Gå til innhold

Hvilket er best?

Straits

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Så vil du da anbefale meg å vente til det kommer nyere og bedre skjermkort, og ruge på 9600XT en stund til?

Riktig! Og ikke minst til det kommer så krevende spill at 1280x1024(om det er det du bruker på skjermen) uten AA og AF bebynner å gå litt tregt for din smak.

Eller kanskje oppgradere til Radeon 9800 Pro (2200kr) siden det yter nesten like bra som toppmodellen 9800XT til over 3500 kr.

Endret av Simen1
Skrevet

Det er ikke mye tvil om hvilket kort som vil være best til HL2, likesom det ikke er mye tvil om hvilket kort vil være best til Doom3.

Radeon9800XT er jevnt over raskere, har ovelegent DX9 ytelse og AA kvalitet. Sånn sett er Radeon9800XT best. Men om du har bestemte formål eller bestemte spill du vil ha best mulig ytelse til kan det være at FX5950 vil være det beste valget for deg.

Skrevet
Så vil du da anbefale meg å vente til det kommer nyere og bedre skjermkort, og ruge på 9600XT en stund til?

Riktig! Og ikke minst til det kommer så krevende spill at 1280x1024(om det er det du bruker på skjermen) uten AA og AF bebynner å gå litt tregt for din smak.

Eller kanskje oppgradere til Radeon 9800 Pro (2200kr) siden det yter nesten like bra som toppmodellen 9800XT til over 3500 kr.

Men om jeg kjøper et 9800 PRO kort vil ikke det kunne flashes til XT?? Hvor ligger da vitsen i å kjøpe et XT kort som er dyrere??

Skrevet

Ut i fra benchmarks så ville jeg gått for Radeon kortet, har selv hatt 3 forskjellige radeon kort de siste 4 år og er kjempefornøyd, i tilleg til at 9800xt får bedre benchmarkresultat så får du også bedre bildekvalitet i tillegg ;)

Skrevet (endret)
Om du vurderer å kjøpe et av disse bør du også veie opp nytten mot prisen av det beste mot det nest beste osv og handle litt taktisk i forhold til lanseringen av de nye R420 og NV40.

Vil disse bli dyre, når kommer de, og passer de i AGP porten, eller PCI express??? Da må jeg kanskje ha meg nytt hovedkort også.. :(

Endret av X-c@libR
Skrevet

Begge (r420 og nv40) ventes og bli sluppet i mars.

Disse kommer først i agp og så senere i pci express (r423 og nv 43, jeg er ikke helt sikker på den siste)

:)

Skrevet
På den Tom's Hardware Guide testen sier de jo at GeForce FX 5800 U er bedre enn FX 5950 U.... Eller er det bare jeg som ser feil?

Dette er kun en av testene på de gamle spillene. For å få en indikasjon på hvordan kortene oppererer i dag er det lurt å se på benchmarks fra de nyeste spillene. Et TI 4200 opperer for eksempel med høyere FPS i Call of Duty enn det Radeon 9600 Pro/XT gjør noe som er helt feil.

Skrevet

Skal med nytt kort egentlig?

Radeon 9600 XT er jo genialt.

Det skal fungere veldig godt til senere spill også, siden det er 256mb.

Å kjøpe nytt, er "wasted money"

:dontgetit:

Skrevet

:dontgetit:

Les mine foregående innlegg.. så vil du se hva jeg er ute etter.. :p

Skrevet
Men om jeg kjøper et 9800 PRO kort vil ikke det kunne flashes til XT?? Hvor ligger da vitsen i å kjøpe et XT kort som er dyrere??

R9800XT har 256MB minne, bedre kjøleløsning og mulighet for "sikker overklokking" (overdrive).

På den Tom's Hardware Guide testen sier de jo at GeForce FX 5800 U er bedre enn FX 5950 U.... Eller er det bare jeg som ser feil?

Du tenker vel da på den "Fbucks" grafen? Dette går på hvor mange FPS du får for pengene og ikke hvilket kort som har best ytelse.

Begge (r420 og nv40) ventes og bli sluppet i mars.

Annonsert i mars kanskje, men NV40 vil ikke bli lansert før i april. Jeg tviler på R42x vil komme ut tidligere.

Skrevet

det sies at nividia har bommet totalt direct x9.0 teknologien bare noe jeg har hørt

da half life kommer til å utnytte 9.0 full ut

har selv 9600xt som fungerer som det.

i tester jeg har sett yter 9800 bedre

Skrevet
* Når Nvidia sier at Halflife2 vil yte ca 7 ganger bedre på NV40 enn på FX5950 så kan det tyde på at FX5950 yter svært dårlig i HL2.

Det vil jo si hvis 5950 får 50FPS i HL2, så vil NV40 få 350. Da må de har fått disse tallen utifra noen virkelig merkelige benchmarks eller spill.

Når du kjøper 9800 og flasher det til XT så er det flere faktorer som kunne fått deg til heller å spytte inn noen tusen til på XT.

•  
  • Du mister garantien

• Mindre levetid

• Du får ikke samme bundle

• Ikke alle kort klarer å flashes til XT, kommer an på de er klokkbare.

9800XT er bedre enn 5950 

Kommer an på spillet, applikasjoner du skal bruke det i.

Fordi hastigheten på 256 mb minne har ikke like god ytelse i dag.

Skrevet
* Når Nvidia sier at Halflife2 vil yte ca 7 ganger bedre på NV40 enn på FX5950 så kan det tyde på at FX5950 yter svært dårlig i HL2.

Det vil jo si hvis 5950 får 50FPS i HL2, så vil NV40 få 350. Da må de har fått disse tallen utifra noen virkelig merkelige benchmarks eller spill.

Eller at hvis FX5950 får 15FPS så får NV40 95FPS... Jeg tror det ligger nærmere sannheten.

Skrevet (endret)

Jeg vil uten tvil gå for Radeon. Har hatt en par nVidia GeForce kort. Virker som driverne er for dårlig. Noen drivere virker bra på noen spill og program, andre drivere virker dårlig. Har aldri funnet en nVidia driver som fungerer bra på alt jeg har installert. Kjøpte nylig et Sapphire Radeon 9800XT. Bruker Catalyst 4.2 driverne. Fungerer som en drøm på alt jeg har testet av spill og program! :thumbup:

Endret av Trond B

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...