johanlo Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 (endret) Husk at "aim" setter ikke mat på bordet, men en utdanning gjør. ...klippe-klipp... //Bare mye jeg har tenkt på. Jeg må nok si meg enig her! Det at man blir god i engelsk av å spille dataspill er bare en dårlig unskyldning. Jeg tror nok at man lærte en del av de gamle eventyrspillene, der man faktisk måtte skrive tekst for å utrette ting (det var iallefall min unskyldning når jeg spilte Larry, Police Quest osv.) Man kan selvfølgelig skylde på at skolesystemet er dårlig, noe det faktisk er, men i bunn og grunn er det eleven selv som bør skjønne såpass at man kommer ingen vei uten utdanning. Og å spille dataspill gir deg ingen form for utdanning. KUNNSKAP ER MAKT! EDIT: Noen tagger som ikke ble som de burde vært... Endret 15. mars 2004 av johanlo
Jon@s Skrevet 16. mars 2004 Skrevet 16. mars 2004 Folk tror at gamere er noen Max usosiale feite griser som sitter inne 24/7 og kommer til å jobbe på en bensinstasjon Hehe...føler meg litt truffet her. Jeg er gamer, sitter alt for mye inne, er ikke akkurat noen atlet (o,1 tonn) og jobber på bensinstasjon. Så jeg må vel være et skrekkeksempel. Men jeg skjønner godt hva du mener, da. Gaming er ikke helt akseptert blant endel folk, men jeg tror det er mye mer akseptert nå enn før, spesielt etter ps2, x-box og cuben gjorde sitt inntog. Du finner slike i ganske mange norske hjem etterhvert. Men at en gammel bukk av en lektor skal forstå seg på gaming kan man vel ikke akkurat forvente... BTW: begynner på høyskole til høsten, så jeg har ikke tenkt å jobbe på bensern hele livet
chonKeL Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Skrevet 22. mars 2004 Folk tror at gamere er noen Max usosiale feite griser som sitter inne 24/7 og kommer til å jobbe på en bensinstasjon Hehe...føler meg litt truffet her. Jeg er gamer, sitter alt for mye inne, er ikke akkurat noen atlet (o,1 tonn) og jobber på bensinstasjon. Så jeg må vel være et skrekkeksempel. Men jeg skjønner godt hva du mener, da. Gaming er ikke helt akseptert blant endel folk, men jeg tror det er mye mer akseptert nå enn før, spesielt etter ps2, x-box og cuben gjorde sitt inntog. Du finner slike i ganske mange norske hjem etterhvert. Men at en gammel bukk av en lektor skal forstå seg på gaming kan man vel ikke akkurat forvente... BTW: begynner på høyskole til høsten, så jeg har ikke tenkt å jobbe på bensern hele livet Hehe, tror ikke du tok poenget mitt... Jeg sa at det ikke gjorde meg noe om jeg kom til å ende opp på en bensinstasjon. Selvfølgelig er det ikke optimalt men noen må jo vere det også. Det jeg sa ...
Rampage Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 (endret) Mye som er verd å tenke på. Og når det gjelder engelsk så lærer du ufattelig mye mer fra TV enn "data", jeg forstår ikke hvordan dere kan påstå noe annet. På TV har du tale men den norske tekstingen under slik at du øyeblikkelig får vite hva ordene betyr og i hvilken sammenheng de blir brukt. Dette er heilt feil, du lærer ikke en dritt av å sitte å lese oversetninger. Jeg satt å så på cartoon network da jeg var liten. Altså da det var på engelsk og ingen tekst. Da vi begynte med engelsk i 3. klasse ble læreren helt overrasket over hvor flink jeg var i engelsk. Det at jeg koblet handling med ord gjorde at jeg lærte ord og skjønte hva de betydde. Du lærer foreksempel mer av å følge med under et spill, på snakking. At du må lese engelsk, enn at du sitter og leser norske oversettelser av engelsk på tv-en. edit:(Som veldig ofte er rare) Endret 22. mars 2004 av Rampage
JohndoeMAKT Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Mye som er verd å tenke på. Og når det gjelder engelsk så lærer du ufattelig mye mer fra TV enn "data", jeg forstår ikke hvordan dere kan påstå noe annet. På TV har du tale men den norske tekstingen under slik at du øyeblikkelig får vite hva ordene betyr og i hvilken sammenheng de blir brukt. Dette er heilt feil, du lærer ikke en dritt av å sitte å lese oversetninger. Jeg satt å så på cartoon network da jeg var liten. Altså da det var på engelsk og ingen tekst. Da vi begynte med engelsk i 3. klasse ble læreren helt overrasket over hvor flink jeg var i engelsk. Det at jeg koblet handling med ord gjorde at jeg lærte ord og skjønte hva de betydde. Du lærer foreksempel mer av å følge med under et spill, på snakking. At du må lese engelsk, enn at du sitter og leser norske oversettelser av engelsk på tv-en. edit:(Som veldig ofte er rare) Å si at det er helt feil er jo å dra det en del kilometer for langt. Vi er tydeligvis hvertfall ganske enig at du lærer mye engelsk av TV, men når jeg nevnte teksting så mente jeg spesielle ord, ikke generelt snakk. (Som f.eks "omnipotent"... uten tekst på Friens for 10 år siden så hadde jeg aldri lært hva det betyr) Nå det gjelder oversettelser på Norsk TV så kan de ikke direkte oversette hvert ord, men det er et-to-tre sentrale ord som blir oversatt direkte, og det er disse jeg snakker om. F.eks: -Don't shoot the canister. = blablabla beholder -He is just a private. = blablabla menig -This is atrocious. = blalblabla forferdelig. Hvilket spill er det du lærer så mye engelsk i da? Det er jo minimalt tale i forhold til på TV, og tekst er det heller ikke mye av. (Fra husken) Joey: "What are you talking about?" Chandler: "We are just talking about what we would do if we were omnipotent." Joey: "I'd probably killed myself... If little Joey is dead, I got no reason to live"
MiSP Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 <Innlegg om engelsklæring i spill og TV> Ble visst en ganske heftig diskusjon her. Jeg kan sikkert grave fram masse vitenskapelige beviser for både det ene og andre, noe jeg ikke gidder nå, men jeg vil si at av TV lærer man mye mer muntlig engelsk, og av data lærer man mye mer skriftlig. Engelsk er ikke bare engelsk nemlig... Mange som har gått opp to karakterer i skriftlig engelsk etter de har begynt å spille online og chatte med andre (via tekst).
Elyas Machera Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Kommer jo an på hvilke spill man spiller, man lærer mye av RPG, som Final Fantasy, og MMORPG som Final Fantrasy XI.
VincentYa Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Mye som er verd å tenke på. Og når det gjelder engelsk så lærer du ufattelig mye mer fra TV enn "data", jeg forstår ikke hvordan dere kan påstå noe annet. På TV har du tale men den norske tekstingen under slik at du øyeblikkelig får vite hva ordene betyr og i hvilken sammenheng de blir brukt. Dette er heilt feil, du lærer ikke en dritt av å sitte å lese oversetninger. Jeg satt å så på cartoon network da jeg var liten. Altså da det var på engelsk og ingen tekst. Da vi begynte med engelsk i 3. klasse ble læreren helt overrasket over hvor flink jeg var i engelsk. Det at jeg koblet handling med ord gjorde at jeg lærte ord og skjønte hva de betydde. Du lærer foreksempel mer av å følge med under et spill, på snakking. At du må lese engelsk, enn at du sitter og leser norske oversettelser av engelsk på tv-en. edit:(Som veldig ofte er rare) hvordan kan du si det er feil? jeg kunne engelsk i 1 klasse av å lese teksten under på programmer å høre etter.. så du tar nok feil du også. vi lærer alle på forskjellige måter
chonKeL Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Hei igjen. Tror aldri alle kan bli enige om hvor sunt og fornuftig dataspilling er. Jeg tror dere selv får finne ut hva dere vil gjøre i ungdoms årene dine men jeg mener at data spilling ikke ødelegger deg ihvertfall Viss en driver med noe en synest er gøy har ingen rett til å snakke drit om interessen din. Tror at data spilling er respekter som en hvilken som helst annen aktivitet innen 10 år! Bare synd jeg er voksen da
MrVilla Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Artig lesing dette her. Jeg er en av disse gamlingene som begynte med å spille på vic20 da jeg var ca 6-7 år. Jeg er tretti i dag og har spilt jevnt og trutt hele tiden. Noen ganger mer og andre ganger mindre. Har også fått en god del pepper grunnet denne spillingen av foreldrene mine underveis, men har holdt stand Gaming har sine fordeler og bakdeler akkurat som alt annet. Hva man gjør det til er helt opp til hver enkelt. Noen spiller så mye at det går ut over skole og det sosiale liv, mens andre spiller kun sporadisk og fikser kombinasjonen uten problemer. Dette er jo ikke noe som er spesielt med gaming. Alle hobbyer kan overdrives. Det er her man selv skal tenke, vurdere og finne ut hva som er best for seg selv. I min ungdom så fikk jeg mange profetier om hva det skulle bli av meg. Selv om jeg holdt på med karate, håndball, fotball og alt mulig annet så hadde det ingenting å si. Hjernen min ville deffinetivt råtne dersom jeg spilte data! Jaja tenkte jeg........er bare en ting å gjøre da......Å kutte ut "all" sporten og se om det stemmer! Det gjorde meg egentlig ikke så mye da jeg aldri har vært noen sportsidiot, og jeg følte meg aldri helt "hjemme" i sportsmiljøet. Foreldrene mine ble rimelig sure men var fornuftige nok til å la meg få bestemme selv......så kunne jeg få se hvordan det gikk! Vel.....jeg sitter nå fremdeles her i aller beste velgående. Jobber som ingeniør og har det relativt fint. Hjernen er fortsatt like hel og jeg koser meg fortsatt med spillingen. Det sosiale nettverket er det ingenting i veien med og jeg har venner både innenfor og utenfor gaminga. Nå har imidlertid guttungen på syv fått opp øynene for data og PS2. En lørdag så hadde han sittet i flere timer og da jeg skulle se noe på TV så ble han skikkelig sur fordi han da måtte stoppe å spille! Jeg eksploderte naturligvis og ga ham en 10 minutters overhalling om hvem som bestemte i huset og hva han kunne gjøre med PS2'en og alle spillene sine. Og da jeg avsluttet med følgende strofe "Nå er det nok med denne spillinga! Ingen mer spilling på 14 dager....MINST!....og........og...." så ble jeg plutselig litt betenkt. Guttungen var så og si på gråten og her skulle jeg komme med de samme grunnløse argumentene som mine foreldre hadde brukt mot meg i min barndom!?! Trudde aldri jeg skulle komme med noe slikt. Snakk om å bli paff....! Jeg trøstet guttungen og tok ham med en tur ut for å rense hjernen litt. Ettersom jeg selv er en gamer som har kranglet med mine foreldre om å spille, hvordan skal jeg da være mot min egen sønn når han er på vei mot samme "sjebne"? Dersom jeg sier at han får spille så mye han har lyst så regner jeg med at det er noen som får sjokk her , men det stemmer faktisk. På den annen side så er jeg blitt mye flinkere til å selv være med å aktivisere ham. Som de aller fleste av oss så er det ikke bare det at vi SKAL sitte med data, men at det ikke er noen annet å gjøre. Jeg og guttungen er nå mye oftere ute å bader, griller, sykler, er på besøk og finner på en masse. Så hva velger guttungen av PS2 og andre aktiviteter?......vel......som guttungen sa....."Den kan jeg jo spille på når jeg vil"
Stor Oddnoga Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 masse bra Åååh, som jeg kjenner meg igjen. Veldig bra innlegg.
MrVilla Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Tror det er flere som kjenner seg igjen ja. Mange av oss som nærmer seg tretti og mer, er barn av en generasjon der vi ble mye overlatt til oss selv. Begge foreldrene jobbet og strevet med å holde hus og hjem. Sier ikke på noen måte at vi hadde noen dårlig barndom, Langt ifra! Jeg har ingenting å klage over. Begge foreldrene mine jobbet vettet av seg for at vi, ungene, skulle få det bra og kunne ha anledning til ferie et par ganger i året + diverse leker og lignende. Det var vel heller det at vi selv måtte aktivisere oss og de aller fleste kom hjem til tomt hus.....med nøkkelen rundt halsen. At mor skal være hjemme med barna i dag er ikke lenger noen uskrevet regel. Dessuten så er det et fåtall som har råd til det (generaliserer litt her men dere vet hva jeg mener ). I de fleste forhold/ekteskap så må begge foreldrene jobbe for å holde hodet over vann. Så hvordan blir det med de ungene som vokser opp i dag? Kommer dem til å bli noe annereldes enn min generasjon? Tviler på det. Spillindustrien vokser for hvert år og det finnes ikke den makt i verden som kan stoppe det. Dessuten så øker den gjennomsnittlige aldersgrense på gamerene og omsetningen på spillene øker ettersom man utvider kundemassen sin. Dette fører igjen til at spillene blir mer avanserte, gjennomtenkte og utfordrende. Alt det som gamere liker...hehe Spør hvem du vil som ikke spiller noen som helst dataspill "Har du prøvd?". Da vil du nesten garantert få nei. Selfølgelig så spiller ikke dem dataspill! Det er jo bare noe barnslige leker for unger! Mulig det, sier jeg, men pokker så moro det er Den eneste grunnet til at våre foreldre ikke spilte dataspill i sin barndom er at dem rett og slett ikke hadde muligheten! Det fantes ikke noe PS2, Nintendo, Gameboy, PC, XBOX eller hva det nå skulle være i de dagene. Er jo klart at dem ikke satt inne og spilte da! Hvem forteller, med stjerner i øynene, om den dagen da pappa kom hjem med familiens første TV?! Joda……foreldrene våres. Og ikke kom og fortell meg at alle hadde løpt ut av huset om man hadde koplet til en spillemaskin der! Men så kommer det morsomme. Neste generasjons gamere nærmer seg med stormskritt, og vi som i vår tid sto på vår rett og brukte alaskens triks og unnskyldninger for å spille, får nå egne unger. Egne unger som elsker å spille. Hva skal vi da gjøre? Vi vet jo nøyaktig hva dem mener og vi vet veldig godt hvordan dem har det, men er det dermed sagt at dem skal få sitte og spille hele natta? Mange her tenker sikkert at mine unger skal slippe å høre den vanlige strofene med "Nå er det nok spilling! Ut og lek!", eller "Det er ikke bra for deg å sitte inne hele dagen foran skjermen….kom deg ut!". Men en ting skal dere være obs på! Den dagen da dere selv opplever at ungene sitter og spiller på femte timen, dypt konsentrert, mens sola skinner utenfor, så kommer det til å klø i nevene på dere etter å hive dem ut! Og dersom du da tenker etter, hvordan det var for 15 år siden da du selv satt der, så vil du skjønne hva foreldrene din mente. Du vil innse at dem egentlig ikke nektet deg å spille hele dagen av ren ondskap, eller fordi dem ikke likte å se deg glad. Dem gjorde det fordi dem ikke visste bedre og FORDI dem var glad i deg. De ante vel ikke hva det ville si å oppleve den gleden man kan få ved spilling? De var bare skremt fordi du ikke var ute hele dagen og hoppet fra tre til tre slik som dem gjorde i sin ungdom. Så er spørsmålet! Du som nå er gamer, som har vært det i mange år og som sikkert kommer til å fortsette med det. Hva gjør du når dine unger viser seg å følge sine pappas/mammas fotspor? Tja…..ikke vet jeg, men dersom du ikke kommer opp med noe annerledes så er det vel ikke så mye du har å klandre dine egne foreldre for……..er det vel ?
MiSP Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 (endret) <Det siste innlegget til Mr. Villa> FANTASTISK bra innlegg! Endelig gikk det et lys opp for meg. Skjønner mye mer nå om hvorfor foreldre maser sånn... Endret 26. mars 2004 av ProZaC
jackson Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Du skal ikke finne deg i og bli nedverdiget på den måten av en lærer. Det er ikke noe galt i og være "gamer" Jeg er selv en gamer, og ser megselv ikke som en asosial fyr, kommer just ut fra ett forhold, trener på studio 5 dager i uka, gjør lekser og skolearbeid som jeg skal, men har dog opplevd og bli kalt "asosial" fordi jeg heller ville tilbringe en kveld inne enn og tilbringe en kveld hos noen kamerater med fyll. Spill er morsomt. Man lærer masse. Som meg f.eks fikk våpendilla og nå abbonerer jeg på Soldier of Fortune bladene! Har alle de gamle fra tilogmed 1980 som jeg fikk fra min onkel. Nei, vet du hva.. Klag til noen personer i skolen som er høyt på strå. Så får nok læreren din litt refs og du kan glede deg som en gla gamer i tidene fremover. Its not bad to be a gamer! We happy few, we gamers..
MrVilla Skrevet 27. mars 2004 Skrevet 27. mars 2004 (endret) <Det siste innlegget til Mr. Villa> FANTASTISK bra innlegg! Endelig gikk det et lys opp for meg. Skjønner mye mer nå om hvorfor foreldre maser sånn... Da var det verd det Sjelden jeg pleier å skrive særlig mye, men i det siste så har dette liksom truffet meg midt i planeten Glimrende tråd! Synd at det ikke er mulig å få flere, dersom noen, ikke-gamere med. Da kunne vi virkelig fått en diskusjon her! Endret 27. mars 2004 av MrVilla
Zlash Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Glimrende tråd så langt, håper den blir i live en god stund framover. En ting som ikke har kommet fram er at kroppen og hjernen er i større aktivitet når man spiller enn om man ser på TV. Det å stirre på en TV er faktisk det mest passive du kan gjøre. Uten å ha dette bekreftet mener jeg å huske at å se på TV aktiverer ca 4%-8% av hjernen, mens å spille et dataspill kan få hjernecellene opp i rundt 40-60%. Dette er langt mer enn hva en gjennomsnittlig grunnskole elev opplever på skolen. Likevel er det mer akseptert å se på TV, enn det er å spille dataspill. Det er tilogmed bevist at man trener opp hjernen når man gamer. Personer som spiller mye dataspill får bedre konsentrasjonsevne. Verstingene er faktisk de som slenger seg i trærne og løper rundt i skogen. De ligger på bunnen når det gjelder konsentrasjonsevne og blir ofte hyperaktive og gjør det dårlig på skolen (statistisk målt selvfølgelig) Endret 28. mars 2004 av Zlash
Morph1948 Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Jeg vet ikke om jeg gjentar det folk her har sagt. Men jeg mener iallefall at det er samfunnet som har ett problem med oss. Samfunnet gir oss dårlig samvittighet... Det har bedret seg da, siden dataens "barndom". Nå er det litt mere akseptert, men jeg tror at når vi blir eldre med barn osv, så kommer alt til å endre seg. Det blir mere akseptert og dermed får vi ikke så dårlig samvittighet. Det jeg mener med dårlig samvittighet er: Hver gang vi har funnet ut at vi har spillt PC i 4-5 timer så får vi(enkelte iallefall) tanker som, "Nå må jeg ut å springe litt" eller "No er det vel på tide å ringe en kompis". Når man møter nye folk og de spørr hva du fordriver tiden med, kan man lissom ikke si "PC-spilling". Da bli du på en måte sett ned på. Jeg personlig har faktisk begynt å si det. Men får fortsatt en litt flau følelse... Man drar ikke akkurat damer ved å si d... Men jeg har funnet ut at de som ikke aksepterer det er ikke verd ett videre venneforhold til... Jeg vil si at de er trangsynte og mangler dømmekraft. Det høres kanskje rart ut, men det gjenspeiler seg i andre ting også. De som ser ned på "nerder" som oss, har ofte en dømmende holdning ovenfor mye annet. Blandt eldre folk så er blandt annet frimerkesamling osv mere akseptert, men hva er forskjellen? "Ekspertene" sier det er sunt med en hobby. Er ikke data en hobby? Jeg vil påstå at det kanskje er en av de suneste hobbyene av vår tid. Ikke med tanke på det fysiske, men oxo med tanke på hjernens utvikling. De fleste gamere er ikke KUN gamere. De kan også mye om data generellt. Og i vår tidsalder er dette en god ting. Synes folk burde få opp øya og komme til vår verden...
Uthur Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Er enig med Morph1948 Har også en følelse av at du kan sitte å spille Playstation/Nintendo i mange timer dagelig uten å bli kalt nerd, men spiller du litt data så er du nerd med en gang... why ?
MrVilla Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Kanskje fordi at grunnen til at de fleste ikke liker data er fordi dem ikke får det til, mens PS2 er så enkelt at alle kan få det til? Da blir det straks mer akseptert ettersom dem finner ut at man slipper å virke som en idiot Neste gang du hører en som er "motstander" av pc si at han spiller PS2 så kall ham nerd! Like moro hver gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå