Gå til innhold

vask av LCD skjerm


Lysteh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er klippet fra oivind_dahle sin artikkel:

 

LCD - Alt du trenger vite, Den totale guiden

 

Rengjøring av skjermen din. Hva bruker jeg?

 

Svaret er enkelt og billig: Mikrofiberklut. Denne kan kjøpes i de fleste dagligvarebutikker for en billig penge. Fukt den gjerne med litt vann. Dette tar de fleste flekker. Og puss over skjermen med varsomhet.

 

Denne informasjonen er hentet fra LCD teknikkern på Infocare.

 

Når det gjelder renhold av skjermen vil jeg rette advarsel til samtlige som skal rengjøre alle typer skjermer, også tv-skjermer. SPRUT ALDRI noen form for væske direkte på skjermen. Innen du rekker å tørke av, så har noe av væsken begynt å renne ned mellom skjermen og rammen rundt. Som oftest skjer det ingenting der og da, men på sikt kan dette ødelegge skjermen. Sprut derfor alltid på papiret eller kluten først.

 

NB! Unngå kjemikaler av ulik type, dette er ikke bra for skjermen. har du virkelig vanskelige flekker som ikke går bort, kan du kjøpe skjermrens hos de ulike webshoppene eller rådføre deg med en optiker med tanke på brillerens. Men dette er ofte dyrt og unødvendig.

 

Til opplysning bruker jeg selv bomullspads (slike jenter bruker å fjerne smike med, da disse alltid er lett tilgjengelig (samboer)) lett fuktet i vann.

 

 

NB! VIKTIG OPPLYSNING!!!

 

 

Men når dette er sagt så går det jo an å søke litt selv i Forumet da..... :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste skulle en microfiberklut ripe opp skjermen? Er for en gang skyld enig i det som står i den lcd-guiden, bruk en mikrofiberklut og fukt den lett om du har vanskelige flekker.

Fordi en microfiberklut er "bygget opp av" bittesmå plastpartikler som har en skure/slite funksjon. Det er derfor microfiber er bra for vanskelige flekker. Min kilde i zepto computers sier at man for all del ikke skal bruke microfiber, men heller bomullsklut. Vindusspray og vann i forholdet 1/3 skal være tynt nok til at kjemikaliene ikke skader overflaten, men vann duger som regel.

 

Dere som uttaler dere kan godt oppgi grunnen til at dere anbefaler metodene. Da blir det litt lettere å avgjøre om det er noe dere TROR eller ikke.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Og når man skal rense skjermen med veske (fuktet kut), lønner det seg å slå av skjermen en stund før man renser slik at den kjølner. Da tørker ikke kjemikaliene og driten inn i skjermen, men man får tørket dem av og inn i kluten.

Nesten som å høre mor... :blush:

Hehe..ett av oppgraderingspunktene i SiSoftSandra har nettopp vært å rense skjermen. :thumbup:

Edit

hva med kjemikaliene da? Vet ikke hva de inneholder, og hvor konsentrert det er jeg

Fullstendig enig med deg...Bruk blankt vann, man behøver ikke vente til hosteklysene er blitt såååå gamle heller.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...