Gå til innhold

Hvor varm kan en AMD bli

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jepp...

Prosessoren er en AMD Athlon XP 2400+ 266MHz

Når jeg kjører maskinen uten å gjøre noe særlig mere enn det jeg gjør nå (er kun på forumet), så er temperaturen i underkant av 50 grader... Er dette jævlig høyt? frykter det...

Har ikke testa det på noe krevende spill enda, men temperaturen pleier vel å øke betragtelig da? 10-20 grader?

Har både goop og vifte selvfølgelig...

Endret av Andreasfe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på temaet. Men min Athlon64 ligger rundt 42 grader på lavt bruk, og 49-50 ved bruk. Anser dette som normalt (?) (hastigheten cpu-vifta mi er ivertfall satt ned med ca. 1000 rpm ved 42 grader, og det er det systemet selv som styrer) . Så vidt jeg har klart å få med meg så må du vel over 60 før det er grunn til bekymring.

Mvh.

S.

Skrevet

60 grader er heller ikke farlig. Hvis den når 70 grader bør du vurdere å gjøre noe, men den går neppe i stykker. 80 grader begynner å bli farlig. 90+ grader ER farlig.

Skrevet
ok... ingen krise enda altså...

Men hvordan regulerer jeg hastighet på CPU-vifta?

Spørs hvilken vifte du har, og om du i det hele tatt kan regulere hastigheten på den. De fleste CPU vifter med variabel hastighet, stiller hastigheten selv etter hvor varm CPU er, eller hvor hardt du "kjører" CPU.

Så lenge temperaturen er under 70 grader, behøver du ikke bekymre deg. Jeg har satt på temp.varsel først på 75 grader... anser alt under det som en trygg temperatur. Kabinettvifter kan hjelpe litt på temperaturen (f.eks to som blåser inn og en som blåser ut... dette for å skape overtrykk inne i kabinettet så du slipper å trekke inn for mye støv).

Min ligger forøvrig på 50 grader idle, og opp mot 60 på full load.

Skrevet (endret)

Heldigvis!

Da er det ikke så unormalt høyt allikevel... **lettet**

Vet ikke helt om jeg kan slenge på de kabinettviftene.. har en strømtilførsel på 250W nå (vet det er lite)...

Vet ikke hvor mye sånne vifter tar av dette...

Hvor mye kan jeg ha i det kabinettet med 250W tilførsel? (vet det blir litt offtopic)

Har nå:

- AMD Athlon XP 2400+ Thorton

- Glacial Silent Breeze vifte

- 256 MB DDR Minne

- MSI CD-brenner

- Floppy

- 40 GB HardDisk

- Asus Radeon 9600 128 MB

Hvor mye sånn cirkus av de 250W bruker jeg med dette innholdet?

Endret av Andreasfe
Skrevet
Jeg er ingen ekspert på temaet. Men min Athlon64 ligger rundt 42 grader på lavt bruk, og 49-50 ved bruk. Anser dette som normalt (?) (hastigheten cpu-vifta mi er ivertfall satt ned med ca. 1000 rpm ved 42 grader, og det er det systemet selv som styrer) . Så vidt jeg har klart å få med meg så må du vel over 60 før det er grunn til bekymring.

Mvh.

S.

hvilken cpu var det du hadde ??

Skrevet

Mvh.

S.

;)

Skrevet

Min CPU (altså 2800+ klokka til 3200+) kjører 41 idle og 47 load. Jeg vet ikke helt men når den går over 55C så begynner den å bli litt "Småtreig". :dontgetit: Så jeg syns best temperatur for CPUen er alt under 50. Da har du god kjøling og alt er bra :) Hører waterchill folka har sine 2500+ @ 2.3 Ghz og dem har 45-47 load og sånn. Så jeg syns det er greit jeg azz. Du burde ikke bekymre deg i det hele tatt med den tempen :)

Skrevet
Min CPU (altså 2800+ klokka til 3200+) kjører 41 idle og 47 load. Jeg vet ikke helt men når den går over 55C så begynner den å bli litt "Småtreig

Det blir vel litt annerledes når man har overklokket. Min forrige CPU (1800+, har 2400+ nå) var en gang oppe i 70 grader, men syntes ikke den gikk tregere av den grunn. Det var for øvrig da jeg bestemte meg for å bytte CPU kjøler og installere noen kabinettvifter... var midt på sommeren også.

Skrevet

Min xp2500+ overlevde fint 74 grader i natt, da jeg i trøtthetens navn glemte å plugge i cpu-vifta før jeg startet marakkelet.

Det gikk helt fint, jeg ble overrasket over hvor lav støy det var :p

Fikk en warning fra motherboard monitor når tempen var 71 grader. Da slo jeg av maskinen, startet vifta og gikk inn i BIOS. Tempen der viste 74 grader :ermm:

Vel vel, den gikk raskt ned til 45 grader og overlevde fint.

DrE

Skrevet
Min xp2500+ overlevde fint 74 grader i natt, da jeg i trøtthetens navn glemte å plugge i cpu-vifta før jeg startet marakkelet.

Det gikk helt fint, jeg ble overrasket over hvor lav støy det var  :p

Fikk en warning fra motherboard monitor når tempen var 71 grader. Da slo jeg av maskinen, startet vifta og gikk inn i BIOS. Tempen der viste 74 grader  :ermm:

Vel vel, den gikk raskt ned til 45 grader og overlevde fint.

DrE

Gjorde samme feil jeg også for noen dager siden. Glemte å koble i vifta, satte på maskinen, og gikk ned i stua.

Når jeg kom opp så ventet maskinen spent på brukernavn og pass. Etter å ha tastet det, så slokna maskinen helt. Sjekka temp, og den var rundt 75 grader. Satte i vifta, og maskinen kom rolig og sikkert ned på ca 40 grader igjen.

Ganske spennende, men en kjedelig feil å gjøre (særlig på eldre prosessorer).

Skrevet

det står at maks arbeidstemperatur er 85 grader på de fleste amd prossessorene, så jeg anbefaler at du holder deg under 80 ihvertfall

Skrevet
Så lenge temperaturen er under 70 grader, behøver du ikke bekymre deg. Jeg har satt på temp.varsel først på 75 grader... anser alt under det som en trygg temperatur. Kabinettvifter kan hjelpe litt på temperaturen (f.eks to som blåser inn og en som blåser ut... dette for å skape overtrykk inne i kabinettet så du slipper å trekke inn for mye støv).

For å ikke snakke om at du med overtrykk alltid har nok luft som kan ta i mot varmen fra komponentene... Hvis du ser på det mest ekstreme undertrykket, at du har vacuum i kabinettet, vil du ikke få overført varme fra kjøleren i det hele tatt, og hele systemet vil bli svært varmt.

Uansett er det viktig å være klar over at luft i bevegelse kjøler bedre enn stillestående luft (erfaring fra Tromsø ;-o)

Skrevet
Men hvor mye av Watt'n trekker en kabinett vifte eller to?

ikke så mye. En 80x80 Delta vifte (delta vifter bråker svært mye og er versting vifte) trekker 10-11watt. Men en vanlig vifte trekker selvsagt mye mindre. Typisk 1-3watt.

Skrevet

Man burde ikke Over 60C grader, da kan ting begynne i det små og bli ustabilt,

men 50C grader gjør ingenting det er ganske vanlig temp det. holder man fra 40 til 50 C grader så burde man være fornøyd. er det mer enn 55C så burde man kansje vurdere kabinett vifter, for det er jo altid kjekt og ha noe å Gå vettu! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...