Gå til innhold

Alvorlige driver problemer ?


R@ge

Anbefalte innlegg

Altså jeg har akuratt kjøpt meg ny PC med Recovery image

 

dq014a.jpg

 

PÅ dette imaget så finner jeg mange programmer, og drivere til ting jeg ikke har.... Sykt hva........

 

 

Og her er neste spørsmål Skal denne være her???

 

 

Jeg har forøvrig et Radeon 9800 PRO kort og har nyeste driver til denne også instalert på maskinen......

 

Intel® Extreme Graphics Driver

 

 

Laster du ned denne, og innstalerer den, kommer den visst opp på <"Legg til fjern programmer" som Extreme Graphics Driver, (i følge read me filen i alle fall)>

 

 

 

NOT-install-extrime-graphic.jpg

 

chipsett-identifikasjon.jpg

 

 

 

I så tilfelle hvordan kan jeg finne ut om den ikke / skal være der

 

Altså "This is not to be used if the system has a third party graphics card".

 

 

På maskinen fant jeg forøvrig også disse driverene men de er nå slettet:

 

 

nivida.jpg

 

 

s3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som ovenfor sier, du trenger ikke den driveren da du har et annet og bedre kort som du bruker i steden

 

Uansett, må si dette var det best dokumenterte problemet jeg noengang har sett her på forumet.  :thumbs:

heheheheh.....

 

Takker og bukker, det er viktig å få dokumentert problemet :green: ....

 

Nei du trenger ikke den driveren, den er til ditt grafikk kort som er innebygget i brikkesettet.

 

Har jeg da altså et innebygd grafikk kort da... ???

Dette radeon kortet er i alle fall ikke innebygget, så det er muligens produsenten det vises til da

 

Beklager.. jeg er litt noob her...

Brikkesettet, er ikke det det samme som hovedkortet.

 

 

Men nå må det jo nenvnes at maskinen min ikke har det så bra heller da...

 

Jeg Scorer sinnsykt dårlig på 3DMARK

 

Se tidligere innlegg om dette HER

 

I spill osv, så har jeg dårligere bilde, en på den gamle PC'en hvor jeg KUN hadde 64 MB Skjermkort, og 1 gigg prosessor...

 

Denne PC'en er foresten ikke unik, vårt firma har kjøpt nærmere 50 PC'er med dette opsettet...

 

Denne driveren, pluss de andre over, er altså instalert på maskinen av firmaet jeg kjøpte maskinen av.

 

Rimelig krise da...

Viss jeg nå fysisk fjerner disse skjermkort driverene, og en dag i fremtiden må kjøre recovery på maskinen, så kommer jo hele elendigheten tilbake...

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

Heisan...

 

Noen små kommentarer her...

 

1: PÅ dette imaget så finner jeg mange programmer, og drivere til ting jeg ikke har.... Sykt hva........

 

Dette er helt vanlig. HP produserer denne maskinen i flere utgaver og har så en "standard" recovery sak som legges ved. Når du kjører recovery vil et script sniffe opp hva du trenger fra cd platen og installere dette. Dette er helt sikkert for å spare penger.

 

Når det gjelder programvare og drivere og din score i 3dmark har jeg følgende tips.

 

Kjøp Windows XP home/pro (avhengig av behov osv) og så tar du backup av nødvendige dokuementer osv. Deretter laster du ned nyeste drivere for chipset, skjermkort, nettverkskort osv og installerer Windows helt fra bunnen av, og så de drivere og programmer du har behov for. På denne måten får du kun det du har behov for og ikke alt annet "gøy" som hp legger ved og som sultent glefser i seg ressurser du kunne brukt på litt mer 3dmark poeng...

 

Om dette ikke er et alterantiv, blir billig løsningen å avinstallere alle programmer du ikke har behov for. Se etter programmer som ligger ved siden av klokken. Her er det alltid noe som gnafser til seg ressurser og minne. Om det kun gjelder å få høyere score kan du jo avslutte og fjerne disse midlertidig bare.

 

Ferdig "Recovery Kit" er utrolig kjekt for folk med lite behøv og ønske om å sette seg inn i konfigurering av maskinvare osv..

 

Men om ønsket om bedre ytelse er til stede er ikke recovery kit løsningen noe å satse på. Godt eksempel er en maskin jeg kjørte 3dmark på "ferdig" oppsett og egen installasjon fra "vanlig" windows cd.

 

Forskjellen var over 800 poeng mer på egen installasjon i 3dmark 2001 SE...

Lenke til kommentar

Ser ut som en Pavilion t-serie det der... Tips for å finne drivere til akkurat din modell: HP driversøk

Skriv her inn modellnavnet på PC-en (f.eks. t480) og søk.

 

Ellers bør du avinstallere driverne for Intel Extreme Graphics, nVidia display (som du allerede har gjort) og S3 (som du også har gjort). Disse driverne hører til andre grafikkbrikker/kort, og har ingenting med ATi Radeon 9800 Pro å gjøre.

 

Du kan forøvrig laste ned og installere drivere for ditt grafikkort fra ATi sine hjemmesider

 

Det som blir sagt over her med å ta en "ren" installasjon fra en XP CD anbefales bare hvis du vet hva du driver med. Du kan risikere å ende opp med en ustabil og dårlig ytende PC pga. feil/manglende driver(e).

 

Lykke til!

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Ser ut som en Pavilion t-serie det der... Tips for å finne drivere til akkurat din modell: HP driversøk

Skriv her inn modellnavnet på PC-en (f.eks. t480) og søk.

 

Ellers bør du avinstallere driverne for Intel Extreme Graphics, nVidia display (som du allerede har gjort) og S3 (som du også har gjort). Disse driverne hører til andre grafikkbrikker/kort, og har ingenting med ATi Radeon 9800 Pro å gjøre.

 

Du kan forøvrig laste ned og installere drivere for ditt grafikkort fra ATi sine hjemmesider

 

Det som blir sagt over her med å ta en "ren" installasjon fra en XP CD anbefales bare hvis du vet hva du driver med. Du kan risikere å ende opp med en ustabil og dårlig ytende PC pga. feil/manglende driver(e).

 

Lykke til!

det er en HP pavilion...

 

Bildet var også en link til fullstendig innformasjon om denne:

dq014a.jpg

 

Jeg holder på å laste ned forsjellige drivere...

 

Jeg har til nå lastet ned nyeste catalyst driver 4.2 fra ATI

huff slike ting tar ekstremt lang tid, men jeg tror også at det kan lønne seg å formatere hele dritten...

 

Maskinen har forøvrig en sjult partisjon på ca. 470 MB, hvor jeg formoder dette recovery imaget ligger...

 

Vil jeg ved en re install fra XP cd, kunne frigi denne også, eller må jeg til eksempel kjøre "partision magic" i etterkant...

 

men jeg må jo nesten også få tak i programvaren jeg har betalt for...

 

Dette er helt vanlig. HP produserer denne maskinen i flere utgaver og har så en "standard" recovery sak som legges ved. Når du kjører recovery vil et script sniffe opp hva du trenger fra cd platen og installere dette. Dette er helt sikkert for å spare penger.

 

Det er jo rimelig sykt da... men nå er det faktisk ikke HP som har laget dette recovery imaget, men er det ikke helt utrolig sykt at en PC leverandør selger PC'er med feil skjermkort drivere...

Lenke til kommentar

Ble ikke PC-en levert med 1 recovery CD og 1 Windows XP CD?

Trodde HP hadde gått vekk fra dette med en recoverypartisjon på hjemme PC-er slik som de har på bedriftsmodellene.

Litt plagsomt at nesten 500MB forsvinner til recoverypartisjon.

 

Hvis du kjører en ren installasjon fra XP CD får du muligheten til å slette de partisjonene som installasjonsprogrammet finner, for så å partisjonere som du selv vil. Men jeg ville først sjekket om PC-en ble levert med innholdet på den recoverypartisjonen på en CD, slik at du ikke mister dette.

Lenke til kommentar
Ble ikke PC-en levert med 1 recovery CD og 1 Windows XP CD?

Trodde HP hadde gått vekk fra dette med en recoverypartisjon på hjemme PC-er slik som de har på bedriftsmodellene.

Litt plagsomt at nesten 500MB forsvinner til recoverypartisjon.

jeg har ikke fått med noen Windows CD nei...

 

De har bare klistret Licens nummeret på siden av maskinen...

 

ALL softvare på maskinen er styrt gjennom recovery delen..

 

Nå må det jo nevnes at det ikke er HP som har satt opp dette på maskinen..

 

Dette er en fima pc, og det er ComplIT som står for :

header_color.gif

 

Jeg får heller ikke noen windows CD fra dem, og de mener at jeg må låne/kopiere en CD fra en kamerat.

 

Dvs. det er deres support firma Effekt Support som sier dette.

 

bunnmid.gif

 

Support sier at jeg vil kunne oppnå en bedre ytelse ved å slette hele recovery dritten og boote maskinen fra en Windows XP CD, som jeg da ikke har.

 

Jeg ønsker forsåvidt å kartlegge problemet i sin helhet, da bedriften har kjøpt 50 stk, og samtlige har samme opsettet som jeg henviser til over...

 

Pluss at det da er masse programmer instalert til ting som ikke vi har...

 

Jeg mistenker leverandøren for å ha kopiert en av deres PC'er og benyttet dette opsettet til recovery image... :dribble:

Lenke til kommentar

Vell, du kan jo begynne med å kartlegge hva som er inne i maskinen, skriv en liten liste, og så kan du sjekke på hva som er installert.

 

For meg ser det ut som det rett og slett har blitt installert feil drivere til maskinvaren din, og da er det rett og slett ikke rart at pcene ikke fungerer bra.

 

Selvsagt så kan ofte windows fungerer med grunndriverene men man får da bunn ytelse, hvordan du kan sjekke opp dette er som regel å ta en titt inne på kontrolpannel/skjerm og se om du har støtte for 32 bits og høye oppløsninger (litt avhengig av skjermen også da).

 

Er du litt stø i data så gjør du kontrollpanel>system> under hardware trykker du device manager. Her i dette vinduet så skal det komme opp alt som er innstalert.

Det vil også stå utropstegn om det er konflikter eller manglende drivere.

 

Har du muligheten til å poste et skjermbilde av hva som ligger installert på maskinen, mulig vi kan få en pekepinne på hva som bør gjøres da.

Lenke til kommentar

Det aller beste hadde vært å fjerna all den driten som ligger på disken. Boote opp med en win98 floppy, kjøre fdisk og slette alle partisjoner. Reger med at den tar reperen på image-biten på disken. Reinstaller xp. Kranger du nok med complit, kommer de opp med en skive ettervært. Tviler på at du kommer noen vei med å dra frem dårlig score i 3Dmarks som et argument på dårlig oppsett. Men Nvidia drivere på en øse med ATI kort er "nei-config". Prøv å komme forbi 1. linje support. Som regel har de alltid "sjefs-tips" som restore disk med en gang du har problemer. Hender at de "glemmer" å informere om at dette scratcher _alt_.

Vær tålmodig og høflig med de du snakker med.

 

Forhør deg åssen du ligger an i forhold til complit om du _gjør_ dette. Sørg for å ha ditt på det tørre. Om garantier ryker, servicer, lisenser etc. etc.

Noter alt som blir sagt _hver_ gang du har noe med dem å gjøre. Hva som blir sagt når og _hvem_ det var som sa det. Driter dem seg ut, kan det være kjekt å ha dette dokumentert.

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Det aller beste hadde vært å fjerna all den driten som ligger på disken. Boote opp med en win98 floppy, kjøre fdisk og slette alle partisjoner. Reger med at den tar reperen på image-biten på disken. Reinstaller xp.

Jeg har egentlig bestemt meg for å legge inn hele dritten på nytt ja....

 

 

Prøver bare å finne ut hvilke drivere jeg MÅ ha, og ikke MÅ ja....

 

henter licensnummer på programvare som ligger på recovery, og deretter kjøre format C:

 

Ville helt ikke røre D: siden det ligger 60-70 gigg med programmer, som jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av...

 

MÅ ikke ødelegge dem i alle fall

Lenke til kommentar

Har du en cd som heter Utilities/drivers, eller en som heter RecoveryCD?

 

Den kan være din winxp cd, da ferdigpakker kun har spesialcd'er de selv har satt sammen. Så prøv en sånn om du har den.

 

EDIT: Er det snakk om innstallerte programmer, så er du nødt til å avinnstallere disse før en evt reformat. De vil ikke fungere skikkelig etter en reinnstallasjon. Er det derimot snakk om innstallasjonsfiler, spillimages, filmer o.l, så kan du la de være.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Har du en cd som heter Utilities/drivers, eller en som heter RecoveryCD?

 

Den kan være din winxp cd, da ferdigpakker kun har spesialcd'er de selv har satt sammen. Så prøv en sånn om du har den.

Har ikke dette nei....

 

Men jeg skal få tak i en Windows XP CD ( har jo lisens nummeret klistret på siden av PC'en )

 

Det skulle vel gjøre susen....??

 

Eller er det alltid best med leverandørens recovery CD... ?

 

Skal huske å avinnstalere programmene ja... Tusen takk....

 

Tenkte det var best å renske alt som var på "legg til Fjern Programvare", drivere, programmer osv...

Lenke til kommentar
joa.. kan noen være så snill å forklare meg sånn i samme slengen hvorfor jeg ikke for startet en ny "topic" ? :dontgetit:

Ikke logget inn muligens???

 

Eller så har du kanskje ikke vært snill gutt..

 

Utover det så har jeg INGEN anelse, og synes heller du burde sende en mail til en av administratorene her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...