Gå til innhold

oro2

Anbefalte innlegg

Jeg har levert en Nokia mobiltelefon inn for reklamasjon pga en feil på den. Telefonen ble levert med feilen (døde pixler). Jeg kjøpte den i en nettbutikk og sendte den inn til Nokia via Nordialog. Dette vil ta ca 2-3 uker.

 

Har jeg rett på lånetelefon da? Hvis så, hvem har ansvar for det?

Henvis gjerne til en lov eller forskrift så jeg kan vise til de jeg skal kreve det av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet."

 

forbrukerportalen

Lenke til kommentar

Liten oppklaring:

 

Sendte du den inn via nokon andre enn salgssted/nettsted?

Kravet om lånetelefon er berre berettiga mot selgar, ikkje andre butikker eller reperatører.

Og viss du ikkje sender det inn til den du kjøpte det av vil heller nok ikkje stille med låntelefon, då det ikkje er oppretta nok servicesak på produktet hjå dei.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jankee: Jeg er glad for at det er flere enn jeg som kjenner til loven her. Virker ikke som om det er så mange flere av oss.

Vet ikke helt grunnlaget ditt for den uttalelsen, men greit nok.

 

 

Det jeg nå sier blir vel delvis gjenntakelse av Jankee og crazysteps, men de har jo rett, det vet jeg og.

 

 

Bare noen ting jeg lurer på. godtok nettbutikken at du leverte til Nordialog?

Har du spurt Nordialog om de har en telefon du kan leie, så kanskje nettbutikken hadde vært villig til å dekke på det?

Dette er bae forslag om du virkelig trenger en mobil i mellomtiden.

Et annet tisp er rett og slett å kjøpe en grei mobil som du kan ha hver gang den andre ryker

Lenke til kommentar

Jeg brukte bare en gammel jeg hadde.. har fått igjen den som var til rep nå, så nå er alt i orden.

 

Og ja, nettbutikken godtok at jeg leverte til Nordialog. Det var en reklamasjonsak, så jeg sendte den til Nokia Customer Care via Nordialog.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt grunnlaget ditt for den uttalelsen, men greit nok.

 

Det jeg nå sier blir vel delvis gjenntakelse av Jankee og crazysteps, men de har jo rett, det vet jeg og.

Grunnlaget for uttalelsen min er mengder av innlegg her inne som råder folk til å slå f.eks kjøperettsloven i bordet eller benytte seg av angreretten ved butikkjøp.

 

Dette viser jo bare at folk ikke kan lovene godt nok.

Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 08/03/2004 : 23:50

  QUOTE (Christian86 @ 08/03/2004 : 06:54)

Vet ikke helt grunnlaget ditt for den uttalelsen, men greit nok.

 

Det jeg nå sier blir vel delvis gjenntakelse av Jankee og crazysteps, men de har jo rett, det vet jeg og.

 

 

 

Grunnlaget for uttalelsen min er mengder av innlegg her inne som råder folk til å slå f.eks kjøperettsloven i bordet eller benytte seg av angreretten ved butikkjøp.

 

Dette viser jo bare at folk ikke kan lovene godt nok. 

 

Vel, det minner meg om Elkjøp sin behandling av kunder.

 

Reklamsjonsfrist er bare på brunevarer hørte jeg en si. Fikk hakeslepp, vel det fikk alle de andre som stod i køen også.

 

Kanskje mer generelt at man sliter med loven?

Syns enkelte her kanskje burde sjekke loven litt bedre til tider, men har opplevd mange som kan det de snakker om og.

Lenke til kommentar

Det er litt forskjellige meininger forståing av kjøpsloven

men eg vil sei grovt at det tre typer som uttaler seg om kjøpsloven og angrettloven

 

1)Dei som kan loven på rams og tolkningene bak loven også

2)Dei som kan mesteparten av loven

3)Dei som trur dei kan loven (men roter saman fleire paragrafer og lovtekster)

 

 

Uttalelser frå personer i gruppe 1 og 2 er nesten alltid rette. Men det er guppe 3 som setter griller i hovudene til andre om kva dei har angivelig rett til.

 

Antalet personer i den dyktige gruppa er ikkje mange. I farta kjem eg faktisk berre på Escobar som virkeleg kan tingene.

I den neste gruppa trur eg nok eg hører til sjølv og der er det ein del forumbrukarar som er, men det er diverre antalet i gruppe 3 som er størst.

 

Desse er det ofte me som jobber i butikkene møter titt og ofte.

Det er ikkje få gonger eg må forklare at 14 angrerett er noko ein har på fjernkjøp/postordre/telefonsalg/internett og ikkje i butikk. Siste gongen gjekk det så langt at eg måtte printe ut heile lovteksten frå lovdata. For kunde meinte at den lovteksten eg hadde liggande var "forfalska" til butikkens fordel.

 

 

mvh

JanEirik

 

PS men det er også ein del ansatte i forskjellige butikkar som heller ikkje er up to date når det gjeld lovverket. Så gruppe tre er ikkje berre kunder.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jankee: Sant, sant.

 

Generelt så burde vel alle sette seg litt bedre inn i loven før de uttaler seg. Blir litt mye synsing og ofte litt for lite hold i virkeligheten.

 

Satt det kanskje litt på spissen ved å si at det ikke er mange som kan loven av forumbrukerne, men ingen kan være uenige i at det er for mange som uttaler seg uten bakgrunnskunnskap nok.

Lenke til kommentar

Legger inn en liten ting som faktisk angår topic ( :p )

 

Mange forhandlere har som praksis å si at de ikke har lånetelefon inne, og at du må komme tilbake når det har gått en uke hvis du vil ha dette.

Her er tolkningen til forbrukerrådet i Oslo ;)

 

Hvis man vet at utbedringen vil ta mer enn 7 dager har man krav på

lånegjenstand her og nå. Man skal ikke vente 7 dager før man får utlevert

lånegjenstanden.

 

Med vennlig hilsen

Forbrukerrådet i Oslo

 

 

JanEirik: fixet mobiltrøblet mitt elegant med et krasst brev. Men du må være mer på MSN så jeg kan konsultere deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...