Gå til innhold

Hvilken LCD-skjerm skal jeg velge?


TJ

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå er tiden kommet for å kaste den gamle CRT-skjermen og gå til innkjøp av en ny 17" LCD. Jeg har lest grundig gjennom Øyvind Dahles LCD-test og må si at den har hjulpet meg veldig. Likevel er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal velge.

 

Valget står mellom følgende skjermer:

 

NEC MultiSync LCD1760NX

Eizo FlexScan L550

Samsung SyncMaster 172X

 

Hovedsakelig så bruker jeg skjermen til surfing, lekser, film og endel spilling (CS, Warcraft III, NFS Underground osv). Jeg stiller temmelig høye krav når det gjeller etterslep og fargegjengivelse, men om etterslepet er så lite at jeg virkelig må anstrenge meg for å legge merke til det, så ser jeg ikke på det som noe problem.

 

Det er egentlig ikke noe spesielt jeg lurer på anngående NEC-skjermen.

 

Jeg har to spørsmål anngående Eizo-skjermen. Er det mulig å justere skjermen slik at den står ca. 90 grader i forhold til bordflaten? Hvordan er fargegjengivelsen og etterslepet (vis det finnes noe) i forhold til NEC- og Samsung-skjermen?

 

Samsung-skjermen har jeg veldig lite kunnskap om. Har kun lest to tester av denne. Den ene finnes her på forumet. Veldig bra test forresten!

 

Jeg blir meget takknemlig om dere som har kunnskaper og/eller erfaringer om disse skjermene er villige til å hjelpe meg med dette vanskelige valget.

 

På forhånd takk!

 

PS! Jeg har allerede bestemt meg for LCD, så vær så vennlige å ikke argumenter for CRT-skjermer, og alle fordelene de har vs LCD.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av TJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en meget bra test av 172X som King_mephisto på forumet har lagd.

Håper den kan gi deg de svarene du trenger  :)

172X Test

Jeg har allerede lest den, men jeg vil ikke bare bygge beslutningen min på et par tester. La oss nå si at jeg kjøpte 172X. Da ville det vært surt om jeg etterpå fant ut at 1760NX ville passet mitt bruk bedre enn 172X.

 

Altså, det jeg er ute etter er en sammenlikning av skjermene.

 

EDIT: Gjerne en test hvor de er testet opp imot hverandre.

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Du sier du driver med en del spilling? Stod med akkurat det sammen valget som deg, og gikk etter mye research for nec 1760nx. Kort og godt; har aldri vært så fornøyd med noe kjøp. Skjermen er eksellent i spill (spiller selv en del day og defeat, også hl-mod), og er ellers meget god på fargegjengivelse og instillinger. Designen er også pen i mitt syn, men slikt er subjektivt. Det er allikevel du som skal ta beslutningen, men nå har du iallefall mine abefalinger å gå etter og.

 

Mvg,

Haakon

Lenke til kommentar
Du sier du driver med en del spilling? Stod med akkurat det sammen valget som deg, og gikk etter mye research for nec 1760nx. Kort og godt; har aldri vært så fornøyd med noe kjøp. Skjermen er eksellent i spill (spiller selv en del day og defeat, også hl-mod), og er ellers meget god på fargegjengivelse og instillinger. Designen er også pen i mitt syn, men slikt er subjektivt. Det er allikevel du som skal ta beslutningen, men nå har du iallefall mine abefalinger å gå etter og.

 

Mvg,

Haakon

Takk for bra tips Haakon :D

 

NEC 1760NX høres ut som en knall skjerm. Må si jeg heller mest mot den for øyeblikket.

Lenke til kommentar
TJ: Nå er tiden kommet for å kaste den gamle CRT-skjermen...

 

koffe ikkje ha to skjerma? :thumbup:

Hehe. Ingen dum idè egentlig. Tror desverre det blir et heller dårlig reultat med tanke på at siderammene på CRT-skjermen er på 4,5cm :cool:

 

EDIT: Hvis det var dualoppsett du hadde i tankene da.

Endret av TJ
Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke noe spesielt jeg lurer på anngående NEC-skjermen.

Du har vel ikke lest (sett) min test. Kunne kanskje gi deg en pekepinne.

 

Nec er foresten er veldig god skjerm. Passer ypperlig til ditt bruk..

Veldig bra gjennomført test Ingardj!

 

Etter å ha lest gjennom LCD-testen av Øyvind Dahle og Ingardj's test, pratet litt med Caliber på MSN + all hjelp jeg har fått fra dere andre, så har jeg nå bestemt meg for å kjøpe NEC 1760NX.

 

Takk for god hjelp alle sammen!

 

EDIT: leif

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...