Gå til innhold

Mistenkelig lite plass ledig


Anbefalte innlegg

Dette mysteriet starta for nokre månadar sidan når eg endra litt på systemet her. Eg skifta ut to diskar på 80 gb med ein på 160. Etter litt styr hadde eg greid å klone over alle partisjonane til den nye disken og alt var berre fryd og gammen. Men Adam var som kjent ikkje lenge i paradis.... :no:

 

Etterkvart som tida gjekk fekk eg plutselig beskjed om at c: partisjonen hadde lite ledig plass (det er her eg har os'et installert). Sidan eg ikkje hadde installert noko særleg store program her syntes eg dette var rart, men tenkte at det måtte holde å flytte over sidevekslingsfila til ein annan partisjon. Dette blei gjort, men etter ei stund begynte det å komme nye meldingar om lite plass. Så eg redistribuerte ledig plass ved hjelp av Partition Magic, slik at c: var auka frå 15 til 17,5 gb. Men jammen vart ikkje dette nok heller, så i går måtte eg auke størrelsen frå 17,5 til 20 gb.

 

Det rare her er at når eg merker alt under c: (inkludert skjulte filer) så får eg eit diskforbruk på 3,8 gb, altså er det ca 14 gb som eg ikkje kan gjere greie for! Sidan disken er seagate har eg testa å sjekke tilstanden på den ved hjelp av disc vizard 2003, utan noko resultat. Eg har også køyrt chkdsk i windows, også her med negativt resultat.

 

Så no legg eg problema mine i dykkar hender og håpar på nyttige innspel til korleis eg skal finne ei forklaring på kor all gigabyta på min c: er blitt av!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synest dette høres ut som et virusproblem. Var borti noe lignende for en stund siden, men da såg jeg hvilke filer som tok opp plass på disken. De gikk ikke an å slette, verken i dos eller windows. Ingen virusprogram som fant ut at det var noe gale. Hver fil var på litt over 1.5 GB. Når jeg prøvde å overføre/frigi mer plass på disken ble det opprettet en ny fil når jeg hadde over 1.5 GB ledig... Tror jeg var oppe i 8 filer før jeg bare ga opp og formaterte. Aldri hatt problemet i ettertid heldigvis, har heller aldri hørt om noen andre som har hatt det.

 

Du kan prøve å installere noe virusprog. hvis ikke du har gjort det allerede. Vet ikke om så masse annet som kan forårsake dette. Ser folk nevner system restore, men det skal ikke ta opp 14GB av disken din da maks verdi for denne er 12% (2.4 GB) av din partisjonsstørrelse.

 

En annen ting kan være hvis du har Norton Utilities (tror det var det), N.U. har en egen form for Recycle Bin der du må inn å slette filer etter at du har slettet de fra Windows Recycle Bin. Men synest det er litt rart hvis den øker så masse i løpet av 1 dag, da jeg regner med at du ikke har lagt inn masse nytt på disken iløpet av siste døgnet.

 

Håper dette kanskje var til litt hjelp.

 

MVH Lars

Lenke til kommentar
Dvalemodus eller Hibernate bruker over en gig viss den er aktivert. Dvs plasse blir holdt av på disken i tillfelle man skal hibernate. Kan være litt av årsaken, men det må jo være flere tinge siden du mister så mye plass og har nesten bare os instalert på partisjonen.

Hibernate bruker nøyaktig like mye plass som du har RAM. Når du hibernater så skriver du RAM'n til disk.

 

 

 

 

Jeg tipper at Norton Protected Recycle Bin kan spille noen for et puss her.

Lenke til kommentar

Slett alt som er i recycle-bin(også Norton_protected.. Velg purge all). IE lagrer også mye drit som du ikke trenger (temp, history cookies). Alle andre TMP/TEMP kataloger er også ofte fulle av drit.

 

Er du redd for virus bør du starte PC'n fra en ren oppstart-diskett/CD og kjøre en virus-scan. Pass på at AV-programmet er oppdatert!!

 

Kjør også en defragmentering av disken.. Er vel lite trolig at dette har skylden for å kvele 14GB, men gjør det likevel

Lenke til kommentar

Det var komt mange innlegg her, men eg skal forsøke å svare på spørsmåla som dei har komt:

 

Har du Norton antivirus installert?

 

Jepp, installert og oppdatert. Køyrer virsussøk ein gong i veka.

 

System restore bruker default 12% av partisjonen .

 

Systemgjennoppretting er deaktivert.

 

Diger trashcan på den partisjonen?

 

Tømt, både på vanlig måte og Norton Protected Files

 

kanskje kloninga av partisjoner ikke gikk helt bra og

det ble kluss med ett eller anna

 

Litt redd for dette eg og.... men har ikkje så mykje anna som tyder på det. Alt virkar som det skal ellers!

 

Synest dette høres ut som et virusproblem.

 

Køyrer virussjekk på all e-post og fullt systemsøk men Norton Antivirus ein gong i veka, utan funn.

 

Skal du ha et bra program som på en enkel måte viser hva som tar plass på maskinen din, prøv SpaceMonger.

 

Takk for forslaget, skal teste det!

 

Dvalemodus eller Hibernate bruker over en gig viss den er aktivert.

 

Dette er deaktivert.

 

 

Partisjonen er også defragmentert og alt som er av temp-katalogar som har med IE og Opera å gjere er tømt. Er litt spent på å sjå kva dette Spacemonger kan finne ut av!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...