Gå til innhold

Beste kort til Lightwave?

teq

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sette sammen en PC for ei venninne, hun skal bruke den mest til 3D-rendring (Lightwave). Noen som har erfaringer med hvilke skjermkort som passer bra til dette formålet? Tenker da på kort til under 4-5000,-... :) Kortet skal forøvrig vannkjøles.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke brukt Lightwave siden amiga-tidene, men kan iallfall nevne at komplett har fått inn flere ATI FireGl som ligger i den prisklassen. Vet ikke hvor bra disse er i lightwave, men skal ha en god pris/ytelse ratio i 3DStudio for eksempel.

Test av 14 forskjellige workstationkort.

Personlig hadde jeg nok gått for et geforce FX5900 eller FX5900 Ultra, da kortene har god ytelse i både spill (jeg spiller kanskje mer enn det hun gjør...) og 3d-program. - nVidia har bedre rykte på seg når det kommer til openGl-drivere til "spillekort" enn ATI.

(Man får muligens enda bedre ytelse i Lightwave ved å gå for FireGl-kortet da dette er et proff-kort, uten at jeg kan si det helt sikkert. -Finner ingen tester...)

Skal man ikke drive med veldig komplekse scener, klarer man seg fint med en FX5600, eller geforce 4-serien (ikke MX). Da kan sparte penger brukes på minne eller prosessor, og få kuttet ned rendertiden litt.

Skrevet

Bruker nå ikke Lightwave men Alias Maya og 3DStudioMax, og 3D rendring skjer ikke via skjermkort. Det skjer via PCen (CPU, minne) og skjermkort har ingenting å si på rendring. Mens du modellerer etc har skjermkort en god del å si, og jeg kan også anbefale FireGL / Quadro eller 3Dlabs WildCat kort, på toppen av de alle FireGL.

Misforståt det med rendring har jeg merket, hadde rendring skjedd via skjermkort hadde det gått vanvittig raskt (har vært snakk om det, men det eksisterer ikke for oss normale folk pr. dags dato).

Skrevet
Misforståt det med rendring har jeg merket, hadde rendring skjedd via skjermkort hadde det gått vanvittig raskt (har vært snakk om det, men det eksisterer ikke for oss normale folk pr. dags dato).

Merkelig at det ikke finnes enda egentlig... Hadde ikke filmindustrien spart ganske mye penger på å kunne utnytte rendrings kraften som er i skjermkort?

Måtte vel vært noen spesial lagde skjermkort riktig nok.

Skrevet

Merkelig at det ikke finnes enda egentlig... Hadde ikke filmindustrien spart ganske mye penger på å kunne utnytte rendrings kraften som er i skjermkort?

Njaaa njooo... Spill / filmindustrien benytter seg av gigantiske renderfarms, med 50maskiner +++ i nettverk som rendrer samtidig. Og de bruker gjerne Silicon Graphics pcer som er SINNSYKT rå, og når alle disse "megaminds" jobber sammen så suser det avgårde.

Husker jeg så ILM/WETA satt og rendra ut en frame av Gollum, tok 2 sekunder, tenkte Å FY FAAN, men nå har jo de klodens største renderfarm (WETA) :)

Skrevet

Har ikke så alt for mye peil på 3D-programmer nei... Hadde det vært en ide å kjøpe f.eks. ett Radeon 9800NP, flashet dette til pro og heller lagt mer penger i prosessor, HK og minne? Jeg regner med at P4 er veien å gå ved slikt bruk?

Takknemlig hvis noen kunne kommet med tips til specs på ei maskin til rundt 15.000,- som egner seg godt til rendring. (litt off-topic ja... :whistle: )

Skrevet

Maya 5 har delvis støtte for hardware rendering.

link

Skrevet (endret)

Har ikke så alt for mye peil på 3D-programmer nei... Hadde det vært en ide å kjøpe f.eks. ett Radeon 9800NP, flashet dette til pro og heller lagt mer penger i prosessor, HK og minne? Jeg regner med at P4 er veien å gå ved slikt bruk?

Takknemlig hvis noen kunne kommet med tips til specs på ei maskin til rundt 15.000,- som egner seg godt til rendring. (litt off-topic ja... :whistle: )

Da ville jeg heller forsøkt å softmodde en radeon 9800 til firegl X2. Da får du GOD ytelse i lightwave tenker jeg. (-men dårligere i spill antakelig)

Her finner du driver. (Kan ikke garantere at det fungerer like bra som et orginalt X2 da men, eller at det funker i det hele tatt) ;)

edit: skal teste med mitt radeon9500 i 3dstudio..

Endret av ØW
Skrevet (endret)

Oppdatering: Testet nå. Ser ut til å fungere helt greit.

Moddet mitt radeon9500 til FireGl Z1. (Mangler bare dual DVI)

-Ble ikke noe revolusjonerende mer ytelse i 3dstudio, men ble ikke dårligere iallfall. Fikk en del mer instillinger på opengl og direct3d i driverpanelet..

Testet også spillet need4speed underground, og det funket bra det. :thumbup:

Endret av ØW
Skrevet
Njaaa njooo... Spill / filmindustrien benytter seg av gigantiske renderfarms, med 50maskiner +++ i nettverk som rendrer samtidig. Og de bruker gjerne Silicon Graphics pcer som er SINNSYKT rå, og når alle disse "megaminds" jobber sammen så suser det avgårde.

Husker jeg så ILM/WETA satt og rendra ut en frame av Gollum, tok 2 sekunder, tenkte Å FY FAAN, men nå har jo de klodens største renderfarm (WETA) :)

Men det hadde vel muligens vært billigere å bruke prosessorer som er bygget ene og alene til rendring.. Enn å sett opp nettverk med hundrevis av dataer til å rendre.

Det er jo folk som jobber med å kunne gjøre noe sånn med geforce fx korta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...