Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs tilkobling til domene


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp et nytt kontor for en håndfull meglere. Det blir 5-6 bærbare med Windows XP som skal koble seg til en Samba PDC (Primary domain controller).

 

Problemet mitt er nå at jeg får feil når jeg prøver å koble meg på domenet. Det ser for meg ut som om XP først prøver å sjekke at brukernavn/passord stemmer på samba serveren før den skrur på WLAN-kortet. Det blir jo feil rekkefølge og den får dermed ikke kontakt med serveren.

 

Er det noen som har erfaring med trådløst pålogging i domene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det fungerer. Hmm, ok da er ikke det problemet.

 

Jeg sliter bl.a. med at når jeg logger inn, og trykker på Z:\ disken så fungerer det ikke første gang, men andre gang kommer jeg inn.

 

Jeg sliter også med at den ikke kjører logon.bat som ligger på serveren. Det har startet noen ytterst få ganger. Scriptet ligger delt på \\server\netlogon\logon.bat, og kan kjøres manuelt.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret... (igjen).

 

Hva kjører du egentlig på serveren? Du nevner samba PDC.. er det en unix/linux maskin? Eller har du en "ekte" microsoft domenekontroller?

 

edit: kan ikke du fortelle mer om hva som er installert og hvordan det er konfigurert på serveren og på klientene?

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Ah, beklager, jeg skal prøve å uttrykke meg klarere.

 

Jeg har en Linux (Debian) server med Samba 3.0.2a installert. Den er satt opp som en PDC. [smb.conf]

 

Den er koblet med TP-kabel til et 3COM AP, og derfra går det trådløst over til en Zepto laptop med Windows XP Professional.

 

Målet mitt er at jeg skal kunne opprette samba/domenebrukere på serveren, og alle de skal kunne koble seg på med laptopene sine.

 

.....og underveis er det noen humper i veien....

 

For å opprette bruker på serveren skriver jeg:

useradd -m -k /home/samba/skeleton/ -d /home/samba/brukernavn -g users -s /bin/false brukernavn

smbpasswd -a brukernavn

 

1: I løpet av testingen har jeg opprettet en bruker, anna, med passord lindh (fantasien er minimal om natten). Denne brukeren ser ut til å fungere helt greit, til jeg prøver å forandre passordet på samba serveren. Da får hun ikke logget inn lenger. Men om jeg forandrer tilbake til det gamle fungerer det igjen.

 

2: Når jeg oppretter flere brukere med metoden over får jeg bare feilmeldingen "An attached device is not functioning" når jeg prøver å logge på.

 

3: Når brukeren anna har en vellykket login startes ikke scriptet login.bat som ligger på serveren. Jeg har tenkt til å bruke det til å mappe flere disker og stille klokken.

 

4: Vellykket login; Går inn i My Computer, og ser at nettverksdisken Z:\ er mappet. Første gang hun klikker på den kommer feilmelding, men andre gangen går det greit å komme inn. Altså opprettes vel koblingen til stasjonen ved første forsøket.

 

Ahh...håper det gjorde ting litt klarere. Over står altså fire "problemer" som jeg har støtt på i første omgang. Om du, ob1, eller noen andre har tanker eller erfaringer tar jeg gjerne imot.

 

(Spørsmål 3 har jeg kanskje løst ved å legge til logon script = logon.bat i smb.conf)

Lenke til kommentar

Må du ikke også ha en AD controller? Eller er jeg helt på jordet nå. slapd (openldap) funker vistnok flott som ActiveDirectory.

 

(Er egentlig kun linux-admin, og helt tråbundet... Men innlogging over wlan funker - skolen min bruker det (noen av windows-maskinene).)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...