Gå til innhold

Test av Fujitsu Siemens Scaleoview S19-1


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Flott å se at det er flere som er fornøyd :thumbs:

 

Kunne vært fint med en test av 17" for å se ev. likheter. Egentlig skulle "Brukertester" vært kategorisert /oppdelt utifra hva som testes?

 

 

FORSLAG:

 

Det blir litt vanskelig med tiden å finne frem til alle skjermtester etc. Hadde det ikke vært en idè å ha en kategori for hvert enkelt produkt slik som i prisguiden???

Hvis noen moderatorer ser dette hadde ikke det vært en idè ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Da har endelig min Fujitsu Siemes 19'' lcd kommet i hus! Jeg må si at jeg er utrolig godt fornøyd med å endelig bytte min gamle crt ut med denne. Jeg har datamaskinen stående i stuen, så det er viktig at skjermen er både diskrè og stilig- noe denne skjermen så absolutt er!

 

Jeg koblet først skjermen til pcen via den digitale inngangen (DVI), og synes at bildet var veldig bra. Jeg prøvde en runde med unreal tournament 2004, og merket at det var litt ghosting. Ikke så gale synes jeg, men nok til at jeg ble litt "tåkete" i hodet. Etter at jeg skiftet til den analoge kabelen ble alt så mye bedre. Bildet på skjermen er fortsatt virkelig bra, og ghostingen er så og si borte.

 

Men det er en liten ting jeg har sett som jeg lurer på om dere andre med denne skjermen også har sett? Ved analog tilkobling så ser jeg avogtil at det "bølger" over skjermen. Det er ikke lett å forklare, men det er ingen striper og artifacts på noen måte. Spesiellt ved hvit og ved mørk bakgrunn ,så er det som om 1-2 cm tykke bølger ruller over skjermen (uten å endre på fargene eller grafikken som vises på skjermen). Det er ikke så lett å se, men når man først har sett det, så er det ganske slitsomt i lengden. Denne bølgingen var ikke tilstede ved DVI tlikobling.

 

Jeg har satt refreshrate på 75mhz ved analog tilkobling, og jeg har kørt refreshrate fix. Specs er: Ati radeon 9500 softmoddet til 9700 med 432mhz core og 632mhz på ram.

Lenke til kommentar

Heisan!

 

Godt å se du er fornøyd bortsett fra disse stripene....men jeg er ikke plaget av disse stripene(?) Kan ikke si at jeg har merket noe heller..hmmmm

En mulighet er vel å teste på en annen maskin hvis du har mulighet for å se om det er skjermen (mandagsskjerm) eller om det er HW`et ditt (?)

Eller prøv å sette gfx kortet på "defaults" mhht overklokking.

 

 

Jeg har dessverre ingen andre lure svar å gi, men du kan jo sende en PM til øivind_dahle for han har jo vært med på å lage den "store LCD testen" :o) Kanskje de har vært borti dette?

Lenke til kommentar

Disse stripene.. De er ikke lette å se, de er ikke tynne og har ingen markerte kanter. Det er som om det er ca 1 cm tykke bølger som ruller oppover på skjermen i bakgrunn. Bølgene endrer ingenting av bildet, så de er ikke lette å se. Jeg har stillt ned overklokkingen til default verdier uten at det hjalp.

 

Særlig på hvitt og sort underlag har jeg disse stripene, og de kommer og går. Det kan virke som om stripene er tilstede når skjermen er kald, for de kommer sjeldnere etterhvert som skjermen får varmet seg opp. Er det forresten noe som heter "å innkjøre" skjermen? På samme måte som høytalere må spilles inn og cpu kan "burnes inn" ?

Lenke til kommentar

Heisan!

 

Jeg har hatt ett annet problem....nemlig skriften var uskarp på forskjellige steder på skjermen (?) Det var helt merkelig for noen steder var teksten uskarp og andre steder var teksten skarpt. Det jeg gjorde var å stille "factory defaults" på skjermen (dette hjalp) og justerte via "skjermegenskaper" kontrast og "sharpness". Har du prøvd dette?

Lenke til kommentar

Hei og hopp!

 

Da har jeg prøvd å stille inn skjermen på nytt, etter å ha satt alt på "factory default". Det ser ut til at bølgingen på skjermen er borte, men den er erstattet av et lite flimmer nederst på skjermen. Vent.. Nei. Pokker. Der var bølgene på plass igjen. Ruller så pent over de hvite overflatene, mens de blå områdene på skjermen er rolige. Rart dette her. Nå er skjermen helt ny, så jeg skal prøve å "kjøre den inn" litt. Om mulig skal jeg forsøke med et annet skjermkort.

 

Det skal være visst at bølgingen såvidt er merkbar, det er som jeg har sagt tidligere; når man først har merket det og vet hva man skal se etter, så er det skikkelig irriterende.. Nå f.eks, etter den lille tiden jeg har brukt på å skrive meg ned hit, så er bølgingen borte og skjermen har et nydelig bilde.

 

Forøvrig er skjermen gulle god, må bare få has på den bølgingen. :angry:

Lenke til kommentar

Som en oppdatering, så kan jeg fortelle at etter en runde med Øyvind Dahle og co, og alle hans vakre lcd skjermer (hvor jeg selv fikk prøve Eizo sin topp-modell), så er det ganske på det rene at det er skjermkortet mitt som er kilden til de mystiske "bølgene" som ruller over skjermen. Fenomenet som jeg først så på min nye Fujitsu Siemens S-19, gjentok seg i nøyaktig samme form som på toppmodellen til Eizo, og da er det rimelig sikkert å anta at det er skjermkortet.

 

Skjermkortet er forøvrig et radeon 9500 np softmoddet til radeon 9700, og klokket til 430/640 mhz på henholdvis kjerne og minne.

 

I tillegg kan jeg legge til at jeg er svært godt fornøyd med min FS S-19. Etter et raskt overblikk over en del nye lcd skjermer, så vil jeg hevde at FS har gjort en svært god jobb med tanke på design. Skjermen er stilig, men et minus er at man ikke kan regulere den i høyden. Dessuten er FS faktisk svært tynn, når andre lcd skjermen til gjengjeld kan bli både 4 og 5 centimeter tykke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og jeg skal prøve DVI når jeg kommer hjem! Har sittet å sett på "Taken" av Steven Spielberg 3 kvelder på rad, så jeg får prøve å gjøre noe annet..hehe. (det er 6 cd`er med ca 2.5 timer på hver :wow: )

 

Men, du har Radeon 9800 pro?. Jeg har kun gfx5600 :thumbdown: . Kan hende at det har noe å gjøre med saken angående "ghosting". Takk for idèen, skal prøve dette når jeg bytter gfx kort  :cool:

Kan hende du trenger såkalt "Dual DVI"-kabel for å drive den store skjermen. Eller rettere sagt - høy oppløsning og rask billedoppdatering.

 

Jeg tror Øyvind Dahle skrev noe glupt om dette i en tidligere tråd... :hmm:

 

Det er i så tilfelle den eneste logiske forklaringen jeg kan finne på at du får mindre ghosting ved analog enn med DVI...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har denne skjermen og er veldig godt fornøyd.

 

Når det gjelder stripene som ruller over skjermen er det vanligvis to måter å bli kvitt disse på.

 

Den ene er å vende støpselet på enten PC eller monitor (men ikke begge) 180 grader. (Dra ut - vende 180 grader - sette inn).

 

Neste er å skifte oppdateringsfrekvens fra feks 60Hz til 75Hz (eller omvendt).

 

Good Luck.

Lenke til kommentar
Kan hende du trenger såkalt "Dual DVI"-kabel for å drive den store skjermen. Eller rettere sagt - høy oppløsning og rask billedoppdatering.

 

Dual DVI treng ein ikkje før ein kjem opp på 20"ere og større.

Dette er fordi mengda informasjon mellom skjermkort og skjerm er større enn kva båndbredden til singel DVI takler.

I 1280x1024 er det nok med singel, i 1600x1200 bør ein ha dual.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Heisan!

 

Det spørs hva du skal bruke den til. Jeg bruker den til surfing, spill, video reg og dvd. Spør du meg så kan jeg absolutt anbefale den hvis du hvil bruke så mye penger på en pc skjerm, men spør du Øyvind_Dahle så vil han si at det er ingen 19" som duger til spill :p

 

Vil du ha "value for money" ville jeg nok godt for en 17". Jeg hadde aldri brukt så mye på en LCD skjerm :blush: (hjemme pc gjennom jobb)

 

Les LCD testene etc som Øyvind og co har laget hvis du er i tvil. De er en veldig god rettleding :thumbup:

 

 

 

Spiller Doom3 for øyeblikket og det er helt sinnsykt på en 19" :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...