Gå til innhold

Er AMD 64 3200+ Stabilt?


Anbefalte innlegg

A64 har da også varmespreder...

 

...Via er helt stabilt, man må bare bruke riktig ram. Velger man fra Corsair, så er man sikret den stabiliteten....

 

...Tviler på at du vil merke store forskjellen i stabiliteten om du velger en XP heller. Vil påstå at alle systemer som leverer i dag er stort sett gjennomstabile.

A64 har seff varmespreder, bare jeg som surrer litt.

 

At VIA er "helt stabilt" er fakta med endel unntak. Corsair minne sikrer og en høy prislapp ;)

 

Jeg tror og det meste du får idag er stabilt (sett at du passer på å kjøpe ting som passer sammen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
A64 har da også varmespreder...

 

...Via er helt stabilt, man må bare bruke riktig ram. Velger man fra Corsair, så er man sikret den stabiliteten....

 

...Tviler på at du vil merke store forskjellen i stabiliteten om du velger en XP heller. Vil påstå at alle systemer som leverer i dag er stort sett gjennomstabile.

A64 har seff varmespreder, bare jeg som surrer litt.

 

At VIA er "helt stabilt" er fakta med endel unntak. Corsair minne sikrer og en høy prislapp ;)

 

Jeg tror og det meste du får idag er stabilt (sett at du passer på å kjøpe ting som passer sammen).

Kvalitet koster vet du. Mitt kort er i hvertfall stabilt. Untakene gjelder stort sett bare de som bruker twinmos minne. Men skal man kjøpe athlon 64 bør man uansett vente til nForce 3 250 eller via kt8 pro kommer, disse vil ikke yte mye bedre, men kommer sannsynligvis til å overklokke mye bedre, og de retter vel opp en del av "barnesykdommene".

Lenke til kommentar
Skal du ha noe "bombesikkert" som førstegangsbygger bør du gå for en P4 2.8C, et i865PE hovedkort (alle funker, bare finn noe med utstyr og pris som passer) og noe PC3200 minne (alle funker). God ytelse, ganske billig og ikke kresent på noe som helst ;)

Alle PC3200 funker på i865PE?! :dontgetit:

 

Det stemmer dårlig med det jeg har hørt, i865PE brikkesettet tackler ikke alt av PC3200 minne i dual-DDR iallefall. Bl.a. har enkelte PC'er fra Dell med dette brikkesettet problemer med noname PC3200 minne levert fra Komplett f.eks.

 

Hvis jeg forstår deg rett så støtter generelt sett hovedkort med dette brikkesettet vesentlig flere typer minnebrikker enn mange av dagens sokkel 754 hovedkort med VIA K8T800 brikkesett, det kan jeg være enig i. Men det betyr ikke at Athlon 64 er ustabilt på noen som helst måte :no:

 

Det finnes likevel mange sokkel 754 hovedkort som også tar det meste av minne, f.eks. de fleste som bruker NVIDIA nForce3 brikkesett :thumbup:

 

Kjøp av kvalitetsminne er uansett et must hvis man ønsker et stabilt og raskt system, og det gjelder uansett system enten det er Athlon 64 eller P4 :)

 

Selv anbefaler jeg alltid Corsair-minne som passer glimrende til det meste og særlig deres XMS 3200LL minne vet jeg fungerer aldeles strålende på de aller fleste Athlon 64-hovedkort :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

hehe den evige krangelen hva er mest stabilt; Intel eller AMD... eller var dette en ny en? La oss si det sånn; AMD ingeniørene røyker som regel litt sterkere saker enn intel ingeniørene før de fastsetter specs, men Intel ingeniørene har da også tatt noen gode magadrag oppgjennom tidene.

 

Slik det er nå så er P4 på i865/i875 den mest stabile og fleksible løsningen å få tak i på desktop. AMD XP er hakk i hel og deretter kommer A64 på socket 754 et stykke bak. Ytelsesmesig er A64 best i de fleste tilfeller. Har du imidlertid planer om å oppgradere til mer enn 2GB RAM i maskina de så bør en være klar over at A64 ikke støtter dette i dag. Det vil si du må redusere hastigheten for å kjøre med mer minne. Enkelte HK produsenter hevder at deres HK vil fungere med opp til 3GB RAM på DDR400. Det kan selvsagt hende at det er mulig, men husk at dette er et elektrisk problem ikke et funksjonelt problem (AMD64 prosessorene kan logisk sett adressere 1TB RAM og det vil øke opp til 18000TB eller.no ettersom AMD finner det nødvendig eller hensiktsmessig). Det har altså ingenting med den logiske muligheten for å adressere minnet, men den elektriske. Hvor mye minne du faktisk vil få til å fungere vil være avhengig av HK, minnemodulene, minnekontrolleren på CPU og bussfrekvensen. F.eks om HK har en veldig bra spenningsregulator til CPU så vil minnekontrolleren på CPU få bedre arbeidsvilkår og kan dermed takle mer enn det som er spesifisert fra AMD. Har du på den andre siden et HK som bare akkurat er innenfor spec og minnemodulene også bare såvidt er innenfor spec på hvor mye strøm de har lov til å trekke på adressebussen, så kan en risikere at minneoppgraderingen over 2GB går rett i vasken, over 3GB vil ofte ikke funke uansett HK og minnemodul kombinasjon.

 

Edit: " (...)A64 på socket 754 et stykke godt bak (...)" er rettet til "(...)A64 på socket 754 et stykke bak (...)" my bad :blush:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
hehe den evige krangelen hva er mest stabilt; Intel eller AMD... eller var dette en ny en? La oss si det sånn; AMD ingeniørene røyker som regel litt sterkere saker enn intel ingeniørene før de fastsetter specs, men Intel ingeniørene har da også tatt noen gode magadrag oppgjennom tidene.

Hehe :lol:

 

Hvis det noe AMD sine teknologer er høy på så er det kunnskap, mens Intel sine må spise lykkepiller som snop for å holde det gående :cool:

 

Slik det er nå så er P4 på i865/i875 den mest stabile og fleksible løsningen å få tak i på desktop. AMD XP er hakk i hel og deretter kommer A64 på socket 754 et godt stykke bak. Ytelsesmesig er A64 best i de fleste tilfeller.

Det kan alltids diskuteres, jeg anser NVIDIA nForce2 brikkesettet for sokkel A (Athlon XP) som minst like stabilt og uhorvelig mer fleksibelt enn Intel sine brikkesett for sokkel 478 (P4). Hva stabilitet angår så er anser jeg faktisk NVIDIA nForce3 brikkesettet for sokkel 754 (Athlon 64) til å være enda mer stabilt enn både nForce2 og Intels brikkesett, men kanskje ikke like fleksibelt med tanke på finesser. VIA K8T800 brikkesett for sokkel 754 (Athlon 64) derimot har vist seg å være litt variabelt med tanke på kompatibilitet mhp. minne, men når man først bruker anbefalt minne så er også stabiliteten her minst like bra som på andre systemer. Dette er også godt dokumentert en rekke steder hvis det skulle være noen tvil, alt annet er ingenting mer enn synsing og grunnløse påstander.

 

Så følger en lang avhandling som jeg ikke ser poenget med :dontgetit:

 

Har du imidlertid planer om å oppgradere til mer enn 2GB RAM i maskina de så bør en være klar over at A64 ikke støtter dette i dag. Det vil si du må redusere hastigheten for å kjøre med mer minne. Enkelte HK produsenter hevder at deres HK vil fungere med opp til 3GB RAM på DDR400. Det kan selvsagt hende at det er mulig, men husk at dette er et elektrisk problem ikke et funksjonelt problem (AMD64 prosessorene kan logisk sett adressere 1TB RAM og det vil øke opp til 18000TB eller.no ettersom AMD finner det nødvendig eller hensiktsmessig). Det har altså ingenting med  den logiske muligheten for å adressere minnet, men den elektriske. Hvor mye minne du faktisk vil få til å fungere vil være avhengig av HK, minnemodulene, minnekontrolleren på CPU og bussfrekvensen. F.eks om HK har en veldig bra spenningsregulator til CPU så vil minnekontrolleren på CPU få bedre arbeidsvilkår og kan dermed takle mer enn det som er spesifisert fra AMD. Har du på den andre siden et HK som bare akkurat er innenfor spec og minnemodulene også bare såvidt er innenfor spec på hvor mye strøm de har lov til å trekke på adressebussen, så kan en risikere at minneoppgraderingen over 2GB går rett i vasken, over 3GB vil ofte ikke funke uansett HK og minnemodul kombinasjon.

Her var det mye synsing og lite faktisk informasjon dessverre, hva prøver du egentlig å si her? :roll:

 

Jeg bare spør, har du noengang prøvd å ha mer enn 2GB vanlig ('unbuffered') minne i et system? Og er du klar over at samtlige minneprodusenter ikke anbefaler å bruke mer enn 1GB slikt minne pga. disse elektriske problemene du her nevner fordi signaltapet blir for stort? Nettopp derfor anbefaler de heller å bruke registert minne som ikke har slike problemer hvis man ønsker mer enn 1GB minne, og det gjelder samtlige desktop prosessorer som benytter seg av 'unbuffered' minnebrikker enten de kommer fra AMD eller Intel.

 

Til forskjell fra Athlon XP og P4 som har minnekontrolleren som en del av brikkesettet, så har Athlon 64 minnekontrolleren integrert på prosessoren. Dette betyr betydelig raskere tilgang til minne og et mer stabilt system. Minnekontrolleren som sitter på Athlon 64 er likevel bare en forenklet utgave av den man finner på Athlon 64-FX og Opteron. Minnekontrolleren på Athlon 64 støtter opptil 3 stk. vanlige ('unbuffered') DDR400 minnebrikker og opptil 4 stk. registerte DDR333 minnebrikker med eller uten ECC-støtte. Med 4 stk. 1GB registerte DDR333 minnebrikker kan altså et Athlon 64 system ha opptil 4GB minne :thumbup:

 

For mer detaljert informasjon om den integrerte minnekontrolleren på Athlon 64 så se kap. 2.4.2 (s. 12) i dette dokumentet:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/24659.PDF

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD XP er hakk i hel og deretter kommer A64 på socket 754 et godt stykke bak

Hørt om nForce3? :roll:

Ja :roll:

 

Edit: Har du lest mer enn den linja du quotet? Det meste burde være rimelig klart.

Jeg har lest alt ja!

 

Oppfatter jeg deg riktig nå, så sier du her at A64 er langt bak XP sytemer i stabilliet pga det med mer enn 2GB minne :roll: Hvem er det som har mer enn 2GB minne i sine pc'r av vanlige brukere?

 

Jeg ser helheten på det og ikke en filleting som du påpeker her og som ikke har noe som helst interesse for en vanlig pc bruker. Er dette din spede begrunnelse for at A64 ligger så langt bak XP i stabilitet? da har du ikke skjønt det!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
AMD XP er hakk i hel og deretter kommer A64 på socket 754 et godt stykke bak

Hørt om nForce3? :roll:

Ja :roll:

 

Edit: Har du lest mer enn den linja du quotet? Det meste burde være rimelig klart.

Jeg har lest alt ja!

 

Oppfatter jeg deg riktig nå, så sier du her at A64 er langt bak XP sytemer i stabilliet pga det med mer enn 2GB minne :roll: Hvem er det som har mer enn 2GB minne i sine pc'r av vanlige brukere?

 

Jeg ser helheten på det og ikke en filleting som du påpeker og som ikke har noe som helst intresse for en vanlig pc bruker. Er dette din spede begrunnelsen for at A64 ligger så langt bak XP i stabilitet, da har du ikke skjønt det!

Hovedargumentet for å påstå at s754 ligger etter de andre i stabilitet og fleksibilitet er naturlig nok begrensningen i kompatibilitet med forskjellige minnekonfigurasjoner. Mener du dette er feil? Er kompatibilitetsproblemene med enkelte minnemoduler og mengde/hastighets kombinasjoner uvesentlig? I så fall begynner denne diskusjonen å nærme seg hva jeg ville forventet å høre på en fotballpub.

 

For å si det rett ut. Jeg tror ikke du og en del andre liker å høre virkeligheten og forsøker derfor å dysse den ned. Til hvilken nytte det eventuelt måtte være er langt utenfor min evne å forstå.

 

Er det for pinlig for en innbitt fan å oppdage at 64bit A64 med sin teoretiske mulighet til å direkte adressere halve Internettet ikke takler mer DDR400 minne enn stakkars 32bit P4? hehe sry.

 

http://www.theinquirer.net/?article=14956 (<- on " topic"!)

 

Dette blir nok min siste post her. Jeg er mett hva kjedelige "nei jeg vil ikke forstå" diskusjoner angår. Send en PM om du lurer på noe viktig.

Lenke til kommentar
hehe nok en balansert og objektiv avhandling fra den kanten... not :roll:

Spar meg for slike unødvendige spydigheter for jeg synes ikke det er morsomt :mad:

 

Jeg foreslår at du heller slutter å spre feilinformasjon om ting du ikke kan så mye om, for det er helt tydelig at du ikke har det minste peiling på hva du snakker om her :thumbdown:

 

Er det for pinlig for en innbitt fan å oppdage at 64bit A64 med sin teoretiske mulighet til å direkte adressere halve Internettet ikke takler mer DDR400 minne enn stakkars 32bit P4? hehe sry.

Du er tydeligvis ikke klar over at 32-bits prosessorer som P4 og Athlon XP har en absolutt grense på 4GB på hvor mye minne de kan adressere, og dette gjelder både fysisk og virtuelt minne hvis du forstår. Selv om en Athlon 64 bare kan adressere opptil 4GB fysisk minne, så kan den adressere mye mer virtuelt minne enn noen 32-bits prosessor vil klare selv vha. PAE (Physical Address Extention) eller andre omveier rundt problemet.

 

Hvis du virkelig ønsker å bidra med noe her, så la det i det minste være faktisk informasjon og ikke bare ukvalifisert synsing iblandet en rekke missforståelser. Alt du trenger å vite om minnekontrolleren til Athlon 64 står i den linken jeg henviste til i min forrige post så jeg anbefaler at du starter der. Tilsvarende detaljert informasjon om minnekontrollerene til nForce2 og 865PE brikkesettene finner du nok på Nvidia og Intels hjemmesider.

 

Du er velkommen til å poste i denne tråden igjen hvis du har noe mer fornuftig å bidra med ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hovedargumentet for å påstå at s754 ligger etter de andre i stabilitet og fleksibilitet er naturlig nok begrensningen i kompatibilitet med forskjellige minnekonfigurasjoner. Mener du dette er feil? Er kompatibilitetsproblemene med enkelte minnemoduler og mengde/hastighets kombinasjoner uvesentlig?

Hadde du bare klart å skille mellom nForce og VIA så hadde jeg skjønt deg! Men jeg kan bare ikke si meg enig når du sier at A64 ligger langt bak XP i stabilitet når man bruker et nForce HK, og når jeg påpeker dette så henviser du meg til dette med "mer enn 2GB minne". Hva har dette med denne posten å gjøre? Det er du som ikke vil skjønne noe her og tar bare utgangspunktet med VIA HK :thumbdown:

 

Hadde du bare skrevet "bak" og ikke "langt bak" XP systemer, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
(...)

Jeg foreslår at du heller slutter å spre feilinformasjon om ting du ikke kan så mye om, for det er helt tydelig at du ikke har det minste peiling på hva du snakker om her :thumbdown:

(...)

Du er velkommen til å poste i denne tråden igjen hvis du har noe mer fornuftig å bidra med ;)

Vel, i lyset av dette så får jeg vel poste igjen.

 

1) Nøyaktig hva mener du jeg ikke vet noen ting om?

2) Hvilken feilinformasjon er det jeg sprer?

 

Siden dette er kjernen i min utdanning her ved NTNU er jeg svært interessert i å vite dette så fort som mulig da jeg muligens må forlate bartebyen for å skaffe meg jobb og har derfor svært knapp tid til å ta opp igjen de fag som måtte være berørt av denne feilinformasjonen og kunnskapsmangelen jeg selv ikke er klar over.

 

Edit:

Hadde du bare skrevet "bak" og ikke "langt bak" XP systemer, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt.

Denne grove feilen blir fikset nå!

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på dette med stablitet på A64 , troe nemmelig Knick Knack har et poeng her , dette sier jeg bla utifra dette : Jeh og to kompiser har A64 den jeg har er en 3400 de andre har 3200 , det som er saken er at de sliter med stablitetsproblemer på sine bla restart og blåskjermer , menst min har vært 100 % stabil (her snakker jeg om uklokket system hos alle) Vi har prøvd det meste uten hell, så tok vi med deres cpuer opp til meg og satte dem i min maskin, og hva skjer da jo da blir min maskin ustabil, så tar vi min cpu og prøver den i begge de andre og da har de stabil maskin. Med en gang vi bytter til en av deres cpuer er det stablitetsproblemer .

Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på dette med stablitet på A64 , troe nemmelig Knick Knack har et poeng her , dette sier jeg bla utifra dette : Jeh og to kompiser har A64 den jeg har er en 3400 de andre har 3200 , det som er saken er at de sliter med stablitetsproblemer på sine bla restart og blåskjermer , menst min har vært 100 % stabil (her snakker jeg om uklokket system hos alle) Vi har prøvd det meste uten hell, så tok vi med deres cpuer opp til meg og satte dem i min maskin, og hva skjer da jo da blir min maskin ustabil, så tar vi min cpu og prøver den i begge de andre og da har de stabil maskin. Med en gang vi bytter til en av deres cpuer er det stablitetsproblemer .

Dette impliserer en del konsekvenser som ikke nødvendigvis er korrelert med mine påstander, men er likefullt så alvorlige at jeg foreslår å holde kjeft om det hvis en har nicket sitt kjært. :scared:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på dette med stablitet på A64 , troe nemmelig Knick Knack har et poeng her , dette sier jeg bla utifra dette : Jeh og to kompiser har A64 den jeg har er en 3400 de andre har 3200 , det som er saken er at de sliter med stablitetsproblemer på sine bla restart og blåskjermer , menst min har vært 100 % stabil (her snakker jeg om uklokket system hos alle) Vi har prøvd det meste uten hell, så tok vi med deres cpuer opp til meg og satte dem i min maskin, og hva skjer da jo da blir min maskin ustabil, så tar vi min cpu og prøver den i begge de andre og da har de stabil maskin. Med en gang vi bytter til en av deres cpuer er det stablitetsproblemer .

Det du prøver å si her er at det er produksjonsfeil på 3200+?

Lenke til kommentar
Det du prøver å si her er at det er produksjonsfeil på 3200+?

3400+ og 3200+ vil ofte ligge rett ved hverandre på samme wafer og er produsert helt likt så vi kan nok utelukke det.

 

Det første som slår meg er at den eneste forskjellen på disse prosessorene er kvalitetssortering og multiplier. Dette medfører at neddeleren som gjør at minnekontrolleren kan synkronisere seg med hastigheten til minnebussen vil jobbe med et annet forholdstall. Dette kan føre til andre "fasefeil" (det vil alltid være en viss fasefeil) altså at kontrolleren bommer litt på tidskunkt for lesing og skriving av de forskjellige signalene, men nå vet vi jo ikke om dette er relatert til minnehåndteringen. Så DETTE var faktisk spekulering fra min side!! <- se, to stk.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på dette med stablitet på A64 , troe nemmelig Knick Knack har et poeng her , dette sier jeg bla utifra dette : Jeh og to kompiser har A64 den jeg har er en 3400 de andre har 3200 , det som er saken er at de sliter med stablitetsproblemer på sine bla restart og blåskjermer , menst min har vært 100 % stabil (her snakker jeg om uklokket system hos alle) Vi har prøvd det meste uten hell, så tok vi med deres cpuer opp til meg og satte dem i min maskin, og hva skjer da jo da blir min maskin ustabil, så tar vi min cpu og prøver den i begge de andre og da har de stabil maskin. Med en gang vi bytter til en av deres cpuer er det stablitetsproblemer .

Merkelig, og dere har prøvd flere typer minne og testet grundig med Memtest86+ også for å utelukke programvarefeil? Hvis det er feil enten på minne eller minnekontroller så skal Memtest86+ kunne påvise dette. Det blir litt for enkelt å påstå at Athlon 64 ikke er stabilt basert kun på en isolert hendelse med en mulig defekt prosessor synes jeg.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Litt for enkelt å påstå at Athlon 64 er ustabilt basert kun på en isolert hendelse med en mulig defekt prosessor.

Det var her snakk om to stk.! Men ja det er også for lite til å trekke konklusjoner.

 

Du har forøvrig to utestående spørsmål lengre oppe i tråden, gjentatt her:

 

1) Nøyaktig hva mener du jeg ikke vet noen ting om?

2) Hvilken feilinformasjon er det jeg sprer?

 

Du er tydeligvis ikke klar over at 32-bits prosessorer som P4 og Athlon XP har en absolutt grense på 4GB på hvor mye minne de kan adressere, og dette gjelder både fysisk og virtuelt minne hvis du forstår.
Latterligste jeg har hørt tatt i betraktning at jeg mener det har kommet frem via PM at jeg ble utdannet telematikkingeniør i 2001. Liker ikke å titelere meg her på forumet, men i denne tråden har du tvunget det frem. Dette er barnemat. Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Hadde det vært motsatt så hadde det vært mer logisk da det vil bli være større "fasefeil" jo større hastiget det blir med en A64 prosessor. Dette er faktisk første gang jeg leser om dette problemet med 3200+ og det ganske lang tid etter at prosessoren er blitt lansert. Rart det ikke er blitt nevnt før eller på noen av HW sidene verden over. Når 2 av sine snekkern's venner slitter med dette og han har sikkert ikke så mange venner med A64 3200+, så det må det egentlig være et stort problem verden over med denne 3200+, men jeg hører ikke om det før nå. Så det er vist et tydlig problem med denne A64 3200+ og vi kan nå fastslå at A64 3200+ er så ustabil og ikke er å anbefale pga av store stabilitets problemer den har.

 

Dette var dårlig av AMD :thumbdown: Tenk å lage så dårlige prosessorer, og jeg som trodde at det bare var VIA som var det største problemer her :thumbdown:

 

Nei, Intel på meg neste gang, for AMD kan ikke lage stabile prosessorer noe som er bevist her :thumbdown: Fatter ikke at folk i det hele tatt kjøper CPU fra AMD når de er så dårlige til å lage CPU'er, for det er jo bare tull med dem!

 

Styr unna AMD om du vil ha en stabil PC! For det er ikke AMD i nærheten av når vi tar med Intel :thumbs:

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...