Gå til innhold

Minidisc eller iPod...


Anbefalte innlegg

jeg synes du burde se på Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB. jeg har den, og synes den er kjempebra. mye billigere enn ipod er den også. 2499 kr på computercity.no. selv om den er litt større og ``styggere`` enn ipod veier ikke prisen opp for det. creative er kjent for god lyd, noe denne spilleren absolutt har.(med et godt headset, bruker selv porta pro) Bra batteri kapasitet har den og.

sjekk nomadworld for mer info om denne spilleren!

 

les litt reviews og sånn rundt på nettet, og her på forumet er det mange emner om mp3 spillere.

 

det er opp til deg å bestemme, men jeg ville gått for Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB :yes: Lykke til med kjøp av mp3 spilller!

 

 

 

PS: ikke la dette bli et creative vs ipod emne. de har vi nok av fra før...

Helt enig!

 

Skjønner ikke det ******* maset etter Ipod'en, det er en dyr sak, altfor dyr. Du får andre likegode alternativer til mye lavere pris. F.eks. Nomad Zen Xtra som en annen foreslo her. Jeg selv har valgt denne også, og gleder meg som en unge til jeg får den. Har inegn problemer emd å stå over Ipod når jeg betalte 2000 for min Zen Xtra, mens en 20 GB Ipod på komplett når er på tilbud til 3600! 1600 kroner meg for 10 GB mindre... Ipod er oppskrytt og altfor dyr... Man betaler mye for navnet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg synes du burde se på Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB. jeg har den, og synes den er kjempebra. mye billigere enn ipod er den også. 2499 kr på computercity.no. selv om den er litt større og ``styggere`` enn ipod veier ikke prisen opp for det. creative er kjent for god lyd, noe denne spilleren absolutt har.(med et godt headset, bruker selv porta pro) Bra batteri kapasitet har den og.

sjekk  nomadworld for mer info om denne spilleren!

 

les litt reviews og sånn rundt på nettet, og her på forumet er det mange emner om mp3 spillere.

 

det er opp til deg å bestemme, men jeg ville gått for Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB :yes:  Lykke til med kjøp av mp3 spilller!

 

 

 

PS: ikke la dette bli et creative vs ipod emne. de har vi nok av fra før...

Helt enig!

 

Skjønner ikke det ******* maset etter Ipod'en, det er en dyr sak, altfor dyr. Du får andre likegode alternativer til mye lavere pris. F.eks. Nomad Zen Xtra som en annen foreslo her. Jeg selv har valgt denne også, og gleder meg som en unge til jeg får den. Har inegn problemer emd å stå over Ipod når jeg betalte 2000 for min Zen Xtra, mens en 20 GB Ipod på komplett når er på tilbud til 3600! 1600 kroner meg for 10 GB mindre... Ipod er oppskrytt og altfor dyr... Man betaler mye for navnet...

Du betaler ikke for navnet, men for designet og brukervennligheten...

det er ingen andre mp3 spillere som har så fet design i tillegg til bruker vennlighet... iriver er jo akkurat like dyr...

 

Jeg skal vente på ipod mini...

Lenke til kommentar

Hei, stod også ovenfor det samme valget for et år siden.

Valgte MD (Net MD), men mye har skjedd med MP3 spillere siden den gangen

 

Sleit litt med å overføre MP3 til MD til å begynne med (pga opphavsrettigheter), men

bruker nå RealPlayer til dette og det funker helt greit.

 

Mine erfaringer med Net MD:

 

+ veldig god batterikapasitet (minst 20 timer)

+ du kan ta med extra musikk i lommen (løse disker)

+ brukbare øretelefoner, men ikke helt suverene.

- måtte på reparasjon pga dårlig laser (garanti rep.)

- tar litt lang tid å overføre til MD (mulig dette er bedre nå)

- medfølgende software er lite brukervennlig (Open MG).

 

..og hvis du ikke allerede vet hvordan omgå kopisperre på audio-cd, så kan man bare

kopiere musikken via optisk kabel (følger med) :thumbup:

 

mvh roger

Lenke til kommentar

Det ble nå til at jeg kjøpte meg en netMD, og er så langt veldig fornøyd. Ting som øverføringshastighet og begrensede lagringsmuligheter har jeg egentlig aldri blitt irritert av, det mest avgjørende er at jeg ikke trenger å lade den opp hver dag. Og en overgang fra discman til minidisc er det jo, så fornøyd ;) med tanke på prisen.

 

(ble ikke modellen jeg skreiv over though, ble modellen som var et prisnivå under)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dessuten kommer 1GB MD disc'er snart (også kjent som Hi-MD), og de nyeste spillerne kan spille av MP3 direkte, uten transcoding.

kan du vise meg en url som bekrefter dette? helst fra hardware produsent.

 

om dette er sant vil jeg gå for hi-md over ipod siden minidiscer baserer på magnetoptiske metoder (den leses som en cdplate og skrives via en kombo av laser og magnet) som blir oftere og oftere brukt i backup løsninger for bedrift nettverk, og siden plata aldri blir tatt ut av cover (er jo konstruert som en diskett) så er det ikke akkurat fare for riper ;)

 

tror faktisk en hi-md enhet med usb-2 (muligens firewire) kan bli den endelige arvtageren til diskett stasjonen :) (du kan vist oppformatere gamle minidisc "disketter" til høyere kapasitet, ikke 1GB men tilnærmet lik cdplate)

Lenke til kommentar
"supertilbudet" fra komplett.no dyrere enn normalprisen hos AppleStore :)

Men så slipper man kanskje å vente i ukesvis - Applestore klarer jo aldri å levere noe som helst i rimelig tid.

 

I vennekretsen min så er det foretatt 3 bestillinger derfra siste år (2 x iPod og 1 x powerbook) og samtlige hadde ventetid på et par uker før de fikk produktet de hadde bestilt.

Lenke til kommentar
"supertilbudet" fra komplett.no dyrere enn normalprisen hos AppleStore :)

Men så slipper man kanskje å vente i ukesvis - Applestore klarer jo aldri å levere noe som helst i rimelig tid.

 

I vennekretsen min så er det foretatt 3 bestillinger derfra siste år (2 x iPod og 1 x powerbook) og samtlige hadde ventetid på et par uker før de fikk produktet de hadde bestilt.

Kva forventer du når det blir sendt frå Langvekkistan?

Lenke til kommentar
Fordeler med ipod:

* rask overføring

* kan ha maaaange flere sanger innpå

* designet

* tillegsgfunksjoner som kalender, kontakter, notater og spill

* gode ørepropper som følger med

* Itunes

* kan brukes som harddisk

 

Ulemper:

* blir fort ripete

* litt kort bateritid

 

 

Fordeler med mini-disk

 

* batteritid

* mindre

 

Ulemper:

* Sangene må spilles inn manuelt

* du må selv skrive navn på sangene

* ikke så mange tillegfunskjoner, selv om noen har radio

* du må bytte minidisker

 

 

Jeg rekker ikke å skrive mer nå, men jeg skrev en test om ipoden min igår, så den kommer nok opp på brukertester snart!

*

Synes dette var litt rart.

Sangene kan jo overføres akkurat like raskt til en Minidisc som til Mp3 spiller, de nye netmdene bruker jo usb2 hele gjengen.

 

Øreproppene som følger med iPod kan vel ikke akkurat regnes å være gode, og uansett så kjøper de fleste øretelefoner separat.

 

I tillegg vi jeg si at 8 timer er veldig lite for min bruk. Jeg har en gammel netmd selv, og den har en lang batteritid, selv om den kun bruker 1 stk AA. (varer vel i 40 timer eller lignende, er ikke sikker)

 

Hva mener du med at sangene må spilles inn manuelt? Sangene overføres, de spilles ikke inn som med gamle mdene. Husk at vi snakker om netMD her, ikke gamle utdaterte saker.

 

Med netMd må du heller ikke navne sangene selv, dette gjør datamaskinen selv når du overfører sangene.

 

 

 

 

Ellers er vel minidisc endel billigere enn iPod, men kommer vel an på hvilke modeller osv, så kan vel ikke brukes som et argument.

Ellers så er jo minidiscene mindre enn iPod da, selv om iPoden er farlig fin.

 

Lurte på en ting:

Kan iPoden spille inn musikk analogt, altså via frks en linjekabel eller mikrofon? Det kan iallefall mden min...

Lenke til kommentar

Vent på Hi-MD. Den vil støtte en rekke formater, bla WAW :-) og har i tillegg opptaksfunksjoner hvis du kjøper den dyreste modellen til rundt 3000 kr.

1GB-diskene vil koste litt i underkant av en hundrings. så hvis du har planer om store mengder musikk vil du komme bedre ut enn med iPod.

 

Hvis du likevel vil ha en harddiskbasert mp3-spiller ville jeg heller gått for iRiver H120 eller Creative ZEN. Begge har bedre batteritid og lydkvalitet enn iPod. iRiver har bre med funksjoner (opptak, usb mass storage, radio mm) mens ZEN gir deg mest plass for pengene hvis du kun ønsker å spille musikk.

Lenke til kommentar
Lurte på en ting:

Kan iPoden spille inn musikk analogt, altså via frks en linjekabel eller mikrofon? Det kan iallefall mden min...

Nei. Den har verken analog eller digital linjeinngang. Men det går an å kjøpe en mikrofon fra belkin. Hvis du vil ha linjeinngang gå for gamle creative jukebox eller iRiver H120. (der får du både optisk og analog inn + mikrofon plug in power)

Lenke til kommentar

mener å ha lest et sted at md ikke støtter mp3, men konverterer mp3 filene til atrac3 eller noe sånn når man overfører dem til md spilleren. stemmer dette? hvis så er jo det er kjempe argument mot å kjøpe md. konvertering fra ett komprimert format til et annet er aldri en bra ting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...