Gå til innhold

Samsung 173T og The Sims


Anbefalte innlegg

Det her er helt sikkert ikke skjermen min sin feil tror jeg.. men jeg har nettopp satt opp min flunkende nye Samsung 173T (med én pixelfeil ser jeg :(). Starter opp The Sims og synes grafikken ser så mye dårligere ut enn før... Det kan jo ha noe med å gjøre at den forrige skjermen min (en vanlig Hansol 17") var veldig mørk i kontrastene.. men likevel.. Noe jeg kan gjøre med det? Eller ser The Sims bare sånn ut på fine, dyre skjermer? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endret oppløsning nå for å teste (kjørte 1024x768) men det var ingen forskjell synes jeg. Det er vel helst fargene.. ser ut som om det er få farger. Men det kan vel tenkes det er The Sims som bare er sånn - (er 1.0 versjonen) og at jeg ikke har sett det så godt før fordi skjermen min var så mørk.

Endret av SilviaB
Lenke til kommentar

Vel, der har du løsningen din. Ettersom Samsung 173T har native oppløsning på 1280x1024 vil det bli en smule forstyrret i forhold til perfekt bilde.

 

(1280x1024 er forøvrig et helt kjøtthue format. :angry: Godt å få sagt det også!)

 

Når det gjelder din døde pixel kan du gjøre en av to ting, fortrinnsvis i denne rekkefølgen;

 

1 - Hvis den ikke er helt død, men låst, kan du prøve å "massere" den forsiktig i gang igjen. Helt sant!

 

2 - Hvis dette ikke virker, arranger minnestund sammen med 20 av dine nærmeste nerder.

Lenke til kommentar
SilviaB:

 

du som er så sinnsykt vakker og pen.....

som designer har du vel kalibrert skjermen din?

 

er den bra i alt utenom Sims?

(er den bra til design?)

 

Jeg ble meget skuffet over diablo 2 når jeg spilte dette på LCD.

:blush:

 

 

Har nettopp satt opp skjermen og har ikke fått testet så nøye enda. Hvordan kalibrerer jeg den, og hva oppnår jeg med det? Har ikke så mye erfaring med LCD skjermer. So please enlighten me, thank you. :)

 

Ellers synes jeg skjermen er lys og fin.. muligens bittelitt blass, synes ikke det hjelp så mye og stille contrast/brightness heller.. Men nå er jo skjermsynet mitt "ødelagt" av den forrige skjermen min, så jeg får venne meg til denne. :)

 

Hvor vanlig er det med pixelfeil egentlig? Har man noe bytterett og alt det der? Kan det bli flere av dem etterhvert? :roll:

Lenke til kommentar

piksel feil er ikke så vanlig. Da dine vakre øyne har 30% bedre fargesyn enn gutta har du lettere for å oppdage dette;)

 

Spør mannen din uten å vise hvor den er, så skal du se at han konstanterer at du ikke har noen pikselfeil ;)

 

Men at du har en død piksel er aksetabelt i henhold til ISO 13406-2 ;)

 

kalibrering vil si at du optimaliserer skjermen for deg. Bruker du DVI ?

Lenke til kommentar

Kan jeg optimalisere skjermen på noen annen måte enn å bruke de vanlige skjerminnstilingene? Du fikk det liksom til å høres så fancy ut. :p

 

Bruker ikke DVI nei, har det dessverre ikke på skjermkortet mitt. Vil det ha noe betydelig å si for bildekvaliteten? Skjermen kom jo med begge kablene, så den store forskjellen kan det vel kanskje ikke være?

 

Har allerede vist mannen pixelen.. "Se der er den... deeeeeer....!" Så da kunne han ikke unngå å se det. :laugh:

 

Men jeg synes den ble mindre tydelig da jeg satte opp oppløsningen.. ihvertfall så ser jeg den ikke lenger når jeg surfer (den ligger rett på kanten av explorer menyen og websidene), slik jeg gjorde da jeg kjørte 1024x768. Men er litt uvant å kjøre så høy oppløsning da.. kan liksom ikke designe websider i det fordi da blir alt så stort for alle andre. Så jeg får bytte litt til og fra. :dontgetit:

Endret av SilviaB
Lenke til kommentar

Det at Sims ser slik ut på din skjerm, er en blanding av at du ikke får spilt i native oppløsningen til skjermen din, og at du med en LCD skjerm får et mye skarpere bilde enn de fleste CRT (en slik du hadde før) skjermer (bortsett fra de dyrere modellene).

 

Det kan sammenlignes med at du har hatt et dårlig syn (CRT skjermen) lenge, og kjøper deg briller (LCD skjermen) ;) . Dermed legger du lettere merke til alt som har dårligere kvalitet og oppløsning på en LCD skjerm enn på en CRT. Dette gjelder da uten unntak teksturer og bilder i både spill og andre ting, som f.eks. websider.

 

The Sims ser faktisk slik ut på alle LCD skjermer, så det er ikke noe galt med din skjerm. Hadde du hatt en dyrere CRT skjerm (før du byttet) så hadde spillet sett ganske likt ut som på den nye LCD skjermen din.

 

Yes... Du skjønner poengene mine nå tenker jeg.. (blablabla)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
1:

 

Kan jeg optimalisere skjermen på noen annen måte enn å bruke de vanlige skjerminnstilingene? Du fikk det liksom til å høres så fancy ut. :p

 

2:

 

Bruker ikke DVI nei, har det dessverre ikke på skjermkortet mitt. Vil det ha noe betydelig å si for bildekvaliteten? Skjermen kom jo med begge kablene, så den store forskjellen kan det vel kanskje ikke være?

 

3:

 

Har allerede vist mannen pixelen.. "Se der er den... deeeeeer....!" Så da kunne han ikke unngå å se det. :laugh:

 

4:

 

Men jeg synes den ble mindre tydelig da jeg satte opp oppløsningen.. ihvertfall så ser jeg den ikke lenger når jeg surfer (den ligger rett på kanten av explorer menyen og websidene), slik jeg gjorde da jeg kjørte 1024x768. Men er litt uvant å kjøre så høy oppløsning da.. kan liksom ikke designe websider i det fordi da blir alt så stort for alle andre. Så jeg får bytte litt til og fra. :dontgetit:

1: Ja, og det kommer i den store skjermtesten del 2 som kommer i morgen

 

2: jeg merker stor forskjell på ulike skjermkort. Og bruk av dvi kan være drastisk for enkelte øyne. Hvordan skjermkort kjører du på?

 

3: he he

 

4: Du bør gjøre deg kjent med gutta i webdesign delen: polecat er en referanse derfra

Lenke til kommentar
SilviaB:

 

du som er så sinnsykt vakker og pen.....

som designer har du vel kalibrert skjermen din?

 

er den bra i alt utenom Sims?

(er den bra til design?)

 

Jeg ble meget skuffet over diablo 2 når jeg spilte dette på LCD.

:blush:

 

 

Har nettopp satt opp skjermen og har ikke fått testet så nøye enda. Hvordan kalibrerer jeg den, og hva oppnår jeg med det? Har ikke så mye erfaring med LCD skjermer. So please enlighten me, thank you. :)

 

Ellers synes jeg skjermen er lys og fin.. muligens bittelitt blass, synes ikke det hjelp så mye og stille contrast/brightness heller.. Men nå er jo skjermsynet mitt "ødelagt" av den forrige skjermen min, så jeg får venne meg til denne. :)

 

Hvor vanlig er det med pixelfeil egentlig? Har man noe bytterett og alt det der? Kan det bli flere av dem etterhvert? :roll:

Lese manual? står det meste der. :)

Lenke til kommentar
2: jeg merker stor forskjell på ulike skjermkort. Og bruk av dvi kan være drastisk for enkelte øyne. Hvordan skjermkort kjører du på?

 

4: Du bør gjøre deg kjent med gutta i webdesign delen: polecat er en referanse derfra

2. Skjermkortet jeg kjører er et NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro. Det var bra den gang jeg kjøpte det.. for fire år siden... :roll:

 

4. Hvem - hva - hvor?

Lenke til kommentar

2: bare tipper. Siden de fine damene alltid omgir seg med gutter stinne av gryn..

 

Uansett tror jeg du vil få en mye bedre data hverdag med et litt bedre skjermkort. Jeg har i alle fall lagt merke til at det er stor forskjell mellom toppkorta og de litt eldre modellene-

 

4: bare hyggelig. Gutta venter sikkert på at du sier hei i webcafen deres der ;)

Lenke til kommentar

Autojuster har jeg allerede prøvd.

 

Powerstrip, hva er det?

 

Gikk inn på skjermkortet og stilte kontrasten ned til 90. Ser ut som det hjalp noe. Selve skjerm-brightnessen står bare på 30 nå. Men den lyser opp hele rommet omtrent.. i forhold til mannens CRT ved siden av her som ikke gjør det. Er redd jeg kan bli sliten i øynene av så sterkt lys. :roll:

 

Blir litt overrasket over at denne skjermen scoret sååå bra i testen da.. :roll:

Endret av SilviaB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...