Gå til innhold

Veldig varm AMD643000+


trMaG

Anbefalte innlegg

Specs:

msi k8t neo-fis2r k8t800

amd64 3000+ m/vifte som følger med

creative geforce 5700 ultra

twinmos 2*256 (helt vanlige)

ingen kabinettvifter

(ferdig pc fra komplett - regner med at de har tatt på kjølepasta)

 

Temp. på cpu er på 69 grader idle ifølge corecenter (et program som følger med msi hovedkortet). Sys temp er på 37 grader.

 

Har hatt problemer med pc'en i hele dag. Pc'en hang seg, fikk blåskjerm og restarta seg selv (kjører xp pro). Skjedde hver gang jeg starte maskinen. Startet opp med tidligste kjente oppsett som fungerte. Oppdaterte drivere osv. Virker nå som om pcen fungerer greit men med veldig høy cpu temp. Har ikke sjekka tempereaturen i det siste, men for et par uker side husker jeg at den var på 43-45 grader idle. Vet ikke hvor høy temp. var rett før problemene startet.

 

Er det noen som kan hjelpe/ har hatt samme problem?

 

mag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Temp. på cpu er på 69 grader idle ifølge corecenter (et program som følger med msi hovedkortet). Sys temp er på 37 grader.

Med så høg syst.-temp kan du ikke vente noe annet. Sett på ekstra utblåsvifte bak og opne (fjerne braketter ,vifter og gitter) for fri lufttilgang i front.

 

Du kan teste denne teorien ved å kjøre PC uten sidedeksler......

 

System temp bør ikke komme over 30C og CPU max 60C ved full belast med fx

Superpi

 

Edit: Siden det var bra har du kanskje "hybelkanin" i CPU- kjøleren i tillegg.

Ta av vifta og børste rent med en matpensel.

Forsiktig med støvsuger:

1. De lager statisk elektrisitet....

2. De ødlegger viften hvis de får lov å spinne den opp i utilsiktet høgt turtall :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
[quote name='trMaG' date='01/03/2004 : 01:04'] Specs:
msi k8t neo-fis2r k8t800
amd64 3000+ m/vifte som følger med
creative geforce 5700 ultra
twinmos 2*256 (helt vanlige)
ingen kabinettvifter
(ferdig pc fra komplett - regner med at de har tatt på kjølepasta)

Temp. på cpu er på 69 grader idle ifølge corecenter (et program som følger med msi hovedkortet). Sys temp er på 37 grader.

Har hatt problemer med pc'en i hele dag. Pc'en hang seg, fikk blåskjerm og restarta seg selv (kjører xp pro). Skjedde hver gang jeg starte maskinen. Startet opp med tidligste kjente oppsett som fungerte. Oppdaterte drivere osv. Virker nå som om pcen fungerer greit men med veldig høy cpu temp. Har ikke sjekka tempereaturen i det siste, men for et par uker side husker jeg at den var på 43-45 grader idle. Vet ikke hvor høy temp. var rett før problemene startet.

Er det noen som kan hjelpe/ har hatt samme problem?

mag [/quote]
Hadde samme problemer som deg,feilen var rammen.Jeg fikk nye brikker av komplett og etter det har maskinen gått helt smertefritt.Jeg fikk anbefalt cosair brikker å det fikk jeg uten diskusjon.Lykke til.
Lenke til kommentar
[Hadde samme problemer som deg,feilen var rammen.Jeg fikk nye brikker av komplett og etter det har maskinen gått helt smertefritt.Jeg fikk anbefalt cosair brikker å det fikk jeg uten diskusjon.Lykke til.

Hvilket problem hadde du? Høy temp. eller problemer med blåskjerm i xp? Hvordan fant du ut at det var minnebrikkene som var problemet?

 

Med så høg syst.-temp kan du ikke vente noe annet. Sett på ekstra utblåsvifte bak og opne (fjerne braketter ,vifter og gitter) for fri lufttilgang i front.

 

Du kan teste denne teorien ved å kjøre PC uten sidedeksler......

 

System temp bør ikke komme over 30C og CPU max 60C ved full belast med fx

Superpi

 

Har akkurat skrudd på pc'en nå. Sys. temp. er på 27 grader og cpu temp. 68 grader idle. I løpet av skrivingen har sys temp. økt til 29 grader, så den er vel stigende. Har tatt av sidedekslet.

Lenke til kommentar
Har akkurat skrudd på pc'en nå. Sys. temp. er på 27 grader og cpu temp. 68 grader idle. I løpet av skrivingen har sys temp. økt til 29 grader, så den er vel stigende. Har tatt av sidedekslet.

Det er ikke normalt nei!

 

Først ville jeg verifisert at kjøleribben var varm. Om CPU-en holder 68C (tviler) så vil ribben være veldig varm. Om ribben ikke er varm så ville jeg sjekket om du har bra kontakt mellom CPU og ribbe (brukt goop?). Om ribben er varm ville jeg sjekket voltinnstillinger i BIOS for å se om alt var som det skulle være.

 

Om det ser normalt ut så hør med de du kjøpte varene av.

Lenke til kommentar

nettopp starta pc og 68 grader.og du har sett over kjøling.

man skulle jo ikke tro du hadde kjøling overhode..

 

last ned speedfan og aida32 ,se og så i biosen at tempen virkelig stemmer.

 

iallefall har du stor pro her,du bør kontakte de der du kjøpte pc..

Lenke til kommentar

Har vært ute ett par timer nå.. Kom hjem og skrudde på pc'en. Har ikke gjort noen ting med pc'en siden problemene startet (eller siden i dag morges - se tidligere post..). Pc'en lever helt sitt eget liv virker det som. :no:

 

CPU-temperaturen er nå opgitt til å variere opp og ned mellommellom 35 og 38 grader. Har sidepanelet oppe og hører at CPU-vifta går opp og ned. Ser det samme i corecenter: vifta varierer mellom 2900 og 3100 rpm.

 

Kan tenke meg at romtemperaturen er på 18-22 grader. Sys temp er nå på 30 grader - og lett stigende. Tror vi er på vei oppover nå (5 minutter siden skudde på pc'en).

 

Er det mulig å kjøre en diagnosetest av hardware og drivere, samt oppdage eventuelle feil (alternativt også på software). Hvilket program i såfall?

Mogul skrev tidligere at han hadde problemer med rammen. Hvordan finne ut dette hvis man ikke har andre rambrikker liggende?

 

System temp. er på 32 grader nå og cpu på 37-38 akkurat nå - ganske stabilt, viften varierer ikke så mye. (10 min. siden jeg slo på pc'en).

 

Har 3 års full garanti, men tenkte jeg skulle prøve ut alt før jeg tok kontakt slik at jeg kan forklare problemene skikkelig.. ;)

 

Takk for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Hvordan måles temperaturen på cpu og system? Er det følere? Kan disse ha slått seg/være ute av posisjon?

 

Først ville jeg verifisert at kjøleribben var varm. Om CPU-en holder 68C (tviler) så vil ribben være veldig varm.

 

Synes ikke kjøleribben er veldig varm nå (men cpu temp står også på 37 grader i øyeblikket). Når jeg holder hånden over hovedkortet kan jeg kjenne at det er en del varme steder, men regner jo med at dette er normalt. Sys temp er nå på 34 grader.

 

EDIT:

 

I corecenter (overklokkingsverktøy som fulgte med hovedkortet og som styrer cool'n'quiet-funksjonen - og nei, jeg har aldri overklokket maskinen) står det oppgitt disse systemparametrene:

FSB: 200 MHz

Vcore: 1,49 volt

Mem voltage: 2,6 V (høyt?)

AGP voltage: 1,5 V

 

 

I hovedvinduet står det:

1,49 V (Vcore)

3,28 (3,3)

3,0 V (+5V)

11,64 V (12 V)

 

Verdiene i parantes er det som står under hver av feltene. Aner ikke hva disse verdiene er.

 

Står at jeg kjører på 2001 MHz.

Endret av trMaG
Lenke til kommentar

Hadde samme prob som deg.. men med selvbygd maskin.. mitt prob var at jeg hadde på for mye kjøle goop. maskinen spratt rett opp i 60 grader+++

 

fjernet alt og la på en bitte liten flekkk på idler maskinen på 37 (ved 2200 MHz da) :cool:

 

Det som trolig var/er feilen er at goopen trengte/er litt tid på å sette seg.. Den trenger litt tid på å oppnå 100% effektivitet..

 

hvis det fortsetter i bli varmt. så sjekk goopen på din cpu..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...