may lead to an unstable system"...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Ja jeg hadde da via kort, derfor har jeg ikke et klart svar her det var også årsaken til at jeg ikke tok den med fra starten av her, men i ettertid har jeg fundert litt på det , men vil jo ikke få et klart svar ettersom jeg ikke har den enda. Men har en kompis til som holder på å sette opp sitt nye system med en 300 cpu og et gigabyte K8NNXP kort , blir spennende å høre derfra.

Har du sjekket opp hvilken revisjon 3400+en din har?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...