Gå til innhold

Kjøpe nytt Bil Anlegg..


Anbefalte innlegg

det jeg lurer på.. Har du masse penger? :p hjelper ikke så lenge med ekstra batteri om det ikke får tilbake strømmen du tapper det for.

 

Du kan jo ta en titt på www.bilradiospesialisten.no

Se under tips&tricks. Kan hende du finner noe interesangt der. Forøverig tror jeg du har det meste for og få det fungerende allerede. :)

Lykke til og happy sound ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo, igjen!!!

 

Nå har jeg drevet å testet og holdt på en god stund, husker ikke når jeg sluttet å skrive her, men det var pga. testing kobling osv...

 

Men sliter veldig med støy i anlegget.. Og nei, strømkabel og rca kabel ligger ikke sammen til forsterker. Har også trippel skjermet RCA kabel, men det er jo ikke til å unngå at de kommer litt sammen ved inngangene til forsterkeren har dette noe å si???

 

Leste også at "en annen fordel med en kondensator er at den fungerer som et filter som effektivt filtrerer bort støy på strømdelen"..

 

jeg har jo en kondensator, men har fått høre at det er fullstendig unødvendig, siden den ikke vil rekke å lade seg opp ved raske harde bass slag, og no greier, med det med filter for støy fra strømmen, virket jo veldig positivt....

 

Var også å snakka med en kar fra HIFI senteret, og sa at støyen som regel kom når man brukte mer enn en forsterker, altså i mitt tilfelle så bruker jeg to.. den største til subwoofer, og den minste til frontsett og bakhøytallere...

 

har drevet å prøvd ut litt forskjellige med dette pga støy. prøvde sub og bak høytallere på samme forsterker, siden den har "stereo" "tri mode" og "bridged output"... uten å lykkes. prøvde å sette på "low pass filter" på sub uten å lykkes, MEN i dag med den trippel skjerma RCA kabelen, og kun sub på low pass filter så var all støy borte men, med en gang jeg koblet opp den andre forsterkeren kom den støy fra bakhøytallerne... skulle nesten tro at det var noe seriøst galt med dem.. Skal prøve å kjøre bakhøytallerne, på cd spilleren og se om alt er som det skal...

 

En annen ting som også virker litt skummelt. Er at hver gang jeg bytter sang, eller første gang jeg setter opp volumet så kommer det et "lite" men litt kraftig "poff" fra subwoofern... ( pleier alltid å skru ned volumet, og styrken på forsterkeren, i tilfelle noe ikke er som det skal.. noe jeg har erfart....

 

Men er den noen som har en guide, eller løsning på hvorfor støy kommer, kan forekomme.. Kan jordings punktet være for dårlig?? bytta jordingspunkt for noen dager siden, pga den var døds mye skurring og støy... med nytt jordingpunkt virka det bedere, men det var den lyden når man gasser, som kommer i sub/høytallere... og JA jeg er helt sikker på at RCA + og - er riktig koblet, har prøvd alle veier...

 

Begynner som smått å bli frustrert... Men hvor mye kan det ha å si om + og - ikke er riktig da?? kan det forekomme støy pga det??

 

Får hendene i et digi cam i helga og skal da knipse noen bilder og slenge opp her, så kan dere få se resultatet av mye hardt arbeid....

Lenke til kommentar

Hei du,

 

Eh, hvor skal man begynne.. Jeg har ca. samme oppsett (fronsett med delefilter, 6*9'ere, 2 stk 10" pioneer, 2 stk 4-kanals forsterkere på kondis 1F), og dette fungerer greit nok.

 

Sikringen kobler du så nærme batteriet som mulig, da blir reaksjonstiden kortere hvis noe dritt skulle skje (strømmen kommer fra batteriet).

 

Kobling av kondis rotet jeg med også.. Du har en plusspol og en minuspol på kondisen ikke sant? Pass på at du kobler + fra batteriet til + på kondisen og videre splitter du kabelen i 2 og kjører en i hver forsterker (+ fremdeles..). Du skjønner tegningen for - ikke sant?

 

Har du forresten skikkelig kabel? Skyttertrå fungerer dårlig.. 30 kvadrat ville jeg brukt.. Tenker på strømkabel ja.

 

Når det gjelder støy bør du nok gjøre en feilsøking.. Altså, du kobler opp en forsterker og prøver ett og ett høyttalersett på den. Så gjør du det samme med den andre.

 

Jording er også viktig, skikkelig kaliber på jordingskabelen også.. Pass på at jordingspunktet er godt, jeg måtte skrape vekk en del maling og dritt for å få fart på sakene..

 

Poffing i høyttalerne er jo ikke noe moro.. Dette kan komme gjennom signalkabelen fra spillern, eller det kan være forsterkerne som sliter. Hvor gammel er spillern og forsterkerne?

 

Turbo-lyd når man gir på kan komme uansett, og det er vel egentlig ikke så fryktelig mye å gjøre med. Er det mye? Sørg for skikkelig jording av spillern, det er mitt eneste råd.

 

Lykke til,

 

Henning

Lenke til kommentar
Hei du,

 

Eh, hvor skal man begynne.. Jeg har ca. samme oppsett (fronsett med delefilter, 6*9'ere, 2 stk 10" pioneer, 2 stk 4-kanals forsterkere på kondis 1F), og dette fungerer greit nok.

 

Sikringen kobler du så nærme batteriet som mulig, da blir reaksjonstiden kortere hvis noe dritt skulle skje (strømmen kommer fra batteriet).

 

Kobling av kondis rotet jeg med også.. Du har en plusspol og en minuspol på kondisen ikke sant? Pass på at du kobler + fra batteriet til + på kondisen og videre splitter du kabelen i 2 og kjører en i hver forsterker (+ fremdeles..). Du skjønner tegningen for - ikke sant?

 

Har du forresten skikkelig kabel? Skyttertrå fungerer dårlig.. 30 kvadrat ville jeg brukt.. Tenker på strømkabel ja.

 

Når det gjelder støy bør du nok gjøre en feilsøking.. Altså, du kobler opp en forsterker og prøver ett og ett høyttalersett på den. Så gjør du det samme med den andre.

 

Jording er også viktig, skikkelig kaliber på jordingskabelen også.. Pass på at jordingspunktet er godt, jeg måtte skrape vekk en del maling og dritt for å få fart på sakene..

 

Poffing i høyttalerne er jo ikke noe moro.. Dette kan komme gjennom signalkabelen fra spillern, eller det kan være forsterkerne som sliter. Hvor gammel er spillern og forsterkerne?

 

Turbo-lyd når man gir på kan komme uansett, og det er vel egentlig ikke så fryktelig mye å gjøre med. Er det mye? Sørg for skikkelig jording av spillern, det er mitt eneste råd.

 

Lykke til,

 

Henning

Okey, takk for det... Ble enda litt klarere..

 

Er helt med ja, også for kondis`en og + og - for dette...

 

Tenker kanskje jeg skal jobbe litt mere med jordingspunktet for å være helt sikker..

 

Fant også ut noe lure ting:

 

Smell ved av /påslag: Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av "popfilter", men årsaken bør heller elimineres:

 

- Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dash. Hvis det slutter må du flytte på orginalkablene i dashen.

 

Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:

Bruk alltid produkter av høy kvalitet.

 

 

Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

 

Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

 

Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

 

Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

 

Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

 

Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

 

Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

 

Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

 

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

 

Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

 

Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

 

Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

 

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

 

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

 

Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

 

Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

 

Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

 

Støyfilter

 

Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

 

Prøv å holde kun ett jordingspunkt.

 

alt + mye mer finnes på bilradiospesialisten.no/ under tips og triks.

 

Skal begynne med feilsøking så snart jeg er hjemme fra jobb i morra. Kommer med en rask oppdatering da.. Men ellers takk for innspill :):thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...