Gå til innhold

har man opnådd fusjon på jorda?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jadda, H-bomber er jo fusjonsbomber.

Problemet er jo at det er vanskelig å få noe fornuftig ut av dem. (Utenom hundretusener av døde, selvfølgelig...)

Det menneskene gjerne vil ha, er kald fusjon. Husker at det var en forsker som påsto at han hadde klart dette i 2002, men jeg har ikke hørt noe mer i ettertid, så det var sikkert kødd? Det rare var at det var en anerkjent forsker som sa dette, og det er lett å gjøre seg til latter når man påstår noe sånt...

 

På sola fusjonerer jo hydrogen ved 16 000 000 grader, og det er vanskelig å finne en beholder som kan tåle dette...

 

 

Kanskje litt dårlig struktur på dette innlegget, men jeg har hatt en ukes ferie, og er selvfølgelig trøtt :p

Skole i morra :(

Lenke til kommentar

Hydrogen bomber er prøvesprengt flere ganger av USA i alle fall. Det bør også nevnes at det trengs energien fra en atombombe for å sette av h-bomben.

 

Det er laget en fusjonsreaktor også, men problemet var at det trengtes mer energi til å drive den, enn den ga ut. I tillegg, kunne den bare stå på noen sekund før materialene den var bygget av begynte å smelte.

 

Kaldfusjon er jeg ikke sikker på om er klart enda, men om noen finner ut av det, holder de nok hemmelig i første omgang. Kaldfusjon er som en huleboer fra oldtiden skulle satt seg inn i dagens samfunn, det blir problemer. All olje industri går konkurs på kort tid, alle kraftleverandører går konk, et nytt potensiale i militært utstyr og våpen oppstår, etc... Tenk på kaldfusjon som ubegrenset BILLIG energi, og hva dette kan brukes til, dette er noe verden idag ikke er klar for. Trist, men sant.

Lenke til kommentar

Lille Norge ville vel blit et U-Land muligens om det kom kaldfusjon ut. (for å dra i litt)

 

 

Har vel noe olje resercer vi kunne invistert i no sikkert.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde jeg vert en av de som fant det opp så hadde jeg hat problemer med å holde det hemmelig. Tenkt på de enorme summene som kunne rulla inn på konton min a, om jeg bare hadde gjort noen kloke avtaler. Trukke jeg hadde hat viljestyrke til å la vær gitt. Med mindre noen hadde betalt meg mer en nokk for å holde den borte fra verden... øy, er kanskje det de norske skatte penga går til. Norge betaler de forskerne for å holde den fusjons greia ute av verden helt til vi er tom for olje. Jeg lukter et komplott :p

Lenke til kommentar
Lille Norge ville vel blit et U-Land muligens om det kom kaldfusjon ut. (for å dra i litt)

 

 

Har vel noe olje resercer vi kunne invistert i no sikkert.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde jeg vert en av de som fant det opp så hadde jeg hat problemer med å holde det hemmelig. Tenkt på de enorme summene som kunne rulla inn på konton min a, om jeg bare hadde gjort noen kloke avtaler. Trukke jeg hadde hat viljestyrke til å la vær gitt. Med mindre noen hadde betalt meg mer en nokk for å holde den borte fra verden... øy, er kanskje det de norske skatte penga går til. Norge betaler de forskerne for å holde den fusjons greia ute av verden helt til vi er tom for olje. Jeg lukter et komplott :p

Du skal ikke se bort i fra en liten "forsvinning" om noen fant ut om din oppfinnelse før du rakk å offentliggjøre den. Jeg mener, man invanderer hele land for olje og styrter demokratier for penger...

Lenke til kommentar
Lille Norge ville vel blit et U-Land muligens om det kom kaldfusjon ut. (for å dra i litt)

 

 

Har vel noe olje resercer vi kunne invistert i no sikkert.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde jeg vert en av de som fant det opp så hadde jeg hat problemer med å holde det hemmelig. Tenkt på de enorme summene som kunne rulla inn på konton min a, om jeg bare hadde gjort noen kloke avtaler. Trukke jeg hadde hat viljestyrke til å la vær gitt. Med mindre noen hadde betalt meg mer en nokk for å holde den borte fra verden... øy, er kanskje det de norske skatte penga går til. Norge betaler de forskerne for å holde den fusjons greia ute av verden helt til vi er tom for olje. Jeg lukter et komplott  :p

Du skal ikke se bort i fra en liten "forsvinning" om noen fant ut om din oppfinnelse før du rakk å offentliggjøre den. Jeg mener, man invanderer hele land for olje og styrter demokratier for penger...

Skulle ikke set bort fra det nei.

 

Kunne jo lagd fake kraft ver da, sånne som så ut som feks. atom kraftverk, men var egentlig sånne fusjons kraftverk. Kunne tjent no pæng på det. Sansynligheten hadde vel fortsat vært stor for en liten forsvinning da.

Lenke til kommentar
Kaldfusjon er jeg ikke sikker på om er klart enda, men om noen finner ut av det, holder de nok hemmelig i første omgang. Kaldfusjon er som en huleboer fra oldtiden skulle satt seg inn i dagens samfunn, det blir problemer. All olje industri går konkurs på kort tid, alle kraftleverandører går konk, et nytt potensiale i militært utstyr og våpen oppstår, etc... Tenk på kaldfusjon som ubegrenset BILLIG energi, og hva dette kan brukes til, dette er noe verden idag ikke er klar for. Trist, men sant.

Dette får meg med en gang til å tenke på filmen "Chain Reaction" (med Keanu Reeves & Morgan Freeman)...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
det er jo kald fusjons reaktorer på sim city 2000 da...

 

men som petter sa, i hydrogen bomber skjer det fusjon..

 

men nå ble jeg plutselig ikke sikker på om man har prøvesprengt en h-bombe?

 

noen som vet om de har gjort det og når det skjedde

Hvis jeg ikke husker feil så testet University of California, Los Alamos i samarbeid med forsvaret amerikanernes første hydrogenbombe på Bikiniatollet i Stillehavet i 1952...

Lenke til kommentar
det er jo kald fusjons reaktorer på sim city 2000 da...

 

men som petter sa, i hydrogen bomber skjer det fusjon..

 

men nå ble jeg plutselig ikke sikker på om man har prøvesprengt en h-bombe?

 

noen som vet om de har gjort det og når det skjedde

Hvis jeg ikke husker feil så testet University of California, Los Alamos i samarbeid med forsvaret amerikanernes første hydrogenbombe på Bikiniatollet i Stillehavet i 1952...

Har film av det :)

 

 

Jeg skriver forresten særoppgave om fusjonskraft nå, som skal leveres i morra! :)

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, er problemet med å få til fusjon å bryte Coulombbarrieren. Coulombbarrieren er som et magnetfelt som holder atomene borte fra hverandre. Hvis man får til å presse atomene tilstrekkelig sammen til at denne barrieren brytes, vil atomene slå seg sammen.

 

I dag er eneste mulighet for å få atomene sammen å varme dem opp til ekstremt høye temperaturer, ca 10^10 K, slik at atomene krasjer med så stor kraft at Coulombbarrieren brytes.

 

Den massen er der etter fusjonen, er mindre enn den vi startet med. Masseforskjellen er omgjort til energi. Vi kan derfor beregne hvor mye energi vi har tatt ut ved hjelp av E = MC^2, der M er masseforskjellen.

Lenke til kommentar
Eg har hørt at ein kubbikmeter med fersk vatn vil inneholde like mykje energi som alle olje resurasanne i verden no....!! Ganske masse.... :wow:

Hmm...

 

Det er relativt enkelt å regne ut hvor mye energi som en kubikkmeter vann inneholder. Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 og vekta av vannet er dermed 1000kg. Så setter vi inn i ligningen:

 

E = m c^2 = 1000 kg * (300.000.000 m/s)^2 = 90.000.000.000.000.000.000 J

 

For de som ikke vet hva Joue (J) er, så kan vi regne om til kWh (kilowattimer) ved å dele på 3.600.000:

 

E = 25.000.000.000.000 kWh. Til sammenligning har norge en el-energi-produksjon på rundt 125 TWh, så om man fikk omdannet 100% av vannet til elektrisk energi med 100% virkningsgrad så ville dette tonnet med vann produsere 200 ganger mer elektrisk energi enn norge produserer hvert år.

 

Så da er bare spørsmålene:

  • Hvor stor prosentandel av dette tonnet med vann vil kunne omgjøres til energi i en fusjonsprosess?
  • Hvor stor energi regner med med at alle verdens oljeressurser inneholder?
  • Hvilken energi-prosess regner med med? (åpenbart ikke fusjon av hydrogenet i oljen)
  • Tar de med virkningsgrad av forbrenningsprosessen om det er det de regner med?
  • Tar de med gass-ressurser?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Eg har hørt at ein kubbikmeter med fersk vatn vil inneholde like mykje energi som alle olje resurasanne i verden no....!! Ganske masse.... :wow:

Hmm...

 

Det er relativt enkelt å regne ut hvor mye energi som en kubikkmeter vann inneholder. Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 og vekta av vannet er dermed 1000kg. Så setter vi inn i ligningen:

 

E = m c^2 = 1000 kg * (300.000.000 m/s)^2 = 90.000.000.000.000.000.000 J

 

For de som ikke vet hva Joue (J) er, så kan vi regne om til kWh (kilowattimer) ved å dele på 3.600.000:

 

E = 25.000.000.000.000 kWh. Til sammenligning har norge en el-energi-produksjon på rundt 125 TWh, så om man fikk omdannet 100% av vannet til elektrisk energi med 100% virkningsgrad så ville dette tonnet med vann produsere 200 ganger mer elektrisk energi enn norge produserer hvert år.

 

Så da er bare spørsmålene:

  • Hvor stor prosentandel av dette tonnet med vann vil kunne omgjøres til energi i en fusjonsprosess?
  • Hvor stor energi regner med med at alle verdens oljeressurser inneholder?
  • Hvilken energi-prosess regner med med? (åpenbart ikke fusjon av hydrogenet i oljen)
  • Tar de med virkningsgrad av forbrenningsprosessen om det er det de regner med?
  • Tar de med gass-ressurser?

Det er hydrogen atomet i vann (H2O) som er interresant å bruke.

Lenke til kommentar
Det er hydrogen atomet i vann (H2O) som er interresant å bruke.

Ja, ved fusjon av hydrogenkjerner er det hydrogenet som er interresant. Jeg regnet bare ut hvor mye energi som teoretisk "kan" hentes ut fra 1 tonn vann. Av dette utgjør hydrogenet ca 11%. Hvis man så trekker fra massen som den resulternede Helium-kjernen gir så vil selvfølgelig en langt mindre enn 1% av massen som utnyttes. Akkurat hvor mye dette er vet jeg ikke, så derfor avsluttet jeg med spørsmålene om hvor relevant de forskjellige tallene var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...