Gå til innhold

nordmenn og penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, Wang koster nok mer enn ti tusen. Det beklager jeg at ikke var med i mine beregninger.

 

Såkalte internasjonale skoler, som "Oslo Int'l" på Bekkestuen får ingen statstøtte som andre private skoler, fordi undervisningen skjer på engelsk. Derfor koster det mellom 90 000 - 110 000 kr. Men alle andre private skoler får 85 % av utgiftene, eksklusive oppussing og husleie, dekket fra staten. Da må de oppfylle visse krav, altså at de enten driver en annen slags pedagogikk eller at de har et annet religiøst standpunkt.

Lenke til kommentar

vet ikke hvor nøye du leste loven, men dette er den gode gamle av 1984, det jeg kan se. Den nye som eventuelt vil bli godkjent, gir også rett til å for eksempel ta ut utbytte av en skole.

 

  For å bli godkjend med rett til tilskot etter denne lova må den vidaregåande skolen anten vere:

 

a) oppretta av religiøse og/eller etiske grunnar, 

b) eller oppretta som eit fagleg-pedagogisk alternativ, 

c) eller oppretta for undervisning av norsk ungdom i utlandet, 

d) eller oppretta for å fylle eit kvantitativt undervisningsbehov, 

e) eller ha til føremål å gi vidaregåande yrkesretta undervisning som ikkje blir gitt ved vidaregåande offentlege skolar. 

 

Du er med nå eller?

Lenke til kommentar

hehe, ******. Var rimelig sikker på at den nye friskoleloven var tredd i kraft, så jeg gadd ikke lese gjennom. Men, gjennom denne loven er skolene delvis konkuranseutsatt, og må da konkuranseutsettes helt uansett, som følge av GATS avtalen, og eierne skal kunne ta utbytte i skolen, alt annet er vistnok konkuransevridende og det som værre er.

Lenke til kommentar

En liten kommentar til privatskoler osv.

 

I oslo kan alle gå på privat vgs.

Grunnen til dette er at de kan ta seg råd til det, klarer de ikke dette så kan de få stipend av staten, på flere titusen som mer enn nok dekker prisen for å gå på skolen.

 

så at privatskoler ikke er for alle er feil, går selv på privatskole og vil ikke si at de i klassen min er generellt rike, gjennomsnitt, noen over og noen under.

En elev som gikk på skolen min før, sa at for kullet hans lå karaktersnittet 0,5 under eksamenssnittet for kullet.

 

så friskoler er for alle, ihvertfall de fleste.

Lenke til kommentar

eh? du sitter og snakker om et av verdens rikeste land!

du ser sverige de har bedre veier billigere biler alt som er avgifts belastet er billigere! så kom ikke her å si at norge kommer til og tape penger på det.

det norge taper på er alle asylsøkerne! tenk deg flesteparten av de sitter å snylter på staten! olje`n vil ikke ta slutt når vi er 70 har fatter`n som er boreingenør og han sier at oljen vil ta slutt om ca.150år! så vi kan nok bruke en god del av pengene vi har tilgode i olje fondet!

Endret av kake_fredrik
Lenke til kommentar
En liten kommentar til privatskoler osv.

 

I oslo kan alle gå på privat vgs.

Grunnen til dette er at de kan ta seg råd til det, klarer de ikke dette så kan de få stipend av staten, på flere titusen som mer enn nok dekker prisen for å gå på skolen.

 

så at privatskoler ikke er for alle er feil, går selv på privatskole og vil ikke si at de i klassen min er generellt rike, gjennomsnitt, noen over og noen under.

En elev som gikk på skolen min før, sa at for kullet hans lå karaktersnittet 0,5 under eksamenssnittet for kullet.

 

så friskoler er for alle, ihvertfall de fleste.

Riktig, privatskoler i dag er ikke startet opp for å tjene penger, men for å fylle tomrom som den offentlige skolen ikke fyller. Så per dags dato er privatskoler helt OK, selv om det bryter mot min ideologi. Dog, med innføringen av friskoleloven, GATS og EØS, så vil utviklingen gå i retning av dyrere privatskoler hvor eierne tar ut overskudd og ett mer amerikanisert system, med dårlige offentlige skoler, og ultra bra private skoler.

Lenke til kommentar
eh? du sitter og snakker om et av verdens rikeste land!

du ser sverige de har bedre veier billigere biler alt som er avgifts belastet er billigere! så kom ikke her å si at norge kommer til og tape penger på det.

det norge taper på er alle asylsøkerne! tenk deg flesteparten av de sitter å snylter på staten! olje`n vil ikke ta slutt når vi er 70 har fatter`n som er boreingenør og han sier at oljen vil ta slutt om ca.150år! så vi kan nok bruke en god del av pengene vi har tilgode i olje fondet!

Ikke bar er det komplett vås du skriver her, men likeså er det grunnleggende faktafeil. Det norske oljeeventyret er ute atskillig før, man snakker om 2050.

Lenke til kommentar
eh? du sitter og snakker om et av verdens rikeste land!

du ser sverige de har bedre veier billigere biler alt som er avgifts belastet er billigere! så kom ikke her å si at norge kommer til og tape penger på det.

det norge taper på er alle asylsøkerne! tenk deg flesteparten av de sitter å snylter på staten! olje`n vil ikke ta slutt når vi er 70 har fatter`n som er boreingenør og han sier at oljen vil ta slutt om ca.150år! så vi kan nok bruke en god del av pengene vi har tilgode i olje fondet!

Ikke bar er det komplett vås du skriver her, men likeså er det grunnleggende faktafeil. Det norske oljeeventyret er ute atskillig før, man snakker om 2050.

Tja med dagens "systemer" for å få opp oljen stemmer nok det, men det kommer jo hele tiden nye forbedrete systemer som klarer å hente ut mer og mer.

 

I tillegg er det jo ikke umulig at man kan finne mer olje..

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at oljen tar slutt, men at utbyggingen av nye felter har stoppet helt opp. Dette fordi feltene blir færre, utbygging dyrere og skattene er helt utrolig høye. Visste dere at skatten på oljeutvinning er 78% :scared:

Det er greit for store lønnsomme felter, men for mindre felter vil skattenivået gjøre at utbyggingen stopper opp. Hva med å senke satsen til 50% for nye felter? Bedre med 50% av mange milliarder enn 78% av ingenting.

 

Oljeproduksjonen er nå på topp i Norge. Den kommer aldri til å bli høyere, og vil synke gradvis neste 100 år. Hvis vi legger opp et statlig forbruk etter inntektene vi har i dag, vil vi snart få store problemer. Tror du oljefondet er redningen? Feil, fondet i dag utgjør ikke mer enn ca 20% av den staten skylder i pensjoner fram til 2050. Fondet må nesten 10 dobbles for at vi kan leve av renter og avkastning.

Lenke til kommentar

Skatter og avgifter.

 

Selv er jeg for lavere skatter og et lavere statlig servicenivå. Ikke mange i Norge som er enig dette men. :roll:

 

Jeg tror grunnen til at så mange klager over skatter og avgifter er at det ikke er noen klar sammenheng mellom det du betaler og det du får.

Hvorfor betale skatt for å flytte til en selveierleilighet?

Hvorfor betale skatt for å kjøpe bruktbil ?

Hvorfor betale skatt for å se på reklamefinansiert TV?

Og toppen av kransekaka, hvorfor betale moms av avgifter? En avgift er da slettes ikke en vare eller tjeneste.

Lenke til kommentar
eh? du sitter og snakker om et av verdens rikeste land!

du ser sverige de har bedre veier billigere biler alt som er avgifts belastet er billigere! så kom ikke her å si at norge kommer til og tape penger på det.

det norge taper på er alle asylsøkerne! tenk deg flesteparten av de sitter å snylter på staten! olje`n vil ikke ta slutt når vi er 70 har fatter`n som er boreingenør og han sier at oljen vil ta slutt om ca.150år! så vi kan nok bruke en god del av pengene vi har tilgode i olje fondet!

Sverige er et land som har adskillige høyere skatter enn Norge.

Dessuten er landet gjeldstynget deluxe.

Lenke til kommentar
Ikke bar er det komplett vås du skriver her, men likeså er det grunnleggende faktafeil. Det norske oljeeventyret er ute atskillig før, man snakker om 2050.

Jeg mener å ha sett estimater på at der er nok olje/gass i norske områder for minst 100 år... Mange av felten man har nå vil tømmes ut, men der er mange felt som allerede er oppdaget og venter på utbygging. Eksempelvis er Ormen Lange-feltet (ca 1000 meters dyp) et meget stort gassfelt som ikke er blitt utbygd enda. De beregningene jeg har sett er at 30% av den tilgjengelige oljen er blitt tatt opp, men bare 9% av gassen er tatt opp... Dette er et "moving target" da teknologien gjør at vi kan utnytte brønnene langt bedre i fremtiden.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...