Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Bare for å gjøre det klart er jeg total n00b på nettverk, men jeg skal ha en helt vanlig nettverkskabel på 10 meter (ikke krysset eller noe annet dill) som skal fungere mellom min pc og en switch/router/hub...

 

Så langt så greit, men så finnes det noe som heter UTP og FTP, hva skal jeg ha?

Noen som kan anbefale en kabel helst fra komplett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye rart som blir sagt her gitt :-)

Cat5 er sertifisert for 100mbit.

Cat5E(nhanced) er sertifisert for 1000mbit.

 

UTP er Unshielded Twisted Pair cable ( twised har ingenting med kryssing og gjøre )

FTP / STP er Shielded TP som har ekstra skjerming/isolering for å hindre forstyrrelser utenfra fra f.eks. powerkabler.

 

Microplex er billige på nettverkskabler ( 76kr for 10m, 30kr for 3m! ).

Selv om det ikke står explicit Cat5E _tror_ jeg det er det. ( Klarer nok oppimot gigabitten med Cat5 på 10m også, _tror_ jeg : - )

Lenke til kommentar
Mye rart som blir sagt her gitt :-)

Cat5 er sertifisert for 100mbit.

Cat5E(nhanced) er sertifisert for 1000mbit.

 

UTP er Unshielded Twisted Pair cable ( twised har ingenting med kryssing og gjøre )

FTP / STP er Shielded TP som har ekstra skjerming/isolering for å hindre forstyrrelser utenfra fra f.eks. powerkabler.

 

Microplex er billige på nettverkskabler ( 76kr for 10m, 30kr for 3m! ).

Selv om det ikke står explicit Cat5E _tror_ jeg det er det. ( Klarer nok oppimot gigabitten med Cat5 på 10m også, _tror_ jeg : - )

Takk for info, du ga meg bedre innsikt i et tema jeg sårt trenger mer innsikt i :blush:

Lenke til kommentar

UTP har ingen isolerng og kommeri kategorier fra 1-6, men selges stort sett i vartianten 5e. STP kommer i tre kategorier 1-3. STP har en metalkappe som beskytter mot støy, men dette gjør kablen tykkere og vankeligere å plugge. STP er ikke raskere enn UTP.

 

Kjøp kablene på biltema. God nok kvalitet, og ligger 20-80% under komplett, mpx, elkjøp osv. Så lenge kategorien på kablen er 5e eller 6, og pluggen er ok, er billigst best!

Lenke til kommentar

Undersøkte litt til, det finnes også en Cat7, som skal støtte 600Mhz ( mot Cat5's 100Mhz ).

 

Nå vet jeg ikke om kilden er pålitelig, men forkortelsene sto også oppført:

 

UTP—Unshielded twisted pair

FTP—Foil twisted pair

SSTP—Shielded screen twisted pair

 

kilde:

http://www.informit.com/articles/article.asp?p=23104

( anbefalt, står f.eks. tekniske forskjeller på cat5 og cat5e )

Intereserte kan kansje finne noe her også:

http://ckp.made-it.com/twistedpair.html

Lenke til kommentar
Cat7 !? Det er jo helt sinnsykt, hvis 100Mhz Cat5e klarer 1000Mbit/s tør jeg ikke tenke på hva Cat7 klarer med sine 600Mhz, hvilken begrunnelse hadde jobben din for å sulle vekk penger på den måten? :p

Ehm.. Det må jeg si at jeg ikke er sikker på. Som sagt så er det ganske god skjerming og beskyttelse på Cat7 kabelen, og den går gjennom betong vegg som har ligg skarpe kanter. Det må vell være eneste grunnen til jeg kan se :roll: Men nettverket ble lagt opp før jeg begynte å jobbe som administrator der. Det er jo fint å vite at kablene klarer Gbit hvis vi skal oppgradere nettverket.

Lenke til kommentar

Cat.7 er meir ømfintlig for knekker, press, strekk o.l. enn cat.3/5/6

Viss du synast at 600MHz er imnponerande, kva med kabelen som LexComHome bruker? 1200MHz. Brukest til alt frå telefoni til kabeltv.

http://www.lexcomhome.com/

 

Systemet er ganske genialt (hviss man ser bort ifrå enkelte barnesykdommer/mindre smarte løsninger)

Men det er noko stort d***t å legge opp.

 

Edit: serleg dei "gamle" kontaktane...

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...