Gå til innhold

Power on sound


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg fikk en idè til en vidrereutvikling av idè'en...

 

lag en sånn greie som gjør at når du klapper, så kommer de to pinnene i power knappen i kontakt med hvarandre, og så slipper igjen.

men

så lager du også slik at du på trykke på en knapp, bare en liten en, for at den skal gjøre det samme neste gang du klapper...

 

slik at du klapper, og pc'n skrur seg på, og neste gang du klapper eller hører på musikk, så skjer ingenting. du skrur av pc'n trykker på knappen, og sensoren aktiveres igjen.

neste gang du klapper, så skrur pc'n seg på igjen...

Lenke til kommentar
jeg fikk en idè til en vidrereutvikling av idè'en...

 

lag en sånn greie som gjør at når du klapper, så kommer de to pinnene i power knappen i kontakt med hvarandre, og så slipper igjen.

men

så lager du også slik at du på trykke på en knapp, bare en liten en, for at den skal gjøre det samme neste gang du klapper...

 

slik at du klapper, og pc'n skrur seg på, og neste gang du klapper eller hører på musikk, så skjer ingenting. du skrur av pc'n trykker på knappen, og sensoren aktiveres igjen.

neste gang du klapper, så skrur pc'n seg på igjen...

...og da er det jo mer stress, enn om du bare trykker på knappen. Da er det bedre med en liten fotpedal eller bare den gode gamle power on-knappen.

Lenke til kommentar

nei..

når du trykker på knappen, så må du trykke når du skal ha den av også.. iallefall noen ganger..

mens med min idè til "lydstyring" så trykker du bare for at den ikke plutselig skal skru seg av...

 

går vel kanskje også an og årne slik at når pc'n er på, så får den strøm, og reagerer ikke på lyd, mens når den er av, så får den ikek strøm.. (på en ekstra krets eller noe...)

 

eller motstt, at den ikke får strøm i det hele tatt når pc'n er på, mens når pc'n er av, så får den strøm, og kan skru på pc'n mår den hører et klapp...

Lenke til kommentar

på tide og overbevise dere at med det siste forslaget mitt, så er det bare monteringen som er problemet.

i mitt eksempel, så vil jeg bruke to PSU'er, men dette kan sikkert fikses på.

 

1ste PSU er "kortsluttet" slik at den hele tiden sender ut strøm.

12V ut, (sett at soundcontrol enheten bare bruker 12V) er koblet på et rele. når dette rele'et får strøm eller et signal, så kutter den strømmen fra 12V på første PSU. videre fra rele'et, så er soundcontroll tilkoblet.

 

eks.

pc'n er nå av.

du klapper

soundcontrol registrerer klappet, og startet pc'n. (med en av mine tidligere beskrevne metoder)

pc'n starter opp, 2dre PSU som brukes til alt annet en soundcontrol starter

rele'et får strøm fra 2dre PSU og kutter strømmen til soundcontrol

resten av pc'n starter opp.

 

FERDIG

avsluttingsprosessen starter.

psu slåes av

rele'et får ikke mere strøm, og slipper nå strømmen til soundcontrol igjennom

soundcontrol er aktivert, og vil nå starte pc'n hvis du klapper.

 

FERDIG FERDIG!!!

 

dette går sikkert an å fikse på en annen måte enn med 2 PSU'er, men det er en måte som jeg regner med bør virke.

 

(jeg kan ikke noe elektronikk, men bruker logisk sans.)

(jeg skifter heller ikke mening før noen motbeviser meg).

Lenke til kommentar

hvorfor omforme PCen til en jallaboks :D...

Den eneste nytteverdig krets jeg kan tenke meg er å bruke en kraftig mikrokontroller med litt minne, f.eks. Atmel AT128L...

Man vil lage to komandoer og spiller så inn og lagre lydene : "avslutt" og "start" i mikrokontrollens minne...

 

Disse to ordene har forskjellig frekvensspekter.

Når ketsen er ferdig justert venter den på alle lydssignaler.

Når man sier noe, gjør kretsen en DFFT (deskrete fast fourier transform) for å finne frekvensspekteret til lyden og sammenligner med de to lydene. Hvis det stemmer med en av de så sjekker den videre om maskinen er i den tilstanden før noe blir gjort. F.eks maskinen er på og du sier "start", da gjør kretsen ingenting før du sier avslutt.

 

Men dette er bare en idee og langt fra implementerbar i øyeblikket. Det kreves mye koding i C og lage algoritme for DFFT i mikrokontrolleren. Jeg har dessuten ingen planer om å bygge noe slikt.

 

Problemet med en lydfølsom krets er at kretsen reagerer på alle lyder. Om lyden skulle være der eller ikke så bryr kretsen ikke seg om. F.eks. du er ute med venner og PCen står avslått hjemme. Og noen smeller en kinaputt utenfor huset (det finnes mange rampeunger :D) og PCen starter.

Av og til vil du ikke at slikt skal skje.

 

 

Dette arbeidet er nok for kunnskapens skyld, men har ingen nytteverdi i seg...

Lenke til kommentar

Må bare si at slike lydsensorere ikke nødvendigvis reagerer så bra på "klappet" ditt som du tror, og hvis du da prøver å sette opp sensitiviteten, så reagerer den bare hvis noen snakker høyt... Kanskje det hadde vært en ide å teste ut hvordan sensoren reagerer på lyder du regner den kommer til høre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...