Gå til innhold

Dårlige timings med xms 3700 platinum


Spyder

Anbefalte innlegg

Jeg har 3-4-4-8 timing med xms 3700pt. Det jeg lurer på egentlig er om det har noe forseg og øke volten, kommer jeg til å tjene noe på det? Har lyst å få mer ut av rammen min :yes: hvis det er mulig da.

 

mitt system

 

P4p800/Deluxe, p4 2,4c 800mhz@3,0ghz 2x512mb i dual oppsett

 

Har sett i ettertid at denne har bedre timings, hadde denn hvert raskere på mitt system? TWINX1024-3200LLPRO XMS3200 1024MB 2-3-2-6

Endret av Spyder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brikker som takler høye mhz (pc4000/500mhz osv.) har sjelden meget gode timings, ta mine som et eksempel; geil ultra platinum pc4000, std; timings er 2.5-4-4-7, jeg kjører de nå på 2,5-4-3-7. PC3200-brikker klarer derfor vanligvis lavere timings, men kan gjerne ikke klokkes like langt. At dine pc3700-brikker kjører med dårligere timings enn mine pc4000 er allikevel betenkelig...

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

hmm mener du at jeg skal klare bedre timings med xms 3700pt, da er jeg klar for vite hvordan man får lavere timings :p

 

Memory

DRAM Type DDR-SDRAM

DRAM Size 1024 MBytes

DRAM Frequency 166.7 MHz

FSB:DRAM 3:2

CAS# Latency 3.0 clocks

RAS# to CAS# 4 clocks

RAS# Precharge 4 clocks

Cycle Time (TRAS) 8 clocks

# of memory modules 2

Module 0 Corsair DDR-SDRAM PC3700 - 512 MBytes

Module 1 Corsair DDR-SDRAM PC3700 - 512 MBytes

 

Fikk denne info fra cpuid

Endret av Spyder
Lenke til kommentar

Først: Det er sløsing på høyt plan å kjøre PC3700 brikker (som er spesifisert for 233MHz) på 167MHz!! Fy! ;-)

 

Det du kan/bør gjøre er iallefall å sette RAM:FSB ratioen din til 5:4, men brikkene vil da fortsatt gå på 200MHz dvs. tilsv. PC3200 RAM. Men du kan fortsatt kjøre CPU på 3GHz da!

 

Hvis du vil kjøre minnet på 1:1 ratio, tror jeg at du må klokke ned prosessoren noe. Begynn å sette FSB til 233MHz, da kjører brikkene i PC3700 hastighet og CPU'en din på 2.8GHz ca. Du kan så forsøke å øke FSB litt og litt, og kjøre memtest86 eller Prime95 mellom hvert forsøk for å teste maskinen. Etterhvert vil du finne max. hastighet på minnet ditt, og selv om CPUen ikke er max. klokket vil jeg allikevel anta at du får best ytelse med disse settingene!

 

Men i etterpåklokskapens lys vil jeg si at du burde kjøpt noen raske PC3200/3500 brikker med lave timings (Geil?) og kjørt 5:4 ratio! Men trøst deg med at det bare er noen prosent forskjell (og noen kroner).

 

Edit: Øk gjerne volten på minnet til 2.8-2.9V før du begynner å klokke! Har ennå ikke hørt om noen som har ødelagt minnet på de spenningene, men gir deg litt mer å 'gå på'...

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Sa aldri du KUNNE få lavere fungerende timings, men syns nå ikke det var noe imponerende timings for et par 3700-brikker. Sjekket info om brikkene dine hos corsair, det er std. timings du kjører med ja. Uten å være for sikker ville jeg trodd du kunne kjørt på bedre timings, bare å prøve seg fram og resette CMOS hvis d ikke går.

 

Følgende må gjøres for å stille timings: I bios stiller velger du å stille timings manuellt. Så er det bare å forandre på hver enkelt.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

DRAM Type DDR-SDRAM

DRAM Size 1024 MBytes

DRAM Frequency 250.0 MHz

FSB:DRAM 1:1

CAS# Latency 3.0 clocks

RAS# to CAS# 4 clocks

RAS# Precharge 4 clocks

Cycle Time (TRAS) 8 clocks

# of memory modules 2

Module 0 Corsair DDR-SDRAM PC3700 - 512 MBytes

Module 1 Corsair DDR-SDRAM PC3700 - 512 MBytes

 

Glemte å ta fsb på 233 :green:

Lenke til kommentar
Kjør Prime95 i natt da vel så finner du ut det!

 

Kjipt å få Windowskræsj fordi det ikke funker 100%

 

Men det er jo ikke noe tap om du må skru ned noen få MHz heller da!

 

timtowtdi

OK laster det ned nå, skal på jobb kl 23:00 så vi får se om det er stabilt når jeg kommer hjem i morgen da.

Lenke til kommentar

Bare for å påpeke en ting: Prime95 kan "overdrive". Min maskin feiler Prime95 etter 30-90 sekunder, men har ALDRI krasjet (vel, aldri krasjet uten grunn), og er DØNN stabil. Er helt med på notene om at feilene som Prime95 avdekker faktisk er virkelige feil, men det er ikke alltid de har betydning for om maskinen er stabil eller ei.

Lenke til kommentar
ok skal huske på det, mankinen føles kvikk og rask nå i hvert fall.

er det den tortur testen jeg jeg må ta for å se om det er stabilt?

Torture test it is.... :devil: Et par Mhz FSB kan være forskjellen mellom stabilt som et fjell og vaklevoren som en full fjortenåring, så prøv deg frem til den gyldne middlevei. Eks; pc'en min er dønn stabil med 246Mhz FSB, men høyner jeg til 250mhz tar det ikke lange stunden før en restart er i siget.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...