Gå til innhold

Radeon 9800 Pro, 128 MB vs. 256 MB

tor_erik

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Halla!

Er det nødvendig med 256 MB virtuelt minne nå for tiden? Jeg skal kjøpe nytt kort nå, og ser en stor forskjell i pris på de respektive kort. Likte spesielt det der Sapphire Radeon 9800 Pro med 128 MB til 1891,-!

Vil det være dumt å kjøpe bare 128 Mb eller? :dontgetit:

Gi meg gjerne gode tilbud på link!!!

Endret av tor_erik
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke fulgt med så mye i det siste på gfx fronten, men jeg synes prisen høres mistenkelig ut.

Ser at stort sett det meste av 9800Pro ligger på rundt 3500,-

Komplett har noe som heter 9800Pro lite-retail til rundt 2000,-

Tror vel det er noe slikt du har funnet, men jeg aner ikke forskjellen fra dette kortet og ett full-retail kort. Kanskje noen andre?

Synes uansett det er rart hvis det skulle være ytelsesforskjeller, siden begge kortene bruker 9800Pro benevnelsen, som jo beskriver chip-settet som skal være likt.

Edit : Og dagens spill har ingen nevneverdig fordel av 256 MBRAM, det var vel egentlig det du lurte på :)

Endret av Rookie_NO
Skrevet

BULK: Drivere og kabler, bare det du ha

Lite-Retail: Nesten som BULK, bare litt mer saker og ting (LES: Unødvendige saker og ting)

Retail: Hele pakken

Ellers takk for svar! :)

Skrevet

Var da voldsomt som folk visste om gode nettbutikker...

Pleier ikke å handle i dem, så er ikke sikker på hvor det er billig. Kan noen hjelpe, eller? :dontgetit:

Skrevet (endret)

uansett: 256MB ram kort bruker så vidt jeg vet fortsatt dårligere/tregere minne enn 128MB kort. Det og det faktum at du sansynligvis ikke driver med videoredigering/3d.moddellering eller spill med sinnsykt avanserte og høyoppløselige teksturer gjør at du ikke kommer til å utnytte 256MB nok til at det veier opp for det trege minnet. I de fleste tilfeller vil 128MB kort være bedre.

Personlig sitter jeg med et Hercules 9800pro 128MB kort, og det rocker alle spill jeg har spilt med full eyecandy på en 21" 1600*1200 LCD

Når det gjelder priser så har hardware.no en prisguide

Endret av enden
Skrevet
Ser at stort sett det meste av 9800Pro ligger på rundt 3500,-

Komplett har noe som heter 9800Pro lite-retail til rundt 2000,-

Da ser du på feil plass ;) . En får full-retail (fra diverse produsenter) for rundt 2200-2300,-.

Nei, det ville ikke vært dumt å kjøpe med kun 128MiB minne. Det fordi du så og si aldri kommer til å få bruk for 256MiB minne (kanskje i 1600*1200 oppløsning og 8*aa 8*fsaa etc., men da kun ørsmå forskjeller). Så et 9800pro til under 2000,- kan bare karaktiriseres som et knallkjøp.

Skrevet

Det er også høyere bandwidth (båndbredde), men man drar kun nytte av 256 mb med høyere oppløsning, men det er jo egentlig ikke noe point :)

Kjøp hva lommeboken din klarer men jeg vil anbefale 128 mb siden dette holder i massevis i dagens spill :)

Skrevet

Ok, takker:

Så til neste spørsmål:

Har funnet et Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB Lite-Retail til 2107,- i en butikk som jeg kjenner godt til, og stoler fullt og helt på. I forhold til sånne som IT24, osv, som jeg ikke kjenner til i dete hele tatt.

Er dette et godt kjøp, og det viktigeste, vil det kjøre problemfritt på mitt MSI KT3V? :ermm:

Skrevet

Vet ikke om det vil kjøre problemfritt på ditt MSI hk men regner med at dette skal gå bra såfremt det er en AGP port der:)

Ytelsen på dette kortet er meget bra og du kommer ikke til å angre på kjøpet dersom du spiller de råeste spillene på markedet.

Skrevet (endret)

det er en post i denne kategorien med spørsmål om antall cm lengde på 9800pro kort. Litt flaks med søkemotoren skulle gi deg svaret ditt (jeg som målte, men jeg husker ikke, og orker ikke skru fra hverandre maskinen nå)

edit; utrolig hva jeg finner ;)

Endret av enden
Skrevet
uansett: 256MB ram kort bruker så vidt jeg vet fortsatt dårligere/tregere minne enn 128MB kort. Det og det faktum at du sansynligvis ikke driver med videoredigering/3d.moddellering eller spill med sinnsykt avanserte og høyoppløselige teksturer gjør at du ikke kommer til å utnytte 256MB nok til at det veier opp for det trege minnet. I de fleste tilfeller vil 128MB kort være bedre.

Det er marginale forskjeller mellom Radeon 9800Pro 256MB og 128MB, i spill som ikke utnytter mer enn 128MB vel og merke.

Call of Duty:

You will also see that the RADEON 9800 PRO 256MB outperforms its 128MB cousin by 29% at 1600x1200

http://www.firingsquad.com/hardware/call_o...y_ati/page7.asp

Tomb Raider: Angel of Darkness

With 4X FSAA enabled the back buffer and depth buffer requires 4 times as much memory space as normal, coupled with the fact that newer titles are storing larger vertex buffers on the board, there is less space available locally for textures, hence in this title some of the textures are being pushed to system RAM. Because textures that need to be addressed from system RAM are done so over the AGP bus, with only a bandwidth of 2GB/s at AGP8X transfer rates, this decreases the overall rendering performance. As a result of this, at high resolutions there is as much as a 21% difference between the 9800 PRO 128MB and the 9800 XT, and 25% between the 9700 PRO and 9800 XT.

-Beyond3D

UT2003:

With 4X FSAA enabled it would appear that the 128MB boards performing much lower than would be expected given their theoretical differences, and hence it's reasonable to assume that again there are some textures being addressed from system RAM and slowing their performance down.

-Beyond3D

Også FS2004 viser forskjell.

Dette er de spillene jeg vet om som 256MB kan komme til nytte.

Skrevet

I stand corrected :)

Men jeg vil gjerne legge til at UT2K3 er et av de spillene skjermortet mitt ikke sliter en dråpe med, så spørsmålet er om en ikke_merkbar ytelsesøkning er verd pengene

Skrevet (endret)

Greit, noen spill er bedre med 256 MB... Ok.

Uansett skal det da vel ikke være forferdelig stor forskjell, jeg kommer ALDRI til å spille i 1600x1200, da skjermen min ikke kommer lenger enn til 1280x1024...

Hva da?

Forresten, er dette et bra tilbud? Søk på Sapphire Radeon 9800 Pro på linken! DETTE ER UTEN MVA!!!

Endret av tor_erik
Skrevet

Hvilket skjermkort har du per dags dato? Har du et Geforce 4x (ikke mx) så hadde jeg holdt ut litt til da r420 og nv40 er like rundt hjørnet.

Selv om du ikke kjøper r420 og eller nv40 så kommer lommeboka di til å takke deg for det.

Men om du har et veldig dårlig kort og absolutt ønsker å brenne av et par tusen så er radeon 9800pro et godt valg, men ta en titt på 256 kortene , di har som regel samme mhz som 128 kortene (sjekk produsentens hjemmeside).

Skrevet

Det er vel billigste pris jeg har sett ja.

Billigere enn 1891,- som er billigst i prisguiden. Lurer på hvorfor ikke Citius ligger inne i webshop oversikten .......

Skrevet (endret)
Selv om du ikke kjøper r420 og eller nv40 så kommer lommeboka di til å takke deg for det.

Hvor mye vil kortene gå ned? Egentlig bryr jeg meg ikke så mye, har flust i penger! :green:

EDIT: Sliveleifel

Endret av tor_erik
Skrevet

Regner med at r9800 serien blir å fases ut i løpet av våre å da blir det slik som 9700kortene er nu....

Litt avlegs!!! hvis dere skjønner......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...