Gå til innhold

Intel navngir x86-64 teknologi


Anbefalte innlegg

Forøvrig ikke så rart at de dysser ned x86-64. De har jo planer om å senke denne standarden på total ytelse allerede i Q2 2005 og pris/ytelse i 2007 :thumbs:

Hehe, vi får nå se på det da, AMD har, sånn jeg ser det, overtaket på intel om dagen (ytelses og produktmessig), hva som skjer i 2007 vil jeg ikke spekulere i (da det blir lite annet enn det, nemlig vill spekulasjon). Men det er jo alltid koselig å ha Knivk Knack her, som støtter intel i tykt og tynt :). Det er allerede nok av folk som støtter AMD i tykt og tynt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig ikke så rart at de dysser ned x86-64. De har jo planer om å senke denne standarden på total ytelse allerede i Q2 2005 og pris/ytelse i 2007 :thumbs:

Hehe, vi får nå se på det da, AMD har, sånn jeg ser det, overtaket på intel om dagen (ytelses og produktmessig), hva som skjer i 2007 vil jeg ikke spekulere i (da det blir lite annet enn det, nemlig vill spekulasjon). Men det er jo alltid koselig å ha Knivk Knack her, som støtter intel i tykt og tynt :). Det er allerede nok av folk som støtter AMD i tykt og tynt.

 

AtW

Har du ikke noe mer å melde enn å putte meg i en bås jeg ikke hører hjemme i? :roll:

Lenke til kommentar
Men det er jo alltid koselig å ha Knivk Knack her, som støtter intel i tykt og tynt

 

For det første så er han egnetlig en IBM gutt. Men han prøver å vise at ikke CPU verden er så svart/hvit som det kan se ut som.

 

AMD er ikke den reddene engelen som kom ned på jorden for å redde alle nørden på dette forumet.

 

Er dritt lei at alle stemper de som ikke mener at AMD er en gudomelig prossesor bedrift, og Intel er værre en det sattan er på en virkelig forferdelig dag. :angry:

 

Tror nok at Intel kommer med en god brikke, den er neppe en fantastisk brikke, men en god en. De kommer nok til å senke prisene grunnet større konkuranse, men Intel har forsatt overtaket, de selger MYE flere CPUer en det AMD gjør, og litt viktigere så tjener de penger på det, noe ikke AMD gjør.

 

Og IBM har da kommet frem til at de kanskje skal satse på enkelt personer, men de maskinen kan ikke kjøre Win, så de blir rene Linux/ Unix maskiner. Men det finnes flere programer som kan gjøre slik at de emulere Win.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Forøvrig ikke så rart at de dysser ned x86-64. De har jo planer om å senke denne standarden på total ytelse allerede i Q2 2005 og pris/ytelse i 2007 :thumbs:

Hehe, vi får nå se på det da, AMD har, sånn jeg ser det, overtaket på intel om dagen (ytelses og produktmessig), hva som skjer i 2007 vil jeg ikke spekulere i (da det blir lite annet enn det, nemlig vill spekulasjon). Men det er jo alltid koselig å ha Knivk Knack her, som støtter intel i tykt og tynt :). Det er allerede nok av folk som støtter AMD i tykt og tynt.

 

AtW

Har du ikke noe mer å melde enn å putte meg i en bås jeg ikke hører hjemme i? :roll:

Hehe, jeg hadde vel mer å melde (at intels planer for framtiden sier oss ikke så veldig mye om det nærmeste framtiden). Forøvrig vil jeg si at du hører bra hjemme i den "båsen" om det er ett begrep du ønsker å bruke (de fleste av oss hører vel mer hjemme i en bås en vi liker å innrømme, men det er litt OT).

 

PS: Det var ikke ironisk ment å si at det var koselig å ha deg her, du virker som du kan endel, og det er alltid bra å få synspunkter fra alle sider i en sak, selv om jeg personlig vil kalle deg intel-biased.

 

AtW

 

Stapper inn et svar til macfan her også, siden det omhandlet det samme innlegget: Det er liten tvil om at det er flere "rabiate" AMD-fans her på forumet, enn intel-fans, det sa jeg jo også i innlegget mitt. Og som poengtert over så var det ikke noe negativt ment i innspillet mitt, jeg setter genuint pris på Knick Knacks innspill (blir sågar i godt humør av å se nicket, da det minner meg om en kul sang).

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg liker kvalitet og langsiktig planlegging!

dvs. jeg liker:

 

*EPIC konseptet. Itanium 2 er en ok implementasjon. Montecito blir en bra implementasjon om den lever opp til forventningene. (jeg regner med markedets reakson til montecito blir noe ala "whoops Itanium har jo vitterlig potensiale" Dette fordi denne prosessoren vil ta i bruk runtime informasjon i større grad for å øke ytelsen)

*A64 konseptet. Nåværende implementajon er ok (Opteron er bra i 2-way) x86-64 er greit nok. det måtte komme, men jeg ser det mer som en epilog i x86 historien.

*IBM er en mester i CMOS prosess teknologi og Power/ppc konseptene er slik jeg ser det bedre enn x86 på hw siden.

 

Jeg liker forøvrig ikke Intels Netburst arkitektur veldig godt, og heller ikke alle aspekter ved buss arkitekturen til Itanium og P4/Xeon, men Intel makter å lage en komplett pakke av systemene sine som er overlegen AMD sine og det er tross alt komplette systemer vi bruker. Om noen har en god løsning for å stappe en A64 rett i hue så skulle jeg vurdert det!

 

Da tror vi setter strek for spekulering i mine personlige preferanser. ;) ok?

 

AtW: dum taduuduu taduuduu dum taduuduu taduuduu... :w00t: "for the birds" er nesten bedre.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
*A64 konseptet. Nåværende implementajon er ok (Opteron er bra i 2-way) x86-64 er greit nok. det måtte komme, men jeg ser det mer som en epilog i x86 historien.

Jeg har sett litt på dialogen her.. og har vel ikke så mye å tilføye da KnikkKnakk og Macfan vs resten ser ut til å være relativt enige.

 

Men jeg vil bare kommentere den quote'n. Jeg er enig på at x86 kan se ut som det er i ferd med å skrive sine siste vers, men jeg tror at det generelle markedet er såpass treg og lite villig til å skifte plattform at denne "epilogen" kan bli svært mye lengre enn de rent tekniske forutsetninger og kanskje elektronikk-industrien selv tror. Jeg kan bla. trekke frem Windows vs. linux. Linux har fortsatt bemerkelsesverdig liten oppslutning i det totale forbrukermarkedet til tross for at OS'et har vært fullt på høyde med Windows i flere år. Da tenker jeg på tekniske forutsentninger og brukervennlighet. Markedet er veldig vanskelig å få over på noe nytt. Derfor tror jeg at x86 fortsatt vil få en lang pensjonist-tilværelse i mange år fremover.

 

(NB: Legg merke til at jeg ikke har navngitt noen produsenter)

Lenke til kommentar
*A64 konseptet. Nåværende implementajon er ok (Opteron er bra i 2-way) x86-64 er greit nok. det måtte komme, men jeg ser det mer som en epilog i x86 historien.

Jeg har sett litt på dialogen her.. og har vel ikke så mye å tilføye da KnikkKnakk og Macfan vs resten ser ut til å være relativt enige.

 

Men jeg vil bare kommentere den quote'n. Jeg er enig på at x86 kan se ut som det er i ferd med å skrive sine siste vers, men jeg tror at det generelle markedet er såpass treg og lite villig til å skifte plattform at denne "epilogen" kan bli svært mye lengre enn de rent tekniske forutsetninger og kanskje elektronikk-industrien selv tror. Jeg kan bla. trekke frem Windows vs. linux. Linux har fortsatt bemerkelsesverdig liten oppslutning i det totale forbrukermarkedet til tross for at OS'et har vært fullt på høyde med Windows i flere år. Da tenker jeg på tekniske forutsentninger og brukervennlighet. Markedet er veldig vanskelig å få over på noe nytt. Derfor tror jeg at x86 fortsatt vil få en lang pensjonist-tilværelse i mange år fremover.

 

(NB: Legg merke til at jeg ikke har navngitt noen produsenter)

Klart x86 vil henge med oss lenge, men jeg tror nok standarden vil begynne å skvises ut av de store salgsvolumene rundt 2010. presset både av PPC og EPIC.

 

PS hva er det som er så vrient med å få stavet nicket mitt riktig? Shait, jeg skrev det faktisk feil selv da jeg skulle registrere det :laugh:

Lenke til kommentar
PS hva er det som er så vrient med å få stavet nicket mitt riktig? Shait, jeg skrev det faktisk feil selv da jeg skulle registrere det :laugh:

Det er bare mye lettere å skrive det sånn som det høres ut når jeg sier det inni meg. ;) Har selv sett at mange skriver mitt brukernavn som "Siemen1". Synes det høres litt rart ut, da det er en vanskelig uttale, men de får bare fortsette med det de som vil.. bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Selv har jeg svært liten tro på at predikering vil medføre noen ytelsesforbedring med det aller første, siden det i dag kun medfører tap av ytelse (!).  Men la ikke min pessimisme dempe din entusiasme overfor Itanium, for det finnes faktisk flere enn deg og Mike Fister som synes IA-64 er noe å satse på:

http://biz.yahoo.com/prnews/040309/netu048_1.html

 

AMD's microprocessor is not really positioned to go head-to-head with IBM's POWER, Sun's UltraSPARC, or Intel's Itanium architectures (instead, IA-32 is Opteron's target).  Clabby Analytics also found that AMD's 64-bit processor roadmap is "vague."

 

Clabby Analytics, det er gutta i røyken det gitt! :green:

hehe ser den rapporten til clabby'ene lager liv og røre på nettet! skulle likt å lest den, men den koster jo flesk! :scared: Den må da lekke snart? ;)

 

Her er en som har gått helt av skaftet: :laugh:

http://www.theregister.co.uk/content/61/35092.html

 

AMD fansen river den i alle fall i stykker (så godt de kan) her:

http://www.aceshardware.com/forum?read=115064827

Morsom lesing alt det der ja:

 

"We've witnessed another Itanic miracle and think it's time Intel's server processor chief Mike Fister begin his walk toward sainthood."

 

"Clabby professed to having "seen the light" after Intel executives spoke to him during a server processor presentation. Intel cleansed Clabby of all his Itanic wickedness and, in so doing, managed to elevate the Itanium processor to a religious status that far exceeds that of mortal chips."

 

"And then on the 3,700th day of Itanium's creation, Fister placed his hand on Clabby's head and all became clear - in an instant."

 

"Praise the Lord!"

 

:lol:

 

Det er nå helt tydelig at Intel har spredd rundt en god del $$$ til sine svakeste kritikere :roll:

Lenke til kommentar
Da tenker jeg på tekniske forutsentninger og brukervennlighet. Markedet er veldig vanskelig å få over på noe nytt. Derfor tror jeg at x86 fortsatt vil få en lang pensjonist-tilværelse i mange år fremover.

 

(NB: Legg merke til at jeg ikke har navngitt noen produsenter)

Klart x86 vil henge med oss lenge, men jeg tror nok standarden vil begynne å skvises ut av de store salgsvolumene rundt 2010. presset både av PPC og EPIC.

EPIC er veldig spennende teknologi, men som tidligere erfaringer (ah... Beta vs VHS) har vist oss at det ikke alltid er de beste produktene som slår an i markedet. Når det er sagt så har Intel stor nok innflytelse til å trykke gjennom det de vil, og jeg tror det vil gjelde om en 5-6 år fra nå også. I et slikt tidsperspektiv er kanskje EPIC noe for hvermannsen. I et kortere tidsperspektiv håper jeg IBM sine PPC prosessorer blir tilgjengelig for folk flest. Om du vil kan du kjøpe deg et komplett PPC970 ATX-basert system allerede nå, til den latterlig lave pris av 6000$ (4500$ for "billig"-modellen) ;)

 

http://www.970eval.com/

Lenke til kommentar
ibrotha: Intel ser i allefall ikke ut til å gi seg med det første. Nå har de begynt å sammkjøre chipsettene for xeon og itanium også:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=1889842

Samkjøre flaskehalsene mener du vel? ;)

Det er vel ikke sikkert at de planlegger å la PSB være en flaskehals i all fremtid. Den bussen Itanium benytter i dag har hatt samme båndbredde siden 2001 for å gjøre oppgradering av systemene enklere. Det er ventet oppgradering av bussen til Montecito. Dagens Itanium 2 benytter 6.4GB/s buss og baserer seg på DDR 200 minne i 4 kanaler. Det er bekreftet at neste generasjon skal benytte DDR2. Så da blir nok båndbredden minst fordoblet. Disse systemene reduserer selvsagt ikke hastigheten på minnet bare fordi du setter i to brikker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...