Gå til innhold

Zalman heatpipe

andesam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å montere en zalman heatpipe på mitt powercolor radeon 9800pro kort.

Men det er bare noen ting jeg lurer på. Den shimmen som ligger rundt vpu kjernen, skal den fjernes? I så fall, hvordan?

For å fjerne goop en som er på kan jeg bruke isopropanol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da var den på plass.

Men det virker ikke som om jeg får klokka en mhz lengre... I ati tool kom jeg til omtrent 400 mhz (med standard kjøler) før det kom artifacts. Og nå stopper den også på 400... Er det akkurat mitt skjermkort som suger til å klokke med, eller har jeg oversett noe? (er litt nuub når det kommer til klokking av skjermkort)

Skrevet

du skal helst ha et par kab-vifter hvir du skal øke ytelsen ved å bruke heatpipe, jeg skal kjøpe heatpipe+ et slikt "viftekort" som man setter i en pci slot og på det er det 2 x 80mm vifter som blåser rett oppover, da skal det bli klokking skal jeg si dg.... :p

Skrevet

Det virker ikke som du har fått med deg at denne kjøleren ikke er egnet til overklokking. Har den selv og samme kort som deg. Har i tillegg montert ramsinks.

Skal du klokke er det Arctic VGA Cooler og skikkelige ramsinks som gjelder. Eller vannkjøling.

Skrevet

Men jeg har vifter så det holder! Får ikke plass til flere snart. Har den zalman viften, en thermaltake vifte (den som er på volcano 11+) og en liten vifte som ligger oppå. Pluss 5 kabinett vifter. Fatter ikke at jeg ikke får klokka lengre. Må nok få satt på noen ram sinks, kutte opp ei gammle kjøle ribbe :D

Skrevet
får jo kjøpt en vifte fra zalmar for å sette på heatpipen.... har to hastigheter, en stille og en som bråker. :yes:

Zalman anbefaler ikke bruk av denne kjøleren på 9800 pro uten vifta. Selv med denne i silent mode er det ikke noen veldig effektiv kjøler til overklokking.

Greier forresten 418mhz på kjernen på mitt PC9800pro. Ser fint ut opptil 430 unntatt i nature-testen i 3dmark 2003, får masse prikker på vannet..

Skrevet
Måtte du fjerne shim?

Er vel ike meg du spør, men jeg testet avtrykket i kjølepastaen før jeg gjorde den endelige monteringen. Fin kontakt mellom gpu og kjøler der, med shim.

Skrevet
Fjern Shim=) Men ver pokkers så forsiktig! Klarer fint 432mhz på min core uten artige fakter, samt jeg har et Sapp.9800np kort.

Sapphire er vel kjent for å være generelt mer overklokkbart en PC sine kort.

Skrevet
Fjern Shim=) Men ver pokkers så forsiktig! Klarer fint 432mhz på min core uten artige fakter, samt jeg har et Sapp.9800np kort.

øhømm, jeg klarer 440 uten artifacts og 2 kab vifter med org kjøling på mitt powercolor 9800pro da, så den påstanden er jeg strengt uening i

Skrevet
øhømm, jeg klarer 440 uten artifacts og 2 kab vifter med org kjøling på mitt powercolor 9800pro da, så den påstanden er jeg strengt uening i

Ja.. er det ikke omtrent HELT like kort?

Men jeg syntes det var merkelig (og trist) at jeg ikke kan klokke mitt noe lengre...

Hadde håpet på å komme opp mot 440 (eller lengre)...

Kan det være jeg kommer lengre i noen andre klokke programmer enn ati tool (spør bare for å være helt sikker...)?

Skrevet (endret)

Å jeg skjønner du la merke til at jeg hadde et NP(NonPro..) kort? Core er originalt 325mhz. Ikke ****** om stock klarer 430mhz uten noen form for ArtiFacts. Ikke mitt 9800np kort iallefall med den spinkle aluminiumsribba som satt på originalt. Tok kvelden i underkant av 390mhz med stock om jeg husker rett.

Edit: Gjorde som deg første gangen, monterte over shim. Så ut som klaring, men fikk ArtiFacts og skikkelig grove feil i grafikk. Shim bør helst av..

Endret av Rufati
Skrevet

opplevde noe ganske rart nå...

I går da jeg klokka i ati tool så lå fsb en i det vinduet på 50-60, men i dag lå den på 150... Har hatt aa oaf og alt det derre på fullt hele tiden. Opplevde også at jeg kom noen mhz lengre.

Det kan ikke være det at goop en (artic silver 3) trenger litt tid på å begynne å fungere. Vet jo at den trenger det, men jeg trodde ikke det var så forskjell fra en helt ny goop og en 2-3 dager gammel en..

Skrevet

er noen graders forskjell på det meste ja... Innkjøringstiden er jo på noen dager.

Men du får jo plass til zalman sin vifte tipper jeg, er jo en sak som festes på kjøleribba (90 grader på) tror jeg

Skrevet (endret)
Men du får jo plass til zalman sin vifte tipper jeg, er jo en sak som festes på kjøleribba (90 grader på) tror jeg

Har vifter så det holder, får snart ikke plass til flere i kabinettet.

Det kan ikke være at strømmforsyningen ikke klarer å gi nok strøm til kortet? har en 350 watts Fortron/Source strømmfosynign.

Nå er forresten fsb en i ati tool nede i 50-60 igjen... fatter ikke hvorfor den svinger så...

Endret av andesam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...