Gå til innhold

Pentium med eget kraftverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
 

Jaja.. men seriøst: Det var selvfølgelig når raketten står med tuppen ned og hviler på den.. Flat finger er ikke bedre enn svidd finger.. ]

:lol:

Nå vet jeg ikke hvor mye dere har sjekket rundt, men i den engelske versjonen står det "rocket nozzle" som er rakettdyse på norsk...

 

snorreh: 19W Athlon mobile i p-state lunker i vei på 800MHz. Det er selvsagt ikke ille, men i forhold til Pentium M som kjører 1.7GHz på 21W...

Lenke til kommentar
 

Jaja.. men seriøst: Det var selvfølgelig når raketten står med tuppen ned og hviler på den.. Flat finger er ikke bedre enn svidd finger.. ]

:lol:

Nå vet jeg ikke hvor mye dere har sjekket rundt, men i den engelske versjonen står det "rocket nozzle" som er rakettdyse på norsk...

 

snorreh: 19W Athlon mobile i p-state lunker i vei på 800MHz. Det er selvsagt ikke ille, men i forhold til Pentium M som kjører 1.7GHz på 21W...

Hva som yter best da? Det er vel det vi bryr oss om? :)

Lenke til kommentar
Husker jeg helt feli eller var det Intel som var suverene på lavt efektforbruk for noen år siden? Mener å huske at de første P4 lå langt under athlon.

Stemmer nok det...

Gode gamle Athlon 1400 (ikke XP) hadde en varmeutvikling på 65W..

Mens den første 1.4 Ghz P4 hadde 54.7...

 

Det var da man trengte de kraftigste HSF'ene for Athlon cpu'er...

Skal si tiden har endret seg!

 

[EDIT]

Men det var mest i forhold til p3 at forskjellen var ekstrem...

P3 1.333Ghz hadde en maks W på 22W.!

 

PS. Fy F å tregt nettet går nå med ngt! Å hente opp en side tar 30-40 sek!

[/EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
 

Jaja.. men seriøst: Det var selvfølgelig når raketten står med tuppen ned og hviler på den.. Flat finger er ikke bedre enn svidd finger.. ]

:lol:

Nå vet jeg ikke hvor mye dere har sjekket rundt, men i den engelske versjonen står det "rocket nozzle" som er rakettdyse på norsk...

 

snorreh: 19W Athlon mobile i p-state lunker i vei på 800MHz. Det er selvsagt ikke ille, men i forhold til Pentium M som kjører 1.7GHz på 21W...

Hva som yter best da? Det er vel det vi bryr oss om? :)

Pentium M griser selvsagt Athlon mobile på 800MHz, men Athlon mobile vil kan øke frekvensen til 1.8-2.2GHz og da griser den naturlig nok Pentium M, men så ligger Athlon mobile på 81.5W ved denne frekvensen! :scared:

Lenke til kommentar
Jeg har en p4 2,8ghz 800 fsb, men den utvikler jo mye mindre enn mine kompisers adm xp 2005+ og 2800+ med samme kjøling. men en effekt forbruk på 100w på prescott er jo vanvittig :green:

Det gjør CPUen din ikke.. det er HKet ditt som viser deg dummies tall.

www.intel.com og www.amd.com for whitepapers og thermal design guide.

 

Har sagt det fra siste Mai.. P4 er for varm og dette kan ikke forsette sån men når 50% av alle HKer er overklokker rettet og viser fullstending tull temperatur tall vil illisjonen forsått leve at AMD er varme monster og P4 "cool og overklokkings vennlig" selv om halvparten av P4 CPUer er tvangklokket til grensen uten at guruene selv vet om det.. tror de forsatt er på 45c load LOL :D. Når fakta er at både Tbred rev. B og Barton og spesielt A64 er kaldere CPUer. Selv om at i følge AMD skal A64 utvikle 89W at varme, runt det samme som en P4 3GHz da falt varmen på skjermkortet mitt 10c+ når jeg hev ut P4 CPUen. Denne bane intel har vert på er tull endelig sier noen fra det som jeg og andre har vert at si i over halvt år og hvorfor AMD produserer "overall" bedre CPUer.

 

Simon

Lenke til kommentar

Hvis Gelsinger får det som han vil, kan vi dermed se litt lysere på Pentium-CPU-ens fremtid.

Hvis ikke noe er satt iverk før nå... At denne Gelsinger sin preken markerer starten på er systemskifte, da er det langt frem.

Jeg er ikke sikker på om en mann med så frisk ordbruk blir tatt seriøst i Intel sine egne rekker. Men kanskje det er det som skal til...

 

En annen ting er om det kan være starten på den kampanjen som skal til for å snu Intel sine kunder til å godta mindre GHz (eller ikke økning) og heller bredere band...

 

Angrepet på AMD kommer ihvertfall ikke før til høsten... :cool:

Lenke til kommentar
 

Jaja.. men seriøst: Det var selvfølgelig når raketten står med tuppen ned og hviler på den.. Flat finger er ikke bedre enn svidd finger.. ]

:lol:

Nå vet jeg ikke hvor mye dere har sjekket rundt, men i den engelske versjonen står det "rocket nozzle" som er rakettdyse på norsk...

 

snorreh: 19W Athlon mobile i p-state lunker i vei på 800MHz. Det er selvsagt ikke ille, men i forhold til Pentium M som kjører 1.7GHz på 21W...

Hva som yter best da? Det er vel det vi bryr oss om? :)

Pentium M griser selvsagt Athlon mobile på 800MHz, men Athlon mobile vil kan øke frekvensen til 1.8-2.2GHz og da griser den naturlig nok Pentium M, men så ligger Athlon mobile på 81.5W ved denne frekvensen! :scared:

Forstår at Athlon 64 M kommer med høyere frekvenser, men da selvsagt med større effekttap. Jeg mener hva som yter best av A64M og PM ved de effekttapene som ble oppgitt: 19W på A64M og 21W på PM - og det svaret fikk jeg :)

Lenke til kommentar
Husker jeg helt feli eller var det Intel som var suverene på lavt efektforbruk for noen år siden? Mener å huske at de første P4 lå langt under athlon.

Den første P4 CPU-en hadde et maks effekttap på 66Watt. Det var en 1.3 GHz Willamette. P4 har alltid hatt et høyt effekttap, men grunnet en stor die-size så har de ikke blitt så varme.

 

Dere finner tall for effekttap her:

http://sandpile.org/impl/p4.htm

 

 

Følgende P4 CPU-er har hatt et effekttap på 90 Watt eller mer:

 

Willamette

~92 W (1.9 GHz 0.18 µm PGA423 @ 1.75 V)

~96 W (2.0 GHz 0.18 µm PGA423 @ 1.75 V)

 

Northwood 180 nm

~96 W (1.9 GHz 0.18 µm µPGA478 @ 1.75 V)

~100 W (2.0 GHz 0.18 µm µPGA478 @ 1.75 V)

 

Northwood 130 nm

~101 W (3.06B GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.550 V)

~104 W (3.20B GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.550 V)

~100 W (3.06B GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V with HTT)

~99 W (3.0D GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V with HTT)

~103 W (3.2D GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V with HTT)

~109 W (3.2D GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V with HTT and L3)

 

 

XEON 180 nm

~97 W (2.0 GHz 0.18 µm PGA603 @ 1.70 V)

 

 

XEON 130 nm

~101 W (3.0 GHz 0.13 µm PGA603 @ 1.50 V)

~101 W (3.06 GHz 0.13 µm PGA603 @ 1.50 V)

~105 W (3.06B GHz 0.13 µm PGA603 @ 1.525 V with L3 Cache)

~114 W (3.20B GHz 0.13 µm PGA603 @ 1.525 V with L3 Cache)

 

 

Med andre ord er ikke 100 Watt noe nytt for P4 CPU-er. Det som er mer alvorlig er at Prescott starter på samme effekttap som de andre CPU-ene har stoppet på (ca 100W) før en har startet skaleringen av MHz. I tillegg er die-size krympet.

Lenke til kommentar

Noen som spurte om hva et paradigmeskifte er. Det er rett å selett å gå over til en ny måte å tenke eller gjøre noe på. I it bransjen kan man feks nevne overgangen fra vakumrør til transistorer som et rimelig alvorlig paradige skifte, eller for å ta noe nærmere vår tid kan vi si at måten spill ble lagd for pcer fikk et paradigmeskifte når man begynnte med de første 3d akseleratorene.

Om du vil ha en bedre mer korrekt def så kan du jo slå det opp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...