Gå til innhold

Lyd fra CPU?


Anbefalte innlegg

Gammel PC:

 

AMD TB 1400

Epox 8K7A+ (AMD-761 + VIA VT82C686B)

2x256 TwinMos DDR266 ECC/Reg

 

Systemet har i det siste blitt ustabilt, og det kommer merkelige klagende *bzeeee* type lyder ved belastninger og i oppstart. Problemet var til å begynne med nokså overkommelig, men har stadig forverret seg. Jeg ble tvunget til å klokke ned forrige uke, og ting roet seg for en kort stund. Ting ble stadig verre og nå er situasjonen slik at jeg kan boote maskinen i safe mode med litt flaks og mye ulyder hvis jeg klokker ned til 500 Mhz :] Kan ikke kjøre noen krevende programmer. Lydene blir høyere i både volum og tonehøyde jo mer maskinen belastes, og rebooter eller henger ved ca G''' (jeg er klassisk gitarist). Noe må visst gjøres... Eller burde vært gjort for en måned siden, hehe. Jeg er litt lat.

 

Problemet er at jeg vet ikke hva som kan være feil. Symptomene er litt merkelige: Det hele startet med at jeg hadde noe ulyder når jeg startet kald PC... jeg regnet med dette var ei vifte ett eller annet sted, og etter å ha verifisert at dette ikke var CPU kjøleren (silent twin) slo jeg meg igrunn til ro med det. Gikk tross alt over etter ett minutt. Lydene begynte imidlertid etterhvert å komme ved belastninger også... svært inkonsekvent.

 

Noen forslag? Har testet med en annen PSU, og har prøvd med begge RAM brikkene single. [edit: Ser forresten når jeg leser over at det kan virke på mine beskrivelser som det er et HD problem. Det er det ikke.]

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny CPU for å se om det forandrer saken, men lurer litt på hva kortet mitt støtter og ikke støtter? Hvis jeg må kjøpe en altfor gammel CPU for at det skal kunne funke, prøver jeg heller med nytt HK først - kan jo hende jeg må kjøpe begge deler uansett (hvis jeg bommer), og da er det like greit å få oppgradert litt når man likevel må legge ut.

 

 

Takknemlig for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gammel PC:

 

AMD TB 1400

Epox 8K7A+ (AMD-761 + VIA VT82C686B)

2x256 TwinMos DDR266 ECC/Reg

 

Systemet har i det siste blitt ustabilt, og det kommer merkelige klagende *bzeeee* type lyder ved belastninger og i oppstart. Problemet var til å begynne med nokså overkommelig, men har stadig forverret seg. Jeg ble tvunget til å klokke ned forrige uke, og ting roet seg for en kort stund. Ting ble stadig verre og nå er situasjonen slik at jeg kan boote maskinen i safe mode med litt flaks og mye ulyder hvis jeg klokker ned til 500 Mhz :] Kan ikke kjøre noen krevende programmer. Lydene blir høyere i både volum og tonehøyde jo mer maskinen belastes, og rebooter eller henger ved ca G''' (jeg er klassisk gitarist). Noe må visst gjøres... Eller burde vært gjort for en måned siden, hehe. Jeg er litt lat.

 

Problemet er at jeg vet ikke hva som kan være feil. Symptomene er litt merkelige: Det hele startet med at jeg hadde noe ulyder når jeg startet kald PC... jeg regnet med dette var ei vifte ett eller annet sted, og etter å ha verifisert at dette ikke var CPU kjøleren (silent twin) slo jeg meg igrunn til ro med det. Gikk tross alt over etter ett minutt. Lydene begynte imidlertid etterhvert å komme ved belastninger også... svært inkonsekvent.

 

Noen forslag? Har testet med en annen PSU, og har prøvd med begge RAM brikkene single. [edit: Ser forresten når jeg leser over at det kan virke på mine beskrivelser som det er et HD problem. Det er det ikke.]

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny CPU for å se om det forandrer saken, men lurer litt på hva kortet mitt støtter og ikke støtter? Hvis jeg må kjøpe en altfor gammel CPU for at det skal kunne funke, prøver jeg heller med nytt HK først - kan jo hende jeg må kjøpe begge deler uansett (hvis jeg bommer), og da er det like greit å få oppgradert litt når man likevel må legge ut.

 

 

Takknemlig for all respons!

hmm trodde vi bare kunne fra 5-25000Hz i så fall er du spessiell. da du kan høre 1.4 GHz :thumbs: bra jobba!

Lenke til kommentar

Hmm det kan være at din psu er bestykket med en glidelager vifte og at denne nå er utslitt, prøv med en anen psu og se om det kan være det. Grunnen til denne antagelsen er at når psu blir varm blir maskina ustabil og en slitt vifte som nevnt ovenfor bråker når lagrene er gåen.

 

Hvis det er psu, kjøp ny og kjøp en med kule lager!

Lenke til kommentar
Når cpu'en blir varm (les: belastning) slår viftestyringen inn og øker turtallet på viften (inntil flere vifter) det er ikke det du hører da??

 

Har du prøvd å flashe BIOS??

Sitter kjøleren riktig på??

 

Prøv CPU'en i en annen PC

Nevnte han viftestyring?

 

Uansett, er jo mulig det er hardisken(-ane?) din(e) som lager lyden da - evt at CPU kjøleren har litt dårlige/utslitte vifter.. elns...

Ingen kabinettvifter med idiotisk fangrill? (som kan forårsake pipelyder (suselyder) )

Lenke til kommentar

Grrr.

 

hn66: Jeg har lest av temperatur. Normal (40C). Det er heller ikke en vifte :] Jeg har selvsagt undersøkt dette grundig. Det er temmelig vanskelig å si nøyaktig hvor lyden kommer fra.

 

krest: kjekk du.

 

endrebjorsvik89: Skulle gjerne prøvd CPU i en annen maskin, men har ikke mulighet til dette. Kjøleren sitter godt, og BIOS tviler jeg igrunn på at det kan være, siden det har fungert fint i lengere tid. Tror dessuten jeg har nyeste versjon, men takk for tipset! Eneste temperatur regulerte viftene jeg har er i PSU.

 

 

Kjøper nok en ny CPU snart, eller nytt kort.

Noen formening om hvilke SocketA CPU'er dette kortet klarer?

 

 

(edit:)

 

knutern:

 

Noen forslag? Har testet med en annen PSU, og har prøvd med begge RAM brikkene single.

 

arve87: En kabinettvifte ville neppe få PC'en til å henge seg, reboote spontant, etc :] ei heller er det noen annen vifte, jeg har sjekket samtlige... og, jeg sa jo allerede, det er ikke HD.

 

 

MYE BRA FORSLAG :]

Endret av Poteten
Lenke til kommentar
Gammel PC:

 

AMD TB 1400

Epox 8K7A+ (AMD-761 + VIA VT82C686B)

2x256 TwinMos DDR266 ECC/Reg

 

Systemet har i det siste blitt ustabilt, og det kommer merkelige klagende *bzeeee* type lyder ved belastninger og i oppstart. Problemet var til å begynne med nokså overkommelig, men har stadig forverret seg. Jeg ble tvunget til å klokke ned forrige uke, og ting roet seg for en kort stund. Ting ble stadig verre og nå er situasjonen slik at jeg kan boote maskinen i safe mode med litt flaks og mye ulyder hvis jeg klokker ned til 500 Mhz :] Kan ikke kjøre noen krevende programmer. Lydene blir høyere i både volum og tonehøyde jo mer maskinen belastes, og rebooter eller henger ved ca G''' (jeg er klassisk gitarist). Noe må visst gjøres... Eller burde vært gjort for en måned siden, hehe. Jeg er litt lat.

 

Problemet er at jeg vet ikke hva som kan være feil. Symptomene er litt merkelige: Det hele startet med at jeg hadde noe ulyder når jeg startet kald PC... jeg regnet med dette var ei vifte ett eller annet sted, og etter å ha verifisert at dette ikke var CPU kjøleren (silent twin) slo jeg meg igrunn til ro med det. Gikk tross alt over etter ett minutt. Lydene begynte imidlertid etterhvert å komme ved belastninger også... svært inkonsekvent.

 

Noen forslag? Har testet med en annen PSU, og har prøvd med begge RAM brikkene single. [edit: Ser forresten når jeg leser over at det kan virke på mine beskrivelser som det er et HD problem. Det er det ikke.]

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny CPU for å se om det forandrer saken, men lurer litt på hva kortet mitt støtter og ikke støtter? Hvis jeg må kjøpe en altfor gammel CPU for at det skal kunne funke, prøver jeg heller med nytt HK først - kan jo hende jeg må kjøpe begge deler uansett (hvis jeg bommer), og da er det like greit å få oppgradert litt når man likevel må legge ut.

 

 

Takknemlig for all respons!

hmm trodde vi bare kunne fra 5-25000Hz i så fall er du spessiell. da du kan høre 1.4 GHz :thumbs: bra jobba!

Er vel heller 20-20000Hz

Lenke til kommentar

Har selv opplevd dette på flere PCer. Sjekk kondensatorene rundt strømforsyningen til CPUen, du. Hos meg var det disse som "plystret" under belastning; jo varmere de ble, jo mer plystret de.

 

Når dette skjedde ble spenningene veldig ustabile, og i ekstreme tilfeller førte det til kræsj.

 

-KJ

Lenke til kommentar
jevel:

 

Takk for tipset! Skal undersøke...

Bare å lodde på nye hvis disse er problemet vel? Blir jo i så fall en billig løsning...

Kommer jo an på hvor gammelt hovedkortet er, da? Er det under tre år gammelt er dette en garantisak. Ellers er det bare å lodde i vilden sky. (Såfremt man har kunnskapene, da... :) )

 

-KJ

Lenke til kommentar

Siden det kan være problemer med kondensatorer, så foreslår jeg at du skrur ut PSU og legger den litt utenfor kabinette (så langt det er ulig da). Da vil det være lettere å høre hvor lyden kommer fra. Hvis det er PSU, ville jeg anbefalt å kjøpe en ny, eller reklamert hvis det er mulig.

 

Hvis ikke det er PSU, må det mest sannsynlig være fra hovedkortet, siste utvei er vel grafikkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har også en sånn "sizzle"- lyd under belastning, men jeg mener bestemt at lyden kommer fra hovedkortet eller noe der omkring og ikke psu...har nemlig tatt ut psu og kjørt maskina med øret inntil og lyden kom ikke derfra...egentlig bryr jeg meg ikke om dette. Det har vært slik siden jeg byttet hk, ram, cpu og psu i fjor sommer. Byttet forresten cpu igjen nettopp, så det er nok ikke den...

Lenke til kommentar

Dette var intresant. Jeg satte nettopp i ny CPU til min bror. Han hadde en duron 900 før og jeg satte inn en TB 1,4 GHz. Han fikk den samme lyden som dere nevner og som min far har på sin Pentium 2. Den har alltid vært sånn, og jeg tror det er strømforsyningen som lever på kanten. Men på maskinen til min bror har det aldri vært sånn før, og det eneste jeg byttet var CPU og kjøler til denne.

 

Jeg titta på spenningene i BIOS, og de så helt ok ut. Maskinen er forresten helt stabil.

Lenke til kommentar

Morn, sitter i et firma som selger strømforsyninger så jeg snakket med en av applikasjonsingeniørene våre. han mente at det godt kunne være PSU som har fått en liten overbelastning en gang i tiden og at "trafoen" kunne begynne å plystre og brumme... (Idol neste?). stemmer jo godt med den ustabiliteten du merker også.

 

EDIT: søren.. la ikke merke til før nå at du hadde prøvd en annen PSU.. sorry.

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...