Gå til innhold

Pentium med eget kraftverk?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt inne på dette, så hva er et paradigmeskifte? :blush:

Vitenskape foregår innenfor et sett med grunnleggende regler. Dette kalles et paradigme. Hvis reglene/forutsentingene forandres radikalt, kalles det et paradigmeskifte. Fyren fra Intel vil altså tenke helt nytt når det gjelder oppbygningen av en prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke helt inne på dette, så hva er et paradigmeskifte? :blush:

Vitenskape foregår innenfor et sett med grunnleggende regler. Dette kalles et paradigme. Hvis reglene/forutsentingene forandres radikalt, kalles det et paradigmeskifte. Fyren fra Intel vil altså tenke helt nytt når det gjelder oppbygningen av en prosessor.

Hentet fra Merriam-Webster Online Dictionary:

 

Main Entry: par·a·digm

Pronunciation: 'per-&-"dIm, 'pa-r&- also -"dim

Function: noun

Etymology: Late Latin paradigma, from Greek paradeigma, from paradeiknynai to show side by side, from para- + deiknynai to show -- more at DICTION

1 : EXAMPLE, PATTERN; especially : an outstandingly clear or typical example or archetype

2 : an example of a conjugation or declension showing a word in all its inflectional forms

3 : a philosophical and theoretical framework of a scientific school or discipline within which theories, laws, and generalizations and the experiments performed in support of them are formulated; broadly : a philosophical or theoretical framework of any kind

 

Eksempel på forskjellige paradigmer er Darwins evolusjonsteori og Kristendommens kreasjonisme, der det ene paradigmet er basert på naturvitenskap og det andre paradigmet er basert på bibelen. De representerer to totalt forskjellige syn som ikke er forenelige. Paradigmeskifte vil si at man skifter syn, f.eks. ved å gå fra kreasjonisme til evolusjonsteori.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
snorreh: 19W Athlon mobile i p-state lunker i vei på 800MHz. Det er selvsagt ikke ille, men i forhold til Pentium M som kjører 1.7GHz på 21W...
Hva som yter best da? Det er vel det vi bryr oss om? :)

Athlon64'en selvfølgelig.. Den kjører jo på 2,0GHz når den er på full hastighet. Det banker jo lett Pentium-M'en på 1,7GHz.

 

Det er kun når CPU'ene ikke jobber tungt at de går i min-P-state. Da går Pentium-M'en på 600MHz og Athlon64'en på 800MHz. Her banker Athlon64'en også Pentium-M'en fint i ytelse.

 

Dvs. at Athlon64 kan jobbe i Min-P-state med mye tyngre oppgaver enn Pentium-M'en. Pentium-M'en vil dermed gå oftere i Max-P-state enn Athlon64'en.

 

Men når det er sagt, så må jeg også gi litt cred's til Intel's Pentium-M for det lave strømforbruket i både min og max P-state. (selv om den ikke yter så bra i forhold til Athlon64'en i hverken max eller min P-state).

 

Referanse:

Pentium-M @ 600MHz = typ 4W max 6,5W

Pentium-M @ 1700MHz = typ 24,5W max 31,2W

Athlon64 3200+ @ 800MHz = max 13W (inkl NB)

Athlon64 3200+ @ 2000MHz = max 62W (inkl NB)

 

Edit: Nye lavere tall for Athlon64. \

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Pentium M griser selvsagt Athlon mobile på 800MHz,

vennligst redegjør for denne påstanden denne påstanden

Hm.. den er jeg også spent på å se hvordan han får til å stemme... Spesielt ettersom Athlon64 er raskere enn Penium-M eller like rask pr MHz. Watt-tallene han brukte må være fra desktop-versjonen av A64 og ikke fra Mobile-versjonen.

Lenke til kommentar
Pentium M griser selvsagt Athlon mobile på 800MHz,

vennligst redegjør for denne påstanden denne påstanden

Det skulle stå Pentium M 1.7GHz slår Athlon 64 Mobile på 800MHz. Beklager unøyaktigheten, men jeg mente det kom frem av sammenhengen. Ellers er det slik at Pentium M bruker mer effekt enn Athon Mobile når den er klokket til 800MHz. Det er selvsagt viktig å ta med i vurderingen!

 

Kort oppsumert så leverer Pentium M mer ytelse/watt, men Athlon 64 Mobile kan levere mer ytelse.

 

Det beste sammenligningsgrunnlaget jeg fant var dette:

 

Athlon 64 Mobile (p-state 2) 1600MHz: 34W TDP

Pentium M 1700MHz: 24.5W typ 31W max

 

Her er de beste resultatene Pentium M kan vise til, sandpile.org (typ Pwr):

4.0 W (0.13 µm @ 600 MHz @ 0.844 V @ 100 C)

7.0 W (0.13 µm @ 1000 MHz @ 1.004 V @ 100 C)

12.0 W (0.13 µm @ 1200 MHz @ 1.180 V @ 100 C)

22.0 W (0.13 µm @ 1400 MHz @ 1.484 V @ 100 C)

24.5 W (0.13 µm @ 1700 MHz @ 1.484 V @ 100 C)

 

Her er de beste resultatene Athlon 64 Mobile kan vise til (TDP):

13 W (0.13 µm @ 800 MHz @ 0.95 V @ 95 C)

34 W (0.13 µm @ 1600 MHz @ 1.2 V @ 95 C)

46 W (0.13 µm @ 1800 MHz @ 1.3 V @ 95 C)

62 W (0.13 µm @ 2000 MHz @ 1.4 V @ 95 C)

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Knick Knack: Du ramser opp TDP, altså max-tallene til AMD med typical-tallene til Intel.. Ikke helt rettferdig å sammenligne disse oppramsingene med andre ord.

 

I tillegg bør man ta hensyn til at Athlon64 yter bedre enn Pentium-M per MHz.

 

Det ideelle ville vært en Watt-ytelse graf, men det tviler jeg på at vi klarer/gidder å snekre sammen her på forumet.

 

Edit: Omformulering så alle skal skjønne hva jeg mener...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Knick Knack: Du sammenligner TDP, altså max-tallene til AMD med typical-tallene til Intel.. Ikke helt rettferdig med andre ord.

 

I tillegg bør man ta hensyn til at Athlon64 yter bedre enn Pentium-M per MHz.

 

Det ideelle ville vært en Watt-ytelse graf, men det tviler jeg på at vi klarer/gidder å snekre sammen her på forumet.

Om du ser etter så ser du at jeg tok med begge deler i sammenligningen! Om det ikke er retferdig å sammenligne AMDs TDP med Intels Typ Pwr kan vi ikke vite da test omstendighetene ikke er kjent. Skulle en sammenligne nøyaktig så ma en kjøre samme programmet på to maskiner med samme batteri og se hvem som får gjort mest før batteriet går tomt.

Lenke til kommentar
Knick Knack.. A64 CPUene yter langt mindre watt en AMD har spesifisert i sin whitepaper og thermal guide. Noet som Intel sine CPU gjør ikke.

Har lest alle dine poster og jeg skjøner hvad du mener men til slutt får man sån litt "must make Pentium M the best CPU" feeling. Den er rå.. Har en sjølf men når alt blir tatt inn i ligningnen, reel watt yttelse tom da griserbanker Pentium M kun sin store bror Pentium 4.

 

Simon

vennligst redegjør for denne påstanden

Lenke til kommentar

Litt kjølig i været?? Sleng ut oljeovnen og ta deg en runde med spilling :)

 

Teknologien er vel alltid slik at den blir bedre og bedre (utviklig kalles det)). Det er ikke lenge siden noen smarte hoder tenkte at hvis de skulle få den datakapasiteten de trengte ville datamaskinen dekke bli flere 1000 m2... Siden dengas datamskiner gjerne tok opp ett helt rom. Så det blir nok en løsning på varme probleme. Det finnes sikkert mange som jobber med å finne alternativer til datamskinen slik vi kjenner den i dag!! Innen 2010-2020 kan det være en annen teknologi som har tatt over i for dagens CPU`er

Lenke til kommentar

Hauk500: klart at teknologien går fremover og varmeproblemene blir løst. Det som er mest irriterende her er at prescott ville vært helt genial om den ble produsert på IBMs SS-SOI prosess. Desverre blir ikke Intel og IBM enige om en pris. Akkurat i denne saken er det nok IBM som er mest urimelige (krever veldig mye teknologi) etter hva jeg har hørt.

 

Templar: har du en link så jeg slipper å rase rundt hele ace's

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Ser det for meg: ja, barn idag skal vi lære om hvordan jorda blir varmet opp. Før alle oss var født var det sola som varmet jorda, den var en stjerne og den lyste opp himmelen, men idag er pentium processorene som varmer alt på kloden :p

eneste problem er at de bruker så mye strøm, så hver processor krever et eget atomkraftverk :D

Lenke til kommentar

Men tenk om de CPUene som Intel har i "the pipeline" akkurat nu og arvtakeren til P4 da en så hoyt sett man hos dem snakker sån om fremtidige CPU fra Intel. Vi kan lese fra dette at han mener dem er på feilkurs og at de design som dem holder på med er feil, dvs. fremtidige CPUer MEN dem har alternativer, aka Pentium M.

 

Når jeg hev ut P4 3GHz CPUen min og satt in A64 da falt temperaturen på Radeon kortet mitt 10-15c, så megen er forskjelen. Var sjølf, NO WAY.. wtf.

 

Simon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...