Gå til innhold

Mistet hdd i gulvet, nå slår den seg av og på!

tvk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en WD 160 GB SE 7200 rpm som jeg har satt inn i et hdd-kabinett. Jeg greide å miste hele saken i gulvet og når jeg slår kabinettet på hører jeg hdd slå seg av og på inni.

ER DET MULIG Å FIKSE DETTE ELLER ER HDD ØDELAGT??

Hadde den full av masse fett, så det er jævlig kjipt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok den er ødelagt ja. Det som har skjedd er at lese/skrive-hodet på disken har kræsjet ned på platene, og hengt seg fast der. Dermed sliper den bare opp platene inni. Hvis det er veldig viktige data innpå der, kan du levere den inn til spesialiserte firmaer som kan hente ut dataene, men det er _svindyrt_.

Skrevet

Ikke nødvendig å bruke caps-lock på tekst, vi ser utmerket hva som står.

Men det ser nok stygt ut. Harddisker liker ikke å falle i bakken, så denne er nok gåen. Desverre.

Skrevet

Jepp, dette hørtes trist ut!

Men: Er du en av de som aldri har backup og dermed mister alt for godt når du først mister noe i en diskkræsj? I så fall kan det jo være en ide med backup for fremtiden. Det er desverre alt for få som gidder å investere i backup inntil de mister noe de har veldig kjært i en slik kræsj.

Hvis det er _veldig_ kritisk kan du sikkert kontakte IBAS.no og bestille redning av dataene fra de. Det koster sikkert over 10.000 kr, men er det _veldig_ kritisk så er det sikkert verd prisen.

Skrevet

Greide å gjøre det samme selv med en kompis sin HD, han mista HD'n og 100 Filmer, og var rimelig pist på meg, men han tok med seg hardisken til butikken og sa: "Da jeg startet opp pc'n i dag tidlig startert hardisken å lage rare lyder!" Og han fikk ny harddisk, men han er fortsatt litt sur pga de filmene :devil:

• 10 måneder senere...
Skrevet
Høres ut som disken din er ødelagt :( triste greier.

har btw: kanskje ødelagt hk og skjermkort sjøl pga av waterchill, tør ikke å skru på data'n enda. :ermm:

Legg det på et godt og varmt sted i noen dager (så er du sikker på at fuktigheten kommer bort), også kan du ta det ut igjen. Så lenge strømmen ikke stod på når du fikk vann inn der, skal det gå fint. ;)

Gjest Slettet-10579
Skrevet

Jeg tror dette er en av årsakene til at så mange av diskene dør.

Skrevet

Nå som du ikke har noe å tape: Ta ut harddisken og gi den en solid lusing fra siden. Ikke kast den rett i gulvet, men altså en kraftig dytt fra siden. Er du heldig vil dette frigjøre lesehodet og det vil bli mulig å redde noe av innholdet.

Skrevet

Hjelp, jeg skulle skifte lyspære, men mistet den nye på gulvet. Nå vil den ikke lyse!

Så rart det kan høres, men faren for at det du eventuelt har på den disken er tapt, er overhengende stor. Hvis det er "livsviktige" saker der, må du nok søke proff. hjelp. Det finnes flere firmaer som er gode på disk-recovery.

Det bare er sånn det er. :innocent:

Skrevet (endret)

hehe...har også klart å ødelegge min seagate S-ATA 120GB disk ved a jeg kom borti kretskorte når jeg skulle putte inn en ny disk å da slo jeg sund en liten komponent! :no:

Hadde hele musikk samlinga mi å den med over 14000 sanger... :cry:

Vis noen har en ødelagt seagate S-ATA 120GB disk som er ødelagt men med i orden kretskort så send meg en priv melding... ;)

EDIT: eller egentlig en hvilken som helst Seagate barracuda S-ATA 7200.2 disk! bare en liten enkel kompont som jeg har sett er på flere seagate diskeer!

Endret av Fat_ASS
Skrevet

Fat_ASS: Kan du vise bilde av skaden? Kanskje det er en helt enkel komponent som bare koster noen kronestykker hos enn elektronikkdeleforhandler. Jeg har i hvertfall fikset en harddisk på denne måten før. (En bitteliten spole var slått av, så jeg laget en ny ved hjelp av en fyrstikk og litt kobbertråd, loddet den på plass og nå fungerer disken perfekt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...