Gå til innhold

TEST: nForce3: Gigabyte K8N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
K8NNXP er mye bedre, jeg har det og man har faktisk S-ATA støtte, bare 2 men det er bedre en ingenting, dere burde heller testet det kortet, kanskje dere neste gang kan ha en duell mellom K8NNXP og det andre VIA topp modell hk til Gigabyte.

 

Du får betydeligere mere ting med på K8NNXP

Greit nok du får flere "ting" men ytelsesforskjellen mellom kortene er etter all sansynlighet og logikk lik null.

Lenke til kommentar
Gigabyte K8NNXP nForce3 :  16563 3dmarks

Abit KV8-MAX3 K8T800     :  14214 3dmarks

Her er det utvilsomt noe som er galt ja. Kan nesten virke som om du har glemt å skru på FastWrite eller noe slik. Forskjellen mellom nForce3 og K8T800 er ikke så stor på samme klokkefrekvens med ellers lik konfigurasjon.

Hmm, rart. Å skru på eller av Fastwrite gir meg ikke en døyt i forskjell i 3dmark eller andre benchmark programmer for skjermkort. :roll:

Hvis jeg ikke husker feil er FastWrite omtrent det samme som DMA, nemlig at enheten får lov til å snakke direkte til minnet uten å gå om CPU. Anyway, det har gitt relativt store forskjeller for meg tidligere.

Greit, jeg skal ikke krangle på det, men sier bare at å skru av FastWrite (hvertfall i windows gjennom ATI driverene) gjør ikke at 9800pro kortet mitt yter dårligere, heller at det blir mer stabilt. Om det samme skjer om jeg skrur det av fra BIOS, skal jeg ikke si noe om siden jeg ikke har gjort det.

Ikke at det vel skulle ha noe å si, Fastwrite er Fastwrite.

 

Uansett bra test, og bra at man ikke er redd for å "slakte" kort selvom tidligere modeller fra populære og sikkert innflytsrike firmaer har gjort det meget bra.

 

Stå på :thumbup:

Lenke til kommentar
Synes ikke vi skal skylde på noen. Men realiteten er at dette kortet er mye bedre til overklokking en VIA sitt. Er ikke uten grunn at all "guttene" som virkelig overklokker foretrekker dette fremfor VIA sitt. Tror nok noe av feilen kan ligge i at de som tester dette kortet ikke har nok kunskap til A64 oppsett. Legg f.eks merke til den personen i Norge som drar mest i 3DMark (Kjell Erik fra OCShoot).  Holder for den saks skyld også mange verdensrekorder. Hva slags HK bruker han? Jo ett NForce kort

Kunnskap til A64-oppsett? Har selv brukt AMD64-systemer siden før A64 ble lansert, så jeg tror jeg har en liten dose kunnskap. Jeg kan ikke snakke for så veldig mange andre nForce3-kort, men jeg kan konstatere at dette spesifikke kortet ikke ville overklokke mer enn det som fremkommer her med standard kjøling. At andre nForce3-kort kan ha kommet høyere er godt mulig, men det hjelper fint lite i denne sammenhengen.

 

Forøvrig så virker det igjen som om noen har missforstått litt her: Artiklene til HW.no handler ikke om ekstremoverklokking, men det handler om overklokkingspotensialet til det testeksemplaret vi får tilsendt "out of the box".

Dette er ikke for å kritisere den eller de som har utført denne testen , men siden extremklokking blir nevnt så må jeg skyte inn at jeg kjører min cpu på 2530 både med vannkjøling og med std luftkjøler og uten noen som helst modding av kort eller andre ting .

Lenke til kommentar

Det blir ju så dumt med överklockning i en sådan review egentligen. Varför inte testa med lägre multis när det är såpass enkelt att göra med NF3 150? Antingen byter man bara bios eller använder ett sånt cpu-clock program. Ska överklockning med i en review över huvud taget så skall man väl i alla fall försöka tycker jag.

Lenke til kommentar

Meget bra test! :thumbup:

 

La meg legge til at Nvidia nForce3 150-brikkesettet bare støtter HTT-kanaler opptil 600MHz, mens VIA K8T800-brikkesettet støtter opptil 800MHz og det forklarer trolig litt av ytelsesforskjellene i testene mellom dem.

 

Nvidia har nå forøvrig lansert sitt neste generasjons brikkesett, nForce 250, som dere kan lese om her:

http://www.bit-tech.net/feature/35

 

Hexus.net prøvetester det her:

http://www.hexus.net/content/reviews/revie...XJsX3BhZ2U9MQ==

 

nForce 250 Gb blir nok det ultimate brikkesettet for Athlon 64 med masse finesser som surround-lyd (ikke SoundStorm dessverre), meget gode overklokkingsmuligheter (inkl. AGP/PCI-lås), IDE/SATA RAID, Gigabit LAN med innebygget brannmur osv. :thumbs:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
For øyeblikket er ikke dette hovedkortet noe vi vil anbefale til noen.

Dette er jeg svært uenig i. Jeg mener at kortet kan anbefales til de fleste, bortsett fra ytelsesfriker som ikke overklokker og de som vil ha et hovedkort "stappa" med "greier". Jeg har desverre ikke hatt mulighet til å teste K8T800-chipsettet, men ungikk dette fordi overklokking ikke er så lett på det pga. ulåst AGP.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
NVIDIA nForce3 250 Mainboards Approach the Market

 

Vel jeg venter... blir det endelig en komplett platform ut av denne A64 prosessoren?

Ja, det kan du være rimelig sikker på:

 

"NVIDIA nForce3 250 family of core-logic products is expected to support AMD 64-bit 754-pin, 939-pin and 940-pin microprocessors and is ready to power both high-end AMD Opteron and AMD Athlon 64 FX microprocessors as well as performance-mainstream AMD Athlon 64 chips. NVIDIA nForce3 Pro 250 core-logic is highly likely to be capable of working in 2P AMD Opteron systems.

 

The nForce3 250 products are very likely to bring a number of advanced features over its predecessor – NVIDIA nForce3 Pro 150 – such as 2 Serial ATA-150 ports as well as external 2 Serial ATA-150 PHY support in addition to presently available AGP 8x, PCI, 2 ATA-33/66/100/133 channels with RAID 0,1 and 0+1 support, 10/100Mb/s Ethernet, USB 2.0, etc. A version of the nForce3 250 series intended for enterprise-class workstations – the nForce3 250Gb – adds Gigabit Ethernet support and promises to be the world’s first core-logic to integrate native Gigabit Ethernet inside the chip."

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Sjekket du faktisk PCI-hastigheten etter å ha overklokket? På f.eks Abit NF7-S så har man bare mulighet til å stille AGP-hastigheten, men PCI'en kjører alltid på /2 av hastigheten til AGP'en (i følge mine erfaringer iallefall) slik at man har PCI-lock også. Syns det virka litt snodig å implementere kun AGP-lock, den er relativt unødvendig hvis PCI'en øker... ;)

 

Ellers bra test, men ser frem til dere tester et nForce3 250 basert kort mot et evt. SiS 755. :)

Lenke til kommentar

ok, får på minnetesten 3122/3129 og på cpu , dhrystone Alu 9588 , Whetstone FPU 3501 og Whetstone ISSE2 4504

 

Kan forøvrig legge til at dette er med minnet på 2-3-11-3 , setter jeg minnet til feks 2-3-5-3 blir ytelsen litt dårligere.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
ok, får på minnetesten 3122/3129 og på cpu , dhrystone Alu 9588 , Whetstone FPU 3501 og Whetstone ISSE2 4504

 

Kan forøvrig legge til at dette er med minnet på 2-3-11-3 , setter jeg minnet til feks 2-3-5-3 blir ytelsen litt dårligere.

Det er tydlig et eller annet ikka har vært som det burde være under K8N-testen til hardware.no...

Lenke til kommentar

jo, fin test dette og gir en pekepinn.

Ville jo uansett si at amd64 er på prototype nivå, og at man vil få mere ut av kronene på neste generasjon cpu og hk.

 

hva er det med kr i ytelse forskjell på de kortete? kan man si at noen hundrelapper i forskjell kan forsvare den forskjellen i ytelse, eller skal man gå for 'best i test' koste hva det koste vil?

Endret av zup
Lenke til kommentar

sitat fra testen:

 

 

HyperTransport-kanalene til nForce3 på kun 600 MHz, men K8T800 kjører på 800

MHz.

 

HyperTransport !er litt usikker hvilken funsjon dette har,og har det mye og

si for ytelsen

 

ps:fin test av deg DesertGlow

 

tror jeg fant svaret selv:Et A64 system har ikke FSB, men en hypertransport buss som er består av flere 200MHz kanaler hvis jeg ikke tar feil

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
jo, fin test dette og gir en pekepinn.

Ville jo uansett si at amd64 er på prototype nivå, og at man vil få mere ut av kronene på neste generasjon cpu og hk.

 

hva er det med kr i ytelse forskjell på de kortete? kan man si at noen hundrelapper i forskjell kan forsvare den forskjellen i ytelse, eller skal man gå for 'best i test' koste hva det koste vil?

Det er jo det vi prøver å formidle at det ikke er!

 

For det første har tester begått en del småfeil.

 

Nr. 1: Ikke oppgitt BIOS revisjon på testkortet sitt. (Kan i allefall ikke finne det.)

Nr. 2: Gjort ett eller annet feil under testen/fått ett defekt kort og ikke sjekket tallene sine opp mot referanser på nett.

Nr. 3: Vektlagt svak overklokking der man kanskje skulle ha gitt kortet ros for kompabilitet og stabilitet i stedet.

 

Alt i alt gir dette en skjev og feilaktig fremstilling av kortet. Min mening er at testen bør kjøres på nytt, da den inneholder åpenbare feil.

 

Jeg kjører Kingston PC3700 3,3,3,8,11,16 minne på mitt tilsvarende kort, og med en del programmer som antivirus og remote desktop kjørende scorer jeg 3100 på begge minnetestene i Sandra...

 

Så beklager DesertGlow. Du må enten ha fått et smådefekt kort, brukt en tidlig BIOS eller rett og slett ha satt opp noe feil. De resultatene du får viser ikke potensialet i kortet. (Selv om jeg fortsatt forventer at ViA kortene skal slå det, bare ikke i den grad du her viser.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...