Gå til innhold

nordmenn og penger


Anbefalte innlegg

Begynner å bli ganske lei nå.

 

Etter å ha sett diverse debattprogrammer på tv, og lest i media er jeg blitt lei.

Alle klager hele tiden over at det er så mye skatter og avgifter i Norge.

Men jeg blir irritert når folk f.eks klager over at det er dyrt for strøm, bil osv fordi det er så mye avgifter på dette. Og de mener at avgiftene på disse varene burde senkes. De mener staten snylter på oss, ved å ha så store avgifter på visse varer.

 

Det folk ikke skjønner er at hvis vi senker inntektene fra f.eks strøm til staten med noen milliarder, hvor skal vi da få pengene? Øke skattene, nei da får de kjeft.

Hvis de minker inntektene må utgiftene også kuttes, svaret er dårligere tilbud til oss.

 

Dagen etter å ha klaget over skatter og avgifter klager de fordi skolene er ikke i god nok stand, veiene er for dårlige, og lignende. Bruk mer penger på dette, men folk er ikke villige til å betale for dette.

 

Så kommer en smart FRP'er og sier, la oss bruke oljepengene, men vet dere hva? For at vi skal ha noe å leve for når vi er 70 år gamle, trenger vi de pengene. For å operere hofta siden vi tryna på isen trenger vi de pengene. Det er en grunn til at vi har fått en ny pansjonsordning, fordi oljefondet ikke kunne dekket alle pensjonene.

 

Det jeg egentlig vil si, ikke bare klag og syt over alt, løsningen er prioritering!

 

EDIT:

Tenkte også på holmgang, når en minister sa at i forhold til EU land er det ikke dyrt å ha bil i Norge. Når anti-bilavgit personene kom med noen eksempler, sier de at beregningen er gjort i forhold til inntekt. Og vet dere hva? de lo av henne, som om vi skal ha afrikapriser for brød i Norge, med norske lønninger, det går ikke, fordi vi skal ha lønn!

Endret av boy2star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, staten vet ikke alltid best, men løsningen er ikke bare å si endre det.

Får at noe må bli bedre, må vi ofre noe, enten penger eller en annen utgift.

 

EDIT: den andre utgiften kan jo være en unødvendig utgift, men det er ikke alltid tilfelle.

 

Løgnen om oljefondet?

De eneste som vil bruke opp oljefondet er frp, INGEN andre partier er like ivrige.

Frp er ikke akkuratt kjent for å være de skarpeste knivene i skuffet.

 

Men stoler heller på politikerne som blir byttet ut og er avhengig av stemmer fra oss, og uavhengige økonomer.

 

Hvis du mener vi kan bruke opp hele oljefondet, noen begrunnelser? som kommer fra økonomer, og ikke bare "magefølelse"?

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Vi må ikke ofre noe for å forbedre noe, det er vissvass.

 

Det er nok ikke bare FrP som sikler på oljefondet, RV vil også bruke av oljefondet.

 

RV støtter kravet om et statlig investeringsfond knyttet til oljefondet. Investeringsfondet skal ved hjelp av konsesjonslovgivning brukes til oppkjøp og utvikling av lønnsom norsk industri- og næringsvirksomhet. Dette skal sikre et allsidig indiustri- og nærinsggrunnlag, nyinvesteringer og fortsatt norske eierskap i industrien. RV mener at oljefondet ikke bare må brukes på forskning og utvikling av norsk industri, men også utbygging av infrastruktur som for eksempel jernbane, bredbånd og oppgradering av kraftproduksjon og -distribusjon.

 

*Antar skriket om inflasjon kommer iløpet av tråden*

Lenke til kommentar

joa, RV og, hehe.

men hørt mest fra frp, og rv har jo ikke mange stemmene heller.

 

men hvis dette blir investert, som kunne vært en god ide, hva med pensjonene i fremtiden?

 

og som du selv sa, inflasjon?

 

Er ikke godt nok inni økonomi for å kunne kommentere hva som skjer med landest økonomi hvis vi bruker oljepengene, men har fått med meg at det ikke er positivt.

Lenke til kommentar

oioi

 

Se på Norge. Vi betaler fort vekk femti prosent i skattetrekk. Og vi har enda den svært uetiske skatten kalt FORMUESKATT. Og den ikke mindre uetiske skatten kalt EIENDOMSSKATT i noen kommuner. I tillegg har vi moms på 24 prosent, mot 7 % i en del andre land.

 

Nei, ned med skattene og fjerne noen av godene. Heller betale 500 kroner på volvat når jeg er syk og betale 15 % skatt.

Lenke til kommentar

hvis du ser på usa, så har ikke alle råd til det. Du støtter ikke tanken om et velferdssamfunn?

 

hvorfor heller helseforsikring enn skatt?

 

og en ting til, hvis du ser på mange andre land, hvor avgiftene er lavere, og skattene er lavere, hvorfor lever de ikke like bra som vi i Norge, hvis det fungerer så mye bedre liksom...?

Lenke til kommentar

Finn ut først hvor mye byråkratiet koster i Norge, går vel den rettningen at

staten må ha en for å passe på hver Normann her i samfunnet........

Svenskene har to X så mange folk for å passe på av samme mengde

byråkrater. Hvorfor ?

 

Ergo, ca. 9 mil. svensker blir voktet og betjent av samme menge byråkrater

som vi har her i Norge, ca, 4,5 mil. personer + meg..?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

som jeg sa, prioritere. Vi kan kutte tilbudet, men da blir det en omstillingsperiode hvor det ikke kommer til å være like bra. Snakk om prioritering som jeg sa, vil vi at mye penger skal gå til byråkrati, eller vil vi at pengene skal brukes til skole, helse og veier?

Lenke til kommentar
hvorfor heller helseforsikring enn skatt?

 

Fordi staten bør være så liten som mulig, og man bør gi private lov til å investere og ansette folk. KONKURRANSE er stikkordet.

 

Og se på Norge, har vi det fint her? Få land hvor man benytter så mye psykologhjelp ol...

Når man får det bedre fysisk, dvs man har mat, tak over hodet osv, tenker man igjen mer på det psykiske.

 

Jo bedre man får det fysisk, desto dårligere blir psyken.

 

*leste en fin artikkel om det i magasinet for 1 uke eller to siden*

Lenke til kommentar
som jeg sa, prioritere. Vi kan kutte tilbudet, men da blir det en omstillingsperiode hvor det ikke kommer til å være like bra. Snakk om prioritering som jeg sa, vil vi at mye penger skal gå til byråkrati, eller vil vi at pengene skal brukes til skole, helse og veier?

Prioritere er et fint ord, men det hjelper lite når byråkratiet er selv-

skapende og ynglende til de grader...

En byråkrat klarer å yngle ca. 3 nye i året.....(i verste fall)

 

Verdiskapningen skjer ikke i byråkratiet og dermed anses denne som

en utgiftspost som bør reguleres av, ja hvem ? (byråkrater)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Strøm i Norge er alt for billig - skattene er ikke noe å sutre over - hva klager folk på? Så lenge vi er overøst med goder, vil det alltid være noe å sutre over. Den diskusjonen orker ikke jeg å ta. Men jeg mener Norge bør gi mer, langt mer, til utviklingsland (som vi kaller det).

 

Spytter vi innen en milliard til hjelp i den katastrofale borgerkrigen i Sudan, som pågår mens vi sitter her og prater - har vi gjort en veldig god gjerning, selvom det trengs mye mer - hundretusener trenger vann, NÅ!

Lenke til kommentar
Strøm i Norge er alt for billig - skattene er ikke noe å sutre over - hva klager folk på? Så lenge vi er overøst med goder, vil det alltid være noe å sutre over. Den diskusjonen orker ikke jeg å ta. Men jeg mener Norge bør gi mer, langt mer, til utviklingsland (som vi kaller det).

 

Spytter vi innen en milliard til hjelp i den katastrofale borgerkrigen i Sudan, som pågår mens vi sitter her og prater - har vi gjort en veldig god gjerning, selvom det trengs mye mer - hundretusener trenger vann, NÅ!

ja er strøm for billig? Mulig det, men plutselige økninger i prisen er uansett ikke bra, antar folk skjønner hvorfor ;) Dessuten, kraftselskapene gikk jo voldsomt i pluss i fjor, mye grunnet hypingen av tomme magasiner og salg av strøm til utlandia. kraftselskaper burde vært statlig.

 

Helt enig i at Norge burde gi mer i u-hjelp, selv synes jeg vi burde ha som mål å gi minst 5% av statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...