Gå til innhold

Ipod 3. generasjon 10gb


cwerner

Anbefalte innlegg

Sinnsykt bra test..Ingen som har tenkt å teste de nye 4gen da? eller Ipod Photo..?

Jeg har en 4gen pod. Fungerer aldeles strålende, men jeg har for lite peiling til å teste.

 

kjøp iRiver. De er regnet som mp3-kongen

 

Det er vel strengt tatt iPod som er regnet for å være mp3-kongen.

HÆ???? Les mp3 anbefalingene til hw.no så ser du at der står det at IRIVER er som jaguaren over mp3-spillerne. Sjekk der. iRiver er kvalitet. iPod er billig skvip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
HÆ???? Les mp3 anbefalingene til hw.no så ser du at der står det at IRIVER er som jaguaren over mp3-spillerne. Sjekk der. iRiver er kvalitet. iPod er billig skvip

Så det at iRiver blir anbefalt av HW.no gjør at den regnes som kongen?

 

Du synes kanskje at iPod er skvip, men billig er den ikke.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg synes iPod er latterlig hypa jeg..

 

Ja det er en bra spiller, men den er ikke essensiel slik mange skal ha det til.

 

Bare det faktum at man må ha egen programvare for å overføre filer til den, gjør den uaktuell for min del. Kansje litt sneversynt av meg, men slik er det nå engang.

 

En Mp3 spiller skal dukke opp som en egen partisjon i windows mener nå jeg :)

Liker ingenting som pusher programvare på deg, men men...

Lenke til kommentar

Apple tenker vel på kopieringsspøkelse, når dei prøver å tvingar deg til å nytte deira programvare for å få musikken inn på iPod'en. Det er ikkje lov å kopiera musikk frå ein iPod og over på ei anna datamaskin (med standardprogramvara).

 

Elles kan eg meddela følgjande:

 

Musikk og bilete vert synka ganske så automatisk over på iPod'en. Ingen vanskelege ting. Anten du har Adobe Photoshop Elements 3 (eller Album 2), eller vel å nytte Mine bilder-mappa som kjelde for å synkronisera bilete over, så fungerer ting ganske så problemfritt.

 

Versjon 1 av firmwareen har ein bug som gjer at avspeling av bilete med TV-signal aktivert, henger seg opp. Dette skjer når spelaren er passe full av filer. Reset løyste dette for meg, og no visar den bilete utan problem (Reset skjer ved å halde Menu og Select inne).

 

Elles er alt særs enkelt. Få avanserte innstillingar. Ingen alfabet-blaing, men skrollehjulet er raskt nok. Spelaren er veldig enkel, og alle som bruker to minutt med å fingla med iPod'en finner ut av måten ting skjer på.

 

Sjølv ville eg hatt betre søke og filtreringsfunksjon, spesiellt fordi alle artistane i VA-album ("best of 80's", etc.) dukkar opp i artist-lista. Då blir det fort hundrevis av artistar som det berre finnes ein song av. Dette ville eg kunne filtrert vekk, og må då laga spelelister for kvart band/album.

Lenke til kommentar

hemo

 

Jeg er ikke helt sikker på om det ville ha løst problemet, men vet det er en mulighet i iTunes som gjør at du kan markere filene i et samlealbum, velge "vis info" (vet ikke hurtigknappen på windows, sister på en mac selv), krysse av for "del av et samlealbum", og dermed vises sangene under "samlealbum" blant artister i iTunes hvertfall. Vet ikke helt hvordan det vises på iPoden, da jeg ikke har forsøkt det der enda (har ikke så altfor mange samlealbum), men da kan hende det løser problemet ditt. iTunes fungerer godt til å organisere sanger om du har skikkelig id3-tags, og det er ofte det mange ikke alltid liker mp3-spiller, for godt vant med winamp-organisering etter filnavn etter utallige nedlastinger...

Lenke til kommentar

Intressant!

Dette var ein ny tag for meg. Eg kan ikkje heilt sjå kva for ein tag som blir satt, så dette er kanskje iTunes-spesifikt?

 

Så dette er ikkje noko eg kan setja med id3-tag-program (f.eks. WinAmp, Tag&Rename, osb)?

 

Til slutt lurer eg på om eg må velga album for album, eller om eg kan velga ei heil rad med album, og tag'a alle på ein gong. Er denne tag'en avhengig av dei andre songane på albumet (at det til dømes vert markert med 01 av xx, og at desse då høyrer i lag), eller om det berre er ein Ja/Nei-tag.

post-160-1104412539_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, har ikke eksperimentert så mye av den enkle grunn av at jeg ikke har så veldig mange samlealbum. Men jeg vil tro at det kan være mulig å merke alle samlealbum og krysse av for tagen, men ville nok selv ha gjort det album for album, bare for sikkerhetsskyld.

 

Tror det er iTunes-spesifikt, men det gjør jo ingenting ettersom det viktigste bruksområdet er på iPoden, som jeg regner med støtter det.

Lenke til kommentar

Angående "Del av samling"-taggen.

 

Denne taggen har kun en funksjon hvis du har automatisk sortering av musikk-mappen påslått.

Slik iTunes opererer sorterer den sanger etter "..\Artist\Album\Sang.mp3", hvis man da legger inn ei samleplate med sanger av forskjellige artister vil hver av disse sangene legge seg i mappa til den oppgitte artisten. Ved å markere alle sangene til denne samleplata og sette "Del av samling" til "Ja", vil de bli samlet i en mappe under "../Diverse Artister/Album/" og man slipper da å lete gjennom hele disken etter sangene fra den plata.

Lenke til kommentar

Det var noko liknande eg fakk informasjon om i ein tråd på Apple sine Discussion-sider.

 

Sjølv har eg altså rippa mine album sjølv, og organisert dei på den måten eg vil ha dei organisert. Eg vil ikkje at iTunes skal flytta på nokon ting.

 

Det er likevel ei utfordring som går på dette med at artistlista på iPod'en er overfyllt med artistnamn som det berre fins ein låt frå. Reslutatet blir at eg plukkar vekk samlealbum frå iTunes (altså frå iPod'en, for eg synker alt i iTunes til Ipod og styrer utvalet på iPod'en ved å ta vekk/legga til mapper med musikk i iTunes).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

iTunes er vel ikke et veldig godt program når sant skal sies... Det har en lei tendens av å sette sangene dine i mystiske rekkefølger når den overfører det til ipoden. Du kan ofte fikse så mye du vil på rekkefølgene i iTunes men på iPoden kan det ta lang tid før problemet er løst. En annen ting er at man må lage alle mappene dine playlists, dette kunne vært en fin løsning det, men når iTunes ikke finner mappene av seg selv begynner det å bli kjipt... Har måttet lage rundt 150 playlists for å få noe system p å iPoden... Grunnen til at jeg ikke bare bruker artistslista for finne fram er fordi: Hvis du har en sang der det er med noen featuring folk, sånn som på de fleste rapcder, vil artistnavnet featuring. en annen artist bli en ny artist... ergo er systemet veldig knotetete...

 

Jeg ville heller ikke si at iPoden har spesielt god kvalitet. miniJackinngangen er kjent for å gå i stykker, eller ha dårlig kontakt. Hvis den har dårlig kontakt vil iPoden sette seg på pause en masse, slik som den gjør når du tar ut hodetelefonene. Dette er et enormt iriteringmoment, siden du da må fiikle fram hele iPoden igjen bare for å trykke på play igjen, og fordi kontakten er dårlig er det store sjanser for at spilleren setter seg på pause i det du setter den ned i lomma. Den blir i tillegg helt ekstremt fort ripete, siden du ikke får med bærelomma til å ha den i lenger... Hvis du vil ha en slik må du ut med 400 spenn, og det er litt drøyt. Headsetttet som følger med er rent makkverk selv om de ser godt ut...

 

Hvs jeg kjenner Apple rett betaler du en tusenlapp bare for utseende. Derfor ville jeg si at spilleren er alt for dyr i forhold til hva den kan og kvaliteten.

 

Den kan jo spille filene og det er det viktigste, men alt i alt er ikke spilleren veldig god.

 

i rest my case

Jeg har selv 4generasjons 40GB.

Lenke til kommentar

Ipoden setter seg jo ikke på pause når hodetelefonene blir dratt ut :dontgetit: Eller er det noe nytt med 4g?

 

Jeg bruker itunes selv, og synes det er dritbra program. Og hvis man har mange rappe cder hvor det featuring den og den artisten, så er det bare og endre på det da, sånn at alle blir like.

Lenke til kommentar

På iPod Photo setter du spillaren i pause ved å dra ut hodetelefonpluggen. Dette gjer eg bevist når eg heng fra meg jakka. iPod'en står med hold-knappen på og musikken spelar. Når eg er framme og skal "skru av", stappar eg handa ned i lomma og drar mini-jack'en ut og inn. Då går iPod i pause, og etter litt tid skrur den seg av sjølv.

Praktisk, men eg ser problemet som kan oppstå ved evt. defekt kontakt.

 

Elles er det veldig upraktisk at iTunes listar opp artistar som ut frå sang-titlar. iTunes burde kunne bli satt til å berre vise artistar frå heile album. Det ville sikkert vert enkelt å programmera og enormt hjelpsomt for oss som berre fyller iPod'en med komplette album.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Er det bare meg som synes at 6- var litt drøy karakter når lista over minus er like stor som +?

Nei, du er ikke den eneste... En 6er er ikke riktig for en ipod... Dersom den skal ha en sekser burde den ikke ha noen minus. Skal den ha 6- synes jeg at den kan ha en minus eller to, men de skal ikke være noe som er virkelige dårlig.

 

Jeg tror en 5er er den riktige karakteren! Kanskje 5+...

Lenke til kommentar
Intressant!

Dette var ein ny tag for meg. Eg kan ikkje heilt sjå kva for ein tag som blir satt, så dette er kanskje iTunes-spesifikt?

 

Så dette er ikkje noko eg kan setja med id3-tag-program (f.eks. WinAmp, Tag&Rename, osb)?

Id3v2-tags kan ha fullstendig valgfri tag-info. Vet ikke hvordan det er med winamp. Men ihvertfall ett så kjent program som tag&rename burde kunne vise denne informasjonen ett sted. (kan hende du må velge "show additional tag data, eller noe tilsvarende, bruker ikke det programmet selv).

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...