Gå til innhold

Kjøpe nytt Bil Anlegg..


Anbefalte innlegg

Driver å skal fikse meg no anlegg i bilen, har en basskasse med 2 stk 12", har lagd ny front til noen nyere 10" kenwood.

 

Dette kjøpte jeg på lørdagen:

-----------------------------------------

1 stk 4 kanalers Kenwood forsterker KAC-923 480watt velge mellom 4-2 speakers(2x200)

 

1 stk 2 kanalers Kenwood forsterker KAC-1023 1200watt (2x600w)

 

2 stk 10" Kenwood bass elementer

 

1 stk kondensator

 

3 stk delefilter

(2stk Kenwood Passive Crossover Network kpx-h401.

1 stk Kenwood Stereo Crossover Network kpx-L100)

 

3 stk frontsett

(2stk 4" til nede i døra,

2 stk noen hakk mindre.

2 stk døds små, til under dørhåndtaket i min bil BMW 320i 87mod)

-----------------------------------------

 

Så vidt jeg forstod så var det da det ble kjøpt verd noen å 20000,- men som alt så synker slikt i pris, men han ville ha 5000,- tror mye av det var fra rundt 93-94(er det verd det?) for dette her. J

eg for min del, har jo lagt opp ledninger og slikt, så det blir ikke problemet, men om jeg skal koble opp alt sammen eller ikke.

Har delvis bestemt meg for å koble 2 kanalern til sub woofern 2 stk 10". Og bruke 4 kanalern til hattehylle høytallerne og frontsettet.. Er bare veldig usikker på hvordan dette blir med delefilter og kondensator...

 

Noen som har noen gode forslag eller tips, internett sider, jeg kan se litt på.. ER interessert i koblingssett også. All hjelp mottaes med takk.

 

Mvh Torgeir

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er en "kondensator" i en bilstereo??? hva brukes den til ???

En kondensator kan kobles i parallell over spenningsforsyningen, slik at lys og diverse andre ting ikke blinker i takt med bassen (evt. musikken).

 

Jeg vet at Biltema solgte kondensatorer på henholdsvis 3 og 6 Fahrad, og det er fryktelig mye kapasitans. :dribble:

Lenke til kommentar

Interessant....

Men er det noen av dere som har en ide om hvor jeg kan finne kobingsskjema, og div andre lure ting jeg kan trenge å vite, er egentlig litt nybegynner når det gjelder dette her.. Satt opp det første sammen med en kammerat, men den jensen forsterkeren, hadde ledninger som gikk ut av den, henholdsvis "jordinga", strømm, og styring.. men den nye her har ikke det, bare en haug med kontakter,

 

BATT left og right, GND left og right, på den ene siden der output er..

 

på andre siden står det P.CON og GND. og ikke noe left og right.. og input for phono kablene er på den siden...

 

Batt kunne man jo tror står for batteri ?? GND, "ground" jord?? men hva er da liksom left og right, man bruker jo bare en på strøm og jord...!!

 

Noen som veit no jeg ikke vet., mest sannsyneligvis, for jeg veit nesten ikke noe om dette her....

Lenke til kommentar
Interessant....

Men er det noen av dere som har en ide om hvor jeg kan finne kobingsskjema, og div andre lure ting jeg kan trenge å vite, er egentlig litt nybegynner når det gjelder dette her.. Satt opp det første sammen med en kammerat, men den jensen forsterkeren, hadde ledninger som gikk ut av den, henholdsvis "jordinga", strømm, og styring.. men den nye her har ikke det, bare en haug med kontakter,

 

BATT left og right, GND left og right, på den ene siden der output er..

 

på andre siden står det P.CON og GND. og ikke noe left og right.. og input for phono kablene er på den siden...

 

Batt kunne man jo tror står for batteri ?? GND, "ground" jord?? men hva er da liksom left og right, man bruker jo bare en på strøm og jord...!!

 

Noen som veit no jeg ikke vet., mest sannsyneligvis, for jeg veit nesten ikke noe om dette her....

Hvis du tar et bilde (gjerne flere bilder) av forsterkeren din som viser kontaktene, så kan jeg sikkert hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Interessant....

Men er det noen av dere som har en ide om hvor jeg kan finne kobingsskjema, og div andre lure ting jeg kan trenge å vite, er egentlig litt nybegynner når det gjelder dette her.. Satt opp det første sammen med en kammerat, men den jensen forsterkeren, hadde ledninger som gikk ut av den, henholdsvis "jordinga", strømm, og styring.. men den nye her har ikke det, bare en haug med kontakter,

 

BATT left og right, GND left og right, på den ene siden der output er..

 

på andre siden står det P.CON og GND. og ikke noe left og right.. og input for phono kablene er på den siden...

 

Batt kunne man jo tror står for batteri ?? GND, "ground" jord?? men hva er da liksom left og right, man bruker jo bare en på strøm og jord...!!

 

Noen som veit no jeg ikke vet., mest sannsyneligvis, for jeg veit nesten ikke noe om dette her....

Hvis du tar et bilde (gjerne flere bilder) av forsterkeren din som viser kontaktene, så kan jeg sikkert hjelpe deg.

Fant noe her om du gidder å se.. klikk på det britiske flagget... ps! pdf fil...

 

Fant ut litt mer.. Viste faktisk ikke helt hva slag dette var engang, men fant ut nå.

 

Den største er en Kenwood KAC-1023 på 1200watt (2x600w) så vidt jeg forstår temmelig mye... Fant noen bilder her..

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
Du kan lese side 7 i maualen, der står det meget utførlig forklart hvordan du skal koble opp forsterkeren. Les alle warningene og følg dem, det er ikke tull det som står der.

 

Lykke til!

Okey, takk!

 

Har lest gjennom hele greia nå, og det hjalp... Hjalp å få forklart ordentlig hvordan det skal være... Har skissert et koblingsskjema for hånd nå for å få litt oversikt, det som mangler er hvordan delefilter`ne skal kobles opp, var 3 stk av dem, kan få tak i navna, og 1stk kondensator...

Lenke til kommentar
Du kan lese side 7 i maualen, der står det meget utførlig forklart hvordan du skal koble opp forsterkeren. Les alle warningene og følg dem, det er ikke tull det som står der.

 

Lykke til!

Okey, takk!

 

Har lest gjennom hele greia nå, og det hjalp... Hjalp å få forklart ordentlig hvordan det skal være... Har skissert et koblingsskjema for hånd nå for å få litt oversikt, det som mangler er hvordan delefilter`ne skal kobles opp, var 3 stk av dem, kan få tak i navna, og 1stk kondensator...

Hvis du legger ut skjemaet ditt, så kan jeg eller noen andre sikkert se på det.

Lenke til kommentar

Forstår det slik at delefilterne og kondensatoren er det du fremdeles har problemer med. Hvorfor du bruker 3 delefilter derimot, er jeg usikker på. Det er vanlig med to eller fire. Til sub'en bruker du delefilteret på forsterkeren.

 

Delefilter: Et vanlig delefilter har ett sett med innganger og to/tre sett med utganger. Utgangene er gjerne "low", "mid" og "high" (ikke alle har "mid"). Forsterkeren din skal kobles til inngangene og frontsettet til utgangene. Mellomtonen i frontsettet skal kobles til "low", og diskanten til "high".

Man bruker delefilter for å dele opp frekvensene som går til høyttalerene, slik at ikke diskanten får tilsendt de laveste frekvensene, og mellomtonen ikke får de høyeste. Delefilteret deler mao. ut de frekvensene som passer best til hver høyttaler.

 

Kondensator: Bruksområdet til en kondensator er følgende: Når en sub slår, trekker den MYE strøm. Kondensatoren "fylles med strøm" konstant, og lades ut hver gang sub'en slår. Store kondensatorer kan lagre mye strøm, og kan sørge for at sub'en din spiller bedre enn med kun forsterker.

 

Merk: FOR ALL DEL, IKKE KOBLE FEIL PÅ KONDENSATOREN!!!

 

Edit: Kondensatoren kobles selvsagt mellom batteri og forsterker, ikke mellom forsterker og sub som jeg skrev opprinnelig :roll:

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar
Forstår det slik at delefilterne og kondensatoren er det du fremdeles har problemer med. Hvorfor du bruker 3 delefilter derimot, er jeg usikker på. Det er vanlig med to eller fire. Til sub'en bruker du delefilteret på forsterkeren.

 

Delefilter: Et vanlig delefilter har ett sett med innganger og to/tre sett med utganger. Utgangene er gjerne "low", "mid" og "high" (ikke alle har "mid"). Forsterkeren din skal kobles til inngangene og frontsettet til utgangene. Mellomtonen i frontsettet skal kobles til "low", og diskanten til "high".

Man bruker delefilter for å dele opp frekvensene som går til høyttalerene, slik at ikke diskanten får tilsendt de laveste frekvensene, og mellomtonen ikke får de høyeste. Delefilteret deler mao. ut de frekvensene som passer best til hver høyttaler.

 

Kondensator: Bruksområdet til en kondensator er følgende: Når en sub slår, trekker den MYE strøm. Kondensatoren "fylles med strøm" konstant, og lades ut hver gang sub'en slår. Store kondensatorer kan lagre mye strøm, og kan sørge for at sub'en din spiller bedre enn med kun forsterker. Kondensatoren kobles til mellom sub-kassen og forsterkeren.

 

Merk: FOR ALL DEL, IKKE KOBLE FEIL PÅ KONDENSATOREN!!!

Okey, det klarte opp en masse...

 

Men den kondensatoren skal kobles i parallell over spenningsforsyningen, slik at lys og diverse andre ting ikke blinker i takt med bassen...

 

Hva er spenningsforsyningen??

 

Har tegna opp i paint,(raskt) åssen jeg har det til nå, uten delefilter og kondensator.. Men hvordan får man opp bilder her a?? har ingen hjemmeside å legge det på, for man kan jo ikke lengre "attach" bilde...

Lenke til kommentar
Forstår det slik at delefilterne og kondensatoren er det du fremdeles har problemer med. Hvorfor du bruker 3 delefilter derimot, er jeg usikker på. Det er vanlig med to eller fire. Til sub'en bruker du delefilteret på forsterkeren.

 

Delefilter: Et vanlig delefilter har ett sett med innganger og to/tre sett med utganger. Utgangene er gjerne "low", "mid" og "high" (ikke alle har "mid"). Forsterkeren din skal kobles til inngangene og frontsettet til utgangene. Mellomtonen i frontsettet skal kobles til "low", og diskanten til "high".

Man bruker delefilter for å dele opp frekvensene som går til høyttalerene, slik at ikke diskanten får tilsendt de laveste frekvensene, og mellomtonen ikke får de høyeste. Delefilteret deler mao. ut de frekvensene som passer best til hver høyttaler.

 

Kondensator: Bruksområdet til en kondensator er følgende: Når en sub slår, trekker den MYE strøm. Kondensatoren "fylles med strøm" konstant, og lades ut hver gang sub'en slår. Store kondensatorer kan lagre mye strøm, og kan sørge for at sub'en din spiller bedre enn med kun forsterker. Kondensatoren kobles til mellom sub-kassen og forsterkeren.

 

Merk: FOR ALL DEL, IKKE KOBLE FEIL PÅ KONDENSATOREN!!!

Okey, det klarte opp en masse...

 

Men den kondensatoren skal kobles i parallell over spenningsforsyningen, slik at lys og diverse andre ting ikke blinker i takt med bassen...

 

Hva er spenningsforsyningen??

 

Har tegna opp i paint,(raskt) åssen jeg har det til nå, uten delefilter og kondensator.. Men hvordan får man opp bilder her a?? har ingen hjemmeside å legge det på, for man kan jo ikke lengre "attach" bilde...

Spenningsforsyning er et fancy ord for batteri... :p

Lenke til kommentar

Okey, så spenningsforsyning er batteri, ja.. Greit :laugh:

Men kobles i parrallell over batteriet... Som i før forsterkeren. Altså, batt-sikring-kondensator-forsterker.. eller batt-kondensator-sikring-forsterker..

Er ikke helt dreven med detta greiene :scared:.. ER nå jeg skjønner at det var elektro jeg skulle ha gått :w00t:

men, men..

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
Trenger jo ikke å ha gått elektro for å klare dette. Siden du ikke kan så mye om dette så burde du heller ha begynt med noe litt mindre.

Nei, selvsagt ikke. Men det er ikke ALLE som kan ALT veit du.. Du lærer så lenge du lever.

Men det hadde vært kjekt generelt for min del om jeg hadde gått elektro, siden, pc elektronikk, xbox modding, pc modding, og sånt er litt hobby...

 

Men det er jo ikke dermed sagt at jeg skal gjøre alt sammen NÅ med en gang.. Planen var å ta det litt hver dag, utover uka som kommer nå, så kommer jeg til å få litt hjelp av brodern.. Men det er jo greit å vite hvordan alt skal gjøres først, så jeg er best mulig forberedt.. La jo opp ledninger og koblet på forsterker og 12" kasse for et halvt år siden, er ikke helt fersk, men jeg er jo ikke akkurat noen elektriker heller... Noe broren min faktisk er... Men siden han er alt mulig mann, skal ALLE ha hjelp, og han har jo nesten ikke tid til å forklare meg no engang....

Lenke til kommentar
Okey, så spenningsforsyning er batteri, ja.. Greit :laugh:

Men kobles i parrallell over batteriet... Som i før forsterkeren. Altså, batt-sikring-kondensator-forsterker.. eller batt-kondensator-sikring-forsterker..

Er ikke helt dreven med detta greiene :scared:.. ER nå jeg skjønner at det var elektro jeg skulle ha gått :w00t:

men, men..

Grunnen til at det finnes forum er jo at man kan spørre! :thumbs: Jeg har 5 års universitetsudannelse innen elektronikk, så noen småtriks har jeg lært meg...

 

Jeg vet ikke om kondensatoren skal kobles etter eller før sikringen, men jeg tror den skal kobles før. Det er iallefall mest fornuftig. La oss si at kondensatoren er ladet opp, og ett eller annen skjærer seg. Hvis sikringen er koblet etter kondensatoren, så vil den brenne av og skaden avverget.

 

Hvis kondensatoren er koblet etter sikringen, så vil den kunne lade seg ut og starte brann. En bilstereokondis på en Fahrad og over kan lagre mye engergi, og kan også derfor påføre mye skade... :cry:

Lenke til kommentar
Grunnen til at det finnes forum er jo at man kan spørre! :thumbs: Jeg har 5 års universitetsudannelse innen elektronikk, så noen småtriks har jeg lært meg...

 

Jeg vet ikke om kondensatoren skal kobles etter eller før sikringen, men jeg tror den skal kobles før. Det er iallefall mest fornuftig. La oss si at kondensatoren er ladet opp, og ett eller annen skjærer seg. Hvis sikringen er koblet etter kondensatoren, så vil den brenne av og skaden avverget.

 

Hvis kondensatoren er koblet etter sikringen, så vil den kunne lade seg ut og starte brann. En bilstereokondis på en Fahrad og over kan lagre mye engergi, og kan også derfor påføre mye skade... :cry:

Okey...

 

Tror detta skal gå ganske greit... Ferdig med koblingsskjema inkludert delefilter og kondensator.. Skal innom biltema og få tak i no kabler som mangler og no sikringer osv...

 

Lurer også sterkt på om jeg skal skaffe meg et batteri til og ha bak med resten, så slipper jeg det å ha problemer med batteri, siden jeg kommer til å bruke begge forsterkerene. Kenwood KAC 1023 og Kenwood KAC 923, det kommer til å trekke mye strøm, men holder det da og ha den KAC 1023 til kondensatoren, og ta KAC 923 rett til det ekstra batteriet..??

Lenke til kommentar
Grunnen til at det finnes forum er jo at man kan spørre!  :thumbs: Jeg har 5 års universitetsudannelse innen elektronikk, så noen småtriks har jeg lært meg...

 

Jeg vet ikke om kondensatoren skal kobles etter eller før sikringen, men jeg tror den skal kobles før. Det er iallefall mest fornuftig. La oss si at kondensatoren er ladet opp, og ett eller annen skjærer seg. Hvis sikringen er koblet etter kondensatoren, så vil den brenne av og skaden avverget.

 

Hvis kondensatoren er koblet etter sikringen, så vil den kunne lade seg ut og starte brann. En bilstereokondis på en Fahrad og over kan lagre mye engergi, og kan også derfor påføre mye skade...  :cry:

Okey...

 

Tror detta skal gå ganske greit... Ferdig med koblingsskjema inkludert delefilter og kondensator.. Skal innom biltema og få tak i no kabler som mangler og no sikringer osv...

 

Lurer også sterkt på om jeg skal skaffe meg et batteri til og ha bak med resten, så slipper jeg det å ha problemer med batteri, siden jeg kommer til å bruke begge forsterkerene. Kenwood KAC 1023 og Kenwood KAC 923, det kommer til å trekke mye strøm, men holder det da og ha den KAC 1023 til kondensatoren, og ta KAC 923 rett til det ekstra batteriet..??

En tommelfingerregel for kondiser er:

0,5 F kondensator til forsterker på inntil 500 W

1,0 F kondensator til forsterker på inntil 1000 W

1,5 F kondensator til forsterker på inntil 1500 W

 

Det er ikke en dum ide å bruke et ekstra batteri, det er det de "store" gutta bruker når de monterer anlegg. Men du må passe på å bruke strømkabler med stor nok diameter, ellers kan det bli varmt... :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...