Gå til innhold

Kva vei går partisjonene i? kva kommer først?


Anbefalte innlegg

Noen som har noe peiling?

som at Primary IDE master er c: o.s.v?

Fordi eg har koblet på 2 ATA/100 disker og det ser ut som dei kommer sist i rekke følgen uten om FØRSTE PARTISJONEN på HARDISKEN. Vill sei viss eg har 3 hd'er ...så blir den E: og resten heldt bakerst. (veit det er mulig å skifte på..går jafall i xp og andre også trur eg.) Men...eg har koblet min ATA/100 disk på IDE Secoundary MASTER, der ligger Windows XP som eg bruker mest...eg har nå lyst å flytte denne til ATA/100...vill eg få kraftige problem med bytte på stasjon bokstav? Partisjon Magic har eit program som kan fikse dette, men eg har gjerne lyst å ha Windows XP på D: og Windows 98 på C: uten om å "fjokse" for å si det på den måten. Noen idear?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les PCWorld (nesten nederst på siden):

 

"System for stasjonsbetegnelse

 

En del tror at en harddisk må ha en primærpartisjon - det er ikke tilfelle. Man må dog ha minimum en primærpartisjon - den operativsystemet skal ligge på. Å la være å bruke primærpartisjoner på eventuell andre harddisker kan være en fordel når det gjelder tildeling av stasjonsbetegnelser.

 

Primærpartisjoner har høyere prioritet enn andre partisjoner ved tildeling av stasjonsbetegnelse. Det betyr at hvis du f.eks. har to harddisker og det på hver av disse er en primærpartisjon og en utvidet partisjon med en logisk partisjon, så vil primærpartisjonene få tildelt bokstavene C: og D:. I utgangspunktet skulle man kanskje ha trodd at partisjonene på den første harddisken fikk betegnelsene C: og D:, men saken er at primærpartisjoner alltid kommer først. Dette kan videre skape et problem hvis man f.eks. skal legge til en harddisk i en maskin der man allerede har en harddisk som er delt opp i flere partisjoner. F.eks. kan det være at man har installert Windows 98 på C:, men valg å installere en del programmer og spill på D:. Hvis man da legger til en ekstra harddisk og har en primærpartisjon på denne, men et filsystem som Windows kan lese, så vil denne primærpartisjonen få tildelt D:-betegnelsen, og videre vil den andre partisjonen på den første disken forflyttes til E: - noe som igjen kan føre til at henvisninger til filer i konfigurasjonsfiler og register blir feil.

 

Ved å kun opprette utvidede partisjoner, med logiske partisjoner, på andre harddisker unngår man dette problemet."

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 00:39, borre skrev:

Les
(nesten nederst på siden):


"System for stasjonsbetegnelse


En del tror at en harddisk må ha en primærpartisjon - det er ikke tilfelle. Man må dog ha minimum en primærpartisjon - den operativsystemet skal ligge på. Å la være å bruke primærpartisjoner på eventuell andre harddisker kan være en fordel når det gjelder tildeling av stasjonsbetegnelser.


Primærpartisjoner har høyere prioritet enn andre partisjoner ved tildeling av stasjonsbetegnelse. Det betyr at hvis du f.eks. har to harddisker og det på hver av disse er en primærpartisjon og en utvidet partisjon med en logisk partisjon, så vil primærpartisjonene få tildelt bokstavene C: og D:. I utgangspunktet skulle man kanskje ha trodd at partisjonene på den første harddisken fikk betegnelsene C: og D:, men saken er at primærpartisjoner alltid kommer først. Dette kan videre skape et problem hvis man f.eks. skal legge til en harddisk i en maskin der man allerede har en harddisk som er delt opp i flere partisjoner. F.eks. kan det være at man har installert Windows 98 på C:, men valg å installere en del programmer og spill på D:. Hvis man da legger til en ekstra harddisk og har en primærpartisjon på denne, men et filsystem som Windows kan lese, så vil denne primærpartisjonen få tildelt D:-betegnelsen, og videre vil den andre partisjonen på den første disken forflyttes til E: - noe som igjen kan føre til at henvisninger til filer i konfigurasjonsfiler og register blir feil.


Ved å kun opprette utvidede partisjoner, med logiske partisjoner, på andre harddisker unngår man dette problemet."



Takker igjen og igjen, lurer på kor mange gonger du har svart på mine innlegg =] lever du her på hardware.no ? :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 00:55, Rockj skrev:


Takker igjen og igjen, lurer på kor mange gonger du har svart på mine innlegg =] lever du her på hardware.no ? :razz:



 

Ja!

 

"We are the Borg. You will be assimilated. Your

biological and technological distinctiveness will be

added to our own. Resistance is futile."

 

...jeg klarte ikke å motstå da Borg'ene (les: HW) satte igang "onde" eksperimenter... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:



Ja!


"We are the Borg. You will be assimilated. Your

biological and technological distinctiveness will be

added to our own. Resistance is futile."


...jeg klarte ikke å motstå da Borg'ene (les: HW) satte igang "onde" eksperimenter...
:grin:


Litt forelska i StarTrek?? =]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...