Gå til innhold

Kan folk egentlig å vike i trafikken?


Ernie

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller har en del folk problemer med å forstå begrepet 'vikeplikt'? Altså at man faktisk av og til må stoppe for andre trafikanter.

 

I løpet av 30minutter i dag har jeg blitt nesten meid ned én gang og i tillegg slang en bil seg rett foran meg :angry:

Situasjon #1:

Jeg kjører på en veg, kommer til et T-kryss (hvor jeg kommer fra bunnen av T'en) og kommer 0,5-1meter uti. Da kommer det en bil (med kvinnelig fører) fra venstre som ikke har skjønt at hun har vikeplikt. Jeg må bråbremse, mens hun ikke en gang trykker på bremsen :scared: . Det hele endte bra, men jeg var mildt sagt forbanna.

 

Situasjon #2: jeg kjører på en oppoverbakke (bakken er selvsagt glatt) med forkjørsrett. Fra høyre slenger en idiot seg inn rett foran meg. :wallbash: Som sagt, det er glatt og jeg må senke farten betraktelig noe som gjør at jeg nesten setter meg fast i form av at bilen begynner å miste veggrepet og begynner å spinne :angry:

 

Btw: ingen av idiotene var veldig ung eller gammel, og begge skal ha kunne sett meg og reagert deretter. Dette er bare 2 situasjoner av alt for mange hvor jeg har måtte bremse ned pga en eller annen tosk som ikke har fått med seg hva vikeplikt er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd det samme alt for mange ganger, spesiellt drosjesjåfører. :yes:

 

Like irriterende med folk som ikke bruker blinklys, slik at man står unødvendig lenge i krysset og mister luker.

Og fjortisser som skal være "cool", å vandre midt i gata uten å flytte på seg når man kommer kjørende. :mad:

I alle disse situasjonene er jeg fornøyd med kompressorhornene på bilen. :evil:

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Jeg opplever og altfor mange IDIOTER som aktivt bruker forkjørsretten, de har fått fingern flere ganger av meg. Men så lenge jeg står stille så slipper jeg jo all skyld :p , selv om jeg står midt i krysset...

Den som bruker vikeplikten aktivt er ****** meg like idiot som de som ikke overholder den. Vikeplikten skal brukes med fornuft, det er faktisk LOV å slippe fram folk selv om man har forkjørsrett og det er det en del som ikke helt forstår....noe som igjen skaper dårlig flyt/køer...

 

btw. om du gir gass og bevist kjører på en annen bilist som har vikeplikt for deg og det er flere vitner til stede, i værste fall politi kan man ikke da miste lappen for aggressiv kjøring?

 

forresten ernie85, om det er dårlig veigrep så skal du vel helst ikke gi spesiellt mye gass? det er jo da man begynner å spinne... ;)

Lenke til kommentar
Jeg opplever og altfor mange IDIOTER som aktivt bruker forkjørsretten, de har fått fingern flere ganger av meg. Men så lenge jeg står stille så slipper jeg jo all skyld :p , selv om jeg står midt i krysset...

Den som bruker vikeplikten aktivt er ****** meg like idiot som de som ikke overholder den. Vikeplikten skal brukes med fornuft, det er faktisk LOV å slippe fram folk selv om man har forkjørsrett og det er det en del som ikke helt forstår....noe som igjen skaper dårlig flyt/køer...

Helt enig. :yes::thumbup:

Lenke til kommentar
Det er i slike situasjoner man av prinsipp skal gi gass ut i krysset slik at man blir truffet. :)

hørt om delt skyld .. det er det som vil skje

i tillegg til et mulig regresskrav. Forsikringselskaper er griske, selv når det bare gjelder noen tusenlapper :green:

Uansett vil alle reagere med å komme seg unna en mulig fare når situasjonen oppstår.

Lenke til kommentar
Jeg opplever og altfor mange IDIOTER som aktivt bruker forkjørsretten, de har fått fingern flere ganger av meg. Men så lenge jeg står stille så slipper jeg jo all skyld :p , selv om jeg står midt i krysset...

Den som bruker vikeplikten aktivt er ****** meg like idiot som de som ikke overholder den. Vikeplikten skal brukes med fornuft, det er faktisk LOV å slippe fram folk selv om man har forkjørsrett og det er det en del som ikke helt forstår....noe som igjen skaper dårlig flyt/køer...

Helt enig. :yes::thumbup:

Glemte å ta med det du skrev litt lenger oppe som irriterer meg også.

 

Drosjer, livsfarlige.

Politi, livsfarlige, de kan ikke trafikkreglene..og de skal liksom håndheve dem. Jeg lå bak en pruk oppover like ved der jeg bor. Han lå midt i veien fordi der var det bart...hadde lyst å bruke hornet på han.

Folk som ikke bruker blinklys, sinnsykt irriterende og ikke minst FARLIG for den foran(nakken) om du blir påkjørt bakfra.

 

Så et program om budsykklister i New York, en av dem hadde en gylden regel, man ligger unna 3 typer biler: Taxier, de kjører som det passer dem, samme med polti & turister vet ikke hvor de skal hen. :p

 

Fjortiser som går midt i veien en våt dag spruter jeg bare ned.... :p

 

 

Ellers må jeg og si en del fotgjengere tror biler er myke og de hopper ut i veien og tror vi passer oss på 1sekund. En ting er at bilfører får skylda, men det spiller vel liten rolle når du er helt grønnsak... :(

Lenke til kommentar
Ellers må jeg og si en del fotgjengere tror biler er myke og de hopper ut i veien og tror vi passer oss på 1sekund. En ting er at bilfører får skylda, men det spiller vel liten rolle når du er helt grønnsak... :(

Man kan meie ned sykkelister som krysser fotgjengerovergang uten å bli straffa, hvis de ikke leier sykkelen. :thumbs::ermm:

 

Blir også jævlig irritert på sykkelistene som ligger midt i kjørebanen og tungloder, når det er gang og sykkelvei like ved. :realmad:

Og når de ferdes som andre bilister i rundkjøringene.

Lenke til kommentar
Det er i slike situasjoner man av prinsipp skal gi gass ut i krysset slik at man blir truffet. :)

hørt om delt skyld .. det er det som vil skje

i tillegg til et mulig regresskrav. Forsikringselskaper er griske, selv når det bare gjelder noen tusenlapper :green:

Regres er Skumelt da .. viste dere foresten at i forsikrings selskapets øyne er et 100% invalid meneske verd 11.9mill ..

hvist di da kan si at du hadde dorlig dekk på bilen di kan du få regres på opp til og med hele beløpet .. prøv og betal det ned

forsikringselskapet har da rett til og ta aldt du eier og Så mye av lønna di at du bare har 4500kr i mnd og leve for .

Lenke til kommentar
Regres er Skumelt da .. viste dere foresten at i forsikrings selskapets øyne er et 100% invalid meneske verd 11.9mill ..

hvist di da kan si at du hadde dorlig dekk på bilen di kan du få regres på opp til og med hele beløpet .. prøv og betal det ned

forsikringselskapet har da rett til og ta aldt du eier og Så mye av lønna di at du bare har 4500kr i mnd og leve for .

Ja huff, får gåsehud av mindre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg opplever og altfor mange IDIOTER som aktivt bruker forkjørsretten, de har fått fingern flere ganger av meg. Men så lenge jeg står stille så slipper jeg jo all skyld :p , selv om jeg står midt i krysset...

Den som bruker vikeplikten aktivt er ****** meg like idiot som de som ikke overholder den. Vikeplikten skal brukes med fornuft, det er faktisk LOV å slippe fram folk selv om man har forkjørsrett og det er det en del som ikke helt forstår....noe som igjen skaper dårlig flyt/køer...

 

Her er det vel snakk om de som nærmest presser seg fram (med viten og vilje) selv om de har vikeplikt? Selv bruker jeg ikke vikeplikten aktivt, men det er enkelte ganger jeg rett og slett angrer på at jeg var så lynkjapp til å bremse, kunne blitt ny forskjerm på meg 2 ganger i løpet av februar. Men det gikk såvidt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...